Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:50

Ik heb een deken opgedaan bij haar vandaag, t was koud en nat.
En de laatste 3 weken is ze flink afgevallen door de luchtwegproblemen. Da nog geweest, rapidexon en ventipulmin gespoten want ik kreeg het niet onder controle.
Gaat nu gelukkig een stuk beter, ze eet goed en krijgt weer spatjes. Ik kreeg het er zelf ook Spaans benauwd van want zag er echt niet goed uit. Hopelijk blijft ze nog een poosje, het is nu ook beter weer voor haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:29

Die rapidexon heeft Kelly toen gehad toen ze zo last had van haar achterbeen.
Dat gaat gelukkig nog steeds goed :j dat is wel een goed middel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:50

Ja is een paardenmiddel! Corticosteroïd. Soms onvermijdelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:18

De mijne mocht dat helaas niet vanwege zijn PPID en het gevaar voor hoefbevangenheid. Had me een hoop geld gescheeld haha.

Hier lijkt het opbouwen in draf best redelijk te gaan trouwens. Ik zie geen verslechtering in ieder geval. Verbetering vind ik lastig te zien. Dus het is nu echt zoeken naar wat nog pijnloos kan en of we het probleem nog weg gaan krijgen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:33

Ik geef het liever ook niet celebi want ze heeft ook ppid en is zwaar hoefbevangen geweest. En geen kuur ofzo, alleen als er verder niks meer kan eenmalig dit.
Wat heeft die van jou verder nog gehad?
Heel fijn dat het goed gaat, alle moeite niet voor niks geweest hopelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:12

Mijn paard is deze zomer 3x ingespoten met IRAP. Ook ontstekingsremmers, maar dan van lichaamseigen cellen. Vond het een mooi product, maar of het echt geholpen heeft is de vraag. Hij is verbeterd, maar dat kan natuurlijk ook over tijd zijn geweest of door de rust na inspuiten elke keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:10

Ja ach,ik heb zelf ook genoeg rotzooi gehad,maar heeft altijd wel geholpen. :j
Ik denk echt dat als ze oud zijn je niet te precies meer hoeft te zijn.
Kelly is vroeger ook bevangen geweest en dus was er nu ook risico met die rapidexon,maar ik heb meteen gezegd van prima die gok neem ik…en ze stond ook gewoon in gras en met bijvoeren.
Als ze dan een paar mooie dagen heeft en lekker kan genieten voordat ze bevangen raakt is het gewoon einde verhaal.
Maar ze is ook al 31.. ze mag wel eens een keer gaan hemelen :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:29

Ahh met luchtweg problemen zou ik nu ook idd al een deken op doen.

Bonnie kreeg de 0 gram in de zomer met flinke buien ook op als het lukte..
En als het echt de godganse dag zou regenen ook nog de dekenhoes erbij op!.

Ik ben ergens best blij dat het grootste gedeelte zomer nu voorbij is...
Layka kan zoveel minder gras snoepen. Ook op de paddock niet zoveel meer
En dat is bij haar wel echt zichtbaar....
Eindelijk weer beter in model :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:46

Haha ja erg hè.
Hier net andersom. Geen gras is geen eten en dus staat ze weer volledig op de slobber.
We hebben helaas wat lang ruwvoer nu wat ze niet echt kan eten.
Maar het gaat goed,is alleen weer veel werk vind ik.
Maar ja, alles voor de beestjes he :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:58

Jaaa soms echt moeilijk, nu kunnen we de glucobalancer weer weg laten en alsnog blijft ze goed in model...
Nu krijgt ze ivm vachtwissel een klein beetje lijnzaadolie
Komend weekeind nog weer een kuur zandweg.... of Naja na t weekeind beginnen ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:03

Ja dat heb ik nooit gegeven, zie ze ook nooit zand eten ofzo?
Dat eten ze soms heel slecht toch? Of heb je daar geen last van

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:05

De meeste paarden vinden dat slijmerige spul niet lekker. En daar geef ik ze groot gelijk in. Ik slik zelf elke ochtend psyllium vezels en dat spul is slijmerig zo vies. :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:16

Ik geef normaal het gemengd met een beetje lijnzaadolie.
Heb voor nu een x t spul van pavo gehaald.
Bekende van mij voerde altijd de brokvorm van de paardendrogist.

Eens kijken of dat makkelijker is.
En om zand binnen te krijgen hoeven ze niet direct zand met opzet te eten.
Als je bijvoorbeeld krot gras hebt, het is een tijdje droog geweest en het gaat dan regenen. Dan spettert het zand ook een beetje omhoog op de grasspriet. En dat eten ze weer waardoor ze alsnog zand binnenkrijgen(bijvoorbeeld hea).
Of als tijdens het hooi maken de schudder te diep heeft gestaan en er daardoor direct in het hooi teveel zand zit.
Daarom schudden wij altijd het hooi uit voordat we voeren...
Niet elke baal heeft dit. Maar soms toch wel een beetje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:20

Heb je ook last van zand celebi _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:23

ellepel schreef:
Heb je ook last van zand celebi _O-

Ze is denk ik vegetarisch en eet kort gras :Y)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:15

Orders van de huisarts. Moest ook echt heel hard lachen toen ik het spul ophaalde. Begon tegelijkertijd met het slikken van dat spul toen mijn paard toevallig zijn periodieke zandkuur kreeg. Grapte al dat we samen aan de zandkuur zaten. _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:41

Hoe zou een "zandbuik" bij mensen eruit zien <<)
Typische bierbuik war officieel een zandbuik is <<) <<) _O-

Ik ben toch echt zo blij dat layka alles wel prima vind.
Ik moest een stuk zeil eigenlijk opruimen. Maar bedacht dat iris wel even erover mocht lopen.
Iris vond het best spannend(logisch).
Maarja... layka word er niet warm of koud van _O- Dus die gaf de kalmte wel door naar iris.
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:08

Handig zo'n koele kikker die haar helemaal kan opvoeden! Lijkt me ideaal.

Ik ben vandaag begonnen met een kleine start van lange teugelen. Ging nog best redelijk zo voor de eerste keer! Langzaam op zoek naar nieuwe manieren van bewegen en een beetje werken samen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:45

Het is echt ideaal.
Ahhoewel iris ook voor haar leeftijd al echt dingen leuk mee doet.af en toe is het een beetje een puber.... maar dat moet ook.

Ahh lange leidsels/teugels is leuk hea? Bonnie vond dat ook altijd mooi om te doen. Layka vind het stom _O- Naja stom, ze verwacht dan dat er iets achter haar komt en ze moet trekken _O-

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:28

Hoi allemaal, ik ben meer een meelezer dan een schrijver, maar omdat hier zoveel mensen met meer ervaring zijn stel ik mijn vraag dit topic.

Intussen mag ik mijn haflinger Aramis denk ik wel een oudje noemen: hij is dit jaar 28 geworden. Door eigen problemen met mijn gezondheid en door zijn arthrose, wordt hij sinds 3 jaar niet meer bereden. Soms ga ik wel nog met hem wandelen of doe wat grondwerk, maar dat is overwegend in stap. Hij staat zomer en winter overdag in de kudde op het land en 's nachts op stal.

De dierenarts vind hem goed in conditie voor zijn leeftijd, maar zijn kiezen -die hij nog allemaal heeft!- zijn op de kauwvlakken glad afgesleten. Daardoor heeft hij problemen om zijn voer te kauwen. Sinds 2 jaar krijgt hij hooicobs als ruwvoervervanger. Hooi kan hij niet meer eten; op stro sabbelt en bijt hij de hele nacht, maar wat hij daar uiteindelijk van binnen krijgt weet ik niet precies. Hetzelfde met het gras op de weide. Hij knabbelt de hele dag door, maar geen idee hoeveel hij daar uiteindelijk van opneemt.
Daarnaast krijgt hij al jarenlang een handvol krachtvoer (pellets) voor de vitamine- en mineralenverzorging. Deze hoeveelheid hebben we het afgelopen jaar verdubbeld, maar het is nog steeds minder dan een volle schep.

Sinds ongeveer een jaar valt hij af. Dat is niet erg, daar hij altijd eerder te dik was , maar nu is hij mooi op gewicht en mag van de dierenarts niet verder afvallen. Helaas heb ik verzuimd haar te vragen hoe ik dat het aanpak.
Nu vraag ik me af waar ik het beste aan doe: meer hooicobs geven (mag volgens de aanwijzingen op de verpakking ruimschoots meer zijn)? Of starten met een seniorenvoer? Dat moet dan wel geweekt kunnen worden, want hij kan geen müsli eten. En ik ben een beetje bang dat hij dan misschien toch weer te veel binnen krijgt; het blijft een haflinger die altijd snel te dik werd. Iemand ervaring?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:43

28 is toch super jong :Y)

Ik kan je helaas qua voeding niet echt een tip geven.
Wel hebben wij dus ook ooit het probleem dat layka niet meer goed zal kunnen kauwen maar welniets extra nodig zal zijn. De vraag is dan alleen wel wat...
Omdat ze ook erg erg snel dik word

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:30

Ja maar meer van die hooicobs doen hoor. :j
Voor elke kilo hooi die je mist geef je die hooicobs.
En een seniorenslobber kan er bij.
En dat kun je samen weken.
Gaat bij mij ook in 1 emmer.. en probeer vaker te voeren?
Die van mij krijgt nu twee x per dag twee emmers vol. Totaal bijna 8 kilo ruwvoervervanger en dat gaat hartstikke goed.

Ik heb een Tinker,groeit normaal ook van lucht,maar op de slobber gaat dat toch wel anders.
Kijk anders hier ook
[PW] [INFO] paarden die te dun zijn

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:01

Haha, ja, je hebt gelijk hagelslag, 28 is natuurlijk voor een beetje paard nog niks. :P Hoe oud is Laika?

@ellepel: Ja, mijn buikgevoel zegt eigenlijk ook wel om het eerst met de hooicobs te proberen. Ik ben bang dat als ik ineens met dingen als slobber of müsli begin, dat hij dat niet goed gaat verdragen omdat hij zoiets eigenlijk nog nooit heeft gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:08

Welke hooicobs geef je dan? Welk merk?
En dat week je toch ook,dus wat dat betreft is hij er al aan gewent,maar ik snap je zorgen :j
De hoeveelheid extra voer kun je langzaam opvoeren.
Kijk alleen die hooicobs zou misschien wel goed gaan, maar vaak moet er toch wat extra calorieën en vet of eiwit bij en dan is een seniorenslobber wel heel handig.
Dan doe je er een beetje bij door de geweekte hooicobs.kijk je hoe het gaat en als er toch wat meer moet dan doe je er wat bij.

Ik geef deze
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx

En deze soms ook.
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... mash-20-kg

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:18

Ellepel: Ik voer momenteel hooicobs van Marstall. Woon in Duitsland, dus hier zijn vooral duitse merken te verkrijgen: Marstall, St.-Hypolyth, Agrobs, Höveler. Ik woon wel vlak aan de grens met Nederland, dus als jullie goede ervaringen met bepaalde andere merken hebben, kan ik daarvoor wel eens kijken. We hebben in Kerkrade bijvoorbeeld ook een AVEVE.