Mijn senior is pas deze week echt door zijn wintervacht heen, dus hoop dat het nog even duurt voordat hij weer begint haha. Maandag had hij heel erg last van krampen, opeens gapen/likken en 1x liggen. Gelijk colosan gegeven en na een half uur kwamen er gassen los en mest. Iets teveel gegeten op de wei, ondanks graasmasker. Gelukkig is hij nu weer helemaal oke, en bouwen we de wei nog maar iets langzamer op (dat vind meneer niet zo leuk maar is niet anders, gelukkig staat zijn vriendje met hem op de paddock en gaan ze samen naar de wei later op de dag).
Van de week op stal bij de klaprozen nog even wat foto’s gemaakt, knappe bejaarde
ja ik vind hem wel te schraal hoor, hij heeft wel een volle buik zo te zien, dus gras eet hij denk ik wel voldoende? ze staan onbeperkt bij jou toch? maar denk ik dat drie scheppen van die seniores echt wel kan en kijk toch naar iets er bij voor meer calorie? eventueel de fiberbeet er bij? koop je bij de welkoop de seniores? die hebben ook de fiberbeet wel,of misschein die weightlift, of ze verkopen ook van pavo de protein plus. dat is misschien ook wel wat?
Ik zou heb graag wat spekjes van layka willen geven Die heeft genoeg. @xliez Mooie foto! Gelukkig dat het qua koliek meeviel. @celebi aahhhh lekker aan t slapen
ellepel
Geplaatst: 05-06-24 15:21
ja dat zit in van die zakken toch? ik heb dat wel eens zien liggen. maar ik heb net gegoogled en er zit maar 9% eiwit in. denk dat hij juist meer eiwit zou moeten hebben? kelly krijgt erwteneiwit er bij en die zit wel hoger,(geloof 80% ofzo)denk dat dat voor bespiering meer doet? maar ja het is ook wat uitproberen wat werkt natuurlijk.
Vrouw van een collega voert het haar paard juist voor de spieren. Paard is nog gewoon jong en word gereden. Maar hij kwam niet lekker in de spieren(om t maar zo ff te zeggen). En sinds ze dat bijvoert ziet hij er goed uit. Dus opzich het proberen waard denk ik
Britta31
Ik ga hem nu 3 scheppen senior priores geven.Gras is er genoeg.
rocky_1995
Geplaatst: 05-06-24 15:33
Probeer eens Bonpard Senior. Is wel wat prijziger, maar daarmee heb ik mijn oudje van 29 met een heel slecht gebit weer op gewicht gekregen. Daarvoor gebruikte ik o.a. ook pavo fibre nuggets en fibre beet, hartog senior, maar ik bleef daarvan heel veel voeren zonder resultaat. Daarvoor heb ik trouwens ook de seniores prioris nog gevoerd. Daarna ben ik op advies van de dierenarts begonnen met de Bonpard met echt iets van 3 a 4kg per dag, maar dat ging veel te goed. Nu voer ik 2x daags nog 450 gram gezien hij nu weer meer gras krijgt. Sinds de bonpard heeft hij veel minder last van natte mest en ziet hij er qua gewicht top uit.
hagelslag
Geplaatst: 05-06-24 15:39
Britta31 schreef:
Ik ga hem nu 3 scheppen senior priores geven.Gras is er genoeg.
Top laten we hopen dat hij mooi vol de winter in mag gaan Hij heeft een tijdje terug ook z'n maatje verloren toch? Misschien dat dat ook nog wat meespeelt!
Britta31
fijn dat het zo goed gaat, knabbelt iris nu helemaal niet meer aan de wond of heb je nog steeds wat er omheen?
hier heb ik weinig van gemerkt dat de paarden naar waren nadat er een weidegenootje weg was. maar die zijn wel wat gewent kwa verloop en ze staan in een kudde is er altijd wel afleiding gelukkig. toen appie weg was ook,er was er 1 waarvan ik het idee had dat die wat zoekende was,maar dat was ook maar 1 dag.
kelly vanmiddag..die is dus nu 31
die gaat op zich nu wel oké . zo lang die maar in kort gras staat wat ze ook echt kan eten en ze krijgt nog 1x per dag dus een bak slobber. vond haar een week wel wat mat en ze ging ook steeds helemaal apart staan heb iets het eiwit omhoog gedaan en heb het idee dat ze vandaag weer wat alerter was en ze zocht de andere paarden ook weer op om te kriebelen.
hagelslag
Geplaatst: 06-06-24 16:49
Doktor iris mag haar Doktor titel niet meer gebruiken. Ik heb hem officieel afgenomen Maar nee ze blijft daadwerkelijk er af. Alhoewel ik soms toch echt het dood eng vind als ze wel aan haar been krabt... maarja, t laatste stukje.
Ik had net layka op het gras gelaten zonder masker... ze stonden al zo braaf voor het lijntje te wachten En daarna moest ik layka vangen Eigen schuld dikke bult. Ik kon hun grasblik niet weerstaan en was layka haar graasmakser vergeten https://www.instagram.com/reel/C74IiLViKhx/?igsh=NjFqMzBwd2JidXEw
Kelly ziet er nog super uit voor 31!
ellepel
Geplaatst: 06-06-24 17:26
heerlijk zo in dat hoge gras! ik kan me voorstellen dat je het harstikke eng vind met iris. gewoon ook alles wat er gebeurd is,dan maak je je sowieso flinke zorgen elke keer
Mocht er hier iemand interesse hebben in een aangebroken zak senior luzerne en een aangebroken zak priores en een aangebroken zak slobber dan is die meer dan welkom om het op te halen.
Hebben jullie ervaring met afgebroken tanden? Van de week zag ik dat er een ruimte zit tussen de onderste tanden. Lijkt of er een tussenuit is of stuk afgebroken. Ze eet goed, de tandarts is in januari geweest, gebit was prima. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Een paardje bij ons heeft een van die 4 onderste tanden vooraan afgebroken, de meeste linkse. Kwam spontaan los toen de tandarts hier was. Ik merk niets van proppen of slechter eten al was het deze winter wel veel moeilijker om haar op gewicht te houden (kan ook leeftijd zijn, inmiddels al ruim 20+). Als je geen ongemak merkt aan je paardje zou ik me er niet druk om maken.
ellepel
Geplaatst: 07-06-24 13:03
ik zou eigenlijk wel de tandarts even bellen wat verstandig is? als er wat gaat ontsteken is dat niet fijn,ik zou het even laten nakijken
Ongemak ervaar ik niet bij haar, ze eet goed. Toen ze 3 was moesten de doppen op de kiezen worden verwijderd, die bleven zitten. Toen at ze echt niet,,sindsdien altijd onder controle bij de tandarts.
Ik heb een da in de familie, heel makkelijk, die zou er naar kijken en zn laat ik de tandartsdierenarts komen. Lijkt vooralsnog niet nodig, er zit volgens mij geen gat. Ik kan mijn vinger erin doen om schoon te maken en te spoelen want ja ontsteken moet het natuurlijk niet gaan doen.
Hopelijk gaat er niet meer uitvallen of afbreken. Ze heeft ppid en astma is dus toch al een zorgenkindje de laatste jaren.