Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:11

Spannend zeg! Klinkt wel of het iets aan het doen is dan. Dat wachten op verbetering is het meest lastig.

Hoe zit jij met rust houden en opbouwen? Wat mag je doen na zo'n injectie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:04

Ze staat wel gewoon in de kudde, geen speciale dingen.

Maar morgen ga je je paard dan weer ophalen.
bellen ze je of weet je al hoe laat?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:32

Het duurde 24 uur voordat de IRAP klaar was dus ze kunnen ongeveer vanaf 3 uur inspuiten. Daarna brengen ze hem met hun vrachtwagentje voor me terug naar stal. Hoef er dus niet meer bij te zijn en ik zie hem einde middag vanzelf een keer op stal aankomen. Heel fijn want ik moet nog werken rond de tijd dat ze hem gaan inspuiten. Ik bel morgenochtend nog even met wat vragen en dan vraag ik ook of ze ongeveer een indicatie hebben voor het transport. Wel echt een hele fijne service. Zal wat kosten maar het scheelt mij zoveel stress en dat is iets wat ik momenteel niet nog meer wil hebben. :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:15

Mijn merrie heeft een aantal jaar geleden ook behandeling met IRAP gehad. Dat is ons heel goed bevallen. Hopelijk pakt het voor jullie ook goed uit!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:36

Wat fijn om te horen! Vind het wel spannend en ik hoop echt dat het wat doet, zeker voor dit geld haha.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:37

Ja, was niet bepaald gratis. Mijne had een hele andere blessure. Maar liep bij de eerste controle na… 6 weken alweer helemaal goed, dierenartsen waren echt verbaasd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:46

Oh dat klinkt echt veelbelovend! Ben benieuwd want hier is hij nu ruim 12 weken geleden zo kreupel geraakt, maar het speelde waarschijnlijk al een aantal weken langer. Hij toonde (voor mij in ieder geval, misschien dat een beter getraind oog wel iets gezien had geef ik helaas gerust toe) niet kreupel maar hij ging wel vaak stilstaan in de bak. We dachten dat het door de PPID kwam maar ik heb al meerdere keren tegen de dierenarts gezegd dat ik vermoed dat dit helaas toch toen ook al speelde. Dan zou het minstens vanaf januari al zijn. En wie weet hoeveel langer al.. Voel me daar wel en beetje rot over maar kan er natuurlijk me er ook niet teveel op blijven focussen want hij liep gewoon lang nog als een trein en hij verbeterde aanzienlijk na de medicatie voor de PPID en juist meer bewegen. Ik hoop vooral dat dat niet al te veel extra stuk gemaakt heeft. :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:47

Celebi fijn dat er duidelijkheid is en hopen dat het werkt.

Ellepel voor jou ook hopen dat Kelly snel beter loopt.

Ik maak mij zorgen om mijn oudje. Hij is nu denk ik sinds een week gevoelig op de voorbenen. Heb ze een keer iets te lang op de wei gelaten en denk dat dat de trigger is. Hij heeft PPID waar hij een half pilletje al jaren per dag voor krijgt. Vanmorgen wilde ik zien hoe hij liep, de laatste dagen bleven ze namelijk staan op de stal en bleven ze nog even hooi eten en kon ik niks zien. Hij loopt op het harde echt belabberd maar op zacht redelijk. Maar hoef uitkrabben ging vanmorgen niet goed.
Dus ik ga maar even nadenken of ik pijnstillers ga geven of de dierenarts moet laten komen, maar goed ik denk te weten dat het hoefbevangen is en pijnstillers heb ik liggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:58

Jeetje wat heftig. Sterkte! Bij hoefbevangenheid zou ik denk ik altijd even bellen naar de dierenarts. Al is het maar voor overleg in het spreekuur en dan de dierenarts laten bepalen wat nodig is (langskomen, medicatie, etc.). Maar als je er al veel ervaring mee hebt is het misschien anders?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:08

Voel je pulsatie op de voorbenen, joyce83? Dan zou ik wel echt nu iets gaan doen voor het veel erger wordt..? Het gras groeit nu als een malle met wat zon erop na alle regen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:43

@ Memuska, leuk je hier tegen te komen. Willow alweer 25, time flies. Jammer dat hij al zo’n tijd met pensioen is. Is het artrose dat hij heeft?
Wat lastig dat hij niet graag in het land staat. Staat hij dan liever op de paddock met hooi? Misschien dat het grazen hem meer moeite kost en dat hij daarom niet graag daar staat? Wat als je hem op de weide hooi bij voert, veranderd het gedrag dan, of wilt hij ook dan graag de weide uit?

@xliez, wat naar dat jullie samen zijn gevallen en hij nu kreupel is… ik hoop dat het meevalt :(:)

@ Ellepel, fijn dat ze wel al iets vrolijker oogt. Hopelijk gaat de medicatie haar goed helpen haar er voor nu weer door te trekken qua last.

@ LIzy, druk ritje heb je achter de rug := Fijn dat het kudde leven haar zo bevalt <3

@ Celebi, fijn dat je wel wat antwoorden hebt gekregen bij de kliniek. Hopelijk gaat dat inspuiten helpen :(:)

@ Joyce, wat naar dat hij toch HB lijkt te zijn… Ik zou denk zelf wel de Dierenarts bellen, al is het maar in overleg. Is hij bekend met HB? En verder ook de maatregelen te nemen voor een hoefbevangen paard, geen weide, apart zetten op een kleiner stuk, en eventueel het hooi weken. Weide zou ik echt niet meer doen. Sowieso vind ik dat al heel tricky met een paard dat HB gevoelig is, maar als ze de symptomen al hebben vind ik weidegang een no go. Sterkte met hem!

Hier ook mn merrie weer op de duivesklauw gezet, nadat ze bij de osteo toch weer flink vast zat. Gisteren een stukje met haar gewandeld, en merk wel dat ze nog wel echt traag op start. Ik wilde ook wat oefeningen doen in de bak, en dan gaat ze rechtsom gelijk stilstaan. Ik vind dat zo lastig he, want moet ik dan doorvragen door een zure appel heen omdat ze dan wellicht weer iets losser wordt, of moet ik naar haar luisteren. Het is niet zo dat ik veel vroeg, vraag me af of ze bij voorbaat al stopt van ‘het wordt straks lastiger’ of dat het op dat moment al lastiger is. Het komt met name uit haar hals heb ik het idee. ‘gewoon’ een simpele volte aan het halster stappen met een minimale stelling vragen. Anywayz, ik heb haar weer teruggezet en niet verder gevraagd.

Ze staat lekker 24/7 op het land, dus ze beweegt wel aardig. Ik heb het zo afgezet dat ze best wat meters kan maken op het land.

Ze is wel echt lelijk tegen mijn shetlander. Ze staan momenteel niet samen (shet is HB geweest, dus mag maar 1 uurtje op de weide en verder op de paddock). Of het is omdat ze nu weinig samen staan, of omdat m'n grote toch niet helemaal oké in haar vel zit, weet ik niet zo goed. Ze is altijd wel bozig. Dat maakt het een lastige maatstaaf om te bepalen of er meer aan de hand is. Artrose in benen waar ze kreupel van worden is toch makkelijker dan artrose in rug en hals weggestopt waarvan de ongemakken niet altijd goed zijn op te merken vind ik.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:00

Nou ik heb gebeld en ze bellen mij terug.

Tja bekend met is een groot woord, ik weet dat ik moet opletten bij hem en normaal gaan ze max een uur tot twee uur de wei op en dan gaat het goed. hij heeft het nu echt al heel lang niet gehad namelijk. Ik heb geen zandpaddock, dus dan zal ik het "rijgedeelte" moeten gaan omdoen. Dat doe ik zeker voor hem. Het is niet dat het gras hoog is, maar goed kort gras is soms nog gevaarlijker...

De andere keren merkte ik dat hij op randje zat dan ging hij meer liggen, dat heb ik nu niet gezien. Pulsatie proberen te voelen maar niet gevoeld, wellicht ook de foute plek en snel tussendoor dus als ik straks thuis ben ga ik dat zeker nog een keer proberen te voelen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:24

Nou beide opties waren mogelijk, ik laat ze toch voor de zekerheid komen. Denk ook wel belangrijk voor het vervolg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:31

Beter een keer te veel dan te weinig. Zeker met dit soort problemen. Sterkte!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:04

Nou... ik dacht hoefbevangen, dierenarts denkt zweertje. Ja hij is gevoeliger, maar geen pulsatie en de hoeven zijn niet ontzettend warm. Hij heeft al jaren een scheurtje voor in zijn hoef, ze heeft dat wat open gesneden maar is niet verder gaan snijden maar zag wel daar een gaatje zitten. Dus volgende keer smid wat beter naar laten kijken. Mag wel pijnstilling geven, maar zal dan wel de eventuele zweer afremmen. Voor nu dagelijks even in de soda en ook de straal in de gaten houden die was erg zacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:57

Tancreda, dat bozige had Kelly ook.
Daarom wilde ik haar ook graag op de pijnstillers om te kijken of dat invloed zou hebben.
Misschien kun je ook zoiets overleggen?

Joyce wat vervelend,een zweer kan inderdaad ook flink pijn doen.
Hopen dat dat dan wel snel wat doorbreekt?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:25

Ik heb bij een dissectie gezien hoe bizar de woekering van artrose kan zijn en toen besloten dat ik mijn paarden niet te lang wil laten lopen met artrose.Paarden lijden in stilte en dat ze blijven eten en lopen is eenvoudig omdat ze niet anders kunnen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:48

Ik ben de laatste dagen ook foto's aan het zoeken om dingen te vergelijken en kwam bizarre woekeringen tegen in benen van paarden. Wist helemaal niet dat artrose zich zo groot kon vormen. Maakt me ook wel extra blij dat de foto's van de mijne wonderbaarlijk schoon waren. Had toch wat meer verwacht dan een heel klein afwijkend plekje.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:01

ellepel schreef:
Wat doet hij dan precies als hij bij de poort staat?
Kelly staat ook heel veel wat te suffen en te staan.
Maar dat is volgens mij echt ouderdom.
Als hij het verder goed doet zou ik hem gewoon laten staan.

Exact dat dus... Suffen en wat rondkijken... Net wat hij doet als hij bij de anderen staat, dus eigenlijk.
Kan idd wel zijn dat het gewoon ouderdom en rusten is: hij is niet nerveus of gaat niet staan krabben ofzo?

hagelslag schreef:
Aahhhh hoelang is zijn vriendin overleden?
Layka die heeft echt lang zich anders gedragen toen bonnie vorige jaar was ingeslapen.

Margriet is in oktober alweer 2 jaar overleden. In het begin had hij er echt last van, liep hij te roepen en te zoeken (hoewel hij er bij stond toen ze stierf... de andere 3 heb ik even laten snuffelen, en dat was meteen "klaar": snuffelen, ok, die is er niet meer, hup de wei in). Daarna is hij terug zijn eigen (ietwat asociale) zelf geworden. Hij heeft nooit echt veel aansluiting gezocht met anderen, nu staat hij soms wel wat met Bas maar ook vaak alleen. De pony's zijn denk ik te druk voor hem, maar het is niet dat ze mekaar opjagen ofzo.

Celebi schreef:
Hier de uitslag van de kliniek gekregen. Het was even zoeken maar ze hebben een klein stukje onrustig bot gevonden op zijn knie op de plek van een bandje. Dat bandje was ook wat onregelmatig met scannen. Het vermoeden is dat het verrekte bandje heeft gezorgd voor instabiliteit in het gewricht en dat dat nu gezorgd heeft voor ongemak. Ik had een paar opties en we hebben gekozen voor inspuiten met IRAP. Hij blijft daar een nachtje zodat ze hem morgen gelijk kunnen inspuiten en dan over een week nog een keer en dan zou hij kunnen opknappen.

Dit heb ik even moeten Googelen. Hopelijk is er snel beterschap!!
Klinkt wel als een geschikte behandeling - al krijg ik ook niet meteen alles mee als ze je zo overladen met info, dat snap ik dan weer ;-) Klinkt wel als een fijne service met dat transport, trouwens! Scheelt toch weer wat in de stress (helaas niet op de bankrekening, maar goed, daar hebben we sowieso de foute hobby voor denk ik)

ellepel schreef:
Ik heb afgesproken dat ik maandag even weer contact op neem,tot die tijd dus ook metacam en aankijken hoe het gaat.

Hoe gaat het intussen? Heb je al een update?

joyce83 schreef:
Ik maak mij zorgen om mijn oudje. Hij is nu denk ik sinds een week gevoelig op de voorbenen. Heb ze een keer iets te lang op de wei gelaten en denk dat dat de trigger is. Hij heeft PPID waar hij een half pilletje al jaren per dag voor krijgt. Vanmorgen wilde ik zien hoe hij liep, de laatste dagen bleven ze namelijk staan op de stal en bleven ze nog even hooi eten en kon ik niks zien. Hij loopt op het harde echt belabberd maar op zacht redelijk. Maar hoef uitkrabben ging vanmorgen niet goed.
Dus ik ga maar even nadenken of ik pijnstillers ga geven of de dierenarts moet laten komen, maar goed ik denk te weten dat het hoefbevangen is en pijnstillers heb ik liggen.

Hoe gaat het daar nu? Ellendig dat ze zo snel getriggerd worden he. Bij vermoeden HB bel ik altijd meteen, ben ik enorm bang voor.

Tancreda4 schreef:
@ Memuska, leuk je hier tegen te komen. Willow alweer 25, time flies. Jammer dat hij al zo’n tijd met pensioen is. Is het artrose dat hij heeft?
Wat lastig dat hij niet graag in het land staat. Staat hij dan liever op de paddock met hooi? Misschien dat het grazen hem meer moeite kost en dat hij daarom niet graag daar staat? Wat als je hem op de weide hooi bij voert, veranderd het gedrag dan, of wilt hij ook dan graag de weide uit?

Hé, nog een bekende!!!
Hij heeft idd artrose op de kogels, heel lastig. Ik kan idd wel eens proberen om 'm hooi te geven in de weide! Alleen zonde van m'n gras... Mss eens terug wisselen met Barabas en de alpaca's, die hebben hun stukje alweer leeg...

Tancreda4 schreef:
Artrose in benen waar ze kreupel van worden is toch makkelijker dan artrose in rug en hals weggestopt waarvan de ongemakken niet altijd goed zijn op te merken vind ik.

Dat lijkt me idd ook: de keuze even doorbijten of toch stoppen is dan nog eens zo moeilijk... Pfffff...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:05

Nou oma is toch wel wat opgeknapt hoor :j
Loopt vlotter,dat beentje voor staat wat minder krom.
Ze is wat vriendelijker,oortjes meer naar voren.
Ben er wel tevreden mee

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vanmorgen.
Afgesproken om nu even te stoppen met de metacam en kijken hoe het gaat.
Word het toch minder mag ze op een lage dosis pijnstiller en dan weer kijken hoe het gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:48

Oh wat fijn zeg! Hopelijk blijft het zo, ook na afbouwen.

Gisteren met m'n grote ouwe gewandeld en vandaag met m'n kleine <3
Afbeelding

Afbeelding

Pony had vandaag erg weinig gegeten. Nu toch maar droog hooi gegeven in de hoop dat ze nu meer eet. Vandaag stond ze helemaal leeg einde van de dag en dat vind ik toch spannend met haar gevoelige maag. Maar ja. Droog hooi kan eigenlijk ook niet met d'r luchtwegen.... en m'n stomer is kapot argh.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:10

@tancreda
Kun je de pony niet bietenpulp erbij voeren? Of zeg ik heel wat geks.
Zolang als dat de stoomer nog stuk is.
Hoef je geen droog hooi te voeren...

Maar qua koppie zien ze er beide zeer goed uit!

@ellepel
Ik zag het filmpje, opzich liep ze idd wel aardig!!

Hier is vandaag de hoefsmid geweest...
Ze moesten in de stal bekapt ivm de regen..
En ik had ze voortijd al vast zodat ze niet door de stortbui zouden gaan plensen....
Afbeelding
Iris wou layka vasthouden ~~}> _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:24

Ja weet je ze loopt niet 100%,maar dat doet ze al jaren niet.
Maar ze is wel vrolijker gelukkig.

Ah wat lief dat Iris haar wil vasthouden.
We hebben hier volgens mij alleen vanmorgen een buitje gehad,daarna niet meer.

Tancreda,voordroog kan niet?
Appie had schimmelallergie,die kon geen hooi eten, ook niet geweekt,dan bleef hij hoesten.
Maar voordroog ging wel goed.
Oh die kleintjes vind ik ook zo leuk hè.maar is altijd best een gedoe om er goede stalling voor te vinden .
Niet ieder wil ze hebben

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:28

Ze loopt als een typisch oudje vind ik.
Maar ze ziet er wel tevreden uit.
Bij Bonnie zag je vorige jaar echt een ontevreden pijnlijke blik.

En eh jaaa iris vond zichzelf lief. Layka had er geen zin in _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:23

Hagelslag wat een heerlijk stel zo :j

Ellepel fijn dat ze beter loopt. Hopelijk blijft dat nu zo.

Celebi hoe gaat het nu?

Tancreda staan ze niet vollegig op gras?

Joyce hoe gaat het nu?

Hier net voor het eerst helemaal alleen een ritje gemaakt (de afgelopen keren was mijn man mee). Het is echt topsport met die niet meer zo jongedame... :')

Dit was bij het uitstappen aan de hand na ongeveer 1,5 uur buitenrit... :=