[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:00

Haboshof: Macho krijgt naast de slobber geen ander voer meer. Op ruwvoer na dan. De slobber geef ik op aanraden van de veearts. Durf niet meer zo goed iets anders te geven eigenlijk, ik ben allang blij dat hij nu weer koliek-vrij is. Bij de slobber ligt er er inderdaad aan hoe dik of dun het is. Ik maak gebruik van een maatbeker voor het water, maar ergens presteer ik het toch om de ene keer een dunnere slobber te maken dan de andere keer :o Macho is nieuwsgierig en snel afgeleid. Is hij aan het eten en hoort hij iets (of denkt hij iets te horen) dan moet er natuurlijk even gekeken worden en dan wil ie nog wel eens wat knoeien. Tis net z'n baasje wat dat betreft... :+

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:53

JoT schreef:
Haboshof: Macho krijgt naast de slobber geen ander voer meer. Op ruwvoer na dan. De slobber geef ik op aanraden van de veearts. Durf niet meer zo goed iets anders te geven eigenlijk, ik ben allang blij dat hij nu weer koliek-vrij is. Bij de slobber ligt er er inderdaad aan hoe dik of dun het is. Ik maak gebruik van een maatbeker voor het water, maar ergens presteer ik het toch om de ene keer een dunnere slobber te maken dan de andere keer :o Macho is nieuwsgierig en snel afgeleid. Is hij aan het eten en hoort hij iets (of denkt hij iets te horen) dan moet er natuurlijk even gekeken worden en dan wil ie nog wel eens wat knoeien. Tis net z'n baasje wat dat betreft... :+

Maar dan kun je toch wel iets door de slobber doen voor wat meer pit? Ik doe er ook wel eens brok door,dat lost gewoon mee op.In mijn geval was het van het winter een eiwitrijke brok, maar je kunt natuurlijk ook iets anders kiezen. Als je vindt dat hij wel iets fitter mag worden dan zou ik dat zeker proberen. De slobber is gewoon super , maar als je paard ook nog iets van werk doet, dan zou ik er toch iets bij geven.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:38

Zoo mijn 2 bolletjes hebben lekker een grote emmer slobber naar binnen staan te werken! Priority voor morgen ochtend staat in de week en voor morgen avond staat het klaar, moet alleen nog geweekt worden. De wei werd gesproeid dus ik hoop toch snel wat meer gras te hebben want het was errug karig! En met een paard dat gevoelig is voor koliek vind ik dat niet zo fijn. Bruintje heeft dat 2x per jaar...... afgelopen keer was in november en die was heeelll heftig. Toen had ze uit verveling haar net opnieuw gestrooide stal leeggegeten (die had ik ontsmet en dus compleet opnieuw gevult.....) en ik had er nog wel azijn over gesproeit in de hoop dat ze het uit dr hoofd zou laten..... hahahaha gek paard!
Heb ook de vliegenmaskers vast op stal gelegt, zwartje heeft vorig voorjaar continu ontstoken ogen gehad dus dit jaar krijgt ze m eerder te vroeg op als te laat!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:15

Haboshof, Macho heeft bij mij nog nooit bix gekregen eigenlijk. Zou dus ook niet 123 weten wat ik hem erbij moet geven. Daar zou ik me echt in moeten gaan verdiepen, zeker omdat ik Macho niet zomaar iets bij wil gaan voeren. Ik ben allang blij dat we de veearts al een poosje buiten de deur hebben kunnen houden.

Ze gaan bij ons vanaf morgen trouwens dag en nacht het land op :) Lekker voor die ouwe, maar ik hoop wel dat de nachten snel wat warmer worden. Vind het nu nog best frisjes.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:10

mag ik even een heel happy vreugdendansje doen? *\o/*

Gister belde schoonpaps met de mededeling dat paarliefd echt een bliksem was dus ik vreesde al het ergste, dat hij de slobber liet staan. maar nee... meneer heeft toch maar heel wijselijk naar zijn gezegende leeftijd besloten dat hij nu geen 3-jarige hengst meer is maar echt een 31-jarige ruin en dat hij maar keurig zijn subli senior priores gaat opeten... de bak was gisterochtend uitgelikt zo schoon! En 's ochtends kreeg hij tot nu toe gewoon z'n oude voer (lucerne, herbasan, biks) en daarvan had hij alleen de biksies afgegeten en de rest laten liggen hahaha! Dus nou krijgt hij 's ochtends ook een portie slobber *\o/* Mijn toppaardje!! Hij eet ook weer meer hooi (hij is natuurlijk minder "moe" van het eten van de slobber omdat hij dat niet zoveel hoeft te kauwen dus heel mooi dat hij nu ook weer wat meer hooi eet, en gras gaat ook goed naar binnen. Dus dan kan hij nou lekker aansterken!)

Hoeveel kg subli voeren jullie trouwens/ (een zo'n gele voerschep is ook daadwerkelijk 1 kg ben ik achter gekomen. Soms nog 100 gram meer maar iig ongeveer 1 kg). Moet je voeren naar het gewicht wat het paard nu heeft of naar wat het zou moeten wegen? Nordwind is 1.38 (d-pony) dus die mag wel een kilootje of 350/400 wegen toch? Hij mag iig wel heel wat kilo's aankomen want hij is best wel dun momenteel! Dus hij krijgt nu 4 kg subli op een dag. (en 1 kg biks, 's ochtends een half en 's avonds ook, daar komt 't poeder voor z'n cushing doorheen, en hij is ook gewoon heel dol op z'n biks, dat wil ik hem niet nemen, hij moet het leven ook genieten vooral!) (eerder kreeg hij 2 kg lucerne, 2 kg herbasan en 2 kg equiral stud biks). Hij staat trouwens in de polder op de klei, in een enooooooorm weiland dus dat bevalt hem heel goed! schoonouders zorgen ook heel goed voor hem wat betreft binnen/buiten zetten en als het echt vies weer is halsdeken erbij en tussen de buien door naar buiten en alles, hij word haast té goed verzorgd ;)
Hij moet nu eerst vooral aankomen/aansterken, als hij weer op gewicht is kan je natuurlijk mee op het oog voeren!

Maar in ieder geval eerst een zorg minder want meneer eet lekker! (hij vond slobber vroeger maar niks dus ik was ietswat angstig om wat ging komen en de eerste dag heeft hij er ook niet zoveel van gehad maar inmiddels is hij blijkbaar om ;) )

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:55

te vroeg gejuicht :P vanochtend at hij 't weer niet... misschien dat hij nog vol zit van die 2 kg van vannacht? Die heeft hij wel heel goed gegeten en hij heeft ook heel wat hooi gegeten!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:52

Ilsemarie: kan best dat Nordwind ook wel meer gras binnenkrijgt. Ik merk dat Indy ook minder slobber(subli seniores priores) gaat eten,maar die is nog dik. Ik geef 1 kilo per 100 kilo gewicht, maar niet meer dan 2 kilo per voerbeurt. Indy weegt 450 kilo dus die krijgt 4 en een halve schep, behalve nu, omdat hij meer gras eet.

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:04

Ilsemarie; Peggy (1.22)krijgt op het moment 3 kg subli seniores priores omdat ze moest aankomen (nu nog een heel klein beetje maar). Ze eet dat in gedeeltes op. De laatste emmer die ze 's avonds krijgt verdeelt ze zelf over de avond en de nacht. Ik geef haar 's ochtends de andere emmer, die ze in porties verspreid over de dag leeg eet. Ze verdeelt dus haar hoeveelheid over een etmaal. Als ze genoeg heeft, laat ze op dat moment haar voer staan. Als ik het een paar uur later opnieuw aanbied valt ze enthousiast aan. Ze eet nu overdag in ca. 4 porties, de andere helft ben ik niet bij maar verdeelt ze ook. Misschien dat Nordwind ook meer verdeeld wil eten? Dit voer is compleet, dus vervangt het ook ruwvoer, het zal wel eerder een vol gevoel geven.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:28

hij verdeeld het 's avonds en 's nachts inderdaad zelf ook goed! 's ochtends krijgt hij gewoon en gaat daarna de wei op. En de ervaring leert dat als je meneer op de wei staat hij alleen oog heeft voor gras en niet voor eten...

maar het heeft er denk ik ook mee te maken dat we net met pergolide zijn begonnen! dus gewoon rustig afwachten de komende dagen/weken van hoe en wat...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:32

paard van en vriendin van mij ging idd slecht eten door de pergolide.
Maar de wei/gras doet ook behoorlijk veel natuurlijk. Mijn paard eet nu b.v. 3 plakken hooi terwijl hij in de winter 6 plakken hooi eet + ook minder krachtvoer nu.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:34

jaa dat is ook zo.l.. en dat gras op de klei zit ook veel in natuurlijk!
maar nordwind mag wel heel wat kilo's aankomen dus dan heb ik toch wel zoiets van... ETEN JIJ O:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:43

Doe eens een theelepel zout erdoor of maak het eens wat zoeter met een appel, banaan of wat dan ook.
Mijn old timer krijgt 3x per dag 1kg met wat zout, olie en luzerne. Daarbij eet hij ook nog de hele dag door hooi, maar dat zet niets meer aan.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:09

Subli Seniores Priores is erg arm voer. Als een paard wat meer nodig heeft, kun je beter aanvullen met bijvoorbeeld Cavalor Strucomix Senior.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:49

Tody schreef:
Subli Seniores Priores is erg arm voer. Als een paard wat meer nodig heeft, kun je beter aanvullen met bijvoorbeeld Cavalor Strucomix Senior.

Wat bedoel je met arm voer ?
Volgens mij vervangt sp zowel ruwvoer als krachtvoer als dat nodig is. Maar wat extra brok kan je er altijd doorheen mengen natuurlijk voor meer energie.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:46

Subli zelf geeft aan dat het ruwvoer en krachtvoer vervangt, maar als een dier nog inspanning levert, dan moet er toch nog iets van krachtvoer bij. Bij Subli gaan ze er min of meer van uit dat het voer aan paarden wordt gegeven die niet meer werken. Wij hebben regelmatig overleg met de consulent ivm onze verschillende dieren met andere voerbehoeftes, maar als het voer zelfs als opfokvoer kan dienen, dan zit er echt wel voldoende in en kun je niet zomaar stellen dat het "arm" voer is. Bovendien zie ik hier in de praktijk dat de meest magere scharminkels er weer goed van in hun vel komen te zitten. En lekker op gewicht komen. Wij beginnen altijd alleen met Subli seniores priores en daar na zien we wel of er nog iets bij moet.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:56

op de zak van subli staat ook dat er bij paarden die nog arbeid verrichten ook nog wat extra bij moet!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:03

Mag ik hier wat advies vragen van jullie?

Ik heb een pony van bijna 22 jaar. Ze wordt niet meer bereden en staat bijna dagelijks in de wei.
Tot een paar weken geleden kreeg ze 2 keer per dag een halve kilo basisbrok, maar een paar weken geleden at ze dat steeds niet helemaal op. Dus daarom hebben we haar wat minder brok gegeven en wat meer musli. Nu hebben we laatst aan degene die ons paardenvoer levert gevraagd wat voor voer hij adviseerd voor deze pony, en hij vertelde dat van die pavo koeken een goede optie zijn. Dus hij nam de laatste keer dat hij was geweest die pavo koeken mee. Maar als we die koeken aan mijn pony voeren, eet hij het niet op. Of ze gooit ze uit zijn voerbak en vervolgens komen ze op de grond terecht, of ze eet het gewoon niet op. Ook als we de koeken met brok of musli vermengen eet ze alles op, behalve de koek.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Basisbrok met musli voeren, seniorenbrok, iets anders?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:30

die koeken zijn kei en kei hard. Ik verwacht een probleem met de tanden/kiezen en zou er de tandarts even naar laten kijken. Misschien dat met wat vijlwerk het probleem opgelost is!

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:23

Als de problemen met eten geleidelijk zijn ontstaan zou ik er eerst een tandarts bij halen. Als het heel plotseling is begonnen kijk dan eens in haar mond of er een ontsteking o.i.d. zit (kan je vaak ook ruiken). Mijn DA behandelt ook paardengebitten dus da's altijd goed.
Als je pony er verder fris en fruitig bij staat eet ze misschien gewoon extra gras en heeft ze misschien minder eetlust?
Ik zou niet direct wat in haar voeding wijzigen maar eerst proberen uit te zoeken waarom ze haar eetgewoonte veranderd heeft.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:44

als hij ze niet lust en ze daarom niet eet, gewoon niet geven ;) Zou idd wel even de tanden laten controleren, want als hij het wel probeert maar ze gewoon niet wegkijgt... bij oudere paarden is tandarts sowieso altijd goed ivm haken, missende kiezen en andere ellende die op die leeftijd kan beginnen op te treden.
verdeer halen ze nu veel uit het gras inderdaad, grote kans dat hij daarom minder eet!

Met Nordwind gaat het heel goed, die eet als een houthakker, gaat elke ochtend lekker zonder deken in een flinke draf de wei in! Eerst lekker stabiliseren zo want het gaat echt goed, en dan later misschien weer heel langzaam met pergolide beginnen, maar eerst maar ff goed eten! En begin mei scheren als het goed is. ben die haar-ellende meer dan zat!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:32

Daar had ik eigenlijk helemaal nog niet aangedacht, maar dat is een goed idee! Ik ga zo snel mogelijk de beste man bellen!
Bedankt.
Denk inderdaad ook niet dat ze veel voer nodig heeft omdat ze de hele dag in de wei staat en daarnaast nog veel hooi krijgt. Maar wou toch even kijken of er niet een andere reden is!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:31

Eet ze dr hooi wel goed? Meestal is dat een graadmeter voor problemen met het gebit.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:57

Ja opzich wel, enkele keer laat ze dat wel eens liggen maar ik heb de indruk dat dat meer is omdat ze genoeg heeft!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:12

Hoe gaat het met jullie ouwetjes, staan ze alweer lekker op de wei? Die van mij staat dag en nacht op de wei en heeft het prima naar zijn zin. Zijn slobber laat hij staan, blijkbaar geen behoefte meer aan. Hij komt goed aan en hij ziet er prima uit, dus zorgen maak ik me niet.

Eten die van jullie nog wat naast gras?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:21

Ik heb toevallig Nardy gisteren naar de weide gebracht.... Hier achter het huis al een beetje aan het gras gewend en nu dus 24 uur per dag met stalletje!! Ik heb het geluk dat ie alleen staat dus hij krijgt nog steeds 2 x per dag zijn slobber, luzernemix en seniorenmuesli. Alles gaat er nog goed in!!