[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:17

Ik heb heel veel baat bij de luzerne fijn van Hugho in combinatie met Subli senior en Marstall seniot muesli.... Mijn oudje is gewoon weer bijna dik.... Hij ziet er zo goed uit!! <3

blacknorton

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:43

rhys, wij deden vroeger zemelen bij de bietenpulp. als het goed is word de verhouding dan weer wat rechter getrokken.

ik heb vorig jaar de senioren slobber van mastrall gegeven, zit ook veel ruwecelstof in en moet net als subli senior lang weken. die van mij is er toen erg goed op aangekomen en vond het nog lekker ook. (al vind die alles lekker). misschien lust die dat wel.

kan je hem niet op de wei zetten? gras krijgen ze meestal nog wel goed weg.

zo vanochtend me oude shet weer lekker naar de wei gebracht, hopelijk word die nu weer wat dikker.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:56

Mijn 31-jarige pony kreeg tot nu toe altijd op een dag: 2 kg hartog lucerne, 2 kg pavo herbasan en 2 kg equiral stud (biks) maar zijn gebit is dusdanig achteruit gegaan dat hij de lucerne niet meer kan eten (te grof).
Hij is gek op z'n biksjes, het zijn ook van die kleine dunne dus die lukken hem prima. Ik heb hem nu eerst ff op iets minder dan de helft lucerne gezet, meer herbasan en meer biks (even voor een paar dagen totdat ik wat anders gevonden heb ;) ) verder staat hij zoveel mogelijk buiten. (zowel zomer als winter, bij alle soorten weer, heb goede dekens).
Nu is het dus kijken wat hij nog goed kan eten. Subli senior priores is inderdaad een goede optie, proberen gaan we dat waarschijnlijk ook. Maar ivm de lange inweek tijden (hoe zit het nu precies?) wil ik eigenlijk ook nog even verder kijken wat er nog meer is! Is er ook iets van een wat completere slobber die wat minder lang hoeft te weken... (misschien aangevuld met iets van lucerne brokjes ofzo? (wiesencobs geloof ik?) ik heb geen idee wat er allemaal zoal op de markt zit).

Enige nadeel is namelijk dat ponylief 60 km verderop bij mijn (hele lieve) schoonouders staat. Dus vandaar dat ik toch nog een beetje huiver voor subli senior priores ;) Ik ben al zo blij dat ze zo ontzettend goed voor mijn boefje zorgen.

Maar ik ben wel benieuwd wat er nou nog meer op de markt is en wat ik allemaal in overweging zou kunnen nemen...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:39

Probeer eens grasmix ipv lucerne. Dat is wat zachter. Mijn fries met slokdarm problemen doet het daar super op. Die kon de lucerne ook niet meer weg krijgen maar met grasmix gaat het prima.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:53

grasmix kreeg hij eerder ook inderdaad, zat ik ook weer aan te denken!
maar iig nog iets van slobber kan nooit geen kwaad.
Zat ookal te denken aan 's ochtends een flinke portie van dat subli senior priores (kan je dan 's avonds voor het slapen gaan klaarmaken) en om hem 's avond gewoon een "droge" portie te geven, dus inderdaad misschien grasmix (als hij het weg kan krijgen) met harbasan en biks.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

Zoals ik al eerder in dit topic meldde... ik had hetzelfde probleem, mijn oudje krijgt gewoneluzerne niet meer weg...
Ik heb nu voor hem de extra fijne luzerne van Hugho... Daarbij voer ik Subli senior pr. en Marstall senior muesli...
Hij komt nu echt aan!! *\o/*

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:42

grasbrok kan ook nog een optie zijn.

ik weet ook geen slobber, die ruwvoer goed vervangt zonder lang in te weken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:04

Ik zit ook te denken aan grasbrok. Ze mogen nu naar een wei waar wat meer groen op staat maar ik vrees dat het niet heel veel uit gaat maken. Iemand een goed merk voor grasbrok? Vandaag weer met de priority begonnen, had het afgebouwd omdat ze opzich goed brok kunnen eten maar door de rui beginnen ze weer af te vallen dus nu laat ik het er maar bij.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:21

Heb trouwens mijn trouwe zadel te koop gezet........ past niet goed meer. Heb al een andere! Snif bye bye kieffertje! Das weer het nadeel van een oud paard, bespiering veranderd en ineens ligt je zadel niet lekker meer!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:11

Ik heb ook altijd een kieffer gehad... paste ook ineens niet meer... Heb nu maar een boomloosje gescoord... Vorig jaar was hij een stuk dunner en ik had ook niet meer gedacht met hem te kunnen gaan rijden maar hij is nu weer zo fit als 'n hoen!! Dus weer lekker het bos in van de zomer (boomloos, bitloos, ijzerloos en bijna tandenloos) ;-)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:19

Ik heb een Ainsley gekocht..... met heel veel wrong zodat ik ook heeelll stevig zit vanwege slechte knieen. Hahah die van mij heeft al dr tanden en kiezen nog..... allebei de ouwetjes trouwens! Tandarts staat al jaren versteld!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:42

Morgenstond heeft goud in de mond... ik zal eens op internet gaan neuzen wat er allemaal is!

Nordwind heeft, zo concludeerde de dierenarts gister, dus boven nog weinig kiezen en daarom word onder ook langer, maar daar gaan we verder niets meer aan doen, hij heeft geen haken (heel klein beetje voor en die zijn weggeveild) maar de hele kies is gewoon te lang, maar dat moet allemaal onder volnarcose en dat lijkt me in zijn toestand niet zo'n goed plan ;)

hij heeft ook cushing en we beignnen nu met pergolide en soort antibiotica-poedertje, daarvan moet hij een stuk opknappen (en dan hoeven we hem vermoedelijk ook niet te scheren, dus dat stellen we eerst toch maar uit, de da dacht dat het zo ook wel ging lukken als hij goed aanspreekt op die tabletten). De DA heeft er ook nog even een vitamine prik ingestopt, hopelijk helpt die ook goed! en dus kijken naar of inderdaad hele fijne lucerne of toch meer een slobber achtig iets. Wat biks betreft krijgt hij equiral stud en dat zijn van die kleine brokjes, en die krijgt hij prima weg want hij kwijlt er ook wel lekker bij dus hij maakt er zelf een beetje slobber van :P Het zijn puur de groffe stengels van de lucerne (hartog) die hij gewoon niet meer weg krijgt en waardoor het een kliederbende word. Ben benieuwd wat hij vannacht nou van z'n eten heeft opgegeten.

Maar er ging ookal een beetje haar los zitten dus hopelijk met die tabletten word het nu toch wat!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:48

nou ik zit te kijken... pfff waarom zijn er zoveel verschillende dingen :oo :P

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:57

haha lastig he! Misschien is de senior priority iets voor je?

Bruintje heeft telkens last van dikke achterbenen zonder er op te kreupelen. Ik begin toch echt te denken dat ze arthrose ofzo heeft... als ze op de wei staat is er niets aan de hand, het is alleen op stal. Helaas wordt ze niet zo mooi en makkelijk oud als zwartje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:02

Zijn het geen stalbenen ??

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:58

ik denk ook stalbenen inderdaad... Nordwind komt dagelijks buiten (ook in de winter, gewoon met goede deken de sneeuw ingemikt haha vind hij prachtig namelijk :P ) en toen hij met hoefzweer stond van de zomer had hij ook vrij snel dikke achterbenen van het op stal staan!

Ik ben er langzaam wel uit denk ik... ik wil in ieder geval ook Agrobs horse alpin senior gaan proberen. Dat kan ook droog namelijk (dat is niet alleen ideaal maar ik denk dat nordwind dat ook meer waardeerd dan slobber en hij speekselt heel goed dus dat is het probleem niet).
misschien ook dat subli seniores priores proberen, kijken wat hij daarvan vind. Marstall senior plus is ook nog iets om te onthouden!
Verder kunnen we altijd tussen de middag als extratje iets van geraspte worteltjes (daar doet hij een moord voor ;) ) of wat herbasan met biks, gewoon ff een lekkertje tussendoor een extraatje.

agrobs spreekt me wel zeer aan en Nordwind staat zo goed als op de grens met duitsland (vanaf de wei kan je de grens zien :P ) dus ik kan het makkelijk even over de grens halen!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:00

Zou kunnen, maar ik vind het zo vreemd dat ze het nooit eerder gehad heeft. Heb al een diurizone (ontstekingsremmer en vochtafdrijver) kuurtje gefaan en daarna was het ook meteen terug! Wil het toch nog een keer met de dierenarts overleggen! Kan haar moeilijk van de winter 24uur per dag naar buiten doen want dat is ze niet gewent! Nu kan dat gelukkig wel! Hoefsmit komt zaterdag misschien dat die er nog een mening over heeft.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:44

hoefsmit weet misschien ook wel iets inderdaad!
maar nordwind staat in de zomer ook niet 24 uur per dag buiten ;) die staat het hele jaar 's nachts binnen en overdag buiten (ivm eten, die pipo eet buiten namelijk alleen gras en hij moet wel genoeg binnen krijgen :P )

dus je bedoelde dat hij er geen last van heeft als hij 24/7 buiten staat en anders wel? Want ik ging er perongeluk vanuit dat het ging om overdag buiten of helemaal binnen ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:46

Ze komt 's nachts binnen en na een uurtje of 3 is het weer dikkig! Als ze een dag binnen staat is het echt dik dus dat doen we ook niet meer! Stalbaas stribbelde eerst tegen maar nu gaan ze gewoon buiten bij slecht weer gelukkig! Hoefsmit zou terug belleb vandaag maar nog niets gehoord ggrr. Kan best dat ie mega laat belt.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:49

klinkt toch echt als stalbenen. Zeker ook omdat ze er verder geen last van heeft.
Is het ook na b.v. 10 minuten stappen weer weg ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:54

Niet helemaal, had het getest, werkelijk gewoon met een meetlind haha gisteren nog heel de hoeven uitgeschrobt maar kon niets geks vinden, ze geeft ook totaal geen pijn of wat dan ook aan! Ze heeft nu 3 weken wat rust, rij even niet door de verhuizing maar dat maakt ook niets uit! Heb het kuil al weg gelaten maar ook dat was het niet! Tis gewoon een appart geval mijn bruintje haha maar wel een liefje!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:59

denk dat het ook gewoon stalbenen zijn, doordat ze nu wat meer rust heeft. bij die oudjes gaat het niet zo makkelijk weg als bij de jongere. waarschijnlijk gaat het weer over als je in het oude patroon bent. anders idd even aan de smid vragen.

marstall seniors heb ik gevoerd en dat werkte echt goed. helaas ook wel 6-10 uur weken ofzo. denk dat het ongeveer het zelfde idee is als die van subli.

fijn dat je het makkelijk kan krijgen in duitsland.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:11

Mijn pony van 32 eet sinds twee dagen als een dijker.
Krijgt 1 kilo biks, 3/4 herbasan, twee scheppen gras mix en 4 x per dag hooi.
En nog heeft ze honger!! snap er geen barst van, voel zelfs goed haar ribben.

Normaal is ze heel zeikerig met eten en laat ze genoeg liggen.

Wie weet kost het verharen haar veel energie, ze verhaart als namelijk als een gek!

Iemand een tipje wat ik kan voeren? Als dat krachtvoer vindt ik ook een beetje not done ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:18

Geen wormen ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:22

bietenpulp er bij geven dat vult goed.

Masters heeft ook een seniorenslobber en als ik me goed herriner hoeft dat maar een uur te weken.

maar als je Subli 's morgens voert en dan in de week zet voor 's avonds en 's avonds voor 's mogerns dan is dat niet zoveel extra werk toch?