Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:51

Merries zijn gewoon geniaal....
Totdat ze nee zeggen en je ca 4 km naar huis in de regen laten lopen ofzo _O-
Of als ze dus eerst haar biks wil em dan pas werken.... Dan is longeren ook een uitdaging _O-
Verzorgster mocht samen met layka na het rijden in de bak ook nog galopperen op t land.
Wel steeds 1 zijde weg van de uitgang af, ik ken layka iets te goed _O- .
Met mijn zusje kan ze rustig richting de uitgang racen. Als die ho zegt, stopt ze ook ~~}>

Afbeelding

Layka krijg momenteel sectolin glucosamine chondroïtine en msm en dan nog glucobalancer.
Om deze poeders aan haar mineralenbrok te laten kleven krijgt ze een scheutje appelazijn.
In de winter krijgt ze soms een scheutje lijnzaadolie. Maar dat zou nu toch net wat teveel aanzetten...

Bij layka is trouwens de glucosamine en co wel te merken.
Ze was best wat aan het knakken en net niet lekker aan t lopen.... en nu is ze toch wel actiever.
Trekt best vaak met ukkie een sprintje.
Dus dat is wel fijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:46

Ik knak ook :+
In mijn rug steeds, haha.
Moet ook maar jouw supplement kopen :P

Queelens

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:13

Fijn dat dat zo goed werkt Hagelslag.
Merries.. minder mijn ding. Ben meer een ruinenmens. Hoewel Peri soms ook wel een eigenaardig karaktertje heeft hoor, duidelijke mening altijd. Maar toch ben ik dol op hem. De andere ruin is echt een ruin. Goedzak op alle fronten, noem hem soms ook wel de labrador.

Hier genoeg supplementen.. al 10 jaar glucosamine dus dat laat ik maar zo. Sinds een halfjaar ook probiotica omdat de vertering toch door de leeftijd wat minder wordt. En ik geef wat varkensgraskruiden bij voor zijn slijmvliezen/eotrh.

Vandaag heeft hij zijn laatste lasertherapie behandeling gehad. Zaterdag de homeopaat en ik moet even wat beeldmateriaal nog maken voor de dierenarts. Ik ben in ieder geval positief dus ik denk en hoop zij ook.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:26

O jullie gebruiken aardig wat supplementen. Ik ga opzoeken wat die Hilton Herbs en de varkensgraskruiden doen.
De andere ken ik wel. Dit voorjaar heb ik hypobalance gegeven omdat ze ppid heeft maar dat vond ze me toch vies, ik ben begonnen met een inimini beetje en goed door haar brokken. Met moeite de bus opgemaakt. Ook nog Darmbalans gegeven omdat ze nogal vaak slappe mest had en watermest, en ontgassen niet normaal. Dat is in brokvorm en at ze goed. Hielp ook goed want mest nu redelijk normaal.
De Longvitaal is ook boekvorm, dus maar eens proberen bij mijn prinsesje.

Celebi fijn dat t goed gaat met je pony hopen dat t helemaal goed komt.

Ik heb trouwens nog nooit een ruin gehad, lijkt me simpeler dan een merrie, maar zal niet altijd opgaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:39

Nou dus 24 jaar een ruin en sinds 3 jaar een merrie erbij. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat ik van haar leer geduld te hebben. Dat ik ook niet met te luide stem mijn punt kan maken en als 500 kg merrie nee zegt dan is het nee.

En dan moet ik nog steeds wel lachen toen ik iemand eens over een kwart arabier paardje hoorde praten hoe pittig en ach jee en nooit meer een arabier etc. En ik dacht toen alleen maar met mijn welsh x arabier kan ik tenminste lezen en schrijven maar met die kwpn merrie moet ik nog eerst een gebruiksaanwijzing vinden :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:55

Ik wist niet dat varkensgras gezond was,dat groeit bij ons wel veel op de track.
Maar dat eten ze niet zo graag.

Ruinen zijn niet perse simpel hoor.
Appie was echt een dikke macho, die wilde wel opvallen bij de merries en stond altijd te gillen met andere paarden :+
Die was vroeger ook best wel aan het knokken soms hoor, dat vond ik niet altijd oké.
Kelly is wat vrouwelijke hormonen betreft gewoon normaal gelukkig.
Was altijd wat moeilijk hengstig te zien en merk je ook weinig aan.

Joyce wat jij zegt klopt wel. Merries zijn wat moeilijker om te praten dan ruinen :j
Bij een ruin kan je nog zeggen van hee stel je niet aan,maar als ik dat tegen Kelly zeg is ze de hele dag boos _O-

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:24

Nou ik heb dus een arabische prinses hier. Ze laat precies zien wat zij van jou ziet, echt erg. Jij boos zij ook, ongeduldig, ze loopt weg. Dus ja, jezelf tot orde roepen voor je met haar iets doet. Leer je veel van. (Soms ook vloeken).
Mijn merensmerrie daarentegen is makkelijk, houdt van een grapje, vind mensen leuk, altijd vrolijk, behalve als ze echt moet werken haha.
Arabier is wel heel fijn om mee te werken, is echt serieus, dapper ook wel.
Merens is een lieve clown.
Maar Arabier is de baas, merens (650 kg) onderdeurtje. Mooi stel, echt zwart/wit.
Afbeelding
Ons uitzicht, onbetaalbaar

Die Hilton herbs lijkt me ook wel wat.

En varkensgras eten ze hier ook niet van, ik wist niet dat het gedroogd te krijgen was want schijnt wel gezond te zijn. Welk merk heb jij en hoeveel geef je ervan?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:49

Na 6 jaar alleen ruinen weer een merrie,maar dat is wel wennen.De merrieblik kende ik gelukkig al van Britta dus genoeg ervaring.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:53

Nou en dat is dus het enige wat ik bij mijn merrie absoluut niet heb, een echte merrie blik :+ Ze is ook absoluut niet van het trappen of bijten of zo. Wat ik wel heel erg bij haar merk is dat ze heel veel met geur doet. Ze ruikt echt. Had laatst oordruppel en ze ging echt mijn oren besnuffelen. Nooit gedacht dat paarden zoiets zouden doen.

Ow ja hier is oudje ook de baas hoor. Maar het is net duo-penotti. Staan veel bij elkaar, halen samen ondeugd uit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:27

ellepel schreef:
Ik knak ook :+
In mijn rug steeds, haha.
Moet ook maar jouw supplement kopen :P

Wie niet waagt wie niet wint :Y)
Ik weet dat knakken normaal is. Maar het was echt ineens zo extreem bij layka dat ik dus het idee had dat een beetje msm/glucosamine zou kunnen helpen voor een beetje meer synovia(als ik het goed schrijf)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:40

Mijn oude dame is hier ook nog steeds de baas. Mijn jongere merrie heeft weer een veulen dit jaar en die heeft ook echt onwijs ontzag voor zijn tante. Maar eigenlijk wil hij haar zo graag even aan de eczeemdeken trekken.
Dat is echt heel geestig om te volgen ook. Hij sluipt dan dichterbij, heeft dan bijna de staartflap te pakken. Maar krijgt dan een kwaaie blik en een halszwaai. Vaak spurt hij dan wel weg, maar als een boomerang weer terug voor een nieuwe poging.
Maar de oude dame doet het netjes, ook met de 2 jarige die nog wel eens woest wil doen. Eerst kwaad kijken, dan halszwaai, kont draaien, achterbeen omhoog, allemaal in losse stappen. Echt uithalen is bijna nooit nodig. Dus dat is goed. Ze moeten ook leren luisteren, moeders is wel minder streng daarin, dus wat dat betreft echt geweldig zo met alles samen. Ik vind het heerlijk om naar te kijken.
Afbeelding
In dit geval staat mijn oude dame lekker al te eten, moeder en haar 2 jarige dochter samen aan het kroelen en die kleine pannenkoek heeft mij is het vizier om te gaan lastigvallen :D

De dame in kwestie krijgt al jaaaaren Primeval Gelatinaat en dat houden we ook mooi zo. Daar doet ze het goed op. Daarbij krijgt ze ook al jaren NAF Omega olie.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:27

Haha Joyce, en laat mij nou net een kwpn met veel (anglo) arabier hebben. Karakter all over the place :+

Peri at sinds een paar jaar terug fanatiek varkensgras (verkoos hij boven normaal gras). Dat betekent meestal iets. Mijn 1+1=2 is dat hij in datzelfde jaar eotrh ontwikkelde wat ontstekingen in het slijmvlies met zich meebrengt. Varkensgras is volgens mij ook best bitter dus als ze keus hebben eten ze het niet zomaar. Sinds ik varkensgras voer blijft zijn eotrh heel rustig. Geen fistes, ontstekingen of wat dan ook. Zou het ook niet zomaar gaan voeren maar Peri gaf zon duidelijk signaal af.. heb het ook op eigen inzicht gedaan dus niet in overleg met ofzo. Wil het morgen wel met de homeopaat overleggen, ben wel benieuwd hoe hij over mijn theorie denkt. Maar tot nu toe werkt het haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:40

Ik verzorg een arabier :D
En inderdaad wel karakter, bijzonder karakter ook, en een concentratieboog van 1 minuut :+
Hoort,ziet en ruikt ook alles,en heeft een hekel aan regen!

Dat van de baas zijn zie je bij onze kudde niet zo.
Meer paarden die wat boos of nukkig doen, of geen voer of ruimte willen delen, die bedenken dan van hè ik wil daar eten en jij moet weg. En even later staan ze dan toch samen te kriebelen of spelen.
Maar er is er niet een de baas ofzo. Misschien zie je dat meer bij kleinere groepjes?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:40

Zei iemand merrie?

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:20

Haha,jij was op vakantie toch?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:51

Queelens schreef:
Haha Joyce, en laat mij nou net een kwpn met veel (anglo) arabier hebben. Karakter all over the place :+

Peri at sinds een paar jaar terug fanatiek varkensgras (verkoos hij boven normaal gras). Dat betekent meestal iets. Mijn 1+1=2 is dat hij in datzelfde jaar eotrh ontwikkelde wat ontstekingen in het slijmvlies met zich meebrengt. Varkensgras is volgens mij ook best bitter dus als ze keus hebben eten ze het niet zomaar. Sinds ik varkensgras voer blijft zijn eotrh heel rustig. Geen fistes, ontstekingen of wat dan ook. Zou het ook niet zomaar gaan voeren maar Peri gaf zon duidelijk signaal af.. heb het ook op eigen inzicht gedaan dus niet in overleg met ofzo. Wil het morgen wel met de homeopaat overleggen, ben wel benieuwd hoe hij over mijn theorie denkt. Maar tot nu toe werkt het haha.

Deze ga ik even onthouden. Ik geef paddenstoelmix v Schreuder en vit b3. Daarnaast ook tijdlang 2 kruiden gegeven waar ik nu even pauze ingelast heb. Zonnehoed-bloem en salie, vanwege eotrh.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:28

Ik durf er nog niet helemaal op te vertrouwen maar die ouwe liep vandaag echt veel beter weer. Ben fijn met hem gaan wandelen buiten en heb weer wat drafjes geprobeerd want die pony was helemaal blij. Voor wat ik kon zien (wat lastig is als je ernaast probeert te rennen door het zand zonder je enkels te breken) zag ik geen onregelmatigheden. Zelfs niet toen ik op het einde een paar pasjes op het harde vroeg in draf. Hij staat natuurlijk nog op de pijnstillers/ontstekingsremmers dus het zegt niet alles, maar die sloegen vorige keer niet aan dus het is echt wel de goede kant op aan het gaan lijkt het. *\o/*

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:32

Vandaag was nukkie absoluut geen nukkie _O-
Verzorgster was er vandaag weer.
En mij, maar ook layka stoorde het dat ze gewoon best trekt aan de teugels.
Ik heb al vaker gezegd. Als je hiermee doorgaat, dan haal ik de teugels eraf.
Dan zie je maar hoe je kunt rijden.
Dus ik heb het dikke halstertouw om layka haar hals gedaan, de teugels in de knoop voor t geval dat en ben erbij weg gelopen....
Ik heb mooi m'n auto schoongemaakt, natuurlijk had ik wel een blik op de bak voor t geval dat...

Verzorgster vond het toch niet heel fijn _O- Maar layka wel _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:40

Mooie oplossing. _O-

Wel jammer dat ze zo aan de teugels trekt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:43

Ja vervelend,misschien bitloos gaan doen?
Of gewoon aan halstertje rijden?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:02

Ze trekt alsnog aan de teugels ook bij halster + touw...
Dus dit is mijn laatste oplossing en komt het nu niet aan dat je stuurt met vragen en je benen.
Dan is t klaar.
Ik kreeg een ja maar ik kan dat niet zo goed met mijn benen.
Ja prima, maar dan moet je het oefenen en niet met je handen compenseren.

Oké layka heeft soms situaties dat dat je wel de teugel nodig bent.
Maar eigenlijk is layka best normaal te rijden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:05

Ah ja vervelend, Misschien is het mogelijk dat ze les krijgt bij jou? Of van jou?
Rijden is best moeilijk!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:10

Ze heeft les gehad.
Op de "duitse" manier.
De sleur in de krul en t beest moet functioneren.
En dat doet layka niet. Layka wil best aan de teugel.
Maar niet als je sleurt, wat logisch is

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:26

Klinkt op zich wel of het tijd is voor wat nieuwe lessen vanuit de basis. Kan heel waardevol zijn denk ik voor haar en alle paarden die ze nog gaat rijden. :j

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:43

Ik houd wel van de eigenzinnige merrie karakters :+

(Ben zelf ook niet altijd even meegaand _O- )

Tijdens de controleronde vanochtend
Afbeelding