Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:41

Het is nu echt heerlijk weer,mag van mij wel even zo blijven!
Vanmorgen de tandarts bij Kelly gehad, ging heel goed.
wel twee kiezen er weer uit.
Vind ze altijd zo lief als ze dan zo nog in die roes van de verdoving zitten <3

hagelslag

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:41

@esther puur geluk gehad qua regen dus, altijd fijn.

@ellepel gelukkig dat het goed ging, en ook dat het kies trekken goed ging.

Hier heeft het schijnbaar vanacht meer geregend dan slechts een buitje....
Dus we hebben weer een heerlijk gepaneerde layka *\%/* _O-

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:45

Ja die kiezen zaten los,dus viel mee, waren er zo uit.
Vind haar er nu ook wat beter bij staan, ze kan wat makkelijker kauwen :j

Heerlijke gepaneerde paarden <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:46

Dan hoppa eruit.....

Jaaaa ik hou van gepaneerde paarden, ik kan echt ervan genieten _O- _O-
Ook als ze bezweet zijn na het rijden ofzo en dan lekker gaan rollen *\%/*
Layka is sowieso echt erg, nat geregend of bezweet is direct paneren _O-

(Ik kan het ook niet vaak genoeg zeggen dat ik ervan hou _O- )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:37

hagelslag schreef:
@esther puur geluk gehad qua regen dus, altijd fijn.

@ellepel gelukkig dat het goed ging, en ook dat het kies trekken goed ging.

Hier heeft het schijnbaar vanacht meer geregend dan slechts een buitje....
Dus we hebben weer een heerlijk gepaneerde layka *\%/* _O-

[ Afbeelding ]
[img=800x369]https://boktimg.nl/img/m/zmvsAU.j
pg[/img]

Je had toch 2 bonte? Of ben ik nou gek?

Ik ben ook altijd blij als Mona gepaneerd is. Omdat ze oud is ben ik altijd bang dat ze niet meer durft te rollen oid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:56

Ja dat vraag ik me bij Kelly de laatste tijd wel af.
Ik heb gezien dat ze op zich wel goed omhoog komt na rollen.
maar ze is altijd heel erg schoon.

Foto van zonet.
Afbeelding
Ja vieze benen,maar dat komt doordat ze door de blub loopt. Verder is ze wel schoon.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:10

We hadden tijdelijk maar 1 bonte...

Was Kelly altijd al schoon op zichzelf?

Layka was altijd al een rollende smeerkees.
Zodra als dat het ergens kriebelde van het zweet of door de regen lag ze al in het zand te rollen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:41

Kelly is best netjes hoor,maar valt me op dat ze de laatste tijd eigenlijk altijd wel echt heel schoon blijft.
Zie haar ook vaak wel wat staand slapen.
Dat is soms wel een oude paarden dingetje, dat ze niet altijd goed gaan liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:37

Ik vind dat wel een dingetje en iets om in de gaten te houden. Rem slaap hebben ze alleen liggend. Mijn dames liggen elke dag meerdere keren. Als ze dat niet meer kan/doet zou dat wel een teken zijn voor mij. laatst toen ze met haar hals zat was ik daar bang voor, want het omhoog komen ging een stuk moeilijker. Gelukkig nu weer oké....

Kelly weer bij de TA geweest. Waren de kiezen er zelf uit, of tijdens de behandeling eruit gehaald? Oh ik lees het al, wel eeuit gehaald maar al los. Als ze los zaten zal dat idd wel een verbetering zijn, fijn! Geen last gehad van d'r roes verder?

Haar grijze hoofd is aandoenlijk, vind dat zo mooi als ze grijzer worden, heeft iets schattigs <3

Welkom Jive! Mooie leeftijd van je dame en wat fijn dat ze het zo goed doet na de verhuizing.

Celebi, niet 100% maar wel confi genoeg is al super goed nieuws! Hopelijk blijft het zo stabiel gaan!

Hagelslag, vieze paarden zijn blije paarden! Hier loopt een ma flodder zo noem ik d'r nu, fluffy en vies :))

Hier gaat t wat minder. Zelf al 2.5 week ziek en eindelijk verbetering! (Griep en longontsteking) en m'n pony staat al sinds vrijdag in de kliniek vanwege koliek en wordt nu behandeld tegen zand in de darmen... niet leuk maar gelukkig is ze wel opgeknapt. Dacht dat het klaar was ;(

En ma flodder loopt nog lekker overdag in t land. Zit wel te tobben met enorm veel mestwater. En vind haar niet helemaal oké lopen, maar verder is ze rond en geniet nog van de weidegang en het kriebelen met haar buurvrouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:49

Ze heeft niet veel verdoving gehad,deze tandarts doet altijd weinig en spuit dan liever bij als het echt nodig is.
Ze heeft daarna nog wat staan slapen in het zonnetje.
Heb er verder niks aan gemerkt, daarna lekker de wei weer op :j
Wat dat liggen betreft heb je gelijk hoor,maar ik sta er natuurlijk niet de hele dag bij,dus misschien slaapt ze nog wel op de wei dat ze daarom zo schoon is.?

Jeetje.nou jij hebt het dan wel dubbel gehad,zelf in de lappenmand en paard ook.
Longontsteking is ook niet niks zeg.heftig! :(:)
Kon t thuis behandeld met medicatie of heb je ook in het ziekenhuis gelegen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:13

@Tancreda4 niet fijn om zelf in de lappenmand te zitten.
Sws longontsteking duurt even voordat je echt hersteld bent!
Kan het zijn dat je andere ma flodder ook teveel zand in haar darmen heeft en daardoor aan de dunne?
Hopelijk mag je pony wel weer snel na huis.

En ja, het stukje remslaap is idd een dingetje.
Bonnie lag richting het einde echt zeer zeer zelden.
Dat was ook te zien als ze stond te slapen.
Dan viel ze elke x bijna om.
Dus ze was echt op

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:20

Dat liggen en rollen is hier ook altijd een aandachtspunt hoor. Dat is zo belangrijk voor ze dus ik ben elke dag weer blij als ik zand op zijn lichaam tref of vlas uit de schuilstal. Dat laatste zat zijn hele buik vandaag mee onder. Zo fijn. <3

Hier nog steeds wel aan het kwakkelen helaas. In stap nog steeds een vrolijke blije pony. Draf wisselend. Sommige dagen best goed, andere dagen weer minder. Ga het nog even aankijken tot de smid weer geweest is en kijken of een nieuwe set schoenen helpen maar daarna maar weer overleggen met de kliniek. Ik verdenk steeds meer en meer dat het meer achter is waar hij last van heeft dan die voorknie die behandeld is. Ik begin zo aan mezelf te twijfelen..

En verder ben ik vandaag gestart met groenlipmossel te voeren. Las in een artikel dat dat een van de weinige supplementen is waar echt duidelijk werkzaam is bij paarden. Het zou ontstekingsremmend werken en veel gebruikt worden in Duitsland. Vind het het proberen waard. Het stinkt enorm en schijnt slecht gegeten te worden maar hij at zijn bakje met smaak op. _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:48

Haha, net als zeewier,dat stinkt ook zo :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:02

Ja precies! Goed als hij het lekker vindt.. :')

Of hij is allang blij dat de duivelsklauw er weer uit is, dat vindt hij wel echt vies. Leek niks te doen en hij kreeg een gevoelige buik dus ik ben daar rap weer mee gestopt. Alles even proberen momenteel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:45

hagelslag schreef:
@Tancreda4 niet fijn om zelf in de lappenmand te zitten.
Sws longontsteking duurt even voordat je echt hersteld bent!
Kan het zijn dat je andere ma flodder ook teveel zand in haar darmen heeft en daardoor aan de dunne?
Hopelijk mag je pony wel weer snel na huis.

En ja, het stukje remslaap is idd een dingetje.
Bonnie lag richting het einde echt zeer zeer zelden.
Dat was ook te zien als ze stond te slapen.
Dan viel ze elke x bijna om.
Dus ze was echt op

Ach wat sneu om te zien bij Bonnie zo aan t einde. Ze willen wel, maar durven dan zo slecht nog te gaan liggen :(

Zand bij de grote zou idd kunnen, die krijgt sowieso even een flinke kuur. Al denk ik dat het bij haar wat anders is omdat ze itt tot pony hele zomer op land staat ipv paddock, en het echt weer op kwam zodra ze weer hooi bij kreeg gevoerd.

Pony is weer thuis. Flink jasje uit gedaan, dus voor de nacht een kunstmatig jasje. Ze moet flink bijkomen :(:) (ik heb ze nog even apart van elkaar staan. Hier ligt ze in de schuilstal)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:25

Ah sneu,maar gelukkig weer thuis.
Hopen op snel herstel :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:11

Richting het einde was idd best sneu voor bonnie.

Fijn dat ze weer thuis is!
Hopelijk knapt ze snel op

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:19

Beterschap Tancreda!!

Na hier de laatste tijd meegelezen te hebben kom ik toch effe onder mijn steen vandaan. Jippe is met zijn 21 dus best oud voor een Fries. Hij eet echter zijn slobbers heerlijk en momenteel ook het ruwvoer goed en we staan nog 8 uur per dag op de wei. en hij ziet er prima uit en heeft ook zijn gewone vrolijke zin.

echter heb ik de laatste maanden door persoonlijke omstandigheden weinig/niets met hem gedaan en zijn zijn rugspieren en achterhand best afgenomen. Dat zie ik zelf ook goed. Ik heb nu weer tijd/energie etc en wil hem dus eigenlijk de komende tijd weer oppakken/trainen.Niet zozeer om weer op hem te kunnen rijden, dat denk ik niet dat dat er nog in zit. maar wel voor algemene conditie. Wat is jullie ervaring omtrent dit met oudere paarden? Is het mogelijk weer wat spier (op rug en achterhand dan vooral) te krijgen en conditie op te bouwen?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:17

Tancreda heftige tijd. Gelukkig is je paardje weer terug. En heb je voor de andere eventueel al probiotica?
En gaat het met jou al wat beter?

Celebi lastig dat het zo kwakkelen blijft met het lopen. Hopelijk kan de smid helpen.

Schim was de laatste periode wat afgevallen. Hooi getest, blijken geen eiwitten in te zitten. Vooral hele dure suikers :+ nu voer ik in overleg met de dierenarts sojaschroot bij en dat lijkt hem al goed te doen!

Liggen/rollen is altijd een goede indicator ja. Hoewel schim eigenlijk nooit ligt overdag dus we zien het zelden tot nooit. Maar dat weet ik al 15 jaar van hem. Gelukkig verraden in de winter op stal snachts de mestvlekken hem en hij rolt als de beste. Dat is echt zijn fave bezigheid en hij rolt ook zo makkelijk om (beter dan het gemiddelde paard op gemiddelde leeftijd haha)

Afbeelding
Dit was van de week nog. Het liefst ook op het moment van omrollen met zijn hoofd plat zodat hij zijn voorhoofd ook paneert :=

Zilfstar, spier opbouwen moet zeker te doen zijn. Zorg ervoor dat ze in de basis ruim voldoende eiwitten krijgen zodat ze dat ook kunnen. Die van mij heeft eigenlijk desondanks ik niks meer met hem doe altijd een prima bovenlijn en billen gehouden en dat heb ik denk ik echt te danken aan eiwitten. De afgelopen maanden toen de eiwitten onvoldoende waren viel hij gelijk in op zijn spierlijnen en dat komt nu alweer langzaam terug. Is ook een deel natuurlijke aanleg natuurlijk maar het speelt zeker mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:44

Wandelen!
Ik ging toen ik appie nog had echt heel veel met hem wandelen.
Op de track maken ze hun kilometers ook wel,maar denk dat het wandelen ook altijd wel goed geweest is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:17

@zilfstar misschien een paar oefeningen aan de hand doen en voortijd als warming-up een lekkere wandeling?

@queelens
Aahhwww viese schimpie _O-
Geniet overduidelijk van zijn rolpartijtje <3

Hier zijn momenteel zulke godsgruwlijke irritante vliegen.
Dat ze toch wel wat vaker rollen.
Maarja laatste stuiptrekkingen qua vliegen hopelijk voordat ze sterven ~~}> ~~}>

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:24

Als we het toch over het rollen en liggen hebben. Hier nog een grappige foto van een aantal dagen terug. Vind het altijd zo grappig om dit soort rare hoeken en momenten vast te leggen. :+

Afbeelding

Maar het is wel echt oliebol als die oudjes zo achteruit gaan en niet meer willen of kunnen rollen en liggen. Die spieren een beetje bij houden is dan wel extra belangrijk denk ik. Inderdaad veel blijven wandelen als dat kan. Ik doe ook nog vaak pasjes achterwaarts omdat dat enorm goed is voor alle spieren. Voorheen ook over balkjes heen maar dat doe ik maar even niet meer met die blessure nu aangezien hij dat altijd heel erg moeilijk vond.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:28

Rollen blijft gewoon goddelijk om te zien _O-

Vroeger altijd al zo graag mijn ponnie toegekeken als ze dan na het rijden ging rollen.
Als ze een x niet ging rollen was ik beledigd _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:25

@Zilfstar: de mijne is nog een tikkie ouder (27 nu). Maar dat moet echt wel kunnen hoor, idd zorgen voor genoeg eiwitten en de training mooi rustig opbouwen, genoeg rust pauzes in je training en na je training. Maar zou niet weten waarom niet. Die van mij heeft met 22 en 23 blessures gehad (ene keer de ene knie andere jaar de andere). Maar daar is ze echt prima van hersteld.

Mijn dame lag net beetje raar in stal, ik zat op de camera te kijken, ik dacht: neeeee zal toch niet. Maar toen kon ik zien dat ze knipperde. Ze heeft het ook wel heel druk nu met 2 hengstveulens in de groep erbij, als moeder overste.

We gaan zo richting tandarts, met mijn 2,5 jarige merrie voor het eerst. Altijd weer spannend.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:25

Lag ze gewoon lekker te pitten?

Heerlijk altijd die rolbeelden. Omdat mijn paard altijd zo geniet van rollen geniet ik ook helemaal als hij rolt. Vind het altijd wel mooi om naar te kijken hoe ze dat doen :=