Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:20

juval schreef:
Celebi, wat fijn dat je pony weer lekker loopt! rust roest kennelijk echt. Lekker doorgaan dan maar.

Queelens, goed dat je paardje weer hooi eet!

Met Smarti gaat het wel goed. Ze staat meestal rustig, alleen als ze iemand ziet dan moet ze wel hinniken, en als ze naar de paddock gaat of weer terug op stal komt, dan merkt ze dat ze alleen is. Maar goed, dat duurt tot woensdag. Hoop dat het klikt met de nieuwe pony.
Met mezelf gaat het ook wel, maar het is nog steeds wel lastig de lege stal te zien. Ik zal die vandaag of morgen maar lekker leeg en schoon gaan maken voor de nieuwe pony, dan is dat ook een stukje afsluiting denk ik.

Ah ja snap ik wel!

Haha Celebi :')

Mona is nooit moeilijk, als mevrouw maar de baas mag spelen :') . Met onze Shet ging het toen echt geweldig, waren echt 2 vriendinnetjes
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:34

juval schreef:
8nnemiek, daar ben ik ook wel een beetje bang voor... wat als het niet klikt??
wat heb jij gedaan met de shetlander?

Was een vergelijkbaar geval. Ik wilde zelf geen tweede paard meer, dus had ik een stal verhuurd en kwam er een oudere shet die met pensioen was bij te staan.
Super lief dier, maar Mystic maakte heel duidelijk dat hij dat geen goed idee vond :=
Wegjagen, heel debiel dribbelen en in de lucht bokken 8)7 Zelfs met een touwtje ertussen bleef hij onrustig. Ik denk dat we ongeveer een week hebben geprobeerd om ze te koppelen, en uiteindelijk is de shet toch maar terug gegaan naar zijn vorige plek, dat was gelukkig geen probleem, maar wel erg jammer.
Nu is Mystic altijd wel een einzelgänger geweest, heeft van jongs af aan nooit de kudde opgezocht. Na overlijden van het andere paard heeft hij wel duidelijk afscheid genomen. Hij heeft wat geroepen, en later gekeken hoe het paard werd afgevoerd.. en sindsdien eigenlijk geen moment getreurd of gezocht, of naar voorbij komende paarden omgekeken. Dus wel een geval apart :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:30

Morgen ga ik alle paardenspullen naar Stichting Cap brengen.Zadels,hoofdstellen,caps enz en de dekens van Max.Toch weer een soort van afscheid van het rijden.Maar er word niet gereden op Nap en het nieuwe paard,dus alles naar een goed doel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:09

Queelens schreef:
Akshay, hier helaas ook volhardend. Hij eet wel kleine beetjes maar niet genoeg. En is nog steeds redelijk chagrijnig erom.
Helaas kan ik niet heel makkelijk naar een andere baal. Op een pensionstal is ergens de keus op. We hebben al weidehooi (krijgt die nu), graszaadhooi (zit niks in en eet die ook niet) en voordroog (maar dat mag hij alleen als het echt goed droog en niet zurig is). Hij is altijd al kieskeurig geweest maar met de leeftijd wordt het steeds erger :=

Oh ik snap hem hoor Queelens! Ik vind het heel knap van de mensen die een oudje niet in eigen beheer houden omdat alle schakelingen dan nog wel eens wat lastiger kunnen verlopen.

Gelukkig las ik dat hij nu weer goed eet, gelukkig!!

Uitdagingen met paarden koppelen ook nog gelezen. Ik heb een lot uit de loterij met mijn setje want beide toevoegingen aan senior Mc Diddle zijn leven zijn gelukt. :+:

Afgelopen zaterdag een rondje gefietst met de oude man. Misschien dat ik hem volgend weekend voor de wagen een rondje probeer. Kijken of hij dat nog wil doen, dan kunnen we hem daarmee nog wat opbouwen :+:

Blaze1994

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:46

Nou ben ik weer hoor met mijn dilemma's :(

Op dag 8 van de sulcralfaat (en dag 15 van de omeprazol) was ze dus weer gaan eten als een bouwvakker (wilde net de afspraak voor de euthanasie maken). Nou helemaal in de war maar opgelucht. Maar toen begonnen we laatst met afbouwen. Heel langzaam want ik had al gelezen dat dat vaak fout gaat en je dan weer opnieuw moet beginnen. Wel afgesproken met mezelf we gaan niet weer terug naar volledige dosis ivm haar leeftijd en hoe moeilijk ze is. Nou begint ze dus toch weer slechter te eten. Geen grammetje ook nog aangekomen (moeilijk te zien met de lange vacht). Ze staat eigenlijk volledig op de papvoeding en al het hooi wat ze eet is extra. Ik vraag mij af of we nog wel van die medicatie af gaan komen (en dus of het nog wel goed komt). Maar omdat ze dus wel eet met die maag medicatie voelt het een beetje alsof we nu opgeven terwijl er gewoon een oplossing is.. Dus eigenlijk was het "makkelijker" geweest dat ze of niet was gaan eten op dag 8 of dat het afbouwen van de medicatie gewoon goed ging.
Ik heb ook tegen de dierenarts gezegd dat ik niet weet of dat nog wel wil 2 weken volle dosis. "ja ik heb nu ook een paard dat er 3 maanden op staat" ik dacht ja oke maar ze is geen 10 jaar meer. En niemand zegt van te voren hoe moeilijk het is om weer van die medicatie af te komen. Misschien had ik het dan niet eens een kans gegeven...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:02

Wat een zorgen altijd met onze senioren. -O-

Heel veel sterkte Juval! :(:)

Ik heb gisteren haar laatste liner opgehaald bij EJ die ik nog moest laten wassen. Alle andere dekens liggen al gewassen in de berging. Dan alleen nog een mooi sierraad laten maken van haar haar. <3

Stalgenootjes wezen mij laatst op een halfzus, van het paard wat ik nu vrij veel bij rijd, die te koop staat. Klinkt heel stom, maar ik word eigenlijk wel blij van het idee om weer een eigen paard te hebben. Ik heb haar even geprobeerd en voelde eigenlijk heel goed en vertrouwd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:06

Het is helemaal niet stom dat het goed voelt om weer een eigen paard te hebben.

Nadat ik vorige jaar Bonnie heb laten inslapen wou ik eigenlijk geen paard of pony weer.
En dan kom ik plotseling thuis met een veulen.
Een handige harry veulen die zich dan even leuk verwond... maarja
Uk en nuk doen het trouwens super goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:22

Blaze1994 schreef:

Op dag 8 van de sulcralfaat (en dag 15 van de omeprazol) was ze dus weer gaan eten als een bouwvakker (wilde net de afspraak voor de euthanasie maken). Nou helemaal in de war maar opgelucht. Maar toen begonnen we laatst met afbouwen. Heel langzaam want ik had al gelezen dat dat vaak fout gaat en je dan weer opnieuw moet beginnen. Wel afgesproken met mezelf we gaan niet weer terug naar volledige dosis ivm haar leeftijd en hoe moeilijk ze is. Nou begint ze dus toch weer slechter te eten. Geen grammetje ook nog aangekomen (moeilijk te zien met de lange vacht). Ze staat eigenlijk volledig op de papvoeding en al het hooi wat ze eet is extra. Ik vraag mij af of we nog wel van die medicatie af gaan komen (en dus of het nog wel goed komt). Maar omdat ze dus wel eet met die maag medicatie voelt het een beetje alsof we nu opgeven terwijl er gewoon een oplossing is.. Dus eigenlijk was het "makkelijker" geweest dat ze of niet was gaan eten op dag 8 of dat het afbouwen van de medicatie gewoon goed ging.
Ik heb ook tegen de dierenarts gezegd dat ik niet weet of dat nog wel wil 2 weken volle dosis. "ja ik heb nu ook een paard dat er 3 maanden op staat" ik dacht ja oke maar ze is geen 10 jaar meer. En niemand zegt van te voren hoe moeilijk het is om weer van die medicatie af te komen. Misschien had ik het dan niet eens een kans gegeven...

Wat zou nadeel zijn om op de medicatie te laten? Is het een optie om zo te laten en de grens te stellen dat als het nu niet goed gaat te stoppen?

Maar ja eigenlijk had je al de grens bij niet door willen blijven geven... lastig hoor.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:59

joyce83 schreef:
Blaze1994 schreef:

Wat zou nadeel zijn om op de medicatie te laten? Is het een optie om zo te laten en de grens te stellen dat als het nu niet goed gaat te stoppen?

Maar ja eigenlijk had je al de grens bij niet door willen blijven geven... lastig hoor.

Als je bedoeld de medicatie te stoppen dan is het te abrupt afgebouwd en dan is kans op opnieuw zweren er weer. Haar langer "lastig vallen" omdat we het daarna ook weer langzaam moeten afbouwen, langer 2x PD lang op stal zijn en de aanzienlijke kosten. Net even uitgerekend dat we dan qua kosten op 2000+ zitten.

Als je bedoeld als in nu doorgaan met afbouwen zegt de dierenarts dat ze dan wss weer slechter gaat eten omdat dus waarschijnlijk die zweer(en) niet genezen is/zijn en die gaat/n niet zonder medicatie genezen.

En paarden hebben geen besef van tijd dat weet ik. En ze heeft een super mooi pensioen gehad maar we staan er nu half in en half uit dat maakt het zo dubbel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:03

Jee wat lastig en naar zeg.
Zijn er geen natuurlijke vervangers voor omeprazol die kunnen werken? Bij mensen wordt ook wel baking soda gebruikt om de maag te kalmeren. En mijn hond krijgt 2x daags yoghurt over het voer sinds ze 's morgens vaak misselijk was door maagzuur. Wellicht is zoiets nog het proberen waard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:11

Sorry idd stom opgeschreven. Maar je verwoord wel wat ik bedoelde qua opties. Wat als je doorgaat met medicatie en wat als je niet zou blijven geven.

Ja qua kosten is het behoorlijk. Dat zou hier denk ik toch ook wel mee tellen.

Lastig zelfs ik als buitenstaande vind ik het lastig om te zeggen ik zou dit of dat doen.

Maar je moet ooit afbouwen en ik ga er eigenlijk vanuit dat het dan weer mis gaat. En dan ben je en het geld kwijt, paard weer pijn etc. Nu zou je kunnen laten gaan met nog goed voelen.

Was het maar dat het gewoon echt niet anders zou kunnen.

Mocht je ervoor kiezen om in te slapen snap ik de keuze helemaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:15

ik dacht eigenlijk dat sucralfaat minimaal 21 dagen gegeven moet?
zou dan toch zeker nog even doorgaan en kijken hoe het gaat.
ja wat annemiek zegt, ik las laatst ook al ergens zoete aardappel omdat daar betacaroteen in zit wat ook ondersteunen kan bij zweren.

ja zo lastig soms, en blijven we maar grenzen verleggen.
maar het is ook moeilijk, absoluut.

hagelslag, blije uk en nuk *\o/*
wat fijn dat het allemaal zo goed gaat.

richard, heel begrijpelijk hoor dat het toch blijft kriebelen een paard.
ik wil na kelly ook weer een hebben,rijden wil ik niet meer,maar gezellig mee wandelen kan natuurlijk ook :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:06

Er is een heel uitgebreid maagzweren-topic op Bokt, ik zou daar eens wat gaan rondneuzen Blaze1994. Daar kun je veel terugvinden over behandelduur en ik gok ook over alternatieven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:22

Zo lastig dit blaze. Ik ben ook de omelrazol weer aan het afbouwen en fingers crossed dat ze blijft eten. Maar ik herken je dillema zo onwijs. Want er is een oplossing, namelijk de medicatie. Maar eerlijk is eerlijk dat is echt gruwelijk duur spul. Geloof 35 euro per spuit en ik zou weet ik hoeveel weken dan een hele spuit moeten geven. Dat is niet te betalen... en dat maakt het zo ontzettend klote en moeilijk, want eigenlijk gaat t dan vooral om de kosten... maar realistisch gezien is het ook heel logisch dat dat een keer op houdt....

Ik zou kijken of je ook wat kunt met een supplement. Of ander alternatief dat hierboven wordt genoemd. Ik wil zelf equine74 gaan proberen, in de hoop dat ze daarmee oké blijft...

Heel veel sterkte iig :(:)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:28

Hilli schreef:
Er is een heel uitgebreid maagzweren-topic op Bokt, ik zou daar eens wat gaan rondneuzen Blaze1994. Daar kun je veel terugvinden over behandelduur en ik gok ook over alternatieven.

Dankje! Daar zit ik idd ook in en heb ik het ook voorgelegd. Nog geen reactie maar die paarden zijn vaak geen 30 en graatmager (inmiddels) en dat is toch wel een hele belangrijke factor in dit verhaal. Als mijn paard in een oke conditie, sociaal was en 12 jaar had ik echt m'n schouders (en portomone :')) eronder gezet. Maar ik wist altijd wel al dat dit geen paard is om mee te dokteren eigenlijk omdat ze dus zo lastig is. Alleen liet ze zich toen ff een tijdje makkelijk vangen (met een sluis) en toen dacht oké ze heeft wss voorlopig ook honger (helpt een beetje) en proberen we het. Als ik dit had geweten ook qua afbouwen Etc weet ik niet of ik het had gedaan.

Qua alternatieve lees ik weinig terug in de maagzweren topic.

@ellepel
Ik heb sucralfaat uiteindelijk 3 weken ook gegeven want die heb ik pas later een beetje proberen af te bouwen. Maar ik dacht dat dat normaal afhankelijk is van de zweren maar wij hebben geen scopie gemaakt

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:31

Tancreda4 schreef:
Zo lastig dit blaze. Ik ben ook de omelrazol weer aan het afbouwen en fingers crossed dat ze blijft eten. Maar ik herken je dillema zo onwijs. Want er is een oplossing, namelijk de medicatie. Maar eerlijk is eerlijk dat is echt gruwelijk duur spul. Geloof 35 euro per spuit en ik zou weet ik hoeveel weken dan een hele spuit moeten geven. Dat is niet te betalen... en dat maakt het zo ontzettend klote en moeilijk, want eigenlijk gaat t dan vooral om de kosten... maar realistisch gezien is het ook heel logisch dat dat een keer op houdt....

Ik zou kijken of je ook wat kunt met een supplement. Of ander alternatief dat hierboven wordt genoemd. Ik wil zelf equine74 gaan proberen, in de hoop dat ze daarmee oké blijft...

Heel veel sterkte iig :(:)

Oh wat naar om te horen dat jullie in het zelfde schuitje zitten! Ja ik heb dan ook de sucralfaat er dan bij en de cushing pillen. De pap voer nja noem het allemaal maar op..

En buiten de kosten is het echt slopend qua tijd en energie dat het kost want ik heb eigenlijk altijd gezegd van ze heeft een spaarpotje dus ik wil niet de kosten de uiteindelijke reden laten zijn. Maar haar potje is inmiddels leeg en het moet wel nog realistisch zijn. Sommige stalgenootjes zeiden ook van nee dat ga ik echt niet doen hoor (hebben ook oudjes). 1 kan het niet betalen dus dat is makkelijk gezegd dan maar anderen kunnen het betalen maar willen het niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:19

Wat lastig dat de medicatie helpt maar niet voldoende om nu af te bouwen.. Kosten, gezondheid, leeftijd, het speelt allemaal mee in je keuze. Het helpt ook niet dat je niet weet hoe lang je het nog zou moeten geven voor volledig herstel. 5 dagen extra? 15 dagen extra? 3 maanden? Of herstelt het misschien helemaal niet goed meer? Je weet wat dat betreft toch nooit waar je goed aan doet dus dan moet je echt je diepste gevoel volgen.

@hagelslag wat leuk om Iris hier ook te zien! Hoe oud is haar vriendin nu?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:22

Zo lastig, wanneer stop je idd...

Mijn merrie eet momenteel weer en hopelijk blijft dat zo en was de maag alleen een bijwerking van de koortsmedixatie. En ze was zo'n 100 kilo te zwaar dus kan zo'n periode ook nog wel hebben. Als ze al zo mager zijn wordt her lastiger... hoe is het paard verder? Blij, actief, allert en open of echt aanzienlijk minder en pijnlijk, en in hoeverre was er verbetering met de medicatie? Volledig of een beetje ? Dat zouden voor mij ook wel factoren zijn die mee zouden spelen...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:28

@celebi layka aka nukie word in juni 25. Ze is gewoon ook al 20 jaar bij ons.... de tijd gaat zo hard!.

Even algemeen reageren. Maar het tijdstip om de keus te maken wanneer is het genoeg en wanneer ga je verder.
Dat is zo moeilijk.
Toen met iris de keuze was ivm met de wond. Was dit al moeilijk.
En tot ca 2 a 3 week terug had ik pas iets meer "vrede" met de keuze door te gaan.
Gewoon omdat het echt zo extreem zwaar was.
En bij iris is het iets wat weer eigenlijk een soort van okay word.
Het is de vraag of ze een dure grasmaaier word of eventueel wel aan het werk mag.
Maar dat zien we over 3 jaar ofzo wel.

Maar bij een oudje. De keuze die je maakt met wel of niet verder behandelen.
Is een keuze die meestal voor een extreem lange tijd word gekozen.
Dus de extra zorg die het met zich meebrengt, is soms toch echt behoorlijk zwaar.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:57

Tancreda4 schreef:
Zo lastig, wanneer stop je idd...

Mijn merrie eet momenteel weer en hopelijk blijft dat zo en was de maag alleen een bijwerking van de koortsmedixatie. En ze was zo'n 100 kilo te zwaar dus kan zo'n periode ook nog wel hebben. Als ze al zo mager zijn wordt her lastiger... hoe is het paard verder? Blij, actief, allert en open of echt aanzienlijk minder en pijnlijk, en in hoeverre was er verbetering met de medicatie? Volledig of een beetje ? Dat zouden voor mij ook wel factoren zijn die mee zouden spelen...

Ja als ze wat extra gewicht hebben is natuurlijk in dit soort gevallen niet verkeerd. Ze stond eigenlijk al 10-0 achter doordat we haar cushing medicatie niet geregeld kregen/krijgen. (komt er ook nog eens bij maar dat was tot nu toe elke keer een "zorg voor later") bij ons idd ook o.a door koorts/pijnmedicatie in combinatie met tandproblemen. Ze staat er (voor zover ik zie natuurlijk) lekker bij de hand bij zoals ze ook wel hoort te zijn zegmaar. Maar dat gaat wel veranderen als we de medicatie niet afgebouwd krijgen of als we niet weer volle dosis gaan. Bij de volledige medicatie was ze heel goed aan het eten, alert etc. Alleen 1 ding wat voor mij niet klopte is dat ze wel nog proppen maakt bij sommige balen hooi vandaar dat ik denk dat we in een vicieuze cirkel zitten met tandproblemen die terug komen, maagklachten, stress, cushing en iets anders wat misschien ook nog andere dingen die niet goed zijn.

En in eerste instantie weer 2 weken volle dosis maar misschien wel langer, 3 maanden? Misschien komt het helemaal niet meer goed. Misschien krijgt ze een terug val zodra we een baal hebben die ze niet helemaal lekker weg krijgt. Dus het staat allemaal op hele losse schroeven. Niet even 2 weke medicatie en klaar. Alles koek en ei

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:49

ja als ze dan makkelijk slobber eten dan geef je extra als hooi niet lukt.
maar dan moeten ze dat idd wel willen eten :j

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:54

Op zich is het wel logisch dat ze proppen maakt op deze leeftijd. Sommige paarden doen dat niet dan heb je geluk denk ik.
Maar het gebit is nu wel zo'n beetje versleten.

Dat betekend dus dat je vaak en veel geweekt voer moet geven op een dag.

Lukt dat kwa tijd en financieel. Dan zou ik dat er nog wel op willen wagen, maar lukt dat niet dan kom je niet van de maagproblemen af van ik bang.

Die van mij krijgt 4 a 5 keer per dag een emmer geweekt voer waar ze een uurtje mee bezig is per emmer. Het is tijd en geld verslindend zo'n oudje.

En dan vooral ruwvoer mixen met een mudlie of brok erdoor voor de extra energie.

Ook mijn oudje met Cushing heb ik zo nog 3 jaar gevoerd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:02

De kiezen raken op een geven moment idd op en proppen zijn dan niet gek. Hier stond er eentje op volledige ruwvoer vervangers, en kreeg alleen nog zacht kruiden hooi erbij, maar dat was meer voor de sier dan dat hij daar veel van kon eten. Maar dat kon hij nog wel veilig genoeg eten zonder slokdarm verstoppingen. Idd niet heel gek dat ze op een gegeven moment t hooi niet meer kunnen eten. Maar dan moet ze odd de vervangers wel voldoende blijven eten.....

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:34

Hoe en wat heb je precies afgebouwd blaze?
Wat als je nou eerst de pijnmedicatie afbouwt en later pas de medicatie voor maagbescherming?

Want de pijnstillers/ontstekingsremmers zijn de reden dat ze mogelijk maagzweren heeft en je dus aan de maagbeschermers moet. Zolang je pijnstilling geeft zijn die maagzweren denk ik niet in een dag weg? Ik zou dus logischerwijs eerst kijken of ze zonder pijnstillers met maagbeschermers functioneert en als dat goed gaat de maagbeschermers stoppen. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken want die maagbeschermers zijn vaak het duurst van de twee maar in mijn hoofd kan dit nog wel een hele logische verklaring zijn als je de maagbeschermers tegelijk mee hebt afgebouwd.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:38

En leuk toch Richard. Ik snap wel dat dat op een gegeven moment weer gaat kriebelen!

Maandagavond ook zo genoten bij schim. Hij was happy dat hij op hoge uitzondering even voordroog mocht eten en daarna even op stal bij hem gezeten. Oprecht een van de fijnste dingen die er zijn gewoon even chillen met/bij je paard <3