[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:44

Ik vind Subli ook niet zoveel werk hoor... Zet gewoon klaar als ik gevoerd heb...

Maar ook mijn oudje barst altijd van de honger en die krijgt VEULLL... Hou het er maar op dat ie goed in zijn velletje zit!! ;-)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:20

yvonnedv schreef:
bietenpulp er bij geven dat vult goed.

Masters heeft ook een seniorenslobber en als ik me goed herriner hoeft dat maar een uur te weken.

maar als je Subli 's morgens voert en dan in de week zet voor 's avonds en 's avonds voor 's mogerns dan is dat niet zoveel extra werk toch?

ik had een masters seniorenslobber, die 6-8 uur (vergelijkbaar met subli priors) moet weken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:03

Ik ga morgen weer over de op de subli..... nog geen tijd gehad om te gaan zoeken naar andere merken en kon toevallig een zak van iemand overnemen. Nu nog even met de stalbaas overleggen dat hij het gaat weken als ik het klaar zet in emmertjes. Woon nu 45 km van stal af dus dat doe je niet even. En paard verhuizen vind ik geen optie meer met deze leeftijden!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:37

Wij voeren heel erg veel subli seniores . Als we snel een portie klaar willen maken, doen we dat met heet water, dat gaat heel erg snel. De fabrikant zegt dat het zolang moet weken, maar dat doen ze om geen claims te krijgen vanwege slokdarmverstoppingen. Bij mij weekt het nog geen uur voordat ik het voer en als ik het met heet water doe, dan kan het bijna direkt in de bak. Je ziet snel genoeg of het water goed is opgenomen. Per schep subli gaan er drie scheppen water in. Ik voer maximaal 2 scheppen per keer/paard en daar gaat water bij tot ongeveer tien cm onder de rand van een emmer. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan zet je het voor de volgende voerbeurt klaar, nadat je hebt gevoerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:39

hoe bevalt de omega369 van subli haboshof ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:36

Maris schreef:
hoe bevalt de omega369 van subli haboshof ?

Ik vind het een prima alternatief voor olie. Ik heb het ook aan de droespatient gevoerd.Geeft meer energie en is goed voor de vacht.

Trouwens ik merk dat ik al veel minder kan bijvoeren en dat terwijl het nog maar april is. Het gras doet toch al wel wat.Al mijn oudjes zijn nu zelfs redelijk dik uit de winter gekomen.(hoorde trouwens van mijn grasbrok leverancier dat er mais door de grasbrok is geperst. Vandaar waarschijnlijk, mijn dikkere pony's.)

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:34

Hallo allemaal,

Ik lees geïnteresseerd mee. Ik heb een oudje van 27 op stal, b-pony. Deze winter viel ze snel heel veel af toen we van voordroog op hooi over moesten. Ze kan het niet meer kauwen :(:) . Ze krijgt nu al een tijdje seniores priores van Subli en ze leeft helemaal op. Ze eet het goed op en vindt het heerlijk en is weer op normaal gewicht. Ze krijgt wat hooi waar ze op knabbelt (sabbelt) voor de bezigheid. Ze is fris en onze 3 jarige warmbloed van 1.70 kan weer als vanouds op z'n kop krijgen van d'r. Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Ze wordt 1x per week heel licht gereden door een buurmeisje dat net begint en daar genieten kind en dier van.
Alleen...., ze komt heel slecht door het haar. Wie heeft er ervaring en wat hebben jullie gedaan om een oudje daarmee te helpen.
Ik durf zo'n kleine pony niet zomaar supplementen te geven vanwege het risico op bevangenheid.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:12

Ik geef Macho een scheutje lijnzaadolie door zijn eten, ook voor zijn vacht. Of het daaraan ligt weet ik niet, maar dat beest verhaart als een gek momenteel.

Macho eet zijn oudjes-slobber ook goed op, hij vindt het heerlijk! Zelfs zo lekker dat hij tussendoor niet meer gaat luchtzuigen, wat hij bij zijn andere voer wel deed. Was wel even wennen om de emmers (voor 's ochtends, 's middags en 's avonds) van tevoren klaar te maken, maar nu begin ik er handigheid in te krijgen. Hij krijgt nu anderhalve schep droge slobber per emmer, met bijna vijf liter water erbij. Hij maakt er alleen wel een bende van :+ Die neus van hem wordt nooit meer wit denk ik en de de vuilcontainer en de vloer voor zijn stal zitten dagelijks onder de klodders :o

Wat ik wel opmerk is dat hij sloom is geworden. In korte tijd is het echt een ouwetje geworden. Af en toe geeft hij nog wel een paar spurtjes ten beste op de wei of in de bak, maar als ik met 'm ga wandelen dan kom ik niet ver meer tegenwoordig. Moest ik hem voorheen regelmatig inhouden, nu gaat alles op z'n dooie akkertje.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:34

Hier zijn er ook een stel oudjes, die heel lang doen over het verharen of helemaal de oude haren niet meer kwijt kunnen. Ik scheer ze en vind niet dat ze er slechter van worden. 'sZomers hebben ze het veel te warm met zo'n vacht en het gaat klitten. Maar er zijn erbij die wel voor de langste dag hun haar kwijt zijn en meestal doe ik daar niks aan.Ze zijn gewoon laat klaar met verharen. Ik zie geen verschil met het geven van supplementen, ze gaan er niet meer of sneller van verharen.(ik heb 29 paarden en pony's waarvan de oudste 35 is en die is nu al helemaal verhaard).

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:16

Goedemorgen!!

Mijn oudje is als een GEK door zijn vacht gegaan.... Dat komt denk ik door zijn hernieuwde dieet...
Hij ziet er ook zo super uit nu... En hij is ENORM fit.... En dat met zijn 28 jaar en hele slechte tanden!! ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:54

JoT schreef:
Ik geef Macho een scheutje lijnzaadolie door zijn eten, ook voor zijn vacht. Of het daaraan ligt weet ik niet, maar dat beest verhaart als een gek momenteel.

Macho eet zijn oudjes-slobber ook goed op, hij vindt het heerlijk! Zelfs zo lekker dat hij tussendoor niet meer gaat luchtzuigen, wat hij bij zijn andere voer wel deed. Was wel even wennen om de emmers (voor 's ochtends, 's middags en 's avonds) van tevoren klaar te maken, maar nu begin ik er handigheid in te krijgen. Hij krijgt nu anderhalve schep droge slobber per emmer, met bijna vijf liter water erbij. Hij maakt er alleen wel een bende van :+ Die neus van hem wordt nooit meer wit denk ik en de de vuilcontainer en de vloer voor zijn stal zitten dagelijks onder de klodders :o

Wat ik wel opmerk is dat hij sloom is geworden. In korte tijd is het echt een ouwetje geworden. Af en toe geeft hij nog wel een paar spurtjes ten beste op de wei of in de bak, maar als ik met 'm ga wandelen dan kom ik niet ver meer tegenwoordig. Moest ik hem voorheen regelmatig inhouden, nu gaat alles op z'n dooie akkertje.

Misschien voor meer energie nog wat olie bijgeven of geweekte brok ?
Maar Haboshof kan je daar waarschijnlijk beter tips voor geven.

Haboshof : je mindert in de zomer dus behoorlijk de seniores priores ? En stop je dan met olie bijvoeren ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:08

Ik minder ook met Subli Senior als ie op het land staat... simpelweg ook omdat ie dan niet meer aan huis staat... Hij krijg dat 2 keer per dag ipv 3 keer per dag zijn slobber!! ;-) Ik kijk wel goed naar hem... als ie afvalt gaat ie toch weer meer krijgen maar dan verdeeld over die 2 portie's!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:11

BaiNar schreef:
Ik minder ook met Subli Senior als ie op het land staat... simpelweg ook omdat ie dan niet meer aan huis staat... Hij krijg dat 2 keer per dag ipv 3 keer per dag zijn slobber!! ;-) Ik kijk wel goed naar hem... als ie afvalt gaat ie toch weer meer krijgen maar dan verdeeld over die 2 portie's!!

Lijkt me best moeilijk om te bepalen wanneer je gaat minderen met de seniores priores !

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:35

Ik minder zodra hij op de weide staat van 3 x 1,5 schep (droog) naar 2 x 1,5 schep... En hou heb dan scherp in de gaten... Als ik zie dat hij minder wordt ga ik over op 2 x 2 scheppen... Ik heb altijd geleerd goed naar je dieren te kijken...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:42

Mijn zwartje haart ook al als een gek, terwijl ze normaal altijd de laatste is! Bruintje heeft er nog niet zoveel zin in geloof ik. Van het weekend even een vitamine pasta er bij geven, normaal zet dit wel zoden aan de dijk!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:09

BaiNar schreef:
Ik minder zodra hij op de weide staat van 3 x 1,5 schep (droog) naar 2 x 1,5 schep... En hou heb dan scherp in de gaten... Als ik zie dat hij minder wordt ga ik over op 2 x 2 scheppen... Ik heb altijd geleerd goed naar je dieren te kijken...

natuurlijk moet je je paard goed in de gaten houden. maar als je hem/haar iedere dag ziet , zie je vaak toch minder goed of ze afvallen of niet. Dat bedoelde ik eigenlijk meer.
Mijn paard heeft na 2 weken wei weer goed gevulde flanken, terwijl hij daar in de winter altijd terugvalt. Zouden maiscobs dat misschien kunnen voorkomen in de winter ? Ik ben alleen normaal niet zo'n mais fan omdat het veel koolhydraten bevat..

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:19

Maris, het is bij mij heel simpel. Indy eet gewoon zijn bak niet meer leeg of doet er veel langer over. Dat is voor mij een teken dat ik kan minderen. Ik minder niet in voerbeurten, maar wel de hoeveelheid.
Bij de anderen let ik op hun conditie. Worden ze toch echt dikker , dan kan er wel een beetje minder in de voerbak. Eigenlijk zie ik toch het meest aan hoe snel ze aan hun eten beginnen en hoe lang ze erover doen.

Ik blijf zeker bij Indy de Omega 369 voeren. Indy krijgt er duidelijk meer energie van en hij heeft het nodig met zijn 35 jaar.De shetten staan nu op 1/3 subli en 1/3 grasbrok per voerbeurt. Indy krijgt nu 1 1/2 schep subli per keer. Met nog wel een halve schep muesli en een klein bekertje Omega 369.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:31

haboshof, dat is weer duidelijk allemaal ! Dank je wel !

weet jij misschien of maiscobs aanzetten op de flanken ?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:55

Maris schreef:
JoT schreef:

Misschien voor meer energie nog wat olie bijgeven of geweekte brok ?
Maar Haboshof kan je daar waarschijnlijk beter tips voor geven.

Haboshof : je mindert in de zomer dus behoorlijk de seniores priores ? En stop je dan met olie bijvoeren ?

Wat voor soort olie doel jij op? Macho krijgt over zijn avondmaaltijd een scheutje lijnzaadolie en een flinke scheut zonnebloem/olijfolie. Daarnaast krijgt hij Opkikker voor z'n darmen en Easy Mover voor de stramheid (merk alleen niet echt verschil, dus het blijft bij een uitprobeersel).

Haboshof, jij merkt dus dat de Omega 369 meer energie geeft?

Macho staat nu op drie maaltijden per dag, als hij binnenkort dag en nacht de wei op gaat, dan gaat het aantal drastisch naar beneden naar 1 maaltijd. De eerste tijd geef ik dan iets meer in die ene maaltijd. Macho laat dan tzt zelf wel zien wanneer het van hem wel wat minder mag. Dan eet hij, net als Indy, zijn eten gewoon niet helemaal op. Zeker als het gras weer wat gaat groeien en het zonnetje lekker gaat schijnen, dan heeft hij bijna genoeg aan het gras. Ik voer hem de hele zomer door bij. Ik heb liever dat hij met een goede reserve de herfst/winter in gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:59

ik bedoelde idd de olie van subli, of lijnzaadolie in een grotere hoeveelheid dan een scheutje per dag
Van trias omega olie van de groene os wordt ook beweert dat het helpt tegen stramheid en ouderdomsklachten trouwens. Zou hij niet wat slomer zijn door b.v. artrose ???

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:14

Ongetwijfeld Maris, het is een ouwetje natuurlijk. De veearts heeft vorig jaar al gezegd dat hij artrose had, maar niet in zorgwekkende vorm. "Wat je kan verwachten bij een paard van deze leeftijd" Maar hij is nu in korte tijd echt slomer geworden. Na dat gedoe met die koliekaanvallen is hij niet meer dezelfde als daarvoor. Maakt op zich ook niet uit hoor, het is nu eenmaal een heer op leeftijd. Maar iets meer uithoudingsvermogen en energie zou toch wel prettig zijn.

En lijnzaadolie in grotere hoeveelheden. Gaat een paard daar niet gigantisch van aan de dunne?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:17

Zou opkikker van NAF dan misschien iets zijn ? Dat is een kuur met probiotica die de darmen goed ondersteunt. Mijn paard is er vorig jaar enorm van opgeknapt !

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:22

Krijgt ie al Maris ;) Eerst als kuurtje, maar hij krijgt het nu voor vast erbij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:34

oeps sorry !
Yea sacc schijnt trouwens ook goed te werken voor de darmen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:45

Eerder heette de Omega 369 mix van Subli Energiemix. De naam zegt het al. Ik zie dat ze er duidelijk meer energie van krijgen, maaaaar, ik heb het idee dat er mais in zit. Dat zou het ook kunnen doen.

Olie kun je best een grotere hoeveelheid van geven, voorzichtig aan wennen. Daar worden ze dikker van. Energie komt volgens mij toch meer uit granen. Geef je je paard ook nog iets anders dan seniores? JoT?
Hier krijgt de E-pony Indy ook nog muesli en dat bakje(maatbakje voor een kat) met Omega 369.

Trouwens hoe komt het dat je paard een bende van zijn slobber maakt? Dan zit er volgens mij teveel water in. Als ik hier de slobber klaarmaak dan is het eigenlijk uiteengevallen vochtig in de voerbak. Ze worden er niet vies van eigenlijk. (1 schep slobber met ongeveer drie scheppen water)