Niet in je budget, maar ik heb de rambo summer voor m'n merrie en super blij mee. Ze heeft het tussen buien snel te warm en deze deken is daar super voor. Met veel buien kan je er ook een liner onder doen die alleen de rug bedekt. Een uitkomst om de artrose in haar rug warm geneog te houden maar rest van lichaam koud genoeg.
Ik heb ook de summer series en het is geweldig. Mijn oudje kon vorige zomer niet schuilen op de plek waar hij toen stond en stond hoogzomer dus rillend in het land door de vele regen. Met de summer series was hij top op temperatuur. Niet te warm, niet te koud, wel nat aan de zijkanten maar droog op de rug. Ik heb later toen er maar regen bleef vallen ook de autumn series erbij gehaald omdat die net even iets warmer is en eerlijk is eerlijk: de softshell stof van beide is niet bestand tegen 24 uur aanhoudende regen. Na een hele nacht regen op de autumn probeerde ik dus in de ochtend de summer op te doen en vise versa. Ik had eerst een goedkopere erbij gekocht om af te wisselen ipv de autumn, maar die was bloedheet. Echt een zweet stofje en het gaas was heel dicht en ook warm. Er zat daar ook klittenband en dat bleef meteen al aan de stoffen gaas strook plakken en dat was meteen lelijk. Dus ik zou je toch willen aanraden om goed naar de stof en kwaliteit te kijken want goedkoop is vaak wel duurkoop. Zeker bij dekens.
Klopt, zelfde ervaring als jou celebi, aanhoudende regen trekt hij niet. Daarom gebruik ik hem eigenlijk ook altijd met de liner, dan blijft t langer droger.
Sanet
Geplaatst: 15-06-24 21:26
Er is met vaderdag vast wel korting ergens. Dat scheelt dan toch in ieder geval weer wat..
Ik heb vandaag bij mijn dame haar hoofd en benen al geschoren. Dan binnenkort haar lijf maar doen. Is echt onwaarschijnlijk veel haar vanaf gekomen. De andere jongere dames ook even de baard, oren en benen bijgewerkt, maar daar kwam een hele hoop minder haar vanaf. Ik vind altijd dat ze er een stuk jonger uitziet als ze niet zo’n ontplofte cavia hoofd heeft
Tancreda4
Geplaatst: 15-06-24 21:45
Siers83 schreef:
Ellepel die onderste bij De Kroo had ik idd ook gezien, zag er goed uit.
De Rambo ziet er geweldig uit, maar €200 voor een vliegendeken is me echt te gek hoor!
Ik vind hem fantastisch, maar de 200 euro niet waard. Bij m'n stalgenoot was hij na 1 seizoen al slecht. Ruin en veel spelen, dat kan hij niet hebben.
Ik heb m net voor de prijsverhogingen en met korting gekocht voor 125. Vond ik duur zat.
Hier in het land ging de deken prima mee, maar einde van het seizoen kwamen ze terug op de paddock en elke dag werden de gaten in de autumn series getrokken. Zo ontiegelijk zonde. Hij werd veel gebeten en dan ging het gewoon meteen stuk. Die stof kan niks hebben. Het is wel gemakkelijk te repareren, dat wel, maar het ziet er niet meer uit natuurlijk.
Vandaag is de dierenarts gekomen en heeft ze weer gekeken hoe hij op het harde en het zachte liep. Gelukkig een anzienlijke verbetering met 5 weken terug, maar helaas natuurlijk nog niet goed zoals ik zelf al had geconstateerd. Buigproeven wezen nog steeds rechtsvoor uit, maar hij was echt veel minder gevoelig dan vorige keer. Toen wilde hij echt niet meer aandraven en nu wel alleen wel stijf en wat mank. Dus echt wel verbeterd!! Rechtsachter reageerde hij helaas ook op de buigproeven. De achterbenen hebben we vorige keren niet meegenomen omdat die toen niks toonde. Toen hij volledig op rust stond kreeg hij daar ook kleine klachten dus ik ben blij dat we die ook hebben bekeken vandaag. Beide benen zijn helemaal op de foto gezet, maar waar je bij een bijna 24 jarige echt de nodige problemen zou verwachten, waren de foto's helemaal schoon! Echt een soort wonder en heel goed nieuws. Al maakt het vaststellen van zijn kreupelheid het wel lastiger. De dierenarts vermoedde nog steeds geen peesproblemen omdat dat allemaal goed voelt en op de manier hoe hij loopt. Ook mede omdat hij verbeterd is de afgelopen weken terwijl hij dus wel verhuisd is, ingeschaard is in een kudde en heel zot gedaan heeft op het weiland. Ze denkt nog steeds aan lichte/beginnende artrose en de ongemak van de white line disease. Dat laatste gaat de goede kant op. De hoefsmid was er eind vorige week en die maakte zich geen zorgen meer. Had nog wat weg gesneden en ik moet het blijven behandelen, maar het zag er volgens hem nu best goed uit. Nu dat ongemak weg is en het beter weer gaat worden en pony nog wat langer rust en lichte beweging krijgt hoopt de dierenarts dat hij over een week of 2,5 weer aanzienlijk verbeterd moet zijn. Ze heeft voor die tijd ook novacam gegeven om de laatste eventuele pijntjes te helpen wegnemen. Verder blijft hij op duivelsklauw en glucosamine staan de komende periode en moet ik doorgaan met wat ik deed, want dat was blijkbaar het goede. Dat houdt in: lekker wandelen, af en toe een drafje vragen buiten aan de hand op het zachte (goed voor mijn conditie) en zo nu en dan in de longeerbak even kijken hoe hij een drafje en een galopje doet. Verder niks overbelasten, niet rijden, niet teveel korte bochtjes, lekker rustig aan en veel vrije beweging. Gelukkig staat hij nu dus weer op een 24/7 buiten plek.
Al met al, een lastige uitslag, maar op zich ook wel goed nieuws. Als hij de komende 2 weken niet aanzienlijk verbeterd gaat hij mee naar de kliniek om nauwkeurig te bepalen waar de pijn vandaan komt. De dierenarts gaf aan dat als de kreupelheid inderdaad van artrose komt het heel goed behandelbaar gaat kunnen zijn omdat de foto's er zo goed uitzien. Dat is ook wel fijn.
ellepel
Geplaatst: 17-06-24 20:45
Veel beweging is natuurlijk altijd goed. hopen op verder herstel!
Voor layka heb ik een afspraak bij de tandarts staan. Ondanks dat het de pony van m'n zusje is, maak ik vaak afspraken qua tandarts en hoefsmid Best erg eigenlijk.... Maar ik heb eigenlijk altijd vaste diensten. En bij m'n zusje wisselt het extreem.
Ik vond layka toch wat appart doen af en toe. Dus ik ben bang dat ze toch of losse kiezen heeft. Of ruimte er tussen door ouderdom. Gelukkig kan hij al maandag. Dus we zullen t zien..
Als t vanmiddag nog droog is wil echt toch wel layka weer ff voor de kar spannen. Of longeren. Zal kijken wat qua weer handig is. Ik ben echt zo blij met eindelijk zon En voor m'n goede humeur negeer ik dat het vanmiddag tekeer kan gaan
Spannend! Misschien gewoon een vervelend haakje die makkelijk te verwijderen is. Fijn dat de tandarts zo snel kan komen. En alleen maar fijn toch dat jij dingen als de tandarts makkelijker kunt regelen! Samen is toch fijn met dit soort zaken.
Ik hoop dat t wat simpels is. Normaal heeft zij eigenlijk nergens last van. Bonnie maakte altijd echt dramatisch veel proppen.
Ik hoop dat hij ook even de tijd heeft zodat we ukkepuk alvast eens kunnen laten oefenen met mond open moeten doen. T hoeft niet ver open. Maar wel ff 5 minuten kijken hoe wie wat. Sws iris mag vrij dichtbij staan als t gebeurd. Dus ze zal er sws wat van opsteken
Britta31
Ik heb mijn knappie dit weekend toch maar haar dikke jas eraf geschoren. Gelijk 5 jaar jonger (minus grijze hoofd ). Glimt als een spiegel. Ik vind het zo’n pokke werk, maar het geeft wel altijd mooi resultaat.
maj0
Geplaatst: 18-06-24 11:58
nou mijn lieve dametje is nu ook echt oud (nu zullen jullie vast denken dat valt wel mee haha er zijn hier al veel paarden die ouder zijn maar toch) Ze is mijn steun en toeverlaat mijn grote liefde en ze is 16 juni 20 jaar geworden
ellepel
Geplaatst: 18-06-24 12:21
Wel een Knapperd! Ik vind sowieso zwarte paarden mooi, Ja vergeleken bij Kelly is 20 nog jong haha
Britta wat fijn! Scheelt toch wel even weer een extra schep voer.
Hagalslag,ja of een losse kies,kan van alles zijn op die leeftijd. Ik moet met Kelly nog even wachten voor controle. geloof dat onze tandarts nog niet volledig aan het werk is.
Tancreda4
Geplaatst: 18-06-24 14:21
@ Lizy welkom en wat gaaf dat je een pensioenstal bent begonnen! Jij zat in het buitenland toch?
@ Joyce, je zou hem geen 31 geven dat schimmeltje
@ Sanet, wat kunnen ze opknappen he van dat winter haar eraf! Mijn pony is altijd zo lang bezig en heeft nu echt van dat lelijke apenhaar op de billen en buik nog. Nog een maandje, dan is ze klaar. En begint ze weer aan de winterjas
@ Hagelslag, wat lief dat ze zo samen slapen Fijn dat de TA zo snel kan komen, hopelijk valt het mee. Jij woont zeker in het noorden dat je plannen maakt om vanmiddag naar buiten te gaan? In het zuiden verzuipen ze geloof ik Hier spettert het heel licht en ik hoop dat dit zo blijft en niet meer wordt.
@ Celebi; Wel voorzichtig positief dus met een verbetering ten opzichte van de vorige keer en de 'schone' foto's! Jammer dat de oorzaak dan nog wat gissen is, maar fijn dat er iig al verbetering in zit. hopelijk zet zich dat door.
Wat is ze knap @ Marj0
Hier vanwege het weer nog steeds niet dag en nacht op het land... ik word er echt een beetje kriegel en zenuwachtig van. Het is ook even anders dan vorig jaar, omdat 2 van de 4 waarmee ze 24/7 ging nu niet meer 24/7 gaan. En de andere merrie is best een stresskipje ook. Dus ik hoop wel dat die twee kipjes het gaan trekken als ze alleen op het land blijven 's nachts Ik wil haar echt niet op de paddock houden. Zo'n enorm werk en gedoe met op/af/ en voeren (ze krijgt alleen geweekt of gestoomd hooi. Ben zo toe aan een stoom pauze... )
Mijn plan A viel in duichen.... Plan B was layka het niet mee eens. Mijn hemel kan ze koppig zijn. Ik wou longeren, zij was van mening. Ik ben net van t land af dus ik moet nu eerst biks...
Merrie
Hopelijk dat het een beetje rustig blijft idd bij jullie als er 2 week op stal/paddock gaan. Dat kan soms best stressig worden. Weet niet hoever t uit elkaar is. Maar misschien valt t nog mee
Knappe oudjes komen hier voorbij! Merries ja, ik heb er 2, mutsen zijn het, maar ook zo ontzettend leuk, ze blijven lekker eigengereid, ik geniet ervan.
Geven jullie eigenlijk veel supplementen aan de oudjes? En welke met welk doel? Ik geef ze nu allebei oerbalans maar vind ik nogal duur dus daar ga ik even mee stoppen. Arabier krijgt ook Luchtwegsupport maar die vind drankjes en poeders niks, eet ze niet. Ik denk erover om haar long vitaal te gaan geven, ze heeft astma, iemand ervaring daarmee?
Celebi
Geplaatst: 20-06-24 09:36
Hier heb ik een hele voorraad vol supplementen. Nu duivelsklauw en glucosamine op verzoek van de dierenarts. Zelf gaf ik al magnesium en vitamine e. Ik heb ook biotine staan maar volgens mijn hoefsmid doet dat geen bal voor hoeven. En verder heb ik nog gluco balance staan nu hij zo aan de maat is en hij toch met de groep mee het gras op gaat af en toe. Ik wil eigenlijk niet zoveel gebruiken, maar ik heb het idee dat hij bij sommige dingen wel echt baat kan hebben. Het is altijd een lastige balans vinden.
Pony liep hier gisteren echt best goed had ik het idee. Hopelijk helpen het zonnetje, zijn nieuwe ijzers en de medicatie hem nu om het echt op te lossen en gaat hij deze stijgende lijn vast houden.
ellepel
Geplaatst: 20-06-24 09:41
Kelly krijgt nu alleen de cushx gold van Hilton herbs en wat extra eiwit( pharmahorse proteïne booster) Ze kreeg devils relief van naf,maar als ik dat langer dan een twee week geef merk ik toch dat ze wat mat word,traag, kribbig. Ik gok toch dat ze reageert op de duivelsklauw,haar maag en darmen zijn wat gevoelig en heb haar er nu weer af en dan is ze weer opgewekter en dan zoekt ze ook van de kudde weer de aandacht op.