Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:00

ellepel schreef:
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je in verband met weinig kiezen een ruwvoervervanger zocht..
Dan heb je aan die omega toch niet zoveel (Verstrek 50 tot 150 gram Subli Omega 369 Mix per 100 kg paard,dat schiet niet op dan)kost ook nog eens 40 euro
Zemelen heb ik geen verstand van, ken dat alleen vanuit vroeger als de paarden dunne mest hadden.
Je kunt dan idd kijken naar die masters,is goed voer :j

Geeft niets hoor! Ik gebruik idd daarvoor nu de Bonpard Senior op advies van de dierenarts als extra aanvulling gezien zijn slechte gebit. Dat werkt echt super. Alleen is dat flink prijzig. Zeker als ik er straks weer 3 a 4 zakken per maand van moet voeren. Eerder geen probleem, maar helaas door hele nare omstandigheden moet ik proberen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Vandaar dat ik naar tips opzoek ben wat ik als extra kan gebruiken en de kosten wat gaat drukken naast de Bonpard, zodat hij toch goed op gewicht blijft. Hij staat trouwens zomer en winter op de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:05

Nou ja ik zou dus wisselen naar wiesencobs met masters.
4x een zak bonpard is 160 euro….wat is dat duur zeg.ik zou dat ook niet kunnen betalen.
Dan heb je het dubbele aan wiesencobs met masters er voor,dat is nog geen 20 euro per zak
Daar kun je toch meer en langer van voeren.
Of alleen die masters,is ook goedkoper en kun je meer van voeren.
Zoiets denk ik….of haal iets van luzernebrok? Dat is ook betaalbaar. Mooi eiwit er in

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:09

Ik ben sinds een week aan de masters senior slobber. Bestel het ook waar ellepel het besteld.

Ik voer er nog bietenpulpbrok bij en nog wat anders maar ook duurder. Maar je kunt ook de luzernebrok los bij kopen. Die alle 3 bij elkaar weken en geven.

Maar meestal ligt het dunner worden vooral aan het aantal porties die je voert.

Ik geef nu 2 kg ongeweekt voer per emmer. Nu 2 keer per dag naast het gras. Naar donderdag gras zou dit naar 4 of 5 emmers per dag gaan.en dan vier ik ook nog Hartog senior mix bij Voor extra structuur.

Vervelend dat je zo in een moeilijke situatie zit.

monsera

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:10

Oh ben dus heel tevreden over die masters senior slobber brok. Zie nu al vooruitgang.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:18

Die senior mix heb ik ook wel er doorheen gedaan.
Ik zag nou op de site van voervoorpaarden ook fibre up op staan van dodson&horell.
Ik denk van dat bestel ik mee, eens proberen?

Zo ziet het er uit
Afbeelding

Wel wat balen,want er zitten toch wat langere stengels in en ik denk dat dat teveel prikt in het tandvlees waar geen kiezen meer zitten want dat spuugt ze dan uit.
Maar het ruikt echt zoooo lekker haha, is wel ideaal om er wat door te doen om het lekkerder te laten ruiken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:00

Goedemorgen allemaal...
Ik vind eigenlijk dat mijn paard hier nog niet echt thuis hoort.
Hij is dan wel 21 (27-01-2003) maar hij is eigenlijk nog super fit en geen ouderdomsdingetjes..
Helaas wel gister te horen gekregen dat hij aan een paar snijtanden EOTRH heeft en dat deze eruit moeten.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met snijtanden verwijderen?
Hoe lang duurde het herstel en hoe was jullie paard eronder?
En vooral... waar hebben jullie het laten doen en hoe was jullie ervaring.

Meteen ook maar een recent filmpje van mijn paard.
Behalve een beetje grijs onder de voorpluk ziet hij er echt nog heel goed uit vind ik.
Hij krijgt nog geen aangepaste voeding voor zijn leeftijd.
Rantsoen bestaat nog uit gras, hooi, luzerne en vitaminebrokjes.

https://www.tiktok.com/@kellyevers83/vi ... pSgKgLnuFM

https://www.tiktok.com/@kellyevers83/vi ... pSgKeuui2r

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:05

Stalgenootje van me heeft een paard gehad die het ook had.
Daar zijn een aantal tanden van verwijderd. Die had dacht ik alleen de binnenste twee voortanden nog.
Heeft dacht ik wel een paar dagen op pijnstiller gestaan en wat slobber er bij.
Die at wel gewoon dezelfde dag weer.

Kelly heeft geen boventanden meer,maar die kan hooi met haar lippen pakken,gras gaat ook prima.
Ik zie wel dat ze soms moeite heeft met hooi uit een net pakken.
Dus zou dat wel wat in de gaten houden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:24

Mijn laatste verzorgpaard mist alle voortanden door deze aandoening. Was al gebeurt voordat ik hem ging verzorgen dus ik weet het exacte herstel niet. Maar voor wat ik ervan heb gehoord ging dat heel vlot. Hij kon snel weer eten. Kort gras hing niet meer, dus hij mocht van de stal vaak op een ander landje staan met meer gras. Maar zelfs hooi uit een hooinet eten was heen enkel probleem. Als het eruit moet moet het eruit en dan voelen ze zich vaak zoveel beter.

Hier trouwens ook nog even een update van mijn senior. De kliniek vond dat hij op de filpjes weer iets verbeterd was. Het gaat traag, maar wel de juiste kant op. Het advies was nu juist om dagelijks wat met hem te draven om hem sterker en soepeler te maken in de hoop dat dat in deze fase ging helpen. Hij ging aan de longeerlijn dus ook echt af als een raketje na al die maanden niks doen. :')

Over 2 weken kijken ze weer mee en dan komt er een vervolgplan. Hij wilde eventueel inspuiten terwijl hij in beweging gehouden werd om zo het herstel op een andere manier te bevorderen. Ik ben erg benieuwd dus. Nog steeds geen garanties op genezing, maar hij staat gelukkig weer fijn in de kudde en mag weer dagelijks een klein beetje aan het werk. Iets waar we beide heel blij mee zijn. :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:16

Arme layka en iris....
Opgesloten op het kleine stukje voor de stal -O-
Tot ca 6 uur zijn wij zelf niet thuis.
Maar het grasweiland word straks gespoten en over 2 week geploegd en opnieuw ingezaaid met paardengras....

Afbeelding
En zodat nuk en nuk(uk is geen uk meer _O- ) niet te dichtbij het draad komen als de buurman bezig is.
Moeten ze voor vandaag genoegen nemen met dit stukje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:34

Oh bah kun je ze niet tijdelijke ergens anders neerzetten?
Is echt troep wat ze gebruiken om dat dood te spuiten -O-

Kun je het niet beter laten doorzaaien met paardenmengsel?
Dan komt er ook goed gras en kruiden in zonder dat je eerst alles dood maakt.
Is bij ons ook gedaan,kwam teveel raai in geloof ik en toen is het doorgezaaid met ander mengsel

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:37

Ze staan nu opzich ver genoeg er vanaf.
Het is echt windstil.
En er word straks "paardengras" ingezaaid inclusief kruiden etc.
En er staat zoveel jjk dat we er niet meer tegen aankomen.
Ik had afgelopen zomer ca 10 kruiwagens erafgehaald en dit was op 1/3de van t land.
Plus er staat alleen Engels raaigras.

Het is voor nu even vervelend. Maar volgend jaar definitief beter...
Okay eerst een paar x maaien etc

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:45

Ja dat jkk is ruk haha ik weet er helaas alles van, elk jaar kruiwagens vol van het land en dan nog zuring steken. Is ook rotspul!
Weet je onkruid krijg je toch wel er op, ik ga eigenlijk bijna elke dag wel even rondje maken op de track.
Gister nog weer wat weg gehaald, houd je in elk geval wel goed bezig.
Al vind mijn rug dat niet altijd fijn :+

Hoe was het op het eiland geweest?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:50

Ohh zuring ben ik nog vergeten op te noemen _O- _O- _O-

Maar het is gewoon teveel om netjes bij te houden.
Sinds 4 jaar doen we dat. Maar t werkt niet.
Dus liever nu wat doen dan dat we volgend jaar weer met teveel bende zitten.

Jaaa Ameland was heerlijk...
Echt een gezellig dagje garnalenkruien en familie bezoeken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:46

Veertje hoe is het nu? Wat een mooie foto's zeg!

Kelly, hier geen ervaring met eorth maar wel een stalgenoot en dat paard knapte er goed van op. Mijn merrie heeft best een tijd moeizaam gegeten na 1 getrokken kies, terwijl dat paard met meerdere getrokken snijtanden zo weer at en stuk minder last leek te hebben. Sterkte en succes!

Celebi, goed nieuws, mini stapjes vooruit!

Hagelslag hopelijk helpt deze rigoureuze werkwijze voor je weide! Weg met JKK!

Mijn dames stond gisteren plots met koorts. Ik vond haar heel gloeiend aanvoelen sochtends ondanks de koelere ochtend. Dus thermometer erin en ja hoor, 38.8. Gelukkig was het middags alweer gezakt. Achteraf was ze wss vrijdags ook al te hoog, toem was ze ook heel warm maar ik dacht toen door het weer. Gelukkig verder niets aan haar gemerkt. Wat dit nou weer was??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:29

Oh wat eng?
Niet ergens iets ontstoken of een virus?

Ik heb een foto van vanmorgen van Kelly.

Afbeelding

Lekker aan de slobber.
Ik zag gistermorgen een egeltje lopen bij haar stukje,zo lief <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:05

@tancreda toevallig een virusje ofzo wat rond gaat?
Maar opzich best wel typisch ja.

@ellepel
Ahhh egel.
Wij hadden hier in de tuin ook veel egels rondlopen. Jiske is ooit met een egel in winterslaap komen aanzetten -O-
Gelukkig doet ze de egel niks. Behalve in haar mond meenemen het huis in. Ja, dat doet vast wel auw _O- Mijn zusje heeft toen snel Google geraadpleegd wat het beste te doen was. En jiske heeft nog een paar dagen kopen flippen omdat haar vriendje naar buiten werd gebracht zonder dat ze mocht weten waarheen _O-

En tsja het weiland zo extreem aanpakken....
Ik heb geen zin om zoveel jjk te moeten steken.
En ondanks elk jaar netjes weghalen werd het alleen maar meer en meer.
Als we nu ploegen zonder doodspuiten, dat maakt elk millimeter stukje wortel weer een nieuwe plant aan. Dus dan zijn we verder van huis -O-
Het is voor nu even "vervelend".
Volgend jaar paar x maaien voordat ze er dan op mogen. Maar naja hopelijk lukt ons plannetje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:09

Ja hopelijk wel natuurlijk :j

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 20:52

@Tancreda, wat raar dat je paarden opeens met koorts stonden. Misschien inderdaad iets van een virusje. Is de koorts vanavond ook nog weer verder afgezakt?

@Ellepel, ahh wat lief dat er een egeltje bij haar liep!

Met Donner gaat het eigenlijk wonderbaarlijk 'goed'. Uitslag van mest onderzoek vandaag terug gekregen en hij heeft geen wormen besmetting dus dat is fijn om te weten. Daarnaast was hij gisteren echt super vrolijk in de bak. Zijn eerste bokkensprongetjes weer gezien en op film staan <3 Had hem daarvoor heel eventjes 2 minuten aan de longeerlijn gehad om te zien hoe hij liep omdat ik hem in stap wel beter vond gaan. Draf tilt hij echt meer zijn beentjes op, galop vind hij nog erg moeilijk maar hij galoppeerde al wel sneller aan en in draf bleef hij ook meer doorlopen. Ik hoop dat dit eigenlijk een goede bijwerking is van de bloedarmoede die weg trekt.
Hij is nog steeds niet de oude en ik zie nog steeds dat hij niet lekker door z'n lijft loopt en zijn blik in z'n ogen is ook nog niet zoals ik hem ken, maar wel een beetje blij met hoe hij zich nu voelt!

Vergelijking van het longeren kun je goed zien dat hij op de bovenste (14 augustus gefilmd) zijn witte voetje mee sleept en op de onderste (gisteren gefilmd) dat hij hem weer meer op tilt. Hij is wel echt vreselijk snel ingevallen helaas qua spieren, maar dat had ik ook niet anders verwacht als je spieren getraind zijn voor Z niveau en je daarna eigenlijk gewoon niks meer doet. Hoop wel dat hij nog iets gaat bijtrekken en anders eventjes kijken voor een goede slobber om bij te voeren. Moet daarbij wel uit kijken met wat hij krijgt i.v.m het schuren.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:33

Wel fijn dat het wat beter lijkt te gaan.
Ik zou wel vast beginnen met bijvoeren?
Ik mis ook helemaal wat vulling, zit niet echt vlees op zeg maar.( bij ons zijn de meesten wel tonnetje rond dus ik heb geen goed voorbeeld denk ik :D :P
Je kunt kijken naar iets als de wiesencobs die ik geef?
Zit vrij laag in suiker,is voor wat aankomen best heel veel voer te vinden tegenwoordig :j

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:52

ellepel schreef:
Wel fijn dat het wat beter lijkt te gaan.
Ik zou wel vast beginnen met bijvoeren?
Ik mis ook helemaal wat vulling, zit niet echt vlees op zeg maar.( bij ons zijn de meesten wel tonnetje rond dus ik heb geen goed voorbeeld denk ik :D :P
Je kunt kijken naar iets als de wiesencobs die ik geef?
Zit vrij laag in suiker,is voor wat aankomen best heel veel voer te vinden tegenwoordig :j

De dierenarts vond hem zelfs nog te dik :+
Afbeelding

Maar hij is nu wel echt afgevallen. Zal morgen even een goede stand foto maken :) Hij krijgt al wel iedere dag zemelen, maar denk dat ik daar gigantisch veel van moet voeren wil hij daarvan aankomen. Wiesencobs hoor ik vaker. Is die van Agrobs? Moet je die geweekt voeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:59

Ik heb van Marstall.
Maar er is echt vrij veel wat je kunt proberen?
Op voervergelijk staat wel veel op,misschien kun je daar wat vinden.
Zemelen zou ik niet teveel van geven, was dat niet met de scheve calcium-fosfor er in?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:06

ellepel schreef:
Ik heb van Marstall.
Maar er is echt vrij veel wat je kunt proberen?
Op voervergelijk staat wel veel op,misschien kun je daar wat vinden.
Zemelen zou ik niet teveel van geven, was dat niet met de scheve calcium-fosfor er in?

Ga daar eens op kijken dankjewel!

Ja klopt, maar sinds hij zemelen krijgt (dat is nu denk ik 4 jaar) heeft hij geen koliek meer gehad. Hij krijgt 150 gram (komt dan nog wel water bij) en daar doet hij het dus voor zijn darmen erg goed op. Dus het valt voor nu reuze mee hoeveel hij krijgt dus dan zal de verhouding niet gigantisch zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:53

Ja lastig altijd dat voeren met de oudjes.
Hier gaan er alweer vier dikke emmers vol per dag doorheen :j

En het heeft heel wel weer heel veel geregend, gelukkig tussen de buien droog!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:01

Gelukkig hebben mijn dames daar nog geen last van. Die zijn te vet :o

Hier maar weer een deken aan. Gisteren had ik m'n rambo summer series opgelegd 'want buitjes'. Nou, dat werd de zondvloed en dat houdt die deken helemaal niet. Ze stond er vanmorgen nog wel happy bij, maar hrt zal best koud en nat zijn geweest vannacht. Nu maar een echte regendeken op gedaan :=

Overigens geen verhoging meer gehad. Gek toch opeens paar dagen koorts. Maar goed, blij dat t niet door heeft gezet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:15

Ja wat apart dan hè. Hopelijk blijft het weg :j
Ik had zelf vandaag ook een dikkere jas aan,vond het ook maar koud :brr: