Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:54

Heerlijk! Hier was het vandaag juist droger dus geen dekens meer nodig. Morgen ook een redelijk goed vooruitzicht geloof ik.

Het was alleen wel.. nat. :=
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:03

Ow. En dan zit ik wel es te zeuren over onze bak _O-
Nou, hopelijk blijft dat water niet al te lang staan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:11

Onze bak is helemaal droog gelukkig, maar ja ik mag niet rijden dus daar heb ik nu niet zoveel aan.. De longeerbak droogt gelukkig wel snel maar staat ook een snel onder water helaas. Dus ik hou mijn hart vast voor de opbouw die ik moet doen. :=

Er ligt volgens mij wel een vergunning klaar voor een overkapping van de longeerbak. Dat zou wel echt heel lekker zijn. Maar of die relatief snel gebouwd gaat worden denk ik niet. :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:23

Celebi, wat fijn dat het opbouwen wel goed gaat! Fingers crossed dat de kliniek ook tevreden is over de filmpjes. Gratis aquatraining zo..... wat een nattigheid :(

Ik ben die regen nu alweer zat. Alles is zo nat. Herhaling van vorig jaar? Opeens volledig van de weide?? Ipv rustig afbouwen?? Ik hoop echt van niet en dat ze toch wel nog een tijd iig overdag op de weide kunnen.

hagelslag, bijna egaal bruin met al die modder :)) Vieze paarden zijn blije paarden <3

Hier ook deken op gehad hoor afgelopen dagen. Eergisteren eigenlijk nog wat te warm en ze had het er ook echt wel warm onder gehad, maar gisteren was het meer dan nodig. Wat een piep weer zeg!! Hier ook een aantal bibberende paarden. Zo sneu, die konden niet echt meer fijn lopen of nadenken door het rillen. Ik snap ook niet dat mensen zeggen dat het helemaal oké is als paarden rillen. Dit waren 3 zeer ongelukkige paarden met opgetrokken buikjes, en vol stress. Zo sneu :(:) Dus die zijn binnen gezet met een berg hooi.

Helaas stond mijn pony woensdag weer met koliek. Dus die om die reden sowieso een dekentje op gedaan, voo rhet geval ze tijdens een aanval in de regen zou komen te liggen :(:) Ze lijkt nu oké, heeft vandaag weer helemaal oke gemest (mooie mesthopen ipv wisselende met er tussen) en gegeten (netjes alle hooi op) maar ik ben nog niet helemaal gerust.

Nu overigens dekens af vannacht. maar ik twijfel of ik daar goed aan heb gedaan :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:28

Ja precies,vind ik ook!
Nee dat rillen is normaal ja huhu :+ . Dat doen ze ook alleen maar als ze koud zijn.
Ik vind het gewoon niet oké,dus die van mij worden dan extra gevoerd en eventueel deken op.

Wat sneu van die koliek.
Enig idee wat de oorzaak was?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:40

@celebi perfecte aquatraining toch _O-

@Tancreda4
Ahhh koliek is echt zoooo niet fijn -O-

En jaa smerige ponnies zijn blije ponnies.
Destraks nog met m'n zusje erover gehad dat layka binnenkort haar deken weer op mag/moet met teveel regen.
Ik hoop wel dat iris een beetje fatsoenlijke wintervacht gaat aanmaken.
Ik wil er niet een verwend Monster van maken.
Eehh wacht... dat is eigenlijk al te laat -O- Ze is al een verwend monster _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:41

Idd, zo laten staan vind ik not done. Helemaal als ik dan merk dat ze in gedrag ook echt mega anders zijn, onrustig, gestrest, niet meer kunnen nadenken. Zo sneu :(:) Gelukkig helpt het vaak al snel om ze even uit de regen/wind te halen door op stal te zetten met een berg hooi. En mijn ervaring is ook de visuele cirkel die je krijgt; door het koud te krijgen minder rust om te eten, waardoor ze zich niet warm kunnen houden en nog kouder worden, en daardoor nog slechter gaan eten etc.

Koliek oorzaak geen idee. Ze heeft al koliek aanvallen sinds ik haar heb (15 jaar), soms jaren er tussen. Soms minimale aanvallen die zo over zijn, of met colosan. Maar ik heb wel het idee dat het heftiger wordt. Vorig jaar had ze echt super veel pijn en heb ik haar naar de kliniek gebracht. Daar hebben ze minimaal zand & kleine maagzweren ontdekt, maar niet perse iets dat het beeld van zoveel pijn zou verklaren. Ze is na die behandeling wel enorm opgeknapt; ik had niet het idee dat ze niet oké was daarvoor, maar daarna zat er zoveel meer energie, pit en blijheid in dat er blijkbaar daarvoor ook al lang iets speelde. Maar nu ging ze echt al heel lang goed, en bleef ze die blijheid en pit ook houden. Woensdag zag ik dat ze amper had gegeten 's nachts, en duidelijk niet oké was. Gelukkig was er net een DA op het erf, dus die heeft geluisterd. Idd duidelijk pijn, maar alles klonk oké. Wel een pijnstiller gespoten en daar knapte ze direct van op. De dag erna at ze nog minimaal - iig niet haar eigen hooi - en ook duidelijk onrustige mest en ook wat last bij ontlasting. Vandaag was ze weer helemaal de oude.

maar ik ben er niet echt gerust op, omdat we nooit echt een oorzaak hebben en je dus ook niet wat kunt doen om het te voorkomen. Ze krijgt al minimaal krachtvoer, supplement voor haar maag. Ik ga nu toch ook maar kijken wat ik kan geven om ook de darmen verder te ondertsteunen. En een zandkuur krijgt ze nu (weer)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:47

Hier kan ik beide gelukkig op stal voeren.
Die 2 vreten meer dan genoeg :Y) Maar als ze het al koud hebben.
Ja dan duurt het voordat ze zich weer warm hebben gegeten/het warm hebben.

Maar wel irritant zo vaak koliek of Naja toch vaker dan "fijn" is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:05

Ik had met appie destijds wel eens dat hij wat kramp koliek kreeg als hij te weinig beweging had gehad.
Hij kon wel de hele dag bij een hooibalen rondhangen en dan deden zijn darmen te weinig,daar had hij dan last van.
Die moest elke dag aan de wandel,dus dat deden we dan maar.
Kelly heeft twee keer koliek gehad toen ze teveel had gegeten,was ook net een ballonnetje toen :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:43

Layka is ook iets uit haar hum als ze te weinig loopt en teveel hooi vreet....

Maar naja ansich logisch, ik word ook humeurig van een volle buik :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:03

Lopend buffet is ook echt vreselijk haha, ik eet altijd teveel dan :P
Zo maar eens kijken hoe het op de eeimis, het is in elk geval droog.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:31

Wat vervelend zeg tancreda. Wat geef je voor de maag? Misschien kan een soort maagbeschermer icm probiotica helpen? Het lijkt me indd spannend iedere keer. Ik mag echt van geluk spreken dat schim dat nooit heeft.

Hier ook weer een dekentje op hoor. Hij is ook wat afgevallen dus niet veel vetjes.

Maandag weer tandarts tijd. Denk eigenlijk wel dat alles oke is. Dus heb ook een voedingsadvies aangevraagd om te kijken hoe we er weer wat kilo’s aan gaan krijgen. Daarvoor gisteren twee samples hooi opgestuurd, ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:00

Ik heb de deken er alweer af, is zulk lekker weer nu.
Tandarts moet ik ook bellen,maar die ik normaal heb is na een ongelukje nog niet volledig aan het werk.
Ze moet verdoofd, en ik wil persé een die en tandarts en veearts is en die zijn schaars te vinden.
Heb het idee dat er weer wat los zit,want ze propt nu ook alle gras er uit en trekt wat vreemde gezichten.
Morgen maar eens rond bellen om te kijken of er iets kan lukken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:08

Ellepel, te weinig beweging is een goede dat je dat zegt. Dat moet in ook even erbij opschrijvem/ monitoren. Ik was 4 dagen weggeweest dus ze heeft 4 dagen alleen op de paddock gestaan. Niet iets wat ik bij de vorige keren perse ook had, maar ik neem m wel mee in ons 'dagboekje'.

Ze krijgt celtixbuff of iets. Een alg die maagzuur neutraliseert. Ik heb een DA een bericht gestuurd met de vraag of probiotica zou kunnen helpen. Dat wil ik wel proberen. Ondanks dat 9 van de 10x met een sisser afloopt is het elke keer weer spannend. Meestal valt de pijn soort mee nog (wel liggen, maar niet wild rollen), maar vorig jaar lag ze te rillen en wildr ze alleen maar onderste boven liggen zoveel pijn. Dat wil ik niet nog eens meemaken.

Queelens spannend de TA hopelijk is alles in orde! Waar heb je het voedingsadvies aangevraagd ?

Ellepel wat vervelend dat je eigen TA er uit ligt... hopelijk vind je een goede vervanger.

Mijn pony gaat over 2 weken weer. De 3e x dit jaar, controle van een kies die los zit. Hopelijk is het stabiel nog. Mijn eigen TA komt 1x in het jaar en tussentijdse extra controles doet een andere die een paar x per jaar voor andere paarden op stal is.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:33

Slim om dat zo te doen met de tandarts Tancreda. Voedingsadvies doe ik via smdc, de kliniek waar ook de tandarts van komt. Ben benieuwd. Heb eerder wel eens gratis voedingsadviezen gedaan maar daar nooit helemaal wat aan gehad. Dit is straks best uitgebreid.

Ellepel zijn er zo weinig dierenartsen die gebitten doen bij jullie? Hier zijn er meer dan genoeg via 3 a 4 klinieken die aan huis komen. Maargoed ik wil ook weer een specifiek iemand. Ieder halfjaar weer een uitdaging want ze komen pas vanaf 3 paarden op stal en niet iedereen is altijd even enthousiast om met deze dierenarts mee te doen omdat die duurder is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:38

Heb jij dan Marco als TA? Als ze naar kliniek moeten voor gebit wil ik hen graag. Hij heeft de 3 kiezen van mijn vossen ook getrokken (2 nog in Lienden, en van de grote merrie in Heesch). Het is dat het zo'n eind rijden is voor ons voor de gewone controles.

Herkenbaar van niet altijd genoeg animo bij elkaar te hebben. Ik heb D. Staller als TA aan huis, maar voor de tussen controles wilt niemand mee doen dus uitgeweken naar een andere TA die toch al op stal komt voor de rest van de paarden.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:42

Ja zit bij Marco inderdaad. Tussencontroles bij een andere dierenarts lukt vaak al niet bij Peri. Die missen toch handigheid en ervaring om hem echt goed te kunnen bekijken en behandelen helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:57

Celebi schreef:
Heerlijk! Hier was het vandaag juist droger dus geen dekens meer nodig. Morgen ook een redelijk goed vooruitzicht geloof ik.

Het was alleen wel.. nat. :=
[ Afbeelding ]

Je hebt een zeepaardje!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:47

Hier goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat Peri zijn gebit goed was dus niks aan hoeven doen. Het slechte nieuws is dat de hooitest terug is en die is (naar mijn mening) niet heel best. Zit nagenoeg geen eiwit in.. in mijn ogen is het hele dure lucht met (medium) suikers die we hebben.. het verklaart wel waarom Peri invalt met name bij zijn spieren. Want je hebt eiwitten nodig om je spieren te kunnen onderhouden. Het goede nieuws is dan wel weer dat het op te lossen valt met nog meer eiwitten bijvoeren. Het is een betere uitslag dan waneer er wel eiwit in had gezeten en het aan mijn paard had gelegen die geen eiwit meer opneemt ofzo. Maar toch heb je liever dat die basis gewoon in het hooi zit..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:52

Ah ja dat is zuur. Mijn paard heeft een tijdje op een plek gestaan met graszaadhooi waar medium suiker in zat en voor de rest nagenoeg niks. Hele lage eiwitten ook inderdaad. Hij viel er enorm van af. Had sojaschroot gekocht en dat werkte wel in combinatie met lijnzaadolie en fibrebeet maar omdat ik maar 1x daags kon komen moest ik veel te veel in 1x voeren en bleef hij erg mager en kreeg hij ook buikpijn. Ik zou zelf met een oudje niet snel meer zulk arm hooi willen voeren na deze ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:57

Wel goed dat je het hooi laat testen, bij ons is het onbekend, steeds weer andere partijen dus heb geen idee…maar eiwit kun je vrij makkelijk bij voeren toch.
Ik voer standaard eiwit bij in de wintermaanden.
Ik geef Sojaschroot, maar je kunt ook kijken voor erwteneiwit.
Is vaak uitproberen wat werkt.
Hier over twee week de tandarts, gelukkig is het gelukt om de eigen weer te kunnen krijgen.

Hè maar als het hooi getest is weet je het suikergehalte ook?
Hoor weer overal dat het flink hoog is

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:31

Tsja, deels goed nieuws en deels "slecht" nieuws. Niet echt zeer handig :Y)

Hier heeft layka sinds gister weer een deken op.
Voor nu nog als 0 gram en dan kan later ergens de 100 gram onderdeken eronder.
Wel typisch, ze lag ca halt uurtje terug ineens te slapen.
Dus waarschijnlijk door de deken dat ze dan wel op de grond wil liggen ofzo...
Rare merrie :Y)

Iris mag het dit jaar mooi zonder deken doen.
Hopelijk maakt ze genoeg vacht aan...
Mocht het echt voor enkele regendagen nodig zijn, hebben we nog een oude van layka liggen die als t meezit past.
En anders gewoon meer op stal voeren(gaat sowieso gebeuren met veel regen)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:42

Ja klopt de suikers zijn ook getest deze zijn gemiddeld. Dat vind ik voor Peri prima.

Graszaadhooi hebben we hier op stal ook als keus. Ik heb dan weidehooi. Zou indd zeggen dat dit weidehooi bijna de eigenschappen heeft van graszaadhooi. Alleen hier zitten dan nog suikers in. We hebben ook nog de optie voordroog maar dat wil ik ivm zijn gebit niet. Dat zou alleen een noodoplossing zijn maar daar zijn we nog lang niet.

Eiwit moet indd makkelijk bij te voeren zijn. Hij krijgt al grasbrokken en weightlift maar waarschijnlijk moeten we inderdaad iets extremer gaan. Maar dat zal de dierenarts die advies geeft wel weten. Dit hooi hebben we ca 2-3 maanden hopelijk daarna een betere batch maar dan ga ik in ieder geval weer testen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:03

Ik voer juist heel graag voordroog vanwege gevoelige longen. Verpakt scheelt vaak toch een hoop stof. Als het goed droog verpakt is, kan het heel mooi droog spul zijn.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:37

Dan is het heel gunstig inderdaad. Maar met diastemas helaas niet.