Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:23

Nou hier wordt ik ertoe gedwongen :+ eerst door oudje om te kriebelen onder de buik en dan echt het liefst zo ver mogelijk naar achter. En nu wil de merrie.ook graag tietenkriebels :+

Bij oudje vond ik grappig toen hij het zelf duidelijk.maakte bij een vriendin. Maar hij tilde dan altijd pootje op en als je dat noet wist dan schrok.je wel even van wat is dit. Maar de boodschap was duidelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:37

Hahaha,ik zie dat al voor me dat dier met dat been omhoog _/-\o_
Kelly vind op haar rug nog het lekkerste.
Geweldig hè hoe ze dan bij je komen, ik weet dat Kelly haar veulens vroeger wel met hun kont bij je kwamen en dan moest je staartje kriebelen.

hagelslag

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:53

Layka stampt een paar x en draait dan subtiel je de kont toe.
Bij iris ben ik nog iets voorzichtig.
Die doet het nog niet echt subtiel zeg maar _O-
Die krijgt wel kriebels als ze probeert het subtiel te doen en als ze te snel draait heeft ze pech...

Dat kan toch net iets te snel verkeerd worden begrepen :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:58

Ah rip krabpaal. Ze wil je gewoon aan het werk houden want je zou je maar eens gaan vervelen.

Een half uur is ook prima. Met m'n pony vond ik met rijden vroeger een half uur ook lang genoeg met privéles. En ik moet zeggen dat ik zelf ook wel een klamme rug had :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:49

Owww ik kan echt zoooooo blij zijn met layka <3
Ook in haar jongere jaren was ze al zoooo lief met kinderen.
En dan ook echt jonge kinderen. Met ons neefje en nichtje was ze altijd al voorzichtig.

Nu was mijn nicht hier net met man en hun dochter en daarbij hoort natuurlijk paardje rijden....
De dochter is 2 jaar en 3 maanden.
Dus barebackpad erop halster om, kindje erop en een beetje stappen door de bak.
En layka liep echt zooo voorzichtig en alleen maar met haar oren naar voren <3
T meiske is ook echt geen seconde bang geweest, best wel dapper van haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:02

Nou wat lief!
Appie vond kinderen op de grond niet leuk,liefste ging hij er op staan of ze even snel opzij duwen dat ze omvielen.
Maar zaten ze op hem dan was hij heel braaf en lief :j
Kelly vind het maar wat als er kinderen zijn,maar ik hou ze bij haar weg, vind haar niet betrouwbaar er mee

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:07

Als t meezit krijg ik straks een filmpje of een foto....
Layka geniet echt met jonge kinderen in de buurt.
Had iris niet erbij gelopen hadden we t meisje zo kunnen laten lopen.
Layka doet echt niks als er een klein kind rondloopt.
Normaal laat ze best dramatisch weten ohhh help een vlieg onder m'n buik. En met een kleintje erop, voorzichtig stilstaan voorzichtig omkijken en dan snappen wij dus dat ergens een vlieg irriteert.

Maar iris deed het ook knap.
Mijn nicht ging samen met haar dochter nog even op het krukje zitten.
Iris kwam dichtbij en volgens de dochter te dichtbij.
Dus die duwde iris al weg en zei nee.
Iris probeerde het nog een 2de x, zelfde reactie en deed netjes een stap terug.
Ik was natuurlijk ook in de buurt.
Maar echt goed om te zien dat iris dat accepteert en ook respecteert!.

Maarja als ik bedenk wat voor "monster" onze pony vroeger was _O-
Is layka goud waard.
Die stapte maar wat graag op de voeten en gebruikte ook zeer graag haar kracht tegen je _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:07

Kan helaas m'n vorige bericht niet meer editen...

Net foto's en filmpjes gekregen.
Mijn hemel is layka cute <3
Filmpjes gaan niet online, maar ook als t meisje "afstapt" houd layka haar met haar oren ook goed in de gaten <3
Afbeelding
Dit was toen ze net zat. Nog even vragen of we konden gaan lopen
En layka met haar oren strak naar voren

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:12

Einde krabpaal. Ze maakte er in ieder geval wel goed gebruik van
Wat lief hagelslag.

Hier lijkt alles goed te gaan met de ellende. Morgen zijn alle paarden uit quarantaine en lijkt het bij maar 1 gevalletje te zijn gebleven. Hard afkloppen nog. Peri wordt donderdag wel gevaccineerd vooral met oog op dat ze in oktober snachts ook weer op stal gaan. Als het goed gaat gaat het goed maar als we pech hebben worden dan de kaarten weer opnieuw geschud dus dan is het toch wel prettig als hij antistoffen heeft. Vind het wel spannend de enting. Hoop dat hij niet te veel last krijgt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:28

Gelukkig dat er slechts 1 ziek was!!
Wat voor enting wil je hem dan geven?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:42

Een enting speciaal voor/tegen droes. Ze krijgen dan een klein deeltje van de bacterie in de lip gespoten waardoor ze antistoffen aanmaken en minder ziek worden als ze wel echt met de bacterie in aanraking komen.

Oudere paarden hebben meestal geen antistoffen meer omdat ze vaak op jonge leeftijd wel in aanraking komen met. Maar de antistoffen nemen met de jaren af helaas.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:01

Jaaa juist.

Voor zover ik weet heeft layka nog nooit droes gehad of is ermee in aanraking geweest.
Idem voor iris.
Daarom vind ik het redelijk spannend dat de buren een redelijk wisselend paardenbestand hebben

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:29

Fijn dat het tot nu toe bij een geval gebleven is! Toch vreselijk spannend. Wordt die wel getest op dragerschap?

Een wisselend klant bestand bij de buren hoeft niet een probleem te zijn als er geen contact is met jullie paarden. Maar ik snap wel dat dat vervelend voelt. Blijft ook zo'n rot ziekte..

Was hier ook echt huiverige met een 24 jarige met gevoelige longen, geen conditie door de blessure en nog nooit in contact geweest met droes. Gelukkig liep het hier met een sisser af en was het echt een gewone ontstoken wond.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:52

Ik denk het wel celebi.
Peri is er voor zover ik weet ook nooit mee in aanraking geweest. Misschien voor zijn 4e levensjaar. Hij is dan weer wel fanatiek wedstrijd paard geweest dus ik denk wel dat hij vast met het eea in aanraking is geweest zonder dat we het weten waardoor hij wel een hoge weerstand heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:04

Vroeger ooit een keer op een handelsstal gestaan en toen was er eentje met droes,maar die zetten ze toengewoon in een andere loods neer,handen wassen en na paar weken was het in orde.
Vond het toen wel sneu dat dat paard er niet uit mocht,die stuiterde de stal zowat uit na die drie weken.
Zijn een hoop nare ziektes.niet teveel bij nadenken ,kan zomaar wat gebeuren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:15

Balkjes vind ik altijd heel fijn werken. Eentje, maar ook een paar achter elkaar, of in een bochtje. Een vierkant van balkjes is ook heel leuk, kun je verschillende bochtjes doorheen stappen (of draven natuurlijk). Ik werkte voor de blessure eigenlijk wekelijks wel met balkjes. Soms als ik erop zat, of gewoon met het longeren 2 losse balken.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:33

Ah dat is wel sneu ja. Dit paard heeft geluk met zomer en 24/7 buitenseizoen dus die staat ver genoeg weg op een apart weitje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:55

Ik moest vanavond voor krabpaal spelen :+
Kelly stond echt heel sneu bij die balken op de grond te kijken.
Dus heb haar maar even gekrabd met zo’n zweetmes, peerd weer blij :D

Ever241 verkeerde topic?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:23

@celebi
Nuja er staan een paar paarden van de buren bij ons op het land.
We hebben er wel nog een draadje tussen zodat er ca 1 meter afstand is.
Gelukkig zijn de paarden die bij ons staan wel "vast".
Maar naja, ik ben altijd een beetje bang voor droes.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:39

Dan zal dat wel meevallen hagelslag. Droes wordt voornamelijk overgedragen via direct neuscontact of via materialen zoals voerbakken, waterbakken die besmet zijn. Het is een bacterie en geen virus dus het kan niet echt door de lucht vliegen. Alleen als een paard briest die besmettelijk is en het in jouw wei terecht komt. Ze houden bij quarantaine 20 meter afstand aan volgens mij maar dat is dus heel safe gespeeld uiteraard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:00

Ik snap wel dat je dat metertje spannend vindt inderdaad. Net wat hierboven staat, het verspreid niet door de lucht, behalve bij hoesten en briesen. Moeten ze dat nog net aan de rand van het draad doen richting jouw paarden maar het zou natuurlijk net kunnen.

Maar goed, de kans is klein, zeker zo buiten. En mochten ze symptomen krijgen dan kun je altijd nog een draad extra neerzetten voor extra ruimte.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:26

Maar ik ben ook echt al jaren bang voor droes :Y)
Omdat het gewoon echt een nare ziekte is
Destraks nog even layka haar voeten nat gemaakt.
Als haar hoeven te droog zijn gaat ze gevoelig lopen.
Dus nu het alweer een tijdje droog is toch even nat maken.

Afbeelding

Ik durfde alleen geen foto te maken van haar blik ~~}> ~~}>
Ze vond mij niet lief _O-

Afbeelding
En iris dacht, omgggg the floor is lava _O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:16

Ahh wat zonde voor Kelly dat haar krabpaal nu kapot is! Komt er wel een nieuwe? Lijkt me heerlijk voor paarden dit, en zo fijn dat ze hem ook zo goed gebruikte.

Zo grappig als ze het zo duidelijk vragen. Als ik de weide uitmest met mestboy komt mijne ook regelmatig even vol in m'n aura staan met murmeltjes, en moet ik haar krabben met het harkje... vind het zo cool dat ze het zo duidelijk vraagt :))

Wat lief zo met kindjes Hagelslag!

Queelens gelukkig lijkt het met een sisser af re lopen bij jullie. Nog last gehad van de enting?

Hier hoeven van beton, zo even in het water is wel slim idd.

Hier even een baal momentje. Vos heeft last van haar hals. Bij t omhoog gaan moet ze eerst een stap en knikje terug doen voordat ze haar hoofd omhoog kan doen. Ik heb d'r pijnstiller gegeven en dat leek wel te werken. Fingers crossed. Ze heeft het wel eens eerder gehad maar toen in ergere mate. Fingers crossed dat het snel weer over is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:27

Ik weet niet of ze deze nog gaan herbouwen.
Even afwachten nog ,zou wel fijn zijn voor haar!

Wat naar dat vos halsproblemen heeft?
Ik hoor dat vaker bij oudjes, wel naar zoiets -O-

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:29

Oh wat gek Tancreda. Is dat last in de vorm van artrose of wat anders?

Hij is best goed door de enting gekomen. Een paar uur erna veel bezig met zijn mond, de enting wordt in de bovenlip gezet. Kauwen en gapen en beetje onrustig in zijn doen. Alsof er al wat gebeurde en hij beduusd was van wat de hek gebeurt er met mij.

De dag erna een dikke lip en verhoging in de avond, 38,2 wat voor hem best flink is. Hij zit meestal op 36,8-37,2. Maar hij oogde super fit, alert, at goed.

Gisteren eigenlijk alles weer goed. Dus hij heeft het zeker gemerkt maar hij is zichzelf heel fit blijven voelen. Er zijn bij ons echt wel paarden suf geweest en in de 39+ graden geschoten maar zo erg heeft hij het niet gehad. Ook jonge en fitte paarden. Is dat oudje van mij toch behoorlijk sterk.