Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:02

Juval hopen dat het mee valt.

Celebi welkom.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:51

Welkom Celebi! Ook met een actieve 23er ben je welkom :)

Juval, hoe is het afgellopen met de DA? Ik hoop dat het meevalt.

Ik ga morgen naar de kliniek met mijn oudje. Ik wil haar graag opnieuw laten inspuiten omdat ik merk dat ze wat stijver en strammer weer is, en bedacht me dat inspuiten ook nog een optie was. Maar nu ben ik bang dat er nog weer meer dingen naar boven komen, en ik wil ook niet een hele molen meer met haar in. Dus ik zit heel erg in een dubio. Maar zo laten lopen terwijl ze wellicht wat aangenamer kan worden met inspuiten, wil ik eigenlijk ook niet. Lastig en zenuwen :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:29

De dierenarts komt morgen terug mét de tandartsspullen.
Ik had wel gemeld bij de afspraak dat ik dacht dat het aan de tanden ligt, maar ze had de spullen helaas toch niet bij zich. Hoop niet dat het me een extra voorrijdkosten gaat kosten.
Waarschijnlijk dus de kiezen, ze dacht dat er verdikkingen op de zijkant van de kaak te zien waren. Ik heb wat pijnstilling gekregen en hoop dat ze nu wel wat eet, ze was wel op het stro aan het knabbelen, dus ze krijgt wel wat binnen.
Wordt vervolgd morgen dus.

Welkom Celebi, fijn dat jouw paard nog lekker fit is!

Tancreda, veel succes morgen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:47

ah hopelijk valt het mee en eet ze morgen weer :(:)

celebi,welkom.
fijn dat je nog een fit oudje hebt!

tancreda,waarmee laat je inspuiten dan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:28

Geen idee wat ze vorige keer heeft gekregen. Toen is ze onder echo geleide ingespoten in t gewricht. Als er nu iets om d'r meer comfi te maken wil ik dat wel aanpakken. Ze is niet super slecht maar ook niet helemaal happy. En ik weet dat ouder worden met stijver en strammer samen gaat, maar laatste tijd merk ik toch wat toename en ik heb begrepen dat vaker inspuiten wel een optie is. Dus ben benieuwd.

Juval balen dat ze de spullen niet mee had. Hopelijk kan ze morgen meer betekenen :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:40

ja soms doen ze wel corticosteroïden er in.
heb ik zelf ook wel eens in een gewricht gehad als er ontsteking zat.
dat kan dan wel helpen inderdaad.
hopen dat het helpt :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:42

De dierenarts heeft woensdagochtend de kiezen gevijld, was wel nodig want er zaten toch scherpe punten aan. Dus dat is netjes opgelost. Verdoving ging prima eigenlijk, ze moest wel een paar uurtjes bijkomen maar dat is normaal.
maar...

ze wil nog steeds niet eten. Ze vond normaal de slobberbrok erg lekker, maar nu niet meer, ook niet met appelmoes erdoor.
Maar als ik haar met haar hoofd in de voerbak (basisbrok voor Smarti) laat gaan dan neemt ze wel grote happen. Echt snel krijgt ze het niet weg, maar ze wil wel eten.

Dus dat proberen we vanavond dan maar om te voeren. Kijken of dat wel gaat.
verandering van spijs doet eten?? hoop ik dan maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:54

eventueel een pijnstiller er in doen?
ik heb dat bij kelly eens gedaan en dat hielp.
ze kreeg toen wat metacam.
kan soms wat pijn doen door de mondsperder,of toch met vijlen in de wang gezeten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:30

Ik zou idd ook pijnstillers proberen, kijken of dat helpt... misschien dat er ergens wat pijn doet met kauwen? Stopt ze na een paar happen doorklikken of al bij het moeten vermalen/eten?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:39

Ik zou oppassen met pijnstilling. Bij mijn merrie is het toen bijna fataal geworden en nog niet over. Wss had ze lichte zweren van het slecht eten (mijn ruin at de proppen op) en toen de metacam erover en toen heeft ze wss flinke maagzweren ervan opgelopen. Ene paard kan ook veel beter tegen metacam dan de ander. Maar ik ben vanaf nu wel veel voorzichtiger ermee. De mijne wilde toen na de kies behandeling ook niet meteen eten maar ik zou echt van alles proberen qua papjes dus misschien aan stal genootje vragen of je mag laten proeven?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:45

mijn eerste pony is uiteindelijk ook aan de buut ten onder gegaan. Die kreeg daar een chronische darminfectie van. Was langdurig aan de diarree en uiteindelijk houdt het dan een keer op. Daar zijn we toendertijd (23 jaar geleden) echt te lang mee doorgedoktert.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:23

Eet ze nog wel hooi? @juval?

Als je haar echt niet aan het eten krijgt zou ik eerder omeprazol en sucralfaat vragen dan oijbstiung (zie mijn eerdere bericht). Na 1 week omeprazol ging die van mij nog niet eten maar na nog 1 week omeprazol en 8 dagen sucralfaat ging ze pas weer eten! Op dag 8 wilde ik de afspraak voor het inslapen laten maken omdat ze echt alleen nog maar slobber at maar niks van vezels wilde eten. Nu eet ze ongeveer 25 liter aan pap per dag en zijn we de omeprazol en sucralfaat aan het afbouwen (is een maagzweer topic met veel info). Bij ons is het nog afwachten hoe het afbouwen gaat want ik ga haar daar niet levenslang op zetten ofzo. Als afbouwen niet lukt moeten we haar alsnog laten gaan.. En ik denk echt dat de maagzweren met de metacam (en de enorme stress) de boosdoener zijn geweest want voor die gebitsbehabdeling (en dus metacam) at ze nog wel gewoon de papjes.
Succes!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:46

ja nou, de slobber wil ze dus niet meer, maar ik heb net gewone (basis)brokjes gegeven en die zijn wel op gegaan, dus dat is wel een goed teken.

Hooi/voordroog met lange tanden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:06

Mss kijken of half om half werkt. Half eigen voer en half basis brok erdoor. Of eerst 3/4 basis brok en 1/4 eigen voer en dan de basis brok afbouwen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:10

dat kreeg ze normaal ook al, een bak slobberbrok, halve bak basisbrok en nog een bak maisvlokken.. en dat dan geweekt. Dat vond ze heel lekker, maar nu heeft ze dus liever droge brokjes. En dat mag ook, zolang ze maar eet.

Ik zal over een paar dagen de slobberbrok wel weer proberen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:37

juval schreef:
dat kreeg ze normaal ook al, een bak slobberbrok, halve bak basisbrok en nog een bak maisvlokken.. en dat dan geweekt. Dat vond ze heel lekker, maar nu heeft ze dus liever droge brokjes. En dat mag ook, zolang ze maar eet.

Ik zal over een paar dagen de slobberbrok wel weer proberen.

Die van mij at toen ook nog dat soort brokjes maar ik denk dat die voor de meeste paarden gewoon echt te aantrekkelijk zijn. Ze at bijv ook wortels met 1 losse kies en 1 ontstoken omgevallen kies aan de andere kant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:40

nou ja gelukkig eet ze dan nu wel weer wat.
hopen dat dat goed blijft gaan.
altijd lastig met die oudjes dat eten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:40

Hmz. Hier ook een die niet meer eet. Maar ze staat met koorts, de dierenarts denkt een virusje. Nu heel hard duimen dat ze er geen luchtweginfectie bij krijgt......

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:10

Hoi

Hier heb ik 3 oudere pony's waarvan 1 in mei 29 hoopt te worden. Deze pony mankeert inmiddels van alles, maar is nog steeds wel blij en happy. Alleen is hij vanavond vol door de afrastering heengeklapt toen hij van de wei de paddock in wilde. Ik vermoed hem al langer van slechter zicht in het donker gezien hij al vaker door dichte poortgrepen heen is geklapt. Echter was het vanavond een vaste afrastering met gaas en koord, terwijl het hek er naast gewoon openstond. Hier gaat hij al ruim een week doorheen en ook in het verleden heeft dit hek vaker open gestaan, dus absoluut niet vreemd. Dit hek zit in de paddock waar hij dagelijks loopt. Gelukkig is het voor hem enkel bij wat oppervlakkige wondjes gebleven wat ik op het oog zo kon zien. Maar wat kan ik hiermee? Hem voor het donker al uit de wei halen is eigenlijk geen optie, omdat hij het gras juist nodig heeft en hooi slechter kan eten door een heel slecht gebit. Hem rustig uit de wei halen heb ik eerder ook al eens geprobeerd, maar ook toen rende hij keihard voor mij weg en klapte alsnog door de linten. Ondanks dat ik al ruim optijd vol ho riep toen hij ging rennen. Laatste keer hiervoor is gelukkig al ruim een halfjaar terug. Maar als hij dus onzeker is laat hij zich ook niet begeleiden, maar gaat extra hard. Wie heeft hier ook ervaring mee? Ik begin dit echt gevaarlijk te vinden. Met alles wat hij ook al heeft vraag ik mij af of het niet eerlijker gaat zijn om toch na te gaan denken over keuzes.

Bovenste koord lag ook nog los en naast de dikke paal zit een 4m breed hek die gewoon open was.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:33

ja wat vervelend! misschien wapperende lintjes aan het draad doen die te horen zijn?
ik heb geen idee.

hier staan ze winters sowieso nooit op gras en die van mij krijgt ruwvoervervanger.

dat wegrennen..misschien is dat te trainen, komt de pony wel als je een emmer voer hebt?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:39

Haal je je paarden aan de hand uit de wei? Zo niet, dan kan dat nog een oplossing zijn.

In het donker zou je nog van lichtjes gebruik kunnen maken waar de pony na wat oefenen tussendooe loopt (en dat is dan de opening van je wei), maar als het langer licht wordt helpt dat ook niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:01

:(:) sterkte Tancreda, ik hoop dat het meevalt.

welkom Rocky! wat een lastig probleem. Mijn oude pony is ook aan een oog blind, maar die is wel voorzichtig en loopt altijd aan het touwtje van en naar de paddock. Ze heeft ook wel steun aan haar maatje, daar blijft ze doorgaans goed dichtbij.
Kun je ze niet bij daglicht verplaatsen? in het donker lopen tobben is niet fijn. succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:04

Anders led-verlichting erlangs ofzo? Gewoon zo’n eenvoudige lampjes ding? Neemt amper stroom en hoeft alleen in het donker aan natuurlijk…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:15

ja bij de action hebben ze wel van die snoeren?
misschien is dat iets?

hoe gaan die van jullie eigenlijk bij de hoefsmid?
ik merk dat kelly bij mij met hoeven uitkrabben al wat vervelend zwaar is, veel hangen.
soms valt ze echt gewoon in slaap ofzo.
en dan is een tinker wel heel zwaar :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:25

Jakkes, dat wil je niet nee zo in het hek. Ik zou ook denken aan lampen langs het hek. Of misschien een tunneltje maken met prikpalen zodat je geen plat hek meer hebt aan het einde maar de doorgang wat meer van breed naar smal loopt. Wellicht helpt dat om een 'ho stop hier staat opeens een hek' moment te voorkomen?