Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:36

Oh wat naar als je op vakantie bent.. Veel sterkte!

Die ouwe van mij was echt heel druk vandaag tijdens het maken van de filmpjes. Hij ging helemaal los.. Oeps. Helaas nog steeds niet rad. Ik baal zo. Ben benieuwd wat de dierenarts er van vindt dus nog even afwachten tot hij contact met me opneemt..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:40

O dat is echt balen celebi, poeh
Hier afgelopen week veel zorgen om mijn Arabier. Ineens heel veel last van haar luchtwegen. De hele zomer redelijk, nu ineens heel veel last. Hoesten en snot en kort. Ze kreeg al sputolisin, long vitaal en pufjes Nu weer vernevelen erbij gepakt. Respulmin stop ik mee, deed niks zo te zien en ze werd sloom.

Wat heb jij gebruikt voor de longontsteking kaatje?
Die van mij heeft astma, sinds vorig jaar. Dus gewoon dampig zoals het vroeger heette.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:56

Assebassie, hij heeft van de DA 7 verschillende soorten spuiten gehad, moet ik nakijken op de factuur. Onderstaand heb ik nog staan mocht hij ineens weer benauwd zijn

Subestin. Krijg de foto niet geupload...

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:51

Vandaag bij de kliniek geweest met Donner en ik sta voor een hele moeilijke keuze ;( Mijn lieve vriendje, wanneer weet je of je door moet gaan en iets moet proberen en wanneer dat het goed is geweest en hem moet laten gaan. Zo moeilijk dit..
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:56

Ivm de bult op de kaak?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:06

hagelslag schreef:
Ivm de bult op de kaak?

Nee de bult is hoogstwaarschijnlijk zijn opgezette lymfeklieren. Hij heeft ook nu ontstekingswaarde in zijn bloed (4 weken terug nog niet). Vandaag buigproef gehad en foto's laten maken. Foto's was goed, buigproef machtig slecht. Het is nogal een lang verhaal om te typen maar hoogstwaarschijnlijk komt het uit zijn SI. Zijn staart was ook volledig buigbaar alle kanten op wat kan wijzen op een zenuw die klem zit of al zo ver beschadigd is dat die al niks meer doet. De optie is om door te laten verwijzen naar een andere kliniek om SI verder te onderzoeken en in te spuiten in de hoop dat hij verbetering geeft op zijn achterbenen. Geen garantie dat dit ook maar iets gaat helpen voor hem of dat hij dan nog weer iets zou kunnen doen. Bij klinische onderzoek zag je gewoon dat hij loopt omdat ik het vroeg, maar zodra het ook maar even kon stopte hij met lopen.
De dierenarts snapt ook niet dat hij in maart nog Z2 heeft gelopen in vergelijking met hoe slecht hij nu is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:25

Jij kent jouw paard het beste,doen wat je gevoel je in geeft.
Als hij niet pijnvrij kan worden dan word het heel lastig denk ik.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 06:46

Wat lastig Veertje. Indd doen wat voor jou het beste voelt. De dierenarts heeft het je waarschijnlijk al gezegd maar weet dat je van de SI deels een inwendige echo kan laten maken om het in beeld te brengen

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:06

Queelens schreef:
Wat lastig Veertje. Indd doen wat voor jou het beste voelt. De dierenarts heeft het je waarschijnlijk al gezegd maar weet dat je van de SI deels een inwendige echo kan laten maken om het in beeld te brengen

De dierenarts heeft zelf al inwendig gekeken inderdaad, maar hij heeft er niet zoveel ervaring in dus daarom stuurt hij me ook door naar een andere kliniek. Maar zelfs de dierenarts kon niks zien/voelen qua afwijkingen nu

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:28

Als je van maart Z2 naar nu dit bent gegaan is het geen ouderdoms aftakeling en zou ik ervoor kiezen om nog wat onderzoek te doen.

Dat is wat ik heb gedaan tenminste. Van het voorjaar was de mijne pats boem stokkreupel en daarvoor nog vreselijk fit (dressuurmatig in de bak, lange buitenritten, longeren, cavaletti, etc). Ik heb er toen voor gekozen om eerst met mijn eigen dierenarts te dokteren, maar die stuurde me uiteindelijk ook door naar de kliniek waar ze zijn gaan inspuiten. Het gaf verbetering, maar nog niet voldoende helaas.. Ik zit nu op de wip of ik nogmaals laat inspuiten of dat ik de behandeling stop en hem een tijd met pensioen zet in de groep om te zien hoe hij over tijd gaat lopen. De kijkoperatie en CT scan onder narcose die de kliniek aanraadt om echt te zien wat er in zijn been zit, vind ik te heftig op zijn leeftijd en qua kosten voor 0 garanties, maar dat inspuiten ben ik wel heel blij mee dat ik dat geprobeerd heb en het heeft hem wel echt wat verlichting gegeven.

Je moet hierbij echt je gevoel volgen en natuurlijk het advies van de dierenarts daarbij meenemen.

Sterkte. Y;(

Ik ga ook weer even in spanning afwachten of ik vandaag terug gebeld wordt met de beoordeling van de filmpjes die ik naar de kliniek gestuurd heb. Ben er na 4 maanden aanklooien wel klaar mee, maar we zijn beide nog niet toe aan zijn pensioen. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:40

Lastig allemaal.
Ik heb bij appie toen met zijn gebroken kaak wel een ct scan laten doen, was flink duur maar je kunt heel precies zien wat er mis is.
Ik moet zeggen dat ik bij Kelly wat minder de behoefte heb om precies te weten wat ze nou heeft met haar benen. Die gaat niet voor foto’s of verdere onderzoeken.
Maar dat gaat wonderwel goed, die hobbelt lekker rond.
Knietje staat nog wel,wat naar voren, maar ze lijkt content en in de groep gaat het ook goed.

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:53

Het financiële is natuurlijk wel een ding.
Hoe ver wil/kun je gaan. Maar hoever is ook acceptabel tegenover je paard.
Bij Bonnie was het voor mij duidelijk doordat we niet uit de cirkel zouden kunnen komen.
Voor het een moeten bewegen, door het andere het niet kunnen. Plus met pijnstillers niet pijn vrij/dragelijk.
Hier moesten doos en doos vandaag door 1 deur _O- _O-
Afbeelding
Afbeelding

Okaayyy ik had ze net beide een appeltje gegeven en ze stonden ook beide toevallig in de stal _O-
Maar waarom ze dan ook tegelijk door de deur wouden :Y)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:20

Het is dan misschien geen ouderdom kwaaltje, maar het geeft wel veel puzzelstukjes een plek. Altijd moeite met de galop, nooit los door z'n lijf, zoveel behandelingen gehad en alles hielp maar tijdelijk. Het gaat nu richting een neurologisch probleem en dat is niet meer te verhelpen ook niet met inspuiten. Dan is inderdaad de vraag gaan we het proberen zonder garantie dat het ook maar iets gaat doen of zet ik hier een punt achter. Het is allemaal onzeker wat het is en wat het kan zijn.

Dan is inderdaad de vraag hoever kan ik gaan qua financiën en daar zit voor mij toch ook echt wel een grens. Hem nu laten lopen is ook niet eerlijk want hij heeft vol op pijn en op pijnstilling reageert hij bijna niet. Hij is dan wel iets vrolijker, maar lichamelijk niks geen veranderingen te zien.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:24

Maar als hij nu al nauwelijks op de pijnstiller reageert.
Dat is echt zo moeilijk.
Bij Bonnie had ik ook de hoop dat met genoeg pijnstiller ze nog een tijd kon blijven lopen....
Helaas is dat dus ook vrij vlot ten einde gegaan.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:36

En dat is dus ook zo dubbel want gaat hij dan wel reageren op het inspuiten. Kan zomaar zijn dat hij al zover is dat hij ook daar niet meer op reageert. Ja tot hoever ga je, komende dagen maar ff bij hem zitten en kijken hoe hij zich gedraagt. Hij is in veel dingen qua gedrag verandert en opeens open geworden en een vriendin zegt ook misschien is dat ook wel een teken dat hij dat opeens is

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:11

Moeilijk hoor veertje, maar verandering van gedrag zegt natuurlijk al heel veel.
Mijn Arabierendraakje is normaal best afstandelijk maar als ze niet lekker is heel lief en meegaand. Dan weet ik dat er iets aan de hand is.
Zal ook misschien niet bij elk paard zo zijn, soms houden ze zich ‘groot ‘ om niet kwetsbaar te zijn. Maar als ze je vertrouwen durven ze wel te laten zien hoe ze zich voelen, is mijn ervaring.
Hij is nog niet echt wat wij oud vinden maar leeftijd zegt niet alles, net als bij mensen.
Heel veel wijsheid en sterkte!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:22

Dankjewel!
Het is en blijft moeilijk. Blijf in zo'n 2 strijd zitten, besloten om eerst eens echt rustig na te denken en mensen wie erna blijven vragen die zal ik ook zeggen dat ze vanzelf een update krijgen.

Vandaag hebben we weer eens wat foto's met hem gemaakt en ja bij het terug zien van deze foto's is hij lichamelijk wel echt veranderd. Geen spieren meer, ingevallen en niet meer de mooie fitte 'sport' pony die ik ken. Maar wat wil je ook met al vanaf april niet meer op niveau trainen. Wel heel blij met de foto's <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:53

Ik heb een oudje van 29 en helaas heeft hij onder nog maar een paar kiezen waar hij amper nog wat aan heeft. Hij staat zoveel mogelijk in het gras en krijgt nu daarnaast nog Bonpard Senior. Heel fijn voer, maar wel prijzig. Helaas heb ik momenteel te maken met een hele vervelende privesituatie waardoor het heel fijn zou zijn als de kosten zo laag mogelijk zouden kunnen blijven.

Hebben jullie alternatieve oplossingen om een oude pony goed op gewicht te houden? Mag ook iets zijn naast de Bonpard. Pavo fibre nuggets en fibre beet waren eerder geen succes en was ik nog duurder mee uit en seniores priores hielp een aantal jaar geleden wel, maar zorgt wel voor dunnere ontlasting. Ik begreep dat sommigen ook merriebrok, bietenpulp of mais gebruiken.

Hij heeft ook ppid en daarnaast fysiek diverse mankementen, maar niet gevoelig voor hoefbevangenheid.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:02

Omega 3-6-9 van subli is een handige "dikmaker" of Naja levert makkelijke energie aan.
Verder zou ik het zo snel niet weten omdat wij juist proberen te laten afslanken :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:05

Ja je kunt de fibernuggets prima doen hoor.
Die heb ik ook wel.
Of de wiesencobs van Marstall,die zijn ook niet te duur,ik betaal 19,20 voor een zak.
Ik meng het met masters senioren slobber,ik betaal 17,65 voor 20 kilo.
als je die twee kunt gaan geven dan kom je echt een heel eind.
En probeer wat vaker dan 1x per dag te voeren.
Maar mengen helpt vaak toch goed om ze aan het eten te houden.
Als die van mij wat met haar voer aan het midden is,dat doet ze soms dat ze wat slechter eet,dan gooi ik er een schep simpele muesli door vlak voor het voeren.
Ik bestel trouwens bij https://www.voervoorpaarden.nl/

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:12

ellepel schreef:
Ja je kunt de fibernuggets prima doen hoor.
Die heb ik ook wel.
Of de wiesencobs van Marstall,die zijn ook niet te duur,ik betaal 19,20 voor een zak.
Ik meng het met masters senioren slobber,ik betaal 17,65 voor 20 kilo.
als je die twee kunt gaan geven dan kom je echt een heel eind.
En probeer wat vaker dan 1x per dag te voeren.
Maar mengen helpt vaak toch goed om ze aan het eten te houden.
Als die van mij wat met haar voer aan het midden is,dat doet ze soms dat ze wat slechter eet,dan gooi ik er een schep simpele muesli door vlak voor het voeren.
Ik bestel trouwens bij https://www.voervoorpaarden.nl/

Op de fibre nuggets deed hij dus niet veel en was ik uiteindelijk duurder mee uit, dan met de Bonpard a iets van 34 euro per 20kg.

Ik ga naar de andere 2 even kijken. Ik kan max 2 keer per dag wat extra aanbieden waarvan 1 keer per dag er een emmer met voer bij hem neergezet kan worden in de wei waar hij langer over kan doen. Meer is niet mogelijk voor mijn eigen veiligheid. Valt ook niet door iemand anders te doen.

Ik heb eerder trouwens ook nog equifirst senior mash gevoerd, maar dat helpt ook niet afdoende.

Ik zoek echt budget tips om wellicht in te zetten naast de Bonpard in een lagere dosering. Niet omdat ik hem niet het beste gun, maar mijn privé omstandigheden dit echt vragen.
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 31-08-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:16

hagelslag schreef:
Omega 3-6-9 van subli is een handige "dikmaker" of Naja levert makkelijke energie aan.
Verder zou ik het zo snel niet weten omdat wij juist proberen te laten afslanken :Y)

Ik ga er eens naar kijken dankjewel!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:06

Ik gebruikte altijd een gewone zak zemelen. Is ook een dikmaker en je hoeft er geen kilo's van te geven. Ik kan een zak zemelen voor nog geen €10 halen en is 20KG. Misschien dat dat nog een optie is om dan als extra te gebruiken?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:13

Top! Dat zijn idd de tips die ik zoek. Waar haal je die zakken (welk merk)? Ik las dat het dan slim is om bietenpulp erbij de voeren, zodat je geen scheve fosfor verhouding krijgt. Iemand ook tips waar ik dat goedkoper kan krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:53

Oh dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je in verband met weinig kiezen een ruwvoervervanger zocht..
Dan heb je aan die omega toch niet zoveel (Verstrek 50 tot 150 gram Subli Omega 369 Mix per 100 kg paard,dat schiet niet op dan)kost ook nog eens 40 euro
Zemelen heb ik geen verstand van, ken dat alleen vanuit vroeger als de paarden dunne mest hadden.
Je kunt dan idd kijken naar die masters,is goed voer :j