Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:34

O wel interessant die supplementen die jullie geven. Zelf geef ik meestal dingen die ik pluk, jaren geleden opgestoken op een cursus fytotherapie voor dieren was heel leerzaam.

Lastig hagelslag dat gepluk aan lyka, mijn eigenwijze merens merrie pikt dat ook niet, heeft bovendien een bloedhekel aan een bit. Bitloos gaat bij haar veel fijner, misschien eens proberen? Als t kwartje valt bij de verzorgster tenminste.

Prachtig daar bij jullie lizy, jammer dat t zo ver weg is anders reserveerde ik vast een plekje voor m’n merens. (Merrie haha).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:41

Celebi schreef:
Klinkt op zich wel of het tijd is voor wat nieuwe lessen vanuit de basis. Kan heel waardevol zijn denk ik voor haar en alle paarden die ze nog gaat rijden. :j

Degene die ons les had gegeven "vroeger" heeft haar 2x les gegeven en heeft er niet echt zin aan om iemand les te geven die niet luistert :Y)
Laatst met de WE clinic deed ze iets beter haar best. Maar eenmaal bij ons thuis gaat ze weer op de oude tour verder.

Ook met bitloos blijft ze zo trekken dus vandaar mijn optie met "halsring".

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:44

Qua supplementen heb ik haar van de winter CartiAid Senior Poeder van NutriPower gegeven. Ik ben daar begin dit jaar mee gestopt toen ze ziek werd en last van haar maag kreeg, omdat er wel ook duivelsklauw in zit, en ik had gelezen dat dat niet zo best is bij maagproblemen. Sindsdien krijgt ze niet meer echt iets specifieks voor haar artrose. Wel krijgt ze MSM en nu op het weide seizoen weer glucobalance (maar dan die van horseflex) en monnikspeper. Dat laatste om de hengstigheid een beetje binnen perken te houden, omdat haar artrose in de bekken zit, en als ze heel heftig hengstig is en constant gaat staan pissen, ze dan meer last krijgt van haar rug.

Mijn shetlander krijgt spul voor haar maag.

En zo af en toe wissel ik wat met kruiden. Nu krijgen ze wat rozenbottels, oregano en kamille erbij. Doe ik in bakjes in de paddock en kunnen ze zelf van eten als ze dat willen.

Ik zou eigenlijk voor alles wel wat kunnen voeren... artrose, luchtwegen, weerstand, maag.... Ik word er soms niet goed van. Ik probeer het een beetje binnen perken te houden, maar dat is soms best lastig.

@ Es_ther, merries zijn de beste :)
Voor mij echt geen ruinen. Vind ik echt helemaal niets :o

@ Celebi, wat fijn dat het voorzichtig de goede kant op gaat! :):)

@ Hagelslag, misschien ben ik te simpel. Maar als een verzorgster niet wilt luisteren, blijkbaar ook niets aan neemt van de les, en blijft rijden op een manier die jou en je paard niet aan staan, dan is het toch gewoon dikke doei en klaar met rijden?? Of ze past zich aan en gaat lesnemen op een manier dat jij wilt. Of ze mag alleen maar poetsen en wandelen.

@ Lizy, mooie ruimte hebben jullie zo :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:49

Eten ze daar dan van tancreda? Dat is de manier zoals ik dat op de cursus meegekregen heb, zelf laten kiezen en als ze het nodig hebben eten ze ervan.
Ook iets van de cursus, de regel van 3, niet meer dan 3 kruiden tegelijk, na 3 dagen moet je resultaat zien, na 3 weken stoppen. Probeer ik wel te doen zo. Er zijn zoveel supplementen dat je voor elke scheet wel iets hebt, kost kapitalen en resultaat is vaak teleurstellend.
Ik ben al een kapitaaltje kwijt aan medicijnen voor m’n Arabier, voor de ppid en de luchtwegen, dus geef weinig supplementen wel zelfgeplukte dingen zoals brandnetel, weegbree, kleefkruid enz. Takken wilg, framboos enz. Ze eten het goed en kost niks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:01

Ik ga wel op het erf met Kelly rond om te snacken.
Staat van alles,veel gras, kleefkruid, weegbree, hazelaar, wilg,berk, look zonder look.
de perenboom vind ze de blaadjes wel lekker van. Vanmorgen had ik de andere pony die ik verzorg even mee en die had vooral interesse in melde en van dat kamille.valse kamille geloof ik.
Oh ja brandnetel ook,dat trek ik uit de grond en laat ik liggen en een enkeling eet daar wel van.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:40

assebassie schreef:
Prachtig daar bij jullie lizy, jammer dat t zo ver weg is anders reserveerde ik vast een plekje voor m’n merens. (Merrie haha).

Joh vanaf Zeeland is dat best te doen... :Y)

@Tancreda: dat wat je op de foto ziet is ongeveer 1/5 van de wei de ze momenteel beschikbaar hebben.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:13

Hagelslag het klinkt wel alsof je al stinkend je best hebt gedaan om haar aan te geven dat je het graag anders wilt.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat je steeds gefrustreerder raakt en uiteindelijk toch besluit om te stoppen.
Dus mss nog 1 keer duidelijk zeggen dat ze echt niet meer moet trekken en hier les in kan krijgen en dan daar ook echt mee aan de slag wil.
Misschien wil ze dat wel helemaal niet. Dan houd het ook op toch.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:54

De verzorgster heeft al 3 x zonder stijgbeugels mogen rijden :Y)
Ze was van mening dat zij recht zat, maar het zadel scheef was....
Maar het zadel zakte scheef doordat ze scheef zat.
Dus hoppa stijgbeugels gejat :Y)

Hier is de tandarts geweest voor layka. En t was dus toch wel al echt nodig....
Paar scherpe kantjes en links boven een randje wat ervoor zorgde dat er onder eten tussen de tanden werd geduwd.

Volgende stadium was dus proppen maken geweest, maar dat waren we al voor....
Ukkepuk heeft aandachtig mee mogen kijken
En nu zit ik naast layka te wachten tot de verdoving uitgewerkt is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:49

Gelukkig gaat dat altijd wel snel.
hier staan ze met een twintig minuten alweer helder er bij gelukkig :j
Wat staat iris er ook mooi bij te kijken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:43

Net na half 5 was layka weer helemaal wakker. Dus toen samen met iris nog even t weiland op.
Zo te zien kan ze nu wel fijner weer kauwen.

En iris, die had het liefst met haar neus er helemaal bovenop gezeten, ze vond het behoorlijk spannend. Maar ook reuze interessant _O-
Ik moest haar vrij vaak een stapje terug laten doen zodat ze niet vervelend dichtbij was

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:54

Fijn dat de tanden weer netjes zijn!

Ik was vandaag nat. :+

Afbeelding
Afbeelding

Ik mag nog niet rijden en als ik op de kant blijf staan wil hij het water niet verder in dan een halve meter. Dus dan maar mee.. _O-

Hij vond het wel weer geweldig! Heeft als een malloot staan graven en spetteren. En daarna ging hij midden op het ruiterpad rollen haha.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:16

Hahahaha tsja, dan zit er niks anders op dan zelf ook het water in te gaan hea _O- heerlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:46

Oh dat leek me altijd zo gaaf hè met je paard het water in.
Appie wilde dat nooit,die was er heilig van overtuigd dat er krokodillen zaten en had echt een hekel aan natte voeten.
Dat vond ik wel jammer, wie weet wil het volgende paardje wel een keer mee zwemmen,vlak bij ons is wel een waterplas om te proberen :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:34

Ik weet niet of het hier mag,maar ik bied een pensioen plek aan voor een b/c pony.Dus in pension.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:24

Politieagentje spelen ~~}>
Afbeelding
Normaal gaat layka wel richting het hooi als haar biks op is.
Vandaag dus niet ~~}>

@britta, 1 voor erbij of lukt het toch niet met de merrie(tenminste t was een merrie die er nieuw bijgekomen is toch?)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:35

Nee,een kleintje erbij.We hebben genoeg gras en kunnen dan van het stalgeld extra het hooi kopen.Het is voor mijn man toch heel veel werk om naast zijn normale baan ook nog te hooien.En er is genoeg ruimte voor een kleintje in pension erbij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:11

Als een kind zo blij! Na ruim 9 weken weer even op zijn rug mogen zitten. Toen het gisteravond wat af begon te koelen ben ik wandelend naar het meertje gegaan (om hem niet teveel te belasten nog) en daar even op zijn rug gekropen om toch het water zo samen in te kunnen. Was echt 100% genieten en pony vond het net zo leuk als ik volgens mij. <3

Daarna ook weer netjes terug gewandeld met de benenwagen voor de zekerheid. Vond dat dit onderhand wel weer eens moest kunnen. Hij loopt nu zo goed en is blij en vrolijk. Nog een kleine week en dan heb ik weer contact met de dierenarts voor controle. Ik hoop zo dat hij goed blijft gaan en we kunnen gaan opbouwen!

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:56

Heerlijk zeg <3

Trekken de oudjes het weer nog?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:00

Ja hier wel, moet wel op zijn eten letten nu even. Vanmorgen niet alles opgegeten maar had wel gisteren voor de nacht zoveel hooi gekregen dat hij zich best daaraan heeft kunnen voleten. Maar oudje is wel diegene die buiten in de zon staat te eten terwijl de ander op stal staat te verstoppen denk ik voor vliegen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:20

Iris zweet meer dan layka _O-
Layka heeft sws er niet echt heel veel last van normaal.
@celibi ik zag idd de foto's op insta. Heeerlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:25

Kelly was vanmorgen wel wat bezweet,ik heb voorzichtig met een washandje dat er even afgehaald.
Ik zeg voorzichtig omdat ze iets heeft met water.
Had op het washandje wat vliegenspray gedaan want uitzag dat er nu best wel veel dazen zaten,die vinden ze altijd zo irritant..hopelijk helpt het wat.

Celebi aquatraining gedaan! :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:28

Haha ja inderdaad, Aqua training voor revalidatie. :D

Hij doet het trouwens prima in dit weer. Als echte Fransman is dit zijn temperatuur. Hij is hartstikke actief en blij momenteel. Die regen en kou vindt hij juist vreselijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:36

Mooi dat ze het trekken!
Hier ook mega veel dazen… stomme beesten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:46

Heerlijk celebi, ga zo door!

Mijn Arabier heeft nu wel meer last van haar luchtwegen, krijgt elke dag pufjes en zn vernevel ik medicijnen.
ze mogen nu op een weitje met fruitbomen, staan daar lekker in de schaduw. Als ze de appels en peren wording ontdekken mogen ze daar niet meer op.
Om 5 uur gaat zwz de wei dicht want anders blijven ze vreten. En zij is HB geweest, merens wordt dik van lucht dus gewoon dicht. Ze kunnen dan buiten achter de schuur en in de bak en binnen. Ze wisselen dat af al naar gelang het weer. Poep ligt altijd buiten, wel zo makkelijk.
Maar gaat tot nu toe wel goed, wel gedeeltelijk geschoren, dat scheelt heel veel.
Dazen valt mee, in Zeeland is vaak wind.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:23

Ahhh luchtwegen is echt zo klote!

Heel gemeen, maar ik ben met dit zulk weer echt opgelucht dat Bonnie ingeslapen is vorige jaar.
Het was voor haar echt beter. Maar elke x met slechter weer denk ik toch echt elke x, god zij dank heeft bonnie er geen last meer van daarboven.

Uk en nuk waren net echt knettergek :Y)
https://www.instagram.com/reel/C8uvxznomey/?igsh=NnRjdXVmeDN1cm1t