Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:07

ik heb een fijne hoefsmid die veel geduld heeft met mijn ouwetje. Zoëy heeft soms wat moeite met optillen van rechtsachter. Hoefsmid werkt gelukkig ook erg snel, dus ze hoeft haar pootje niet zo heel lang op te tillen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:22

Rocky wat een vervelende gebeurtenis zeg, gelukkig lijkt de schade mee te vallen. Verder geen tips, heb daar geen ervaring mee. Maar zou denk proberen toch aan de hand hem mee te nemen.

Ellepel echt in slaap met hoeven krabben of laat ze zich dan gewoon hangen? Merk de laatste keren dat het lastiger wordt bij de smid, helemaal voor omdat ze die langer op moet houden voor de ijzers. Maar zonder durf ik d'r niet te zetten. Ik probeer het makkelijker te maken door van te voren d'r even los te stappen en wat rek oefeningen te doen, dat lijkt wat te helpen tegenover koud uit d'r paddock gelijk te beginnen.

Helaas eet mijn vos nog steeds mondjes maat en is ze echt niet oké. Ze eet gelukkig wel gras, dus haar een aantal x laten grazen vandaag, maar omdat ze Al paar maanden niet op gras staat, ben ik daar ook voorzichtig mee. Morgen wil ik de da weer laten komen. Dit is zo sneu. Ze wilt wel, maar na paar happen is het weer klaar. Ze laat ook appels liggen etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:42

dat klopt niet als ze nu nog niet eet?
heeft ze ook nog steeds koorts dan?

kelly kan echt flink hangen.
en ze heeft een keer gehad dat het echt leek dat ze in slaap viel,maf dier.
smid komt volgende week zaterdag weer,zal ook wel weer goed komen denk ik :j

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:48

juval schreef:
:(:) sterkte Tancreda, ik hoop dat het meevalt.

welkom Rocky! wat een lastig probleem. Mijn oude pony is ook aan een oog blind, maar die is wel voorzichtig en loopt altijd aan het touwtje van en naar de paddock. Ze heeft ook wel steun aan haar maatje, daar blijft ze doorgaans goed dichtbij.
Kun je ze niet bij daglicht verplaatsen? in het donker lopen tobben is niet fijn. succes!

Dat is inderdaad wel heel fijn als die voorzichtig is. Normaal gesproken trekt hij zich voornamelijk ook op aan zijn maatje als het donker is, maar die was blijkbaar dit keer toch te snel voor hem. In plaats van dan extra voorzichtig te zijn redeneert die van mij dat extra hard gaan minder risico geeft. Gang is alles zeg maar. Tot nu toe is hij zelf daardoor wel het meest ongeschonden eruit gekomen, maar ik vind het niet heel grappig als mijn afrastering daardoor telkens kapot gaat en ik ben vooral bang dat hij zelf een keer echt zijn been o.i.d. breekt. Lastige is dat bij daglicht verplaatsen de consequentie heeft dat hij minder lang toegang heeft tot gras en gezien zijn gebit heel slecht is probeer ik hem juist daarom zoveel mogelijk van gras te voorzien.

ellepel schreef:
ja wat vervelend! misschien wapperende lintjes aan het draad doen die te horen zijn?
ik heb geen idee.

hier staan ze winters sowieso nooit op gras en die van mij krijgt ruwvoervervanger.

dat wegrennen..misschien is dat te trainen, komt de pony wel als je een emmer voer hebt?

Die van mij krijgt inderdaad ook nog seniorenvoer bij, maar op advies van de dierenarts staat hij zoveel mogelijk op het gras. Daardoor blijven de voerkosten gelukkig ook nog wat beperkter. 'S nachts staan ze altijd samen in de paddock met inloopstal. Ik heb geen aparte stallen. Mhh.. ik denk dat lintjes hem juist nog meer afschrikken. Hij krijgt dan juist voer als ik ze terug zet in de paddock en de weide afsluit. :o

Hilli schreef:
Haal je je paarden aan de hand uit de wei? Zo niet, dan kan dat nog een oplossing zijn.

In het donker zou je nog van lichtjes gebruik kunnen maken waar de pony na wat oefenen tussendooe loopt (en dat is dan de opening van je wei), maar als het langer licht wordt helpt dat ook niet.

Mhh... dat is wellicht nog een idee dat ik misschien kan kijken of ik wat licht bij de opening kan krijgen. In de zomer als het licht is, dan heeft hij in principe het probleem niet.
Celebi schreef:
Jakkes, dat wil je niet nee zo in het hek. Ik zou ook denken aan lampen langs het hek. Of misschien een tunneltje maken met prikpalen zodat je geen plat hek meer hebt aan het einde maar de doorgang wat meer van breed naar smal loopt. Wellicht helpt dat om een 'ho stop hier staat opeens een hek' moment te voorkomen?

Dat is misschien ook nog wel een idee, dan vliegt hij eventueel alleen de linten in. Dat is ook iets minder gevaarlijk dan een vaste afrastering. Hij is nu dus echt in de afrastering naast het openstaande hek geknald.

Voor nu probeer ik via een andere sluiproute even de paddock in te gaan en met een looplamp ze bij het hek op te vangen en met licht hem de paddock in te begeleiden. Ze kunnen zelf altijd de paddock en schuilstal in- en uitlopen als de weide open is. Maar ik ga even proberen of ik zo hem al wat kan afremmen voordat hij de paddock ingaat. Gisteren ging dit gelukkig wel goed. Anders ga ik even kijken of ik iets met verlichting kan in de vorm van lampjes aan het hekwerk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:53

Nee geen koorts meer sinds de DA vrijdag einde middag is geweest, maar wel 2x daags quarisol dus geen idee wat er gebeurd als ze die niet heeft. Ze slikt allemaal wel goed, kauwen ook (TA is vorige week vrijdag geweest), dus dat lijkt t niet te zijn. Vanmorgen begon ze aan wortels en na 3 werd ze weer erg misselijk achtig eb stopt ze. Ze heeft gelukkig wel meer gegeten dan gisteren maar nog veelte weinig en echt nog niet comfortabel. Vind het nu wel spannend -O-

Hangen is idd wel lastig, maar snap het wel, het wordt steeds lastiger als ze ouder worden :(:)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:22

Tancreda4 schreef:
Nee geen koorts meer sinds de DA vrijdag einde middag is geweest, maar wel 2x daags quarisol dus geen idee wat er gebeurd als ze die niet heeft. Ze slikt allemaal wel goed, kauwen ook (TA is vorige week vrijdag geweest), dus dat lijkt t niet te zijn. Vanmorgen begon ze aan wortels en na 3 werd ze weer erg misselijk achtig eb stopt ze. Ze heeft gelukkig wel meer gegeten dan gisteren maar nog veelte weinig en echt nog niet comfortabel. Vind het nu wel spannend -O-

Hangen is idd wel lastig, maar snap het wel, het wordt steeds lastiger als ze ouder worden :(:)

Ik herken hier toch wel echt mijn merrie hierin en die is na 1 week omeprazol plus sucralfaat (zonder sucralfaat geen verbetering. Na dag 8 sucralfaat (dag 15 omeprazol) begon ze pas weer te eten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:46

De dierenarts stuurt nu idd ook aan op maagscopy en ratteplan maar ik weet niet of ik dat kan betalen... m'n pony is er ook net van genezen. Snap er geen kont van dat ze dat zou hebben, ik voer altijd meer dan onbeperkt, ze staan rustig en chill, altijd buiten etc etc. Doe verdorie zo m'n best, ze staan perfect. Raak wel een beetje klaar met die zorgen en zorgen om de financiën.... Waarom kunnen m'n dieren niet gewoon gezond zijn en blijven...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:18

Wat een zorgen Tancreda :(:)

Hier gaat het wel fijn. Ik heb niet echt meer proppen gezien, misschien was het een toevalstreffer dat er een keer wat lag. Hij krijgt nu wel weer wat extra pulp/grasbrok etc omdat de twee jonkies het echt niet kunnen handelen als ik voldoende hooi moet voeren zodat ook opa nog aan voldoende voedzaam hooi komt :') Vooral de IJslander begint op een michelin mannetje te lijken. Dus nu Dids 2x per dag pulp, en zoveel mogelijk in de tuin met onbeperkt weidehooi. En in de paddock iets minder weidehooi voeren.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:53

Tancreda4 schreef:
De dierenarts stuurt nu idd ook aan op maagscopy en ratteplan maar ik weet niet of ik dat kan betalen... m'n pony is er ook net van genezen. Snap er geen kont van dat ze dat zou hebben, ik voer altijd meer dan onbeperkt, ze staan rustig en chill, altijd buiten etc etc. Doe verdorie zo m'n best, ze staan perfect. Raak wel een beetje klaar met die zorgen en zorgen om de financiën.... Waarom kunnen m'n dieren niet gewoon gezond zijn en blijven...

Ik zou dan vragen voor alleen maag medicatie opstarten voor 1 week kijken of 't verschil geeft zonder die scopie. Is natuurlijk minder geld voor de dierenarts maar die stress voor de oude beestjes..
Natuurlijk is het ook helemaal niet erg als je kiest om het niet te doen! Bij mij op stal zouden verschillende mensen het niet doen bij hun ouder paard. Wij hebben er voor gekozen om het niet opnieuw op te starten naar volle dosis als het afbouwen niet lukt en ook niet opnieuw eraan te beginnen in de toekomst. Hier kreeg ze idd ook onbeperkt hooi maar ik denk dat het soms te stug voor haar was

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:20

Zo heel duur is een scopie toch niet, goedkoper dan onnodig maagmedicatie geven, lijkt me? Mijn merrie werd gescoopt met alleen een praam op en alleen het begin is even vervelend voor ze, maar zodra ze de slokdarm in zijn, valt het wel wat mee. Het is niet een pijnlijk onderzoek ofzo. Voelt vooral even heel gek zodra ze door de neus de slokdarm in gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:47

denk dat het niet bij elk paard zo makkelijk gaat hoor.
kelly is niet te hanteren,die moet voor alles verdoofd worden.
ik zou denk ik ook vragen of ik kon gokken op medicatie en kijken wat dat doet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:59

Ze moeten vasten, dat kan t beste daar maar ook thuis is dat extra stress. Dan naar de kliniek, extra stress. Dan scopen, extra stress. Ze is wel ecjt ziek geweest, ze had niet voor niets een virus na sedatie... dan zou dat weer moeten. En zo duur is het niet? Ik vind bijna 500 euro voor een scope wel duur... Iig wel na een jaar andere ellende, een potje dat sneller leeg loopt dan bij komt. Januari heb ik al 1000 dierenartskosten voor andere dingen gehad. Ik moet helaas keuzes gaan maken als het zo blijft komen... Vind het enorm klote. En als ze zo blijft, ja wellicht ga ik er wel dan mee verder. Want als ze zo blijft laat ik ook niet doen. Maar voor nu even pas op de plaats. Ook omdat ze juist door teveel achter elkaar nu zo staat waarschijnlijk...

Anywayz, ik ben voorzichtig positief want ze heeft 2 bakken slobber op, gras en zelfs wat hooi staan eten en leek een stuk minder ongemakkelijk dan het weekend. Ze is zelfs gaan drinken!! Dus ik hoop dat we in een kantelpunt zitten. Omdat ze zo rot was en ik ook twijfel over de turgor, komen ze wel voor controle (en overleg) vanmiddag. En als ze dan toch weer qua temp omhoog gaan kunnen ze daar misschien ook gelijk wat mee :)

Ik denk ook dat het los staat. Of ze moet toevallig al een zweer hebben en de medicatie dat aanwakkert, maar in eerste instantie is het een virus en koorts waardoor ze stopte met eten... en dat de medicatie wellicht meer kwaad deed dan goed? Als ik de bijsluiter lees kunnen er wondjes in mond en maag komen, ze had al een rode plek in de mond na 1x en elke keer na toedienen heel moeilijk doen met d'r mond en wangen overal tegenaan schuren etc. Wellicht dat dat ook intern er iets gebeurde? Ik heb vanmorgen niet gegeven en ze knapt nu op. Wellicht toeval?

Als d'r temp maar laag blijft nu...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:29

ik ga voor je duimen dat ze opknapt :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:03

ik begrijp je heel goed dat je ook op de kosten let hoor... dierenartsen kunnen soms bodemloze putten lijken. Heel fijn dat je paardje nu wel weer beter lijkt te gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:02

Oh ik had echt veel minder verwacht dan €500. En mijn merrie is ook geen milde als ze het ergens niet mee eens is. Maar ik had hele slechte ervaring met verdoven toen recent gehad. Dus ik wilde heel graag zonder verdoving. Dus in een opvoelbox en ik hing aan een hoofd. Maar wat ik zeg, zodra het voorbij was, ging het ook wel.

Ik wil niet zeggen dat je het dus maar moet doen, maar wilde mijn ervaring delen, waarin het dus niet het heftigste onderzoek wat ze wel gehad heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:15

Is altijd fijn hoor, ervaringen delen! Fijn dat die van jou t idd zonder verdoving kan. Mijn pony volgens mij met verdoving gescoopt, maar goed, dat is wel een shet :))

De dierenarts is geweest en ze is iig niet uitgedroogd (was ik een beetje bang voor) en ze denkt idd dat we op de goede weg zijn. Maar die maag is wel een ding, en daarom heeft ze ons omeprazol voorgeschreven voor de komende 1.5 week in de hoop dat dat voldoende is om weer de oude te worden. Ben nu weer wat geruster en blij dat we dat hebben gekregen. Ze heeft gelukkig geen verhoging gekregen nu zonder de koortsremmer dus goed teken. En ze eet mondjes maat ook hooi, zonder dat ze na een paar happen weer ellendig wordt. Hopelijk blijft dat zo!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:32

Spannend Tancreda. Ik de k dat je er goed aan doet om omeprazol te geven tegen maagzweren. Is niet zoiets als gastrogard denk ik? Die medicatie kan je prima starten zonder maagscopie worst zo vaak gedaan. Ik duim voor jullie!

Ik heb/had een heel chaggie paard vandaag want deze baal hooi = niet lekker. 8)7

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:55

Hoe is het nu Tancreda?

Wordt er alweer vredelievend gegeten Queelens?
''niet lekker hooi'' is hier tot nu toe steeds een volledig statement geweest. (maar dan ook echt dat er níet gegeten wordt van dat hooi)
Ofwel ''deze partij vinden we bah'' *stampvoet*

Of, als het opeens bij een baal van dezelfde partij is, is het er dan ééntje met een dood dier erin..
Ik neem ze dan dus altijd direct serieus en ga over naar een andere partij hooi :')

Hier nog steeds aan het jojo-en met regendeken, 100 grams deken, even zonder deken naar gelang het weer en wat oudje aangeeft.
Hij eet wel heel fijn 2x per dag een emmertje grasmix met wat brokjes leeg, word ik blij van want dan heeft hij zijn extra's binnen :) Fijn ook dat het wat langer licht blijft alweer, want dan kan hij ook gewoon weer elke dag een uurtje of 1,5 in de tuin om alleen hooi te eten / gras te knabbelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:56

Afbeelding

Vandaag hebben wij helaas afscheid genomen van onze lieve Zoëy.

Ze is bijna 20 jaar mijn maatje geweest. Volgende maand zou ze 33 jaar oud worden.
Ze at natuurlijk al een tijdje slecht, de tandenbehandeling van vorige week had maar even effect, gisteren en vandaag at ze weer niet. Ze was vanmorgen niet lekker, had vannacht veel gerold in de stal. Wilde wel meelopen naar de paddock, maar daar ging ze vrijwel direct liggen. Ze had ondertemperatuur, was erg bleek en ze moest ook steeds plassen, maar dan kwam er alleen wat bloed.
Dit alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat we de moeilijke beslissing hebben genomen haar te laten inslapen. Dat is eind van de middag gebeurd. We zijn heel verdrietig, maar het is ook wel goed zo.

Dag mooie Zoëy

Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:58

;( ach Juval.. heel veel sterkte :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:02

Ahhh juval heel heel veel sterkte!!
Dat is niet fijn na alle zorgen van de afgelopen tijd

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:27

Ach Juval, wat ontzettend verdrietig. Sterkte.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:32

Juval :knuffel:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:45

Ahh Juval heel veel sterkte. Moeilijke besluiten vaak maar denk met de omschrijving hoe het ging ook wel duidelijk dat het niet meer kon helaas.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:53

Wat een moedige beslissing Juval! Heel veel sterkte jullie waren lang samen dus dat is een groot gat :knuffel: