[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:15

Ik ben ook benieuwd hoe het met het paard van Waaltje gaat.

En hier zijn er ook met kale plekken.Vorig jaar was er eentje zelfs helemaal kaal, maar daarna kwam er weer een gewoon vachtje. Het is net of de oudjes niet meer goed weten hoe ze moeten verharen.
Lillytjuh, gefeliciteerd met je nieuwe paardje.

Ik heb een camera in de stal en kan van huis uit kijken hoe het met Indy is. Hij staat op dit moment gezellig met zijn hoofd over de wand in Billy's box.

Wat leuk Lotje dat de oude dame nog een keertje meemocht!

YvonneV

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:28

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:49

Met Fortune gaat het gelukkig veel beter. Het was gelukkig een hoefzweer, maar wel erg diep.
@Lillytjuh, Inderdaad nu spoelen, weken en schoonhouden :D

Hij staat dag en nacht in de paddock, dus dat schoonhouden was een beetje een lastig iets.
Ik heb nu een medicaleschoen gekocht en na het weken pak ik zijn hoef goed in met verband en plakbandage daar de schoen overheen en................. lopen maar.
Gelukkig zag ik gister al dat hij weer heerlijk liep en ook niet meer kreupel, echt fijn om te zien dat hij geen pijn meer heeft.
Morgen komt de smid nog een keertje kijken of we werkelijk alles weg hebben gehaald.
Mijn opa ging afgelopen zaterdagavond ook ineens zijn vacht loslaten. Hij zit nooit zo heel dik in zijn vacht dus schrok in eerste instantie ook even.
Ik heb met een zweetmes al zijn losse vacht weggehaald en gelukkig viel het de volgende dag heel erg mee, er zat een mooie zomervacht onder welke ik in het donker niet kon zien.
Als hij nu met zijn hoef in zijn emmer biotex lekker staat te weken, help ik hem nog even lekker met een poetsmassage zodat zijn wintervacht lekker losgaat, 2 vliegen in 1 klap :+

@Haboshof, super dat je nu een camera hebt, kan je hem nog beter in de gaten houden.
@Lotje, Wat leuk zeg dat de oude dame nog zoiets leuks mee maakt, je zal vast heel veel mooie foto's hebben gemaakt

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Lekker weer volop beweging met zijn nieuwe schoen *\o/*

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:32

Ons Amore (23) heeft nog steeds een wintervacht.

Ik had haar graag laten scheren maar ze is zo'n stresspaard dat ik het te riskant vind om het te doen.
Ze krijgt nu elke dag een kilo onderhoudsvoer met 25ml lijnzaadolie.

Dit jaar wordt het voor Amore erop of eronder ;(

Als ze eind oktober niet genoeg vetreserves heeft ga ik haar de winter niet meer laten ingaan.
Het vergt té veel van haar om wintervacht aan te maken en terug te verharen.

Dus wie hier supervoedingstips heeft voor mijn oude knollie bollie, ik hoor het graag!

Ik geef momenteel maar 1 kilo onderhoudsvoer omdat ik aan het wikken en het wegen ben met voeders.
Vanaf vanavond krijgt ze 1,5 kilo en zo hoop ik een beetje vetjes bij haar aan te kweken!

Amore is een engels volbloedmerrie van zo'n 1.62m, niets vetreserves, ze heeft zelfs geen grasbuik...
Ze staat 12u per dag op de weide ('s nachts kan nog niet, het is hier al weken droog en de grasreserves geraken op, dus ze kunnen maar anderhalve dagen het land op).
's avonds krijgt ze dan haar brokken met lijnzaadolie.

De hooireserve is ook op sinds gisteren, tot gisteren kreeg ze 's avonds nog wat plakken hooi.

Nu heeft de eigenaar van de wei nog voordroog geleverd, is dat wel 'goed' om dat nu nog te geven?
Dat spul is écht vochtig en ik vrees dat er schimmels gaan kweken die ik zelf niet zie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:36

hoi,

Misschien moet je eens denken aan seniores priores ! Dat zet vaak super goed aan. En lucerne ernaast bijgeven of grasmix b.v..
Als er enkel voordroog is, kan je dan niet zelf hooi bijkopen om het aan je merrie te geven ?!
je geeft onderhoudsvoer, is dat voor senioren bedoelt ? En weet je dat oudere paarden soms tot 20% meer nodig hebben aan voer ( vanwege minder goede vertering en dus benutting van voedingsstoffen ) !?

Opkikker wil nog wel eens de verharing versnellen en kan ook helpen je paard wat beter op gewicht te krijgen omdat opkikker zorgt voor een betere darmwerking.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:55

Hallo,

Ik heb ook een senior knollie
Tot vorig jaar ging het allemaal nog wel,
maar nu ben ik echt bang dat hij dit niet meer gaat halen (zeker de winter niet)
Hij is tussen de 25 / 30 jaar, zijn gegevens zijn niet bekend.

Ik zit met hetzlefde als chipieke, alles hangt nu af van deze zomer of hij weer wat reserves op kan bouwen...

Dit jaar voor het eerst krijgt hij helemaal kale plekken daar waar zijn wintervacht nu weg is (alleen op z'n rug)
Er zit ook niet echt een vacht onder?
en hij is zo graat mager! Terwijl hij meer eet als dat hij ooit gedaan heeft!

Hij kreeg deze winter verdeeld over de dag;
onbeperkt voordroog
1/2" emmer Seniores Priores van Subli
2 kg muesli (nature's best van Pavo)
2 pompjes Omega 3+5 olie (van paardendrogist)
1 schepje foeneknof snippers " "

Nu in het voorjaar ben ik ook 'opkikker' gaan geven, maar het helpt allemaal niks!

ben echt bang dat het afscheid dichterbij komt...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:59

Wat bedoel je met een 1/2 emmer seniores priores, al met water erbij ? want dan is dat niet echt veel.
sp kan je geven 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht, en dan ongeweekt. Dus het water moet er dan nog bij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:25

Maris schreef:
hoi,

Misschien moet je eens denken aan seniores priores ! Dat zet vaak super goed aan. En lucerne ernaast bijgeven of grasmix b.v..
Als er enkel voordroog is, kan je dan niet zelf hooi bijkopen om het aan je merrie te geven ?!
je geeft onderhoudsvoer, is dat voor senioren bedoelt ? En weet je dat oudere paarden soms tot 20% meer nodig hebben aan voer ( vanwege minder goede vertering en dus benutting van voedingsstoffen ) !?

Opkikker wil nog wel eens de verharing versnellen en kan ook helpen je paard wat beter op gewicht te krijgen omdat opkikker zorgt voor een betere darmwerking.

Seniores priores ken ik helaas niet.
Ik ben van België en het enige dat wij expliciet voor oudere paarden hebben is Cavalor Seniorix.
Momenteel krijgt ze Aveve onderhoudsmengeling, ze lust ook niet alles, na deze zak eten gaat ze over naar de seniorix.
Het weiland wordt waarschijnlijk volgende week afgereden (hooien) dus momenteel is het roeien met de riemen die we hebben,
want hooi is hier héél schaars geworden!
Dat ze tot 20% meer nodig hadden wist ik inderdaad niet.

Ik zal dit weekend eens oude paardenvoer gaan shoppen :D

Grasmix, hoeveel moet je daarvan geven?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:28

Oke! vandaar... ik las dat op de zak ook inderdaad maar daar staat ook niet bij of dat ongeweekt of geweekt is!
Ik geef inderdaad een halve emmer geweekt ja...
Maar hij eet nog wel ruwvoer...
Maar dan zal ik de hoeveelheid wat gaan opvoeren!
(in principe kan ik dan zeg maar 6 kg op een dag voeren?)
Bedankt!

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:11

Chipieke en Dona85;

Seniores Priores kan ook heel goed gegeven worden bij ruwvoer te kort, Seniores is namelijk een totaal voer, dus kan ook het ruwvoer vervangen.
Zelf zou ik bij een paard wat verder alles kan eten het advies van Haboshof eens proberen, zij geeft Seriores met merriebrok erbij. Als je een stukje terug zoekt heeft Haboshof heel veel verschillende voertips opgeschreven.

Bij hooi te kort zou je ook van Hartog grasmix of compactgras kunnen geven ( http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... er-paarden )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:13

Ik kan niet aan die voeders geraken, ben een Belg :D

Ik ga wel eens merriebrok proberen, ik dacht dat cavalor dit ook heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:19

chipieke schreef:
Ik kan niet aan die voeders geraken, ben een Belg :D

Ik ga wel eens merriebrok proberen, ik dacht dat cavalor dit ook heeft.

Hartog is wel in belgie te verkrijgen hoor, denk ik.
En misschien kan je subli eens mailen om te vragen of ze het ook in Belgie verkopen ?!
Zo niet, dan is pulp bij voeren misschien ook een goede optie met zemelen en/of havermoutpellets en een vit en min supplement erdoor heen. Dan kom je een eind richting seniores priores, denk ik.

Agrobs verkoopt ook veerschillende soorten seniorenvoer, en is vast ook in Belgie te verkrijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:20

Dona85 schreef:
Oke! vandaar... ik las dat op de zak ook inderdaad maar daar staat ook niet bij of dat ongeweekt of geweekt is!
Ik geef inderdaad een halve emmer geweekt ja...
Maar hij eet nog wel ruwvoer...
Maar dan zal ik de hoeveelheid wat gaan opvoeren!
(in principe kan ik dan zeg maar 6 kg op een dag voeren?)
Bedankt!

Hoe zwaar weegt hij ? Als hij geen hooi/ruwvoer meer eet , dan dus 1 kg droge seniores priores per 100 kg lichaamsgewicht.
Maar lees even tot een paar pagina's terug hier. Haboshof geeft soms wat minder sp en vervangt een deel door merriebrok als de sp niet genoeg energie blijkt te geven.
En grasmix/ lucerne bijgeven is ook altijd goed !
Laatst bijgewerkt door Maris op 16-05-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:21

Ja nu valt mijn oude belgische frank :') Hartog is idd de 'look a like' van Agrobs.

Subli heb ik ondertussen gemaild.

Ik ga nu Hartog en Agrobs eens doorspitten :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:29

Mijn haflingertje van bijna 22 vertoont gelukkig nog geen tekenen van ouderdom.
Staat in de zomer de hele dag op het land. En wordt daarnaast 1x per dag getraint in dressuur of springen en soms een 2e x per dag nog loswerk en grondwerk.
Naast de weide gang krijgt hij 2x daags een schep pavo sportbrok (wat standaard gegeven wordt op stal) en 1½ plak hooi. Na een zware training krijgt hij nog een volle schep muslie en een klein half bekertje speciale pavo brokjes (weet zo uit mijn hoofd even niet welke) en 2 glucosemine pillen om spieren en gewrichten soepel te houden. na een lichte training de helft muslie.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:47

Zo heb even Haboshof teruggelezen zitten zeker goede tips tussen.
Mijn paardje eet nog wel ruwvoer, duurt wat langer.
Hij weegt nu ongeveer 500kg
Ik ga in ieder geval mijn Sp omhoog schroeven en misschien ook een beetje merriebrok bijvoeren.
Bedankt

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:33

Als je wel aan Cavalor Strucomix kan komen zou ik dat gaan voeren. Zeker als ze wel nog gewoon ruwvoer kunnen eten (al duurt het misschien wat langer... :) Het heeft een betere balans dan merriebrok, en de voedingstoffen zijn makkelijker opneembaar. Maar weeg dan even na hoeveel één maatschep is, zodat je wel voldoende voert. Strucomix is lichter, dus qua volume meer voeren.

En Marstall dan? Het is wat duurder voer, daarom geef ik het in combinatie met Seniores Priores en Cavalor Strucomix Senior. Maar het heeft veel keus voor 'moeilijkere situaties'. Het zou in belgie te krijgen moeten zijn... http://www.marstall.nl/Contact/marstall ... C3%AB.aspx

Ik heb hier twee pony's van 35 jaar oud. Eén daarvan heeft nog twee tanden (helaas niet boven elkaar) en alleen aan de rechterkant nog een paar kiezen. Voor hem heb ik al zoveel uitgezocht op het gebied van paardenvoer. Als je denkt dat ik kan helpen, stuur gerust een PB.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:37

voordeel van de merriebrok is dat het meer (goede ) eiwitten bevat. Oudere paarden willen nog wel eens terugvallen in gewicht en bespiering door tekorten aan eiwitten.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:38

Is iemand hier bekend met bietenpulp?
Mijn pony van 33 is wat aan de magere kant sinds de overang van het seizoen.
Ze gaat hard achteruit, dus vrees een beetje het ergste.
Staat momenteel 24/7 buiten, eet heel de dag maar zie weinig verschil ;(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:45

Ik zou in principe 3x per dag kunnen voeren.

Dus ik kan in principe wel strucomix én seniorix kunnen geven. Mengen kan dan geen kwaad?

Marshall ken ik zelf niet. Dat ga ik even opzoeken.

Hoe zit dat met een slobber? Hoe vaak mag dat gegeven worden? Mash en mix kunnen wij hier ook wel krijgen.

Mijten is hier ook zeer uitgebreid in de winkel aanwezig, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@mariekie: bietenpulp heeft bij mijn paarden helaas geen beterschap gegeven. Het is ook vrij gevaarlijk als deze niet genoeg geweekt zijn.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:11

subli priors moet ook lang geweekt worden, net als bietenpulp.

bierenpulp kan goed aanzetten. maar de verhoudingen kloppen niet geheel. dus dan zou ik eerder op subli priors over stappen.

in princiepe kan je compleet slobber zoveel geven als aanbevolen is. al denk ik dat een paard wat kan eten, niet geheel blij word van alleen maar slobber achtig voor. in ieder geval mijn shet niet.

mijten heeft ook zeker goede producten heb zelf geen ervaring met de producten maar lees hier goede verhalen.

ik denk dat subli binnenkort ook in belgie verkrijgbaar is. agrifirm heeft een vestiging in belgie (door fusie sinds afgelopen maand)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:52

Mengen van Seniores Priores en Cavalor strucomix Senior kan zeker geen kwaad. Ik zou het in bijna alle gevallen adviseren.

Seniores Priores heeft in mijn ervaring een paar nadelen. Het wordt gemaakt van de goedkoopste grondstoffen, die zeker voor een ouder paard niet altijd even goed opneembaar zijn. De juiste aminozuren zijn in dit voer dan ook niet aanwezig. Daarnaast is het ijzergehalte veel te hoog.

Onder andere hierom combineer ik dit voer met de Wiesencobs van Martall en de Strucomix Senior van Cavalor. De combinatie daarvan is veel beter in balans, en tsja, als je toch al aan het weken bent... :)
Als er één echt aan moet sterken kan er altijd nog een hand brok door, maar als het verteringssysteem weer goed op gang is dan moet bovenstaande mix voldoende zijn.

En om even de reden van mijn speurwerk te laten zien:

Afbeelding

Zo'n twee jaar geleden leek het met hem ook gebeurd te zijn. Een paar keer zeer acute koliek, en geen gram vet meer aan z'n lijf. Op dit moment is hij haast wat te dik... En dat op 35 jarige leeftijd, met nog een handvol tanden en kiezen. Ik zeg zeker niet dat alles kan, maar hij is het levende bewijs dat er met het juiste management toch wel veel mogelijk is.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:31

Ik heb vandaag een goede tip van mijn dierenarts gekregen om mijn opaatje wat voller te krijgen.
Zij adviseerde mij om Endurance brokken bij te gaan voeren tussen zijn gewone brokken. Je moet dan 2a3 handjes vol endurance brokken erbij doen. In endurance brokken zit meer vet en wordt je paardje toch wat voller. Ik ga het in ieder geval proberen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:25

Ik heb via een vriendin een goed suplement leren kennen. Dodson & Harrell Sure Bio en Yea Sacc.

Zou de darmflora ten goede doen en ervoor gaan zorgen dat je paard meer opneemt.

Ik ben nog even aan het wachten op correct voedingsadvies van hun kant, maar ik ga dit toch eens proberen!

Amore krijgt van mij dan binnenkort die Cavalor Seniorix, als ik aan Strucomix senior kan geraken (hier is alleen de 'gewone' strucomix aanwezig) kan ik deze mengen.

Ik ben ook nog aan het wachten op informatie van Agrobs, ook een zéér goed voer.
Speciaal voor oudere paarden, is alles een beetje fijner gemaakt. Niet zo heel duur.

De Pre Alpin Senior komt op €13,40 voor 15 kilo.
De Horse Alpin Senior komt op 14,50 voor 15 kilo.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:44

@chipieke: ik wilde graag horse alpin senior gaan voren (dat is een compleet voer met pre alpin senior als basis...dus ik zou voor dat laatste gaan!) maar dat is hier in noord nederland niet te verkrijgen helaas ;( je kan horse alpin trouwens zowel droog als nat voeren maar het hoeft niet uren te weken, dat is echt ideaal!