Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:42

Sorry ik zie dat er gevraagd werd hoe het ging en ik het nog niet gelezen had :).

Hij gaat goed, zie hem niet meer reageren op het moment dat hij het verharde op komt. Hopelijk met een sisser afgelopen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:03

Hier gaat het nu zijn gangetje. Moet een week heel rustig aan doen met hem zodat die injectie kan gaan inwerken. Vrijdag de volgende injectie en dan weer rustig aan.

Het rustig doen was wel echt een uitdaging omdat hij 4 uurtjes 'alleen' staat als de rest op het land staat. Hij ziet gewoon nog paarden hoor, maar niet zijn kudde en dat is toch te stressvol. Ik geef hem nu elke ochtend een beetje kalmeringsgel en haal hem even uit de paddock zodat hij de groep niet het land op ziet gaan. Morgen ga ik proberen hem te laten staan als ze erop gaan om te zien hoeveel stress dat geeft en of het acceptabel is met die sedatie. Hopelijk kan ik die sedatie dan de komende dagen afbouwen en went hij eraan dat hij even 4 uurtjes niet mee kan het land op.

Hoe het verder met zijn been gaat weet ik niet. Hij mag niet meer dan stappen en het was de draf waar hij kreupel toonde. Dat is gewoon afwachten..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:22

Vraagje: zijn er meer mensen hier met een paard met mega-oesophagus? Of paarden die “hoog” hun hooi moeten hebben? Jippe heeft last met slikken en eet bijv zijn slobber met zijn hoofd horizontaal zodat het makkelijker gaat. Hooi eten en grazen gaat (nog) redelijk goed maar zit te overwegen een ruif oid op te hangen zodat zijn hooi op hoogte hangt/ligt maar geen net, omdat dat vanwege zijn EOTRH niet wenselijk is. Iemand tips of ideeen of ervaring hiermee?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:18

Ben zo blij dat Magnifique weer redelijk goed op gewicht is. En ook blij dat ze nu wel eet aangezien haar buurman waar ze gek op was onverwacht ingeslapen is. Dat is in het verleden wel anders geweest als er een paard werd ingeslapen waar ze zo aan gehecht was.
Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:28

Zilfstar zelf geen ervaring ermee maar ik was aan t zoeken op slokdarmvertopping en kwam dit tegen
[PW] slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard
Toen dacht ik aan jou en zag net je vraag.
Van de week had m’n Arabier een slokdarmverstopping, heeft ze al een paar x gehad, ze had het behoorlijk benauwd. Gelukkig weer over gegaan zonder ingrijpen maar ik ben nu wel aan t denken over de oorzaak.
Haar moeder had het ook een paar x, nooit gehoord dat het bij Arabieren voorkomt.
Ze eet soms wel een beetje raar, hoofd scheef en heeft ook vaak neusuitvloeing.
Hoe begon het bij jippe?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:18

Komt toch vaak door niet goed kauwen of te snel willen eten.
Wat at ze dan toen de verstopping er was?
Kelly heeft het gehad met een stuk peer en mijn verzorgpony krijgt zijn muesli nat want die stopt zoveel in zijn mond dat die daarmee meteen verstopt zit :+

Fique fijn dat het de goede kant op gaat!

Celebi. Ik duim voor jou voor goed herstel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:20

Ik hoop dat het daardoor komt ellepel. We liepen in de berm met lang gras dus ze zal wel te gulzig zijn geweest.
Maar ik hou het wel in de gaten en even geen appel.
Ik ken iemand die ook die behandeling heeft laten doen celebi en bij dat paard is het goedgekomen. Wel heel duur die behandeling.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:03

assebassie schreef:
Zilfstar zelf geen ervaring ermee maar ik was aan t zoeken op slokdarmvertopping en kwam dit tegen
[PW] slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard
Toen dacht ik aan jou en zag net je vraag.
Van de week had m’n Arabier een slokdarmverstopping, heeft ze al een paar x gehad, ze had het behoorlijk benauwd. Gelukkig weer over gegaan zonder ingrijpen maar ik ben nu wel aan t denken over de oorzaak.
Haar moeder had het ook een paar x, nooit gehoord dat het bij Arabieren voorkomt.
Ze eet soms wel een beetje raar, hoofd scheef en heeft ook vaak neusuitvloeing.
Hoe begon het bij jippe?

Jippe is begonnen enkele jaren geleden met steeds meer kwijlen. Dacht eerst van de EOTRH maar toen dat onderzocht werd en er enkele tanden zouden worden getrokken, zag de DA dat zijn slokdarm in zijn keel verslapt/vergroot was. Nader onderzoek wees dus de mega-oesophagus uit die in zijn keel begint. Voordeel is als hij voelt dat hij het niet goed door kan slikken, spuugt ie het uit. maar hij krijgt zijn speeksel dus niet goed weggeslikt en heeft inmiddels ook last met langstengelig en ruwstengelig voer. Gras gaat goed, kort gehakseld hooi ook bijv. En slobber eet hij dus met zijn hoofd/hals horizontaal zodat het zakt.

heb topic gelezen, erg interessant. Ook goede tips zie ik erin zeker met hoger hangen/aanbieden van hooi inderdaad.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:39

Vandaag ff Magnifique samen met Charlie losgezet. Dacht kunnen ze ff kroelen en dan haal ik fique uit de bak en kan Charlie nog ff rennen, maar daar dacht Magnifique wat anders van... elke keer om de roundpen heen rennen zodat ik haar niet kon pakken.. :)

https://youtu.be/78QUioiqIwc?feature=shared

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:47

Hi,

Ik meld me ook even, heb een knoei probleem waarvan ik hoop dat jullie misschien tips hebben.

Ik heb een 34 jarige KWPN merrie, op zich nog goed gezond en actief, maar wel mager. Ze krijgt o.a. 2 x per dag een maatschep Fibrebeet. Maar, ze duikt er met heel haar snoet in tot op de bodem, zwiept haar hoofd er uit en eet rustig verder. Vervolgens doet ze dat iedere keer opnieuw, met als gevolg dat heel de stal onder de smurrie zit, ze maar de helft op heeft, en ik de helft op kan vegen en weg kan gooien. Het geeft meer werk, meer kans op ongedierte en ook mijn portemonnee vind het niet leuk :(
Vind het ook gewoon zonde van de verspilling.

Ik doe het altijd in een vierkante voerbak met hengels, die ik over het voerrek hang. Dat is op een hoogte van circa 60 cm. Vervolgens zet ik het vast met een strotouwtje, omdat ze anders de emmer er af tilt en laat vallen. Sinds gisteren doe ik het voer in een ronde ronde emmer die ik weer in de vierkante voerbak zet, wat wel zorgt dat de emmer meer schoongelikt wordt omdat er geen hoeken in zitten, maar het knoeien is niet minder. Zet ik de emmer op de grond, dan kiept ze hem om.

Maar hoe kan ik nu zorgen dat er minder geknoeid wordt? Een voerzak om haar hoofd lijkt me ook geen optie. Zat al te denken aan een lekbak er onder, die is makkelijker schoon te maken, maar staat dan ook weer los op de grond.

Hebben jullie tips?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:55

Misschien in twee kleinere porties achter elkaar aanbieden? Dan kan ze haar neus minder diep erin steken.

En misschien iets minder nat aanbieden? Dat helpt hier enorm tegen het knoeien.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:00

Ik voer slobbers altijd buiten in een grassig stukje, dan eten ze daarna het nog wel van het gras af enzo. Want anders wordt de stal 1 grote rotzooi.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:01

Al eens ander voer geprobeerd wat ze misschien nog lekkerder vindt zodat ze meer door blijft eten met haar neus in de bak? Ik heb het met die van mij gelukkig niet maar miet altijd stiekem grinniken om mensen die dus wel zon knoeipaard hebben.

Hier helaas weer klote nieuws want er is d.roes op stal.. gelukkig is de mijne nog oke maar ik vind het met zijn leeftijd wel spannend. Hij is geen dag ziek, zwak of misselijk geweest in zijn leven maar ook nog geen dag hiermee in aanraking geweest dus antistoffen heeft hij niet. Het advies van de DA is absoluut enten maar ook dat zal verwachting niet zonder slag of stoot gaan. Ik vind dat er nog weinig bekend is over de werking van de enting en ze kunnen er ook even goed ziekig van worden.. kiezen tussen twee kwaden en hopen dat alles goed gaat, ook voor de andere paarden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:12

Ah oliebol dat is echt naar nieuws. Heel veel sterkte! Hopelijk valt het mee en blijft de verspreiding beperkt. Y;(

Hier staat er nu ook eentje in quarantaine. Vermoeden is een ontstoken insectenbeet maar ze nemen natuurlijk het zekere voor het onzekere en we wachten de testen even af. Betekend dus wel dat ik vandaag waarschijnlijk niet meer naar de kliniek kan voor de tweede gewrichtsinjectie bij mijn paard. Dat vind ik echt wel ontiegelijk balen. Moet zeggen dat als het wel Droes zou zijn ik ook echt mijn hart vast hou. 24, gevoelige longen, nooit eerder aan blootgesteld, PPID en nu een slechte conditie door blessures.. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:21

@ Hagelslag, bietenpulp heb ik idd paar dagen terug een handje van geleend van een stalgenoot om te kijken of ze dat eet, en had ze schoon op. Dat zou idd een goed alternatief zijn. Momenteel eet ze het droge hooi goed - veel beter dan dat het nat was. Nu even kijken hoe ik mijn stomer ga fixen...

@ Ellepel; voordroog voor pony is idd een no go. Ze staat op graszaadhooi anders wordt ze echt binnen no time te vet. Ze komt nu al flink aan met 1 uurtje weidegang met graasmasker.

M'n grote staat 24/7 op het land zonder hooi. Maar mijn shetje kan dat helaas echt niet, dus in de zomer staan ze apart van elkaar; pony op de paddock met onbeperkt hooi (en 1 uurtje weidegang met masker bij de grote) en mijn grote merrie 24/7 op het land.

@ Lizy, jeetje, ze had er flink de pas in :=

@ Celebi, hoe gaat het nu met het 'rustig aan' doen? Lastig dat hij dat zo moeilijk vind en er een sedatie bij moet komen. Hopelijk mag hij snel weer bij de rest :)

@ Zilfstar geen ervaring mee. Lastig probleem lijkt mij dat. Heeft hij ook snel slokdarmverstoppingen?

@ Fique, ze ziet er goed uit! Wat sneu dat haar buurman is ingeslapen :(:) Wel een blij filmpje zo, boefjes zo steeds achter die roundpen langs zodat ze niet kan worden gevangen :=

Qua slobber knoeien. Zou een voerzak niets zijn die je aan het hoofd kan hangen? Zelf geen ervaringen mee hoor... maar misschien wel een goede optie voor zoiets.

Wat naar van die ellende bij jullie op stal Queelens, snap dat je er grote zorgen van hebt... hopelijk blijven de besmettingen beperkt :(:)

En Celebi, hopelijk blijkt het bij jullie idd wat anders te zijn!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:23

Nou laten we voor elkaar duimen Celebi. Heeft het paard verhoging?

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:28

Dank voor de goede tips. Buiten voeren had ik idd nog niet aan gedacht, maar kan zeker wel een optie zijn. En minder nat voeren ga ik ook eens proberen. Voerzak lijkt me niks, het voer is op zichzelf al best zwaar. En in 2 porties voeren ook niet handig, dan ben ik 4 x aan het voeren en dat kost weer veel tijd.

Sterkte met de droes! Hopen dat de ouwetjes niet besmet worden!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:40

Ja goed idee om voor elkaar te duimen. Nee geen verhoging gelukkig, gewoon eetlust en fit. Maar wel een bult met pus op de kaak. Maar ja, een gewone ontsteking kan altijd. De locatie geeft alleen alarmbellen. Kreeg net het telefoontje van de kliniek dat mijn afspraak naar volgende week woensdag is gezet omdat de uitslag pas na het weekend komt. Hopen maar dat die dan door mag gaan. En erg vervelend voor alle stalgenoten want nu blijven we een weekend in onwetendheid.

Met de sedatie gaat het rustig houden goed trouwens! Hij is gisteren en vandaag blijven staan toen de paarden naar het land gingen en meer dan een beetje langs het lijntje lopen en een keer hinniken is het niet met de sedatie. Echt heel fijn. Morgen denk ik halve dosis sedatie proberen om het langzaam af te bouwen. Met een beetje mazzel leert hij op deze manier gewoon alleen te staan ook. Dat zou weer een gelukje bij een ongeluk zijn.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:51

Ja die uitslagen duren best lang.. zit de bult bij de keel of kaak of ergens anders? Als het bij de keel zit kan je zomaar een vervelende uitslag krijgen. Als die elders zit zou ik er minder bang voor zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:59

Volgens mij in het midden onder het hoofd. Tussen de wangen zegmaar. Had wel gehoopt op een uitslag vandaag. Wist helemaal niet dat dat meerdere dagen duurde. Ja en nu het weekend ertussen is balen. De dierenarts zei zelf dat ze echt een geïnfecteerde wond verwachtte geloof ik, maar ze wilde geen risico's nemen voor de stal dus toch in quarantaine en testen voor de zekerheid. De timing was prut, maar dat is het denk ik altijd. :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:15

@Tancreda hij heeft nog geen verstopping gehad gelukkig… maar durf dat bijna niet te typen uit angst het te jinxen }:0

Oei droes is zeker niet prettig zeg, hopelijk komen ze er goed doorheen.

@vlinder die van mij knoeit ook erg. Niet hoe jouw paard het doet maar meer omdat hij met zijn hoofd horizontaal gaat staan om t naar binnen te lebberen en dan ondertussen om zich heen kijkt. Stal ziet er niet uit bij de voerbak. Zijn buurman vindt t wel lekker en likt alle spetters van de tralies af }>

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:02

Vlinder wat een leeftijd,wauw!
koop een speciekuip!
Echt ideaal, en als jouw paard er een is die wel stopt met eten als het vol zit dan kun je er best veel voer in doen zodat ze een paar uur wat te eten hebben.
Want bij te mager is het toch wel echt meer gaan voeren. :j

Kijk ik voer dit
Drie emmers vol met een combi van wiesencobs met senioren slobberbrok.en ik doener wat muesli door voor de lekker.dan eet die van mij het beter.
En vrij droog zoals je ziet,beste is dat ze toch wel een soort van moeten kauwen om speeksel aan te maken wat beter voor de vertering is.

Afbeelding

En dat gaat in een speciekuip.
En dan kan madam maar een eind weg eten, en nee die gaan niet om,is te groot.
Afbeelding

Tancreda, ja balen zeg . Voordroog kan idd soms wat te rijk zijn.

Queelens .ah sjit.is nou de hele stal verder op slot dan?
Enten zou i’ niet mee laten doen,maar dat is persoonlijk .
je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:36

Ik veeg altijd even buiten op de plek waar ik voer en bijna alles wat hij knoeit likt hij ook op of zijn maatje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:30

Afbeelding

Oh speciekuip is wel een goed idee inderdaad. Zeker als ik nog meer moet voeren. Nu doe ik t zo.

Voor de voerbeurten die stal geeft gaat dat helaas niet omdat jippe dan die bak echt gaat verslepen. En dat zijn ook kleine porties ban halve liter

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:47

Ja speciekuip gebruikte ik vroeger ook voor mijn oude pony van 32. Die kreeg ze s avonds helemaal vol. Ze kon toen geen hooi meer eten.
Dat knoeien ken ik, Arabier maakt er een zooi van als ze nat voer krijgt. Ze eet ook raar dan hoofd scheef en omhoog, alles eronder. Ze heeft ook het liefst grote droge brokken, muesli vind ze ook niks. Poeders en drankjes wegert ze de muts, hooi gaat gelukkig goed en vooral gras natuurlijk.

O erg vervelend die droes, hopelijk is het snel weg, sterkte jullie.