[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:03

Ilsemarie, kan je het ook niet bestellen bij Rene Wielens , de importeur ??! Hij verzend ook....

Chipieke, Mijten voer heeft optiform. Dat is een soort grasmix met yea sacc er aldoorheen gemengd, dus goed voor de darmondersteuning. lijkt mij een super product ! En vast wel te krijgen bij jullie in de buurt.

Ilsemarie

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:05

@maris: ja dat is ook de enige kans idd. Maar nog niet geprobeerd. Het was toen allemaal hectisch, en beginnen met pergolide en ander voer en dan had het te lang geduurd en ik wist natuurlijk ook niet of hij het lust (en omd an direct voor 2 weken te bestellen is ook weer zo wat ;) ) dus zijn we eerst met subli begonnen.
maar als de rust een beetje terug gekeerd is wil ik het wel graag nog een keer proberen. Maar eerst maar eens stabiel nu, er zijn velen die veel baat hebben bij subli seniores priores dus hopelijk is het eerst afdoende.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:07

Tody, waarom denk je dat wiesencobs en strucomix senior voor een betere balans zorgen ? Omdat daardoor het ijzergehalte in het dieeet verlaagd wordt ??
Ik heb van horen vertellen dat de wiesencobs van marstall van mindere kwaliteit zijn als die van agrobs ( agrobs verkoopt de grasbrokken of misschien zelfs als het gras ) van mindere kwaliteitsgronden aan oa marstall en houdt zelf de beste kwaliteit.
En cavalor mengt E 324 door zijn voer, geen idee of het ook in de strucomix zit hoor !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:08

Ilsemarie, mengen kan natuurlijk ook nog. een deel sp en een deel agrobs voer.
Verzendkosten bij rene zijn 3,50 euro tot 30 kg , dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:27

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:20

Hmmm nu lees ik weer dat strucomix senior boordevol met melasse zit. Jammer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:39

ik denk wel dat oude of chronisch zieke paarden iets extra's nodig hebben,maar inderdaad verschilt dat per geval.Zeker als je niet normaal kunt voeren of ze geen weidegang mogen hebben.
(ik slik ook een ouwe wijven supplement :o )

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:40

In Cavalor Strucomix Senior zit geen E 324
Het is zeker belangrijk om de hoeveelheden suiker en zetmeel in het voer in de gaten te houden. Maar als het dier
niet bijzonder allergiegevoelig is, zie ik geen reden waarom een deel van de suikers niet uit melasse mag komen.
Bovendien eten ze het graag, en dat is bij dieren die wel wat aan mogen komen ook zeker wat waard.

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:37

Ik ben even met jullie aan het meelezen :-) voor de oudjes die wat aan mogen komen is equi zupa ook een mooi product. Dit is een slobber van bietenpulp, gras/kruidenbrok en lijnzaad. Verder heeft Equifyt ook een seniormuesli met extra toegevoegde vitamines en mineralen en zonder melasse.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:06

ik ben al een tijdje met jullie aan het meelezen, ik heb een minishet(80cm) merrie van 21 jaar oud, ze eet opzich wel goed. alleen ik zoek wat aangepast voer voor ouder paardjes, wij hebben subli hier in de buurt, alleen ik heb bij jullie op het forum al andere merken gezien,maar die zijn niet in de buurt, ik zoek eigelijk een site of zoiets waar je het ook kan bestellen... ik hoop dat jullie me kunnen helpen....
wat ze al krijgt is hooi 2 x tot 3x per dag. ze staat wel samen met me andere shet... en ze krijgt ook paar x per week een slobbertje, omdat ze koliek gevoelig is,, dus alle tips zijn welkom. en een handje muesli. met een halve koek van hyppostar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:12

Ik heb net Mijten Opti Form besteld.
Ik laat het hier wel weten hoe het bevalt :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:42

chipieke schreef:
Ik heb net Mijten Opti Form besteld.
Ik laat het hier wel weten hoe het bevalt :D

ha, leuk ! Succes ermee en ik ben super benieuwd hoe je paard het erop doet !

Tody, ik zag in de gewone strucomix idd geen e-324 zitten, wel e-320 helaas. Is iets minder erg, dat wel.
Alleen toch jammer dat er zoveel melasse in de strucomix zit !

Equihappy, mijn paard deed het niet zo goed op de zupa of/en de senior van equifyt. Maar wie weet dat het voor andere paarden super voer is hoor.

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:59

Ik lees ook geïnteresseerd mee. Ons oudje van 27 jaar (b-pony) heb ik afgelopen winter op Seniores Priores gezet, en verder krijgt ze daar niets bij. Ze loopt wel in de wei en knabbelt (sabbelt) aan het gras. Ze zal er best wat van binnenkrijgen, maar haar hoofdvoer is SP.
Overigens zullen de trouwe meelezers al wel gezien hebben dat deze simpele oplossing voor haar geweldig werkt, ze wordt weer 1x per week bereden en is fit. Inmiddels ook lekker door het haar heen. Zoals ze er nu bijstaat kan ze nog 10 jaar mee <3

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:07

mensen die mij een berichtje hebben gestuurd bedankt.... ik blijf lekker bij lezen ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:49

iemand ervaring met veulenmengeling te voederen aan oudere paarden?

Kreeg deze week onderstaand mailtje van Mijten:

Voor oude paarden adviseren wij de veulenmengeling (max 2 kg gezien zijn grootte) aangezien oudere paarden veel verlies van voedingsstoffen hebben. Dit is tengevolge van de slijtage op de darmen en gebrek aan darmbacteriën. Een veulenmengeling zit hoger in waardes met bepaalde mineralen en vitaminen, dus als ze daar een gedeelte van verliezen, hebben ze toch nog altijd voldoende voedingsstoffen over.

Ideaal om de darmflora van oudere paarden zowel curatief als preventief te ondersteunen is de Opti-Form. Dit gesneden kruidenhooi bevat levende darmbacteriën die de darmflora gaan herstellen. Wanneer het evenwicht in de darmflora bereikt is, zullen de opnames van alle voedingsstoffen beter verlopen wat resulteert in betere spijsvertering en dus oa in een voller paard.

De Opti-Form hoeveelheid is in beginfase (als uw paard rank staat of spijsverteringsproblemen heeft) ongeveer 1 kg per dag gezien haar grootte. Nadien kan u 0.5kg gespreid per dag met haar krachtvoeder mengen om de darmflora te onderhouden.

De combinatie van deze Veulenmengeling en de Opti-form met voldoende ruwvoeder houdt vele oudere paarden in topvorm. Maar het ruwvoeder mag niet overgeslagen worden aangezien dit voor ¾ van zijn rantsoen zorgt! Gemiddeld voor uw paard is 1,5 kg mengeling, aangevuld met 6 kg hooi gespreid per dag noodzakelijk. Van voordroog is dit 4 à 5 kg en zijn kleine botjes aan te raden om schimmel te voorkomen.

Indien u hooi door gras vervangt is een grote smakelijke wei nodig omdat in gras zoveel water inzit en ze dus veel kg’s per dag eten. Stro of Opti-Form bijgeven is dan zeker nodig om voldoende structuur te hebben in de darmen. Zoniet, vergroot de kans op kolieken en diarree enorm.

Hooi in combinatie met gras is het beste om voldoende prikkeling van de darmen te houden. Geen ruwvoeder is zeker af te raden! Indien u geen hooi, voordroog of gras kan geven, kan u ook enkel de OPti-form geven als vervanging, maar dan minstens 4-5 kg per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:42

Je hoort het idd vaker dat ze een veulenbrok adviseren voor oudere paarden. Nadeel daarvan is de aanwezigheid van melkproducten en het hoge calcium gehalte. Meestal is dan merriebrok beter, dat is zonder melk en bevat wel veel voedingsstoffen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:47

Valt merriebrok dan te proberen?

Ik moet mij zo'n voederkar aanschaffen denk ik :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:51

Ja merriebrok kan echt een goede aanvulling zijn om een paard beter op gewicht te krijgen. Alleen probeer dat altijd eerst met meer of betere kwaliteit ruwvoer. Nooit teveel krachtvoer geven, maar je geeft niet zoveel toch ?
En langzaam veranderen van voer, niet in 1 keer.

edit : mijten heeft geloof ik geen merriebrok of muesli toch ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 18-05-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:54

spikkeltje schreef:
ik ben al een tijdje met jullie aan het meelezen, ik heb een minishet(80cm) merrie van 21 jaar oud, ze eet opzich wel goed. alleen ik zoek wat aangepast voer voor ouder paardjes, wij hebben subli hier in de buurt, alleen ik heb bij jullie op het forum al andere merken gezien,maar die zijn niet in de buurt, ik zoek eigelijk een site of zoiets waar je het ook kan bestellen... ik hoop dat jullie me kunnen helpen....
wat ze al krijgt is hooi 2 x tot 3x per dag. ze staat wel samen met me andere shet... en ze krijgt ook paar x per week een slobbertje, omdat ze koliek gevoelig is,, dus alle tips zijn welkom. en een handje muesli. met een halve koek van hyppostar.

Wat zoek je nu precies ?
Wil je geen seniores priores geven ? Of kan je merrie gewoon nog goed eten ? aangepast voer voor oudere paarden kijk eens op voervergelijk.nl. Daar geven ze diverse merken die seniorenvoer verkopen b.v. deze link http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrie ... orenmuesli of deze http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrie ... niorenbrok

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:54

chipieke schreef:
Valt merriebrok dan te proberen?

Ik moet mij zo'n voederkar aanschaffen denk ik :+

Ik geef ook merriebrok ipv veulenbrok vanwege dezelfde redenen als Maris.Maar alleen als ze dikker moeten worden.Of slecht op gewicht blijven.

Maar ik heb even op de site van Mijtens gekeken en die hebben wel veel meer soorten. Ik zou zelf eerst beginnen met seniorenvoer, dat is tenslotte voor oudjes bedoeld. Jij kan niet alles krijgen in Belgie begreep ik?
Dat Optiform lijkt mij ook wel wat, maar is wel duur, vind ik. Maar goed, als je maar eentje hebt, dan is het te overzien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:59

Alleen Mijten heeft geen merriebrok en ook geen seniorenvoer.... Maar die zijn er wel van andere merken natuurlijk ! Cavalor b.v. heeft wel een merriemuesli ( probreed ?) en ook seniorenvoer ( strucomix senior )
Haboshof gebruikt jij de merriebrok van Subli ??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:21

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:28

Mijten heeft het volgens mij inderdaad niet, maar Cavalor is hier zonder problemen verkrijgbaar.

Ik betaal de Opti Form €9,45 per 15 kilo. In de zomer dient zij hier in het begin 1 kilo van te krijgen, nadien 0,5 kilo. In de winter op te drijven naar 4 a 5 kilo als ze geen ander ruwvoer krijgt. Maar in de winter krijgt ze voordroog, wat ze wél nog eet, dus zal het bij dagelijks 2 kilo blijven.

Ik heb 4 paarden, maar gelukkig slechts 1tje dat meer zorg vraagt in de winter.
En nog een ander dat een zomereczemertje is dus die vraagt dan weer meer zorg in de zomer.

Ja ja ik ben een heel jaar door bezig :')

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:33

Maris schreef:
Alleen Mijten heeft geen merriebrok en ook geen seniorenvoer.... Maar die zijn er wel van andere merken natuurlijk ! Cavalor b.v. heeft wel een merriemuesli ( probreed ?) en ook seniorenvoer ( strucomix senior )
Haboshof gebruikt jij de merriebrok van Subli ??

Ja , het is makkelijker om alles van 1 voerleverancier te krijgen. Het wordt hier gewoon per vrachtwagen thuisbezorgd. Dus hebben we alles van Subli en ook het een en ander van Hartog. (Agrifirm bezorgt het hier)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:33

Even een vraag over de merriebrok (of eigenlijk al het dikmakende krachtvoer) Hoe zit dat met geven aan oudere paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid? Zitten er in de dikmakende krachtvoeders niet teveel dingen die dat in de hand kunnen werken? Iemand die dat weet?

Die van mij moet nm dikker worden, en ik moet daarvoor echt iets anders gaan geven dan mn simpele basisbrok van Havens (met onbeperkt hooi)

Edit: ik lees hier veel tips&tricks, maar ik vind het moeilijk om te beslissen wat voor mijn paard nou het beste zou zijn. (met name dus door hoefbevangenheid verleden). Dus ik hoop dat dat iemand me iets verder kan helpen. Ik ben een overbezorgde paardeneigenaar :o