Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 06:58

Bedankt voor de felicitaties, ik kan het zelf soms ook niet begrijpen. Niet paarden mensen vragen vaak is dat oud? Ja als een gemiddeld paard met 20 bejaard is, dan wel. De meeste mensen doen hun paard ook weg als die ouder wordt. Ik kan daar niet tegen, wel de lusten, maar niet de lasten vind ik vrij lastig om mee te dealen moet ik eerlijk zeggen.....

Ik hoop dat ze er nog 10 jaar bovenop zet, maar ben ook realistisch dat het zo afgelopen kan zijn

@Tancreda het zijn plakkers met een magneetje erin en het komt uit de chinese cultuur, worden bijna allemaal op de achterhand geplakt. Morgen krijgt Joris weer nieuwe plakkers erop, want vond hem toch weer iets achteruit gaan :o

hagelslag

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:37

Vrij lastig omdat ze duidelijk ouder worden?

Lang leve fb... herinnering van 4 jaar terug
Raar hea dat layka bevangen stond(not) ca 1 maand later
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:59

33 is idd echt een flinke leeftijd. Toch een hoop die dat idd niet bereiken door mankementen, of doordat ze idd gewoon worden afgedankt/weggedaan.

Maar ik moet zeggen dat het mij ook wel eens zwaar voelt. Niet dat ik met ze wil werken perse, ik vind de verzorging heerlijk. Maar het zijn de zorgen vanwege falende gezondheid die zwaar zijn, en helemaal zwaar vind ik 'wat is nog acceptabel en wanneer is het klaar'. Maar weg doen, no way. Vooral m'n grote heeft zoveel voor mij gegeven, zoveel fantastische dingen en jaren. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb haar te houden nu ze met pensioen is. En ook een goede plek voor haar heb.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:19

Mijn oude dame was afgelopen weekend koliekerig. Maar dan schiet er ook gelijk door je hoofd, hoeveel gaan we nog doen, wat doen we wel en wat niet. Ik vind het ook heel moeilijk dat geld daarin dan ook een rol speelt.
Gelukkig is ze sinds zondagmiddag weer gewoon zichzelf en eet en mest ze weer goed. Maar nix aan als ze wat mankeren.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:44

Sanet ik denk dan vaak als het echt heel veel geld gaat kosten zit je met koliek toch al snel op een opname. En bij mij is dat de grens eigenlijk. Ik wil thuis wel proberen met pijnstilling, ontspanners, opvoelen en eventueel parafine. Maar hebben hier tot nu toe geluk gehad dat het met enkele pijnstillers en ontspanners op te lossen was.

Hier gaat hij dus niet meer van het erf af voor behandeling, ga ook niks meer doen wat weken dierenarts gaat betekenen. Maar ik hoop dat hij op een gegeven moment gewoon langzaam echt oud wordt en dan het liefst op een manier dat ik geen haast heb maar wel de beslissing moet nemen.

Maar goed dit getypt hebbend heeft hij paar jaar terug hoge koorts gehad een aantal weken, niet duidelijk waarom en hij gaf ook niet de indruk dat het klaar was. Dat heeft wel wat gekost toen met allemaal die koortsverlagers....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:22

Ik vind het heel lastig wat de grens is, en helemaal als geld ook meespeelt idd. Ik heb vorig jaar, na 3 maanden op en af de medicatie ivm de luchtwegen, gezegd; dit ga ik niet nog een keer doen. Een hoop zorgen, een hoop kosten en steeds als ze weer even een paar dagen met de kuur klaar waren begonnen ze weer (en ook allebei). Maar anderzijds, als ik het niet zou doen, dan zouden ze benauwd worden en ze daarom laten inslapen. Terwijl ze met ventipulmin steeds weer helemaal goed gingen... Ik vind dat dan niet echt fair, ondanks dat k er wel echt op leeg liep was het toch met iets 'simpels' te verhelpen...

Toen mijn grote begin dit jaar plots hoge koorts kreeg en daarna ook het eten niet opstartte, riep ik eerst heel had "ik ga echt geen maagscopie en hele ratteplan doen hoor". Maar puntje bij paaltje heb ik het toch wel overwogen. GELUKKIG dat de DA mee wilde werken en toch - zonder scopie - een aantal dagen maagmedicatie wilde proberen. En daar knapte ze uiteindelijk weer van op.

Het is zo lastig. Want aan ene kant is een maagscopie opname, vasten, scopie, medicatie en daarbij echt bizar hoge kosten. En anderzijds, als ze daar dan weer van opknappen.... Maar als het elkaar snel gaat opvolgen, dan is het echt heel zwaar en moeilijk het ook financieel te dragen vind ik. Ik hoop niet dat ik uiteindelijk omwille van het financiele plaatje een keuze moet maken, maar ik ben er wel bang voor.

Of ik opname voor koliek zou doen, weet ik niet. Geen operaties, dat zeker niet. En ligt ook echt aan de soort koliek dat ze hebben... Heel veel pijn is het makkelijker een keuze te maken dan steeds 'niet helemaal oké'.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:09

Het is ook echt best moeilijk om een oudje te hebben

Vooral het stukje wanneer is het genoeg, is dit een klein mankementje of zijn er 10 bij elkaar waardoor het genoeg is.
Kunnen ze hier weer goed van herstellen. Of maak je "de" afspraak.

4 jaar terug toen layka extreem bevangen stond(door onze eigen schuld).
Hebben wij serieus overwogen om de beslissing te nemen.
Eigenlijk vonden wij het te zwaar om het layka aan te doen door de extreme pijnperiode.

Nu zijn we blij dat ze wel goed opgeknapt is.
Maar je blijft best waakzaam.
Voor nu is het gewoon opletten qua gewicht en duimen dat ze nog erg lang er is zodat ze iris kan opvoeden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:25

Als Nap van 29 koliek zou krijgen laat ik hem gelijk inslapen.Met zijn leeftijd kan ik hem dat niet aan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:42

het blijft lastig, en ik laat het eigenlijk gewoon op me afkomen hoe het gaat.
kan van alles nu gaan bedenken.maar op het moment zelf beslis ik waarschijnlijk toch anders.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:19

Ik ga niet meer dokteren met Marissa, ze word 30 over een week. Het is dan goed. Ze mankeert weinig buiten de Ppid, maar ik heb de grens al lang geleden getrokken. Toen was het bij bevangenheid maar nu is dat eigenlijk alles waar er gedokterd moet worden. Wil ik haar niet aan doen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:06

Zag ik nou hier boven 1 die 33 was geworden? Wat een prachtige leeftijd zeg!

Hier gaat dat inderdaad ook wel eens door mijn hoofd. Hoeveel ga ik nog doen als ze bijvoorbeeld koliek krijgt. Ik heb wel gezegd dat ik geen operatie doen, maar ik denk dat mijn man zegt oh ja echt wel _O- Die is net zo gek op haar als ik.

Ik zeg wel eens gekscherend
1 hond
2 paard
3 ik haha

Hier Zalien gisteren weer na de tandarts geweest. Gelukkig nog alles vrij goed. Paar dingen die ze al paar jaar heeft.
Maar wat was ze lief en wou ze knuffelen gisteren

<3
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:41

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met die Ceramic Rehab gewrichts beschermers van Felix Buhler (Kramer)? Ben me langzaam aan het oriënteren naar zoveel mogelijk ondersteuning voor die ouwe van me.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:46

wat is je doel er mee?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:43

Gezien het een soort therapie lijn is lijkt het me dat het gebruikt kan worden voor en na beweging om de gewrichten te ondersteunen? Maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of het werkt. Net zoals die therapie dekens.. :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:25

Toen onze merrie van 29 ineens heel ziek was 4 jaar geleden, de DA gebeld en ze ging in 10 minuten van 36 naar 31 graden met een hartslag van 33 per minuut zei de DA loop maar naar de weg, dan spuit ik haar daar wel. Merrie was nooit ziek geweest en ik was er niet klaar voor om haar toen te laten gaan. Eigenwijs daar tegenin gegaan en ze loopt er nu nog, beste beslissing ooit.
Maar bedenk me nu wel, als er nu iets gebeurd ben ik wel realistisch, teveel dokteren doe ik ook niet meer, het is dan goed zo, heb haar nu al 31 jaar bij me :+:

Ik doelde ook meer dat ik veel paarden te koop zie die wat ouder zijn en dan de mensen een 5* huisje zoeken omdat ze met pensioen gaan, mensen moeten dat paard kopen, want ze willen zelf niet voor de kosten opdraaien, wees dan realistisch denk ik dan en neem zelf waardig afscheid van je dier. Maar dat is mijn mening :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:45

Ja,soms moet je aan het dier denken en niet aan jezelf en dat is heel moeilijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:20

Het stukje stel je voor dat etc is soms echt heel moeilijk om te bedenken.

Ik ben nu net vooral echt extreem blij geweest dat layka haar gekke haren kwijt is.
De buren hadden een ander paard weer naast de onze gezet. En die was best aan het flippen.
En ik wil dat iris nog niet zo flipt.
En layka die bleef er bij kijken van ehmmm jaa halloooo doe maar normaal hoor... en iris ging het uiteindelijk over nemen =:)
Iris liep wel een beetje nerveus om layka heen, maar keek echt heel goed naar wat layka deed.

Echt, layka the best =:)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:24

Afbeelding
Ze deed het vandaag weer na een ritje.
Verder helemaal niks mis met haar, energiek en alles, beetje drammerig zelfs. Hartslag en buik klonken gewoon goed.

We hadden wel een theorie. Twee maanden geleden is er bij ons een veulen geboren, waar ze heel geïnteresseerd in was. Ze was steeds aan het opletten. Mogelijk heeft ze sinds die tijd niet meer zo goed geslapen, en nam ze het er nu van in het verkoelende gras.
Voor de zekerheid gaan we wel even met de DA overleggen...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:49

Oei, dit zou ik toch wel een beetje appart vinden inderdaad....
Te weinig slaap zou kunnen. Maar misschien net wat te weinig energie zou ook kunnen qua spieren.

Iris denkt trouwens dat ze ook een zadel op moet.
Afbeelding
9 vd 10 x gaat ze braaf ernaast staan _O-

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:00

Haha geweldig! Ben benieuwd of ze überhaupt wat doet als je er een zadel op zou leggen.

nessinator dat is wel apart zou het toch wat te zwaar zijn? Ben benieuwd wat jullie da zegt.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:47

Nessinator. Ik vind dat wel apart zeg. Dat doet ze alleen na het rijden dus niet als je haar uit de wei haalt om alleen te poetsen en haar dan weer terug zet?

Kaatje, daarover heb ik misschien nog een hardere mening. Koop liever geen paard als je er daarna, als ze ouder worden, niet meer voor wilt (laten) zorgen.. er kan natuurlijk veel gebeuren in al die jaren en ook in je portemonnee en ik heb misschien makkelijk praten maargoed.

Celebi hopelijk komt het ook goed met jouw oudje en de kreupelheidjes. Hoe gaat het nu?

Schim doet het naar omstandigheden echt goed. Exact een maand geleden moest ik over inslapen nadenken. Echt wat verschrikkelijk was dat zeg. Gelukkig lijkt het kwartje langzaam de goede kant op te vallen en lasertherapie doet hem erg goed. Desondanks ik dus alles al heb bedacht mbt de grens en inslapen tot aan waar ik zijn as zou uitstrooien is dat nu ff iets waar ik (nu) niet overna hoef te denken en daar ben ik intens gelukkig mee.

Afbeelding

Van de week lekker vies zijn favo trucje doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:23

Queelens lief dat je het vraagt! Gisteren ging die pony na het rollen helemaal uit zijn stekker. Bokken en rennen.. Oeps. Maar hij leek best goed te lopen op het zachte. Ik was dus naast een klein beetje ongerust vooral ook heel blij dat hij weer zo uit zijn dak wilde gaan en op zich best goed leek te lopen ook. Vandaag was dus een beetje erop of eronder om te kijken of hij zou verbeteren van de beweging, verslechteren of dat het geen verandering zou zijn. Maar vanmorgen kreeg ik een appje dat een van de paarden weer onder het draad door gegaan was en ze samen stonden en is er besloten om hem vandaag maar gewoon te introduceren op de paddock. Hij heeft dus wel wat gedraafd en zelfs een stukje galop gedaan ook op het steen maar het zag er allemaal prima uit gelukkig. Ik hoop echt dat het ergste geweken is, maar verder doen we netjes braaf dus nog even rustig aan en vooral lekker wandelen en op het zachte af en toe even kijken hoe hij in draf is.

Op wat kleine opstootjes na is de inscharing prima gegaan ook gelukkig. De paarden zijn best rustig naar hem en hij heeft er al met eentje staan kriebelen. Echt heel zoet. Hij vond dat paard echt nog heel spannend maar die andere bleef maar aandringen tot hij hem terug kriebelde. :')

Hij zal nog wel even niet durven eten, maar goed hij is dik zat dus af en toe een plukje hooi in z'n mik en dan komt ie die paar spannende dagen wel door. De kudde is echt heel rustig en relaxt en op die paar kleine hapjes en dreigementen na is er niks geks geweest vandaag. Echt heel blij mee. <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:30

nessinator ik denk toch dat de pony moe is ?
zou toch even stapje terug doen kwa rijden en afstand.
ze bieden vaak zelf enorm veel aan,maar denk dat het wel best wel wat veel is :j .

queelens, wat een gave foto,dat lange oor ook hahaha _/-\o_

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:21

Wat fijn Celebi dat het zo goed gaat en ook in de groep. Dat is toch altijd wel spannend.

Haha Ellepel. Nu je het zegt. Op de foto (groothoek) lijkt die huge. Maar hij heeft in realiteit hele mooie en fijne oortjes :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:14

@majo
Ze heeft al eens een x voor zadelsteun gespeelt heel ergens in het begin voor de beenwond.
Afbeelding
Iets met zusje loslaten :Y)
@queelens
Aahhhh heel fijn dat hij het nu best goed doet, hij is ook lekker vies op de foto!

@celebi
Ik had de foto al gezien op insta. Fijn dat het goed gegaan is.

Layka mocht heel even na het harde werken zonder masker op t gras.

Afbeelding
Ze vond het haar verdiende loon!