Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:09

lastig zo Ellepel. Ben heel benieuwd of je verschil gaat merken en wat dan daarne je vervolg stappen zijn.

Ik heb vanochtend ook weer een ritje gemaakt. Althans we hebben een rondje wat normaal ongeveer 3 kwartier zou moeten duren in een half uur gedribbeld afgewisseld met een erg enthousiaste stap :roll:
Het idee was haar weer rustig opbouwen maar mevrouw ziet dat duidelijk anders. Ze staat ook sinds jaren weer in een kudde en dat bevalt haar duidelijk erg goed want ze spendeert drie kwart van de ronde met hinneken naar de anderen := Volgende keer maar een iets langer rondje wat ons wat verder van huis brengt :Y)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:12

Wat heerlijk! Fijn dat ze in ieder geval zo graag wilt!

Hier donderdag rondje kliniek. Zo spannend. Ben echt benieuwd wat eruit gaat komen!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:16

@ lizy29: klinkt als een fijn ritje! Mijn eerste oudje (Arabje) was net zo... die heb ik tot haar 28 gereden en dan op pensioen gezet, omdat ik bang was dat ze zichzelf eens dood zou lopen, zo'n hyper-kip... :+ Ze is uiteindelijk 33,5 geworden trouwens.

@ Celebi: spannend! Wat wordt er gecontroleerd?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:20

Volledig kreupelheidsonderzoek. Ben heel benieuwd wat eruit gaat komen. :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:21

spannend Celebi. Wat verwacht je zelf?

En ja ik ben blij dat ze zich schijnbaar zo fit voelt en het geen trapzak is maar ik had niet verwacht dat ze zo vlot zou zijn toen we haar ophaalden. een 25 jarige welsh cob x haflinger kruising verwacht je toch iets meer rust :')
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 16-07-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:22

We zullen duimen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:33

Neehoor, die 24 jarige van mij kan ook opeens helemaal heet en dribbelig worden. Hoe ouder hoe gekker. :')

Ik verwacht zelf helemaal niks meer qua uitslag. Ik heb werkelijk geen idee. Spieren, pezen, gewrichten.. Het kan van alles zijn momenteel. We dachten artrose maar de foto's waren schoon. Dus even afwachten maar. PSSM en Lyme gaan momenteel ook door mijn hoofd als er nou niks logisch uitkomt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:41

Vervelend zo dat zoeken en wachten hé...

Willow is beledigd omdat hij in de wei "moet" van mij.
We hebben onze weides voor de paarden in 3 stukken ingedeeld. Het voorste stuk heb ik momenteel nog eens met een net opgedeeld, Willow staat aan de ene kant en de alpaca's en mini-zeboe aan de andere, omdat Willow het gras niet op krijgt. De andere paarden staan in het kale stuk (wegens HB-gevaar en bolle buiken) en 's morgens en 's avonds een uurtje bij Willow. Het derde stuk doen we momenteel niets mee, dat wordt gehooid (als het ooit eens een paar dagen droog is... ik schat 2029 ofzo...).

Willow is veel tanden kwijt, hij eet nog wel gras maar dit gaat traag en moeizaam. Hij knapt er wel erg van op, vanaf hij in de wei kon is hij terug beginnen aankomen in gewicht. Ik zet hem dus 's morgens met z'n grote emmer pulp/zemelen/slobber in de wei, dan kan hij dat rustig opeten en grazen. 's Middags krijgt hij weer een emmer en 's avonds ook, als dat op is gaat hij terug bij de anderen op de paddock + kale wei met hooi.

Theoretisch heel mooi, dacht ik. Alleen: Willow houdt niet van de wei. Hij staat vaak maar wat aan de poort te kijken. Wat doe ik daar mee? Kortere stukken naar de wei? Maaien en het hem zo geven (hij eet wel graag hooi, al is dat ook moeizaam en maakt hij proppen, ondanks dat de tandarts pas geweest is)?

Volgens mij is het niet zo dat hij per se bij de anderen wil staan (die staan gewoon aan de andere kant van het hek trouwens), Willow is nogal een Einzelgänger en als hij 's avonds bij de anderen komt gaat hij ook aan de hele andere kant van het stuk staan.

Wat is wijsheid?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:05

Wat doet hij dan precies als hij bij de poort staat?
Kelly staat ook heel veel wat te suffen en te staan.
Maar dat is volgens mij echt ouderdom.
Als hij het verder goed doet zou ik hem gewoon laten staan.

Celebi,echt respect hoor dat je nog van alles wil gaan uitzoeken.
Hopelijk vind je nog iets wat te behandelen is.

Lizy. Welsh cob is wel knettergek haha en doorzetters!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:52

Hmm hier willen ze momenteel ook niet perse de wei op. Te nat denk ik. Ze staan liever op de paddock met overkappingen en onbeperkt ruwvoer. Dat je paard zich wat afzonderd van de rest is niet echt problematisch, maar als ze echt de wei niet leuk vinden is dat wel lastig..

@ellepel, komt misschien ook omdat ik hem pas een kleine 4 jaar heb. En hij was nog zo vreselijk fit afgelopen jaar. We reden nog dressuurlessen, hobbelden fanatiek rond met de barebackpad en neckrope, deden korte maar ook hele lange buitenritten, zelfs weekendjes weg maar de Veluwe waar hij vaak fitter van terug kwam dan heen ging (en dan reden we zo 60km weg in 3 dagen). Dus dat hij zo plots slecht is geworden maakt dat ik echt hoop dat het iets tijdelijks is of iets wat nog redelijk gemakkelijk op te lossen is. Ik zie hem zo nog jarenlang fit meegaan op vakanties en mooie ritten ondanks zijn leeftijd en dat gun ik hem ook nog. Hij wordt zo vrolijk buiten en met een lange rit maak je hem zo blij. Dus ik zit echt nog in de fase dat ik graag onderzoek doe om hem er bovenop te krijgen. Hopelijk kan dat nog!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:18

Bij ons is het op het pad rond de wei op sommige stukken wel nat.
Kijk.
Afbeelding

Maar de wei zelf is eigenlijk wel prima.
Maar we hebben de boel ook twee week dicht gehad dat het gras weer kon groeien.
Afbeelding

Afbeelding

Ja hopelijk vind je een oorzaak die goed te behandelen is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:28

Willow heeft nooit graag in de wei gestaan. Toen ik 'm kocht was hij 8 en had hij nog nooit een weiland gezien... eerste keer stond hij daar aan de poort te kijken wat er van hem verwacht werd - en die paniek in z'n ogen toen het andere paard hem in z'n nek kwam kriebelen! Hij had echt nooit geleerd paard te zijn...

Bij ons is het gelukkig heel droog dus op een sporadische bui na is het te doen (en hij kan binnen als hij wil, maar dat wil hij dan ook weer niet). Soms zou het handig zijn moesten ze kunnen praten. En soms enorm vervelend :+

@ Celebi: da's idd een snelle verandering op korte tijd. Hopelijk is het idd iets tijdelijks en kunnen jullie nog lang samen aan de slag.

@ ellepel: jij hebt idd nog wel wat water! Wij enkel nog 1 grote plas op de doorgang voor de alpaca's en de mini-zeboe, maar dat komt omdat we de loods er langs aan het verbouwen zijn en er dus heel veel zware machines zijn over geweest. Grond laat daar momenteel niks door, maar we gaan de wei pas terug omploegen nadat alle verbouwingen daar klaar zijn natuurlijk...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:19

Ah sneu is dat dan hè als ze zo moeten wennen :j
Niet elk paard is hetzelfde,dat klopt.
De track is bij ons wel echt heel lang hoor, en op deze wei kunnen ze er aan de zijkant en achter ook uit en dat pad is wel droog genoeg :j
Zo maar eens kijken hoe het met oma is en slobber brengen. Ik had het idee dat ze gister wat opgewekter was,maar dat wil ik natuurlijk zelf dan ook graag zien.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:23

Ik ga een poging doen tot op iedereen reageren :Y)

@memuska
Wat vind hij dan wel leuk/normaal om te doen en hoevaak/hoelang komt hij nu dan op de weide? Ik vind het altijd best sneu als ze het niet gewend zijn.

@celibi
Ik ben benieuwd wat er vandaag uitkomt! Hopelijk Iers "bruikbaars" wat nog behandeld kan.

@ellepel tsja gister ook al via insta geschreven. Maar ik hoop dat Kelly opknapt. Het filmpje was ansich niet slecht.

@lizy
Ehhh van zo'n paardje en rustig verwachten :Y) volgens mij krijg je een medaille voor de leukste in dit topic _O- welsh cob en haflinger in 1. Die hebben wel looplust ~~}>

@liez
Hopelijk is alles okay bij jullie?

Hier kregen uk en nuk net een paar hazelaar takken....
Ik was voorhuis even in een snoeibui _O-
Layka vind de takken sowieso echt heerlijk en iris dacht, oh layka eet het. Okaayyy ik ook maar.
De eerste blaadjes bijna uit layka haar mond eten ipv ze zelf van de grond te pakken _O-

Afbeelding

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:44

@ hagelslag: hij staat nu van 6 - 20 ongeveer op de weide. Zo is hij het ook al jaren gewend, maar hij stond normaal altijd bij zijn vriendinnetje die intussen overleden is. Als ik overdag merk dat hij echt aan de poort gaat staan kijken, haal ik 'm vaak vroeger terug naar de stal wel... Hij heeft nooit "graag" in de wei gestaan, zodra het begint te schemeren wil hij echt naar de paddock.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:46

Aahhhh hoelang is zijn vriendin overleden?
Layka die heeft echt lang zich anders gedragen toen bonnie vorige jaar was ingeslapen.

Toen iris kwam was ze een tijdelijke bitch.. en toen iris na het ongeluk een maand op de kliniek stond was layka echt niet zichzelf
Toen iris thuis was, was ze wel zeer vlot de oude gelukkig

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:25

Paarden kunnen echt een knauw krijgen hoor als hun vriendje weg is. :(

Hier de uitslag van de kliniek gekregen. Het was even zoeken maar ze hebben een klein stukje onrustig bot gevonden op zijn knie op de plek van een bandje. Dat bandje was ook wat onregelmatig met scannen. Het vermoeden is dat het verrekte bandje heeft gezorgd voor instabiliteit in het gewricht en dat dat nu gezorgd heeft voor ongemak. Ik had een paar opties en we hebben gekozen voor inspuiten met IRAP. Hij blijft daar een nachtje zodat ze hem morgen gelijk kunnen inspuiten en dan over een week nog een keer en dan zou hij kunnen opknappen.

In zijn achtervoetje zat ook wel wat, maar niet perse iets waar ze wat mee konden en zolang het stabiel zou blijven zoals dit zou het alleen ongemak geven bij extreme buigingen en niet bij normale belasting dus dat moeten we in de gaten houden maar daar is verder niet meteen actie voor nodig gelukkig. Vooral uitkijken bij de smid en niet onnodig hoog uitkrabben denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:35

En dan verdwijnt dat extra stukje bot weer met die injectie?
Geen idee hoor hoe dat werkt,klinkt wel heel mooi :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:45

Nee maar de IRAP werkt ontstekingsremmend zodat hij hopelijk weer pijnvrij wordt. Zo heb ik het begrepen. Maar eerlijk, het was een lange dure dag en ik heb niet alles goed onthouden en nagevraagd. Ga morgen nog even bellen met wat aanvullende vragen, ook over het herstel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:57

Onrustig bot als in atrosevorming?

Wel fijn dat er iets duidelijks gevonden is en dat er hopelijk iets aan gedaan kan worden!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:05

Volgens mij is het een soort reactie van het bot als er wat mis is met een pees of bandje die daar vast zit. Zoiets had mijn eigen dierenarts al uitgelegd dus heb er daar niet meer over door gevraagd. Geen idee of je dat ook specifiek artrose noemt maar de reactie in het bot klinkt wel hetzelfde ja. Moet zeggen dat het allemaal heel snel gegaan is en ik niet alles goed heb opgeslagen en ik beter had moeten doorvragen, maar ik ben blij dat dit nu achter de rug is en we iets kunnen gaan doen hieraan.

Het alternatief was nog langer uitstellen en hopen op eigen herstel maar daarvoor kwam ik niet en dat was vooral kostenbesparing voor een paard van zijn leeftijd (24), of een MRI in (liefste onder narcose liggend) om echt goed te kijken naar de plek en de activiteit van de blessure. Maar beide vond ik geen optie. Het ene veel te veel geld en risico en het andere kwam ik niet voor naar de kliniek. Maar de dierenarts begreep mijn keuze en vond dit ook de juiste keuze.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:22

Weet niet of je het al geprobeerd hebt maar wellicht kan duivelsklauw nog helpen hierbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:27

Ik had al even op Google gekeken wat irap is.
Het is een injectie met een serum van lichaamseigen stof.. zoiets.
En word gebruikt o.a. bij behandeling van osteoarthritis .
Daar heeft Kelly dan maandag de rapidexon injectie van gehad :j
Maar de irap is lichaamseigenstof en dus wel veel beter en gezonder om te gebruiken.

Je krijgt vaak zoveel info,klopt.
Blijft soms niet allemaal hangen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:41

@ellepel oja dat was ook een optie bij deze problematiek, want het werkt beide ontstekingsremmend. Maar die corticosteroïd injectie mocht hij helaas niet vanwege de PPID en het extra gevaar voor hoefbevangenheid, dus kwamen we uit bij PRP of IRAP. Het ene kon direct maar was veel duurder en het andere duurde 24 uur en was een stuk minder duur (want duur was het nog steeds haha). Qua prijs had ik ook liever die injectie die jouw paard gehad heeft, want dat scheen een stuk goedkoper te zijn. Maar goed, als het maar werkt! En inderdaad, het schijnt ook wel gezonder te zijn dus dat heeft weer zijn voordelen. Wanneer moet jij verschil gaan merken van die injectie?

@lizy29 Ja duivelsklauw heeft hij gekregen de afgelopen maanden, maar dat deed niet voldoende voor deze kreupelheid. Ik zal inderdaad even vragen of ik dat en/of de glucosamine nog moet blijven geven. Denk dat die glucosamine geen kwaad kan en dat hoop ik maar want ik heb net een pot van 1,5 kilo gekocht. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:52

Ik heb afgesproken dat ik maandag even weer contact op neem,tot die tijd dus ook metacam en aankijken hoe het gaat.
Ik heb het idee dat Kelly wat vlotter loopt,maar vanmiddag stond ze wel nog met het ene achterbeen wat vreemd en steeds wat omhoog
En ik vind haar wel vrolijker,haar ogen zijn ook veel zachter.