Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:03

Ik laat nooit zo veel van mij horen. Maar mijn oudje gaat niet lekker al een tijdje. Voorheen al wisselvallig in stramheid wat af te schuiven was op veels te korte hoeven en artrose en telkens nog wel te managen met bijvoorbeeld ijzers. Nog een PSSM test laten doen, nog geen uitslag bekend, maar ook dat duurt vaak nog flink even voordat verschil doorkomt als je stal en voer beleid aanpast. Maar ze gaat in mijn ogen slecht… en ik kan er een mega verhaal van maken waar ze last van heeft, wat ik al heb geprobeerd en wat mijn afwegingen zijn… maar morgen komt de dierenarts naar der kijken om zelf een oordeel te vellen.
En ik wil het niet zeggen… maar ik hoop dat zij tot het zelfde besluit komt als ik en dat het inslapen wordt morgen :’( ik wil het echt absoluut niet, maar ik kan niets anders meer… ik kan der niet tot in den treuren op pijnstillers zetten, want doe ik dat voor haar of voor mij? En dat is ook niet best voor der maag. En der artrose en CPL wordt er niet minder van. Maximale dosis duivelsklauw doet zelfs geen graadje verschil.
Ik denk dat de artrose en CPL heeft gewonnen en dat in combinatie met een verstapping/val in mei. Haar lichaam komt er niet meer boven op. Ze kan nu niet eens meer draven :( ze kan het gewoon simpelweg niet meer want dan zakt ze door der been heen.
Ze lijkt soms nog zo vrolijk, maar het is een masker, want soms laat ze een gezichtsuitdrukking zien die pijn uitstraalt.
Ik ben al te ver met haar. Ik heb altijd van de daken geschreeuwd “ik wil het lijden voor zijn” en waar zijn we nu potverdikkie… ik schaam me, maar ben tegelijkertijd ook trots dat ik haar nog een mooie 2,5 jaar heb kunnen geven met al mijn liefde en goede bedoelingen en ze uit der schulp is gekropen en heeft genoten van de aandacht.
Ik ga mentaal echt stuk. Vandaag te horen gekregen dat we het koophuis krijgen. Maar wetende dat morgen misschien haar laatste dag wordt breekt mij op. Twee uitersten. Als ik blij ben voel ik mij schuldig, als ik verdrietig ben voel ik mij schuldig.
Afbeelding
Foto van een jaar geleden, niet van nu. Maar om haar een gezicht te geven ipv alleen maar tekst.

Siers83

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:31

Montgri heel veel sterkte

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:18

Heel veel sterkte montgri
De clp en artrose is gewoon echt zo moeilijk om qua pijnstillers "rustig" te krijgen.
Bij Bonnie kwam vorige jaar nog astma erbij.

Sterkte morgen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:48

Dikke knuffel voor jou en heel veel sterkte morgen.
:(:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:51

Ach, hele dikke knuffel :knuffel:

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:32

Heel veel sterkte morgen montgri!!

Ze is vast nog heel gelukkig bij jou geweest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:36

Heel veel sterkte!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:43

Dank jullie wel. Net nog eventjes op stal geweest en ik heb der even helemaal gewassen en der manen opnieuw gevlochten. Nog eventjes quality tijd samen en genieten van appels, die ze voorheen nooit mocht ivm de suikers.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:31

Montgri heel veel sterkte. Was een van de dingen wat ik dacht, als ik het geweten had dan had ik hem nog gewassen, vertroetelt, kussen op de neus gegeven.
Als jij er duidelijk achter staat zal hopelijk de dierenarts erin mee gaan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:47

Veel sterkte Montgri :(:)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:20

Hoe dealen jullie met oude paarden en warmte?
Onze ruin van 27 kwam dit jaar niet echt lekker in zijn zomervacht, de vacht is nog steeds erg dun maar lijkt ons iets dikker dan andere jaren. Arme jongen stond zich vandaag rot te zweten met de vochtige warmte. Heel zijn achterhand was zeiknat. Hebben jullie een idee hoe we hiermee om kunnen gaan? Is het een plan om hem te scheren of werkt dat net averechts? Nu is het ook niet zo vaak zo gloeiend heet als het hier vandaag was maar vond het wel sneu zo.
Ze kunnen overigens wel de hele dag in de schaduw van de stallen maar ook daar was het gewoon warm vandaag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:27

Een PPIDer toevallig? Die vachten zijn dan soms erg lastig. Als ze het te heet hebben kan scheren zeker werken. Al is het maar de hals en borst. Ik maak het nooit helemaal kaal vanwege het verbranden. De vacht geeft ook weer bescherming tegen de zon namelijk. Maar soms wil de vacht echt verstikkend worden en dan is een laagje eraf erg aangenaam.

Ik heb nu 'mazzel' met de blessure want mijn oudje staat nu op een plek volledig in de schaduw. Net voor het heetst van de dag heb ik hem heel goed gedoucht en laten rollen. Zo met dat natte zand in de schaduw blijft hij dan enorm lang nog koel aanvoelen. Volgens mij had hij de meest luxe positie van alle paarden op stal. Al vond hij dat zelf niet hoor. Hij wilde liever in de hitte op het land bij de kudde staan natuurlijk. :=

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:32

Voor zover we weten geen ppid, hij toont ook geen andere symptomen ervan en de vacht is wel nog dun, het is enkel vandaag dat we echt zagen dat hij er last van had. Nu moet ik zeggen dat hij nogal alert oogde, het zou ook kunnen dat hij zich nerveus maakte om iets. Het was vandaag ook gewoon enorm vochtig hier, alsof je permanent in een badkamer staat waarin net gedoucht is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:33

Montgri heel veel sterkte :knuffel: het zijn de zwaarste beslissingen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:51

Heel veel sterkte Montgri. Je kunt het natuurlijk niet allemaal voor zijn, want een volledig gezond paard laat je (over het algemeen) niet zomaar inslapen omdat hij/zij misschien iets kan krijgen en soms heb je gewoon goede hoop dat het verbeterd en ik vind ook dat als die kans er is, dat je dat dan zeker moet onderzoeken of dat zo is. Het klinkt alsof je dat gewoon geprobeerd hebt en dat dat helaas niet gelukt is.

Ik scheer mijn oude dame wel, dat is inmiddels meerdere keren per jaar. Als het te koud wordt, dan anticiperen we daar dan wel weer op. Te warm kan ik weinig aan doen behalve de dikke vacht wegscheren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:34

Waidida, op zich is dat zweten niet erg,als ze maar genoeg drinken.
Hier nergens last van,stond ook een lekker windje, geen enkel paard had zweet.
Ze kunnen in de schaduw,maar stonden allemaal in het weilanden dat we gister nog open gezet hebben.
Kelly kwam er ook op een drafje aan toen ik haar riep voor haar slobber.

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:17

Aah Kelly <3

Hier wel prima. Wel de vliegen deken afgedaan en insprayen maar. Ze is gelukkig ook wit, dus dat scheelt ook

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:17

Scheren helpt echt wel voor de warmte, mijn schimmel, met ppid, is gedeeltelijk geschoren.
En ik heb gisteren een ventilator in de schuur/stal voor de tralies gezet, ze gingen er om de beurt voor staan, best knap, haha.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:14

Even een vrolijke noot tussendoor.

We hebben sinds anderhalve week een veulentje erbij, ik zou hem al kopen als maatje voor mijn eigen veulentje, maar doordat hij zijn moeder verloren is aan koliek, is hij hier dus al eerder dan verwacht.
Ik wilde hem niet gelijk bij alle 4 paarden zetten, dus ik heb mijn dame van 27 (die zelf 18 jaar geleden voor het laatst een veulen had) aan hem gekoppeld. Ze staan ook naast elkaar op stal en dus samen in de wei. Ze kan best wel eens heel nors zijn naar andere paarden. Vanmiddag toen alle schaduw uit het land was heb ik ze binnengehaald en trof ik ze zo samen aan.
Daar smelt je hart toch direct van
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:27

Ach gut..net alsof ze zo bij elkaar horen.wat lief <3
Is ook een Fries?

Zo had Kelly vroeger een veulen, en liep ze samen met een paar andere merries met veulens.
maar was er steeds een ander veulen wat bij haar kwam drinken, en ze vond het allemaal wel prima.
Zo lief ook.
Ben net nog even wezen kijken op stal,maar ze stond nu wel zweten.
Alle paarden trouwens. Heb haar extra bak slobber gegeven en daarna hobbelde ze weer de wei in.
Hoop echt dat we straks regen krijgen,zo droog alweer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:39

Ah wat lief van Kelly! Mijn Syb is niet altijd even sociaal, al is ze naar de andere 2 veulens hier nooit zuur geweest, maar echt dichtbij mochten ze ook niet perse. Maar deze kleine charmeur mag dus wel dichtbij komen (hij mag alleen niet aan de deken trekken, ook niet stiekem aan de staartflap).
Het is inderdaad ook een Fries veulentje. Alles Fries hier <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:55

Haha,ze voed hem in elk geval wel meteen al goed op.
Dekentrekken is sowieso verboden :P

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:01

Wat een dotje! En dat zouden meer jonge paarden moeten leren. Dat deken trekken niet mag.. Al dat jonge spul trekt elke keer maar gaten in mijn dure dekens van mijn oudje. Om te huilen! Vorig jaar probeerde ik vliegenkappen maar na 1 dag vond ik ze alweer in 2 stukken in de wei. Keer op keer. Waren niet eens goedkope dingen. Ben er noodgedwongen maar mee gestopt. 8)7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:26

Syb is streng maar rechtvaardig. Dus ze krijgen eerst een boze blik, dan een heeeeele boze blik, dan gaat er een achterbeen omhoog en dan heeft ze 3x gewaarschuwd, dan is haar geduld op. Dan krijgen ze wel een dreun. En terecht vind ik, want dat was duidelijk genoeg.
Mijn eigen gefokte veulen zit dus ook niet aan de hoofdkap van moeders en die van Syb. Maar wel aan die van z’n zus. Dus daar heb ik de handige lipjes zodat je het klittenband los kan trekken al af gehaald, want dat vond hij ook hele handige lipjes….

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:37

Ja dat is wel typisch zo’n veulendingetje,overal aan zitten haha.
Zij net kinderen :P

Het heeft hier gister behoorlijk gedonderd en gebliksemd.
Flink pak regen gevallen,en stuk koeler nu.