Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:04

Sojahullen(*), Tarwegries, Haverdoppen,
Luzerne, Sojabonen-geëxtrudeerd, Plantaardige
oliën en vetten (soja(*)), Vinasse, Rietmelasse,
Calciumcarbonaat, Zonnebloemzaadschroot,
Monocalciumfosfaat, Natriumbicarbonaat,
Natriumchloride, Magnesiumoxide
*= geproduceerd uit genetisch gemodificeerde
sojabonen en mais. Met vriendelijke groeten, HAVENS Horsefeed

ik had ze toen gemaild voor de ingrediënten :j

kelly hoeft geen eten als er teveel grasbrok door zit
stond nu ook nog een halve bak van gisternacht wat ze dan niet lust. kreng }>
dus paar scheppen muesli er door en dan eet se het alsnog op

monsera

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:56

Ah dank je wel dames.
Dat voegt voor mij niet zo veel toe op het huidige dieet.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:50

lailapri schreef:
Ik meld me ook, altijd leuk.
Mijn oudjes:
Debora nf stermerrie zwart drachtig 20 jaar:
[ [url=m/QifMOz.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Foto van vorig jaar deze tijd)

Lisa Welsh part bred merrie vos sabino 23 jaar:
[ [url=m/cjfLpQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Foto van vorig jaar deze tijd)

Roos alles onbekend, gok minimaal 25 jaar:
[ [url=m/em1Rrf.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Foto uit 2009/2010)

Laila nfxengels volbloed, bruin 41 jaar:
[ [url=m/2I4QdG.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Recente foto)
[ [url=m/5FNQrd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UAsNlW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IN8Jy2.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Foto's van vorig jaar deze tijd)

Wow een EV van 41 jaar - mijne is bijna 30 en ik dacht dat die al oud is. Ik hoop dat hij ook zo mooi oud mag worden als die van jou

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:02

Hier is de TA weer geweest. Altijd weer spannend... ze missen elk kiezen, en dan is het toch elke keer spannend hoe het weer is gaan ontwikkelen. M'n grote had ik wel ellende verwacht maar het viel mee. Ja geen 10 meer, niet 100% comfortabel maar verder goed genoeg, dus dat viel mee.

Pony had ik eind augustus nog laten checken dus daar verwachtte ik niets. Helaas nu wel een ontsteking waar voer was gaan ophopen en een iets loszittende kies. Kak zooi. Voor nu gelukkig geen actie nodig. Maar soms denk ik wel, kan het niet gewoon een keertje zonder zorgen en gedoe :o

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:16

Blaze wat een moeilijke situatie. Hoe gaat het nu?

Mijn 27 jarige pony was vorig jaar februari ook heel slecht. Wilde niet eten, zat geen energie meer in. Hield ook geen grammetje reserve over. De dierenarts heeft vanalles gedaan, gebit bekeken, inwendige onderzoeken, uitgebreid bloedonderzoek. Ze konden helemaal niks vinden. Maar feit bleef dat ze niks wilde eten, daarbij hb gevoelig dus ik kon ook niet alles geven. De da wilde nog proberen om een vitamine booster te geven via een infuus. Wonder boven wonder had ik de volgende dag een compleet ander paard die vanaf toen ook weer wilde eten..
De oplossing lijkt voor jou misschien te voor de hand liggend en die situatie is zo lastig en die is ook nog wat ouder..
Ik denk alleen dat zo'n infuus de kosten nog niet zijn om het misschien nog te proberen. Maar de vraag is idd, hoelang ga je nog door...

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:14

Naath86 schreef:
Blaze wat een moeilijke situatie. Hoe gaat het nu?

Mijn 27 jarige pony was vorig jaar februari ook heel slecht. Wilde niet eten, zat geen energie meer in. Hield ook geen grammetje reserve over. De dierenarts heeft vanalles gedaan, gebit bekeken, inwendige onderzoeken, uitgebreid bloedonderzoek. Ze konden helemaal niks vinden. Maar feit bleef dat ze niks wilde eten, daarbij hb gevoelig dus ik kon ook niet alles geven. De da wilde nog proberen om een vitamine booster te geven via een infuus. Wonder boven wonder had ik de volgende dag een compleet ander paard die vanaf toen ook weer wilde eten..
De oplossing lijkt voor jou misschien te voor de hand liggend en die situatie is zo lastig en die is ook nog wat ouder..
Ik denk alleen dat zo'n infuus de kosten nog niet zijn om het misschien nog te proberen. Maar de vraag is idd, hoelang ga je nog door...

Nou echt super raar. Tot donderdag dus na 1 week sucralfaat 0 verbetering. Dus we hadden ons er bij neergelegd. Ik wilde de afspraak gaan maken en die dag ging ze ineens weer de vezel papjes eten. En ook weer haar oude heftige karakter helemaal terug dus ze laat zich niet altijd meer insluiten voor de papjes en medicatie. Tot en met donderdag was alles wel best. Ik heb meermaals bij 2 dierenarts (we lopen bij 2 voor second opions) gevraagd over de vitamine infuus maar ze zagen daar geen toegevoegde waarde van in. Ik denk omdat ze wel de voedingsstoffen wilde eten maar de vezels niet. Nja ik wil 't best doen maar voor haar betekend dat wel naar de kliniek. Ze is thuis niet te prikken namelijk. Heb haar woensdag ook ontwormd. Uit pure wanhoop eigenlijk want de mest was onderzocht maar dacht misschien toch iets wat niet in de poep te zien is. Dus ze krijgt weer een nieuwe week. Dan de omeprazol en sucralfaat afbouwen. Gister de rekening gezien en wel besloten dat dit het laatste is wat we doen. Ze maakt nog proppen maar hoeft niet perse een probleem te zijn. Ze eet nog wel hooi en daar was ze ook grotendeels mee gestopt. Ze krijgt nu 2x per dag onbeperkt geweekte vezels en medicatie en dan de voedingsstoffen ook geweekt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:49

Toch best typisch dat wanneer je denkt de beslissing te moeten maken ze opleven.

Hier moest nuk weer eens echt aan de bak.
Verzorgster was uiteindelijk best blij dat m'n zusje het even overnemen kon.
De buren lieten met een paar paarden van hun op ons land en die waren wel een hele nacht binnen geweest dus moesten natuurlijk even goed gek doen _O-
En layka dus ook _O-

Arme iris moest samen met mij vanuit de stal toekijken
Afbeelding

Om dan uiteindelijk met beide buiten een beetje te stappen

Afbeelding

Nuk is echt zo'n geniale pony. Alhoewel ze minder extreem opvoed zoals ze vroeger heeft gedaan.
Je merkt dat het ouder worden toch haar milder maakt.

Bonnie haar oude deken is naar een vriendin van mij gegaan. Die heeft een hele brede "pony" staan. Ik geloof een Pools koudbloed ofzo.
En hij past de deken prima. Dus ik ben blij dat die niet meer nutteloos rond ligt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:55

wat grappig ook die smileys, wilden de mensen niet op bokt staan op de foto?

fijn dat dat stappen goed gaat, en kelly is ook veel milder dan vroeger.
ze heeft gewoon noet meer zo zin in gedoe.
of ze moet er al echt helemaal zat van zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:01

Naast layka is de verzorgster.
Dus die krijgt sws een smiley
En ik keek weird _O-
Toch bijzonder dat ze milder worden.
Layka voede xe vroeger best streng op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:03

ze weet vast dat ze met iris nú voorzichtig moet doen <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:06

Ze corrigeert niet eens als iris haar explosie in haar richting gooit _O-
Dus als m'n zusje rechts van iris loopt samen met layka.
Dan knijpt m'n zusje iris als soort van "hap".
Want layka gaat gewoon maar even een beetje aan de kant _O- _O-

Terwijl layka vroeger bij zulke acties een dodelijke blik zou geven en dat zou dan meer dan voldoende zijn _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:55

Zoëy wordt op haar oude dag absoluut niet milder, Ze is echt een bitch naar Smarti (welshpony). Elke dag een gevecht om de hooibak. Ach ja, welsh is toch dik genoeg en zo krijgen ze allebei wel hun beweging. Gezellig is anders.

Laten jullie de oude paardjes verdoven als de tandarts komt? ik vind dat zelf namelijk nogal spannend, ik durf het niet zo goed aan.

Blaze, fijn dat het weer wat beter gaat met je paardje. Hopelijk blijft ze lekker eten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:36

kun je niet meer bakken neerzetten dan?
vind het zelf wel fijn als ze gewoon rustig kunnen eten zonder voernijd.
kelly doet vaak wel haar best met hooi,maar kan het niet meer kauwen.
dan spuugt ze het uit, en word boos op de hooibaal en gooit vervolgens de hele rol om _O-

hier komt geen tandarts meer, hoefde niet meer.
alleen als ik problemen merk kan ik bellen, dan zit er misschien weer wat los.
en dan word er gewoon verdoofd, ze luisteren toch altijd eerst even naar het hart om te checken hoe dat gaat.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:52

juval schreef:
Zoëy wordt op haar oude dag absoluut niet milder, Ze is echt een bitch naar Smarti (welshpony). Elke dag een gevecht om de hooibak. Ach ja, welsh is toch dik genoeg en zo krijgen ze allebei wel hun beweging. Gezellig is anders.

Laten jullie de oude paardjes verdoven als de tandarts komt? ik vind dat zelf namelijk nogal spannend, ik durf het niet zo goed aan.

Blaze, fijn dat het weer wat beter gaat met je paardje. Hopelijk blijft ze lekker eten!

Ik heb geen optie qua verdoven anders is er helemaal niks mee te beginnen en ze blijft ook ondanks de verdoving vechten, moet ook in een opvoelbox gebeuren. Ze krijgt veel en heb niet het idee dat het ook maar iets doet met haar lijf.

Over milder worden. Dat was ze dus echt Nooit maar alleen dus tot paar dagen terug toen ze zich zo rot voelde. Dus een ouder paard dat milder wordt is voor mij geen goed teken in de toekomst

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:53

Ja hier altijd een verdoving. Hij doet eerst wel een gezondheids check (hart enzo) en heeft deze keer een ander middel gebruikt. Deed ze het veel beter op (ze wordt snel heel slap en nu stuk minder).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:46

ellepel schreef:
kun je niet meer bakken neerzetten dan?
vind het zelf wel fijn als ze gewoon rustig kunnen eten zonder voernijd.
kelly doet vaak wel haar best met hooi,maar kan het niet meer kauwen.
dan spuugt ze het uit, en word boos op de hooibaal en gooit vervolgens de hele rol om _O-

hier komt geen tandarts meer, hoefde niet meer.
alleen als ik problemen merk kan ik bellen, dan zit er misschien weer wat los.
en dan word er gewoon verdoofd, ze luisteren toch altijd eerst even naar het hart om te checken hoe dat gaat.

Smarti krijgt apart ook een plukje aan de andere kant van de paddock, maar ook dat 'mag' niet van Zoëy :') die gaat dan heen en weer lopen om de boel te 'verdedigen' Smarti is snel en slim, dus die krijgt haar portie wel binnen. En 's nachts op stal krijgen ze ook genoeg voer. Ze komen niets te kort, en ze beschadigen elkaar gelukkig niet, het is meer dreigen. tja.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:15

Wat een mooi weer vandaag <3 Fijn gewandeld met de dames.

Afbeelding

Van de week de DA bellen om te kijken of ik d'r nogmaals kan laten inspuiten voor de artrose. Ik heb het idee dat ze er best wat last van heeft, en als het kan en het haar makkelijker maakt, wil ik het toch doen voor haar. Ze is niet super slecht, maar misschien kan ze comfortabeler.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:39

Misschien een deel van de dag ze apart van elkaar houden? Dan heeft je jonkie ook wat rust.

Hier gewoon verdoven met de tanden. Maar we controleren wel eerst of het wel echt nodig is. Kleine aanpassingen kunnen (omdat uitzonderingen soms nodig zijn) met alleen de praam, maar dat is wel een gevecht en dus ook niet echt bevorderlijk voor haar gestel (en die van de tandarts!) en beide hou ik graag heel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:57

Wat een lieve foto Tancreda :+:

Hier is afgelopen jaar gewoon nog (flink) verdoofd met tanden doen. Maar Diddle is natuurlijk pas bijna 26 jaar.

Over tanden gesproken..
Ik zag dit weekend dat Diddle propjes maakt. Nu is hij natuurlijk in 2023 2 naast elkaar gelegen kiezen in de onderkaak verloren (getrokken op de kliniek) en de prop is qua formaat wel ''kiesgat''.

En nu loop ik dus een beetje vast. Ergens vind ik het logisch dat hij daar propjes krijgt die hij eruit werkt. Maar aan de andere kant is er een proppen=tandarts bellen. Hij eet verder echt prima, dus hij staat efficiënt hooi naar binnen te werken, en af en toe komt er een propje uit. Op 8 uur tijd lagen er 3 of 4 propjes.
Iemand ervaring? :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:02

Wanneer zijn de kiezen eruit gegaan?

Hier ook kiezen er uit maar de proppen zijn minimaal. Soms eens in de zoveel tijd vind ik er 1. Nu even wat meer maar de ta is vrijdag net geweest en m'n pony had een ontsteking in een diastase, dus dat is logisch.

Proppen kan betekenen dat het in een gat zat, maar ook dat er toch wat aan de hand is waardoor ze niet goed kunnen vermalen en het ergens ophoopt. Als er kiezen weg zijn gebeurt er een hoop met de rest van het gebit. Tegenliggende tanden slijten niet meer en de tanden naast de gaten gaat bewegen. Dat kan goed gaan (bij mijn pony is aan 1 zijde alles inmiddels aangesloten zonder gaten meer), maar ook wat minder goed gaan (bij m'n grote kantelen de overige kiezen wat het gat in). Ik heb het eerste jaar na kies verwijderen ook even paar x na 6 maanden laten controleren hoe het zich ontwikkeld.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:05

Kiezen zijn er in augustus of september 2023 uit gegaan. Tandarts en kliniek gaven aan dat controle na 12 maanden prima was, maar als ik het zo lees is dat misschien niet het meest logische advies.

Ik moet ook zeggen, dit was het allereerst dat ik proppen zag. Maar er lopen kippen bij de paarden en die zie ik er wel voor aan om proppen zompig hooi met kwijl als delicatesse te zien :') En dit weekend stond Diddle lekker in de tuin alleen met extra hooi dus was hij mooi in de gaten te houden :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:31

Tancreda4 schreef:
Wat een mooi weer vandaag <3 Fijn gewandeld met de dames.

[ [url=m/A3JM2Y.webp]Afbeelding[/url] ]

Van de week de DA bellen om te kijken of ik d'r nogmaals kan laten inspuiten voor de artrose. Ik heb het idee dat ze er best wat last van heeft, en als het kan en het haar makkelijker maakt, wil ik het toch doen voor haar. Ze is niet super slecht, maar misschien kan ze comfortabeler.

Wat een lieve foto <3

Hier wordt ze wel verdoofd voor de tandarts. Na de tandarts kijkt ze me de hele dag niet meer aan, want ik heb dat monster laten komen..

Afbeelding
Afbeelding
Gisteren vond ze me nog lief gelukkig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:14

ah lekker aan de wandel geweest,kan nu weer fatsoenlijk he.
was vandaag ook echt fijn weer,kwam onderweg terug naar huis nog een ooievaar tegen van verderop.
normaal zijn die natuurlijk weg in de winter ,maar er was er dus alweer een terug :j

heb een foto van vandaag van kelly,steekt ze net haar tong uit haha :')

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:03

Ik heb net de dierenarts gebeld voor Zoëy, ze had gister haar voer voor de helft laten staan, en vandaag helemaal. Dus dat is niet goed. Ze is niet ziek verder, ik denk dat het misschien aan haar tanden ligt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:28

Hoi allemaal! Met mijn inmiddels 23 jarige senior lijkt het me leuk om hier ook mee te gaan kletsen. Ik kocht hem toen hij 20 was, maar kende hem 10 al wel 10 jaar van een camping in Frankrijk. Ik heb geloof ik 3 jaar geleden wel eens een berichtje geplaatst maar was toen nog niet echt heel actief op bokt. Inmiddels wel en dit soort kletstopics zijn dan natuurlijk wel heel leuk.

Geen idee of hij met 23 al door de keuring komt hier want hij is nog vreselijk fit en we maken nog lange ritten samen. Ook dressuurlessen en trainingen in de bak pikken we regelmatig mee want ik vind het belangrijk om hem sterk te houden in zijn spieren en hem correct te laten lopen om ook mijn gewicht met zich mee te sjouwen. Toch merk ik wel aan hem dat hij op sommige momenten toch stijver gaat worden en meer ondersteuning nodig gaat krijgen in voer en dekentjes.