Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:47

ellepel schreef:
kelly doet het beter op de senioren slobberbrok van Masters, zit ook net even wat meer voeding in.
is een brokje die je moet weken.
die kun je nog proberen?

Deze voer ik ook, Zoey doet het er goed op. Het moet ongeveer een uurtje weken. (ik gooi er ook nog maisvlokken door). Ik moet het geweekte spul wel warm zetten, want bevroren wil ze het niet... logisch ook :)

joyce83

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:05

Dank jullievoor het mee denken. Ik ga kijken welke ze hebben.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:19

Sterkte Britta.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:43

Hier vanochtend de 100 grams deken weer verwisseld voor een ongevoerde regendeken. Ik zou hem eigenlijk heel graag weer zonder deken zetten, ze voorspellen voor hier de komende dagen maar minimale neerslag. Maar op de een of andere manier durf ik niet zo goed :')

Mijn oude man weigert zijn bijvoer. Hij laat het gewoon staan. Zijn eetlust is niks mis mee, maar alle ''oude mannen extra's'' blieft hij niet :') 2 hapjes en dan gaat hij wat anders doen. Hij heeft gisteren een uur of 4 alleen n de tuin gelopen met een extra hooinet en dat heeft hij ook maar half leeg gegeten omdat hij liever hapje stapje wat distels en gras overal vandaan plukte, dus het zal wel goed gaan :+:

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:27

Hier ook problemen met eten maar dan in veel bredere zin. Zodanig dat ze nu echt helemaal door har reserves heen is en deze week erop of eronder is. Mijn vraag is eigenlijk aan jullie watvoor onderzoeken etc. doen jullie nog bij jullie oudjes hoever gaan jullie?

Mijn merrie is extreem moeilijk met alles waar een dierenarts bij komt kijken...

Verdere info over onze situatie
Na een positieve cushing test in september meteen gestart met de cushing medicatie.
Nooit meer aangekomen in gewicht alleen maar afgevallen.
Heftige diarree sinds 3 maanden
Plotseling proppen gaan maken
Naar de kliniek geweest voor gebit (alles moet bij haar in een opvoelbox anders niks mee te beginnen) 1 kies getrokken en 1 ontsteking gespoeld en opgevuld.
Metacam mee voor de pijn
Nooit meer gestopt met proppen maken. Sinds de metacam slechter Gan eten. Ook slechter geweekt voer gaan eten.
Omeprazol opgestart. Twee dagen goed gegeten toen weigerde ze nog geweekt voer te eten en at ze kleine beetjes hooi (heel klein beetje). Vorige week donderdag sucralfaat opgestart.
Nog geen verschil te merken.
Mest is nu heel wisselend (tot we met de omeprazol begonnen eindelijk hele mooi mest.
Verschillende soorten hooi, voordroog en kuil geprobeerd
Sinds de diarree krijgt ze probiotica van de groene os, vitamine B complex, en cushing supplement en medicatie.
Tandkas was al gesloten van de getrokken kies maar is wel opgevuld voor de zekerheid.

Dierenarts adviseert:
- bloedonderzoek voor lever en nieren maar is niks aan te doen als dat eruit komt. Vannochtend doffe oranje/bruine/groene urine gevonden. Is natuurlijk niet goed.
- of de kies die ontstoken was uitboren.
-sondevoeding (maar de oorzaak waardoor ze geen vezels meer eet is dan nog niet gevonden?)
-endoscopie voor poliepen of maagkanker (waar dan ook niks aan te doen is)
Ze krijgt nu astronauten voer voor paarden maar qua vezels zit daar niks in.

Ze is wel nog alert maar je ziet dat haar energie wel op raakt (ze is behoorlijk mager, zo goed als geen reserves meer eigenlijk). Ze hinnekt wel om dat astronauten voer.

Ze is nu 30 jaar en altijd kei sterk geweest maar dat kan natuurlijk ook niet voor altijd.

Het doet mij een beetje denken an mijn kat die was 21 die had middenoorontsteking (kun je niet bij om te behandelen) we hebben er echt alles aan gedaan qua onderzoeken en medicatie maar we kregen steeds minder eten erin (deed pijn) en uiteindelijk is ze dus ook eigenlijk gestopt met eten en toen hebben we haar in laten slapen. Je kunt ze niet dwingen..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:44

van de cushingmedicatie kunnen ze toch ook heel erg misselijk en picky op voer worden als ik me niet vergis? Dat was op de prascend in elk geval wel zo.
Ik weet niet wat voor dosis je geeft? Volgens mij wordt er vaak erg ruig geadviseerd door dierenartsen terwijl heel voorzichtig opbouwen (kwartje, halfje) een minder heftig beeld laat zien?

Verder ben ik niet ervaren met de medicatie an sich.

Wat ik wel denk, als buitenstaander makkelijk praten natuurlijk..
Als je dit niet opgelost krijgt door allerlei voer-activiteiten uit de kast te halen, en ze er dusdanig stress van krijgt dingen te laten onderzoeken én op dit moment in zo'n slechte conditie is... Dan is het misschien wel tijd voor een afscheid want wat is dan nog eerlijk.. Dan zou je bijvoorbeeld nog 3 weken lang allerlei onderzoeken proberen om uit liefde een uitweg te vinden uit deze miserie waardoor ze steeds die stress heeft en steeds slechter wordt?

maar een heel lastige situatie :(:)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:20

Akshay schreef:
van de cushingmedicatie kunnen ze toch ook heel erg misselijk en picky op voer worden als ik me niet vergis? Dat was op de prascend in elk geval wel zo.
Ik weet niet wat voor dosis je geeft? Volgens mij wordt er vaak erg ruig geadviseerd door dierenartsen terwijl heel voorzichtig opbouwen (kwartje, halfje) een minder heftig beeld laat zien?

Verder ben ik niet ervaren met de medicatie an sich.

Wat ik wel denk, als buitenstaander makkelijk praten natuurlijk..
Als je dit niet opgelost krijgt door allerlei voer-activiteiten uit de kast te halen, en ze er dusdanig stress van krijgt dingen te laten onderzoeken én op dit moment in zo'n slechte conditie is... Dan is het misschien wel tijd voor een afscheid want wat is dan nog eerlijk.. Dan zou je bijvoorbeeld nog 3 weken lang allerlei onderzoeken proberen om uit liefde een uitweg te vinden uit deze miserie waardoor ze steeds die stress heeft en steeds slechter wordt?

maar een heel lastige situatie :(:)

Ja klopt! Maar ze heeft dus toen we de parscend opgestart zijn papjes en hooi echt goed gegeten. Tot vorige week 8 dagen geleden lustte ze die wel. De dierenarts zei ook we kunnen stoppen met de medicatie maar daarvoor had ze dus ook geen eetlust (door de hoge cushing waarde) dus met beide doe je geen goed en volgens de bloedwaardes van paar weken terug moest ze eigenlijk naar 1.5 pil (ze staat nu weer op een halve, de dosis waar we mee begonnen zijn en waar ze het eigenlijk het beste op heeft gedaan als je terug kijkt.

Ja zo sta ik er idd ook in. Ze moet elke zoveel verdoving en zoveel stress alsnog ondanks de hoge verdoving en proberen uit de opvoelbox te komen dat ik bijna denk dat ze daar aan kan bezwijken nu ze zo zwak is.

Qua voer hebben we echt bijna alles qua geweekte vezels geprobeerd. Vind het zo vervelend dt dierenartsen altijd mar oplossingen blijven aanbieden. We hebben voor second opinions nu zelfs 2 dierenartsen eentje die ook alternatief kan behandelen. Maar het zou juist fijner zijn van nee sorry dit waren de opties gezien haar trauma's, leeftijd en conditie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:28

Ik heb voor het eerst tijdens het longeren van layka maar even handschoenen aangedaan voor het geval ze iets te wild zou zijn _O- _O- _O-
Layka moest iets verder bij iris vandaan dan dat ze eigenlijk goed vond _O-

Afbeelding
Ze was zo pissig _O-
Maarja... zo langzaam moet layka ook echt meer bewegen.
Ik heb iris in de gaten gehouden via de camera.
Maar meer dan even over de deur en de tussenwand kijken kwam niet.
Nu waren we ook niet extreem ver weg maar toch
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:30

Lastig Blaze. In hoeverre toont ze verder slecht? Behalve geen zin om te eten. Misschien geb ik eroverheen gelezen.

Hier ook last van mestwater. Ik ben nog in dubio hoe ver te gaan met onderzoek of dierenarts laten komen. Ik heb nu kolen suplement besteld bij kramer. Eens kijken wat dat doet.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:49

joyce83 schreef:
Lastig Blaze. In hoeverre toont ze verder slecht? Behalve geen zin om te eten. Misschien geb ik eroverheen gelezen.

Hier ook last van mestwater. Ik ben nog in dubio hoe ver te gaan met onderzoek of dierenarts laten komen. Ik heb nu kolen suplement besteld bij kramer. Eens kijken wat dat doet.

Eerst toonde ze eigenlijk prima, maar merk de laatste dagen dat ze qua energie level lager is. Ik hoop vooral dat ze geen pijn heeft van het feit dat ze zo weinig vezels binnen krijgt. Er staat bij ons op stal een oude pony in de wei echt als een zombie en daar heb ik het echt mee te doen maar dat zie ik bij die van mij niet. Maar ik ga komende dagen wel langer observeren. Ze loopt ook gewoon met mijn ruin mee naar achterin de wei enzo. Ze hinnekt om de astronauten voeding. En vandaag kwam er iemand die ze niet kende en toen had ze nog wel gewoon haar normale vechtlust dat ze het niet vetrouwde en eigenlijk door de draadjes wilde. Maar dat zal ze door haar karakter en diepe trauma's tot de laatste seconden blijven doen op adrenaline denk ik

Mestwater heeft zij ook! Echt hele plassen maar dat lijkt wel minder te worden. Ik denk door de probiotica van de groene os maar dat weet je natuurlijk nooit achteraf

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:20

Ik heb nu van havens crumble of zoiets. Is ook een compleet voer ruwvoervervanger. Eerste wat ik dacht was nou hier hoeven ze geen tandjes meer voor te hebben. Mocht je iets zoeken waar ze echt niet op hoeft te bijten dan is dat een optie. Is ook zo klaar warm water erbij en 5 minuten later voeren. Ruikt ook smakelijk. Volgens mij ook een tip vanuit hier geweest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:31

Heftig hoor Britta om zo plots een paard te verliezen .... heel veel sterkte :(:)

Wat een hoop sneeuw bij sommigen van jullie! Mooie foto van kelly!

Jeetje blaze wat een lastig dilemma....eerlijk gezegd, ik ben een buitenstaander dus makkelijker praten, klinkt het wel alsof het klaar gaat zijn.... met z'n leertijd en zoveel dingen bij elkaar denk ik niet dat ik nog veel zou gaan dokteren...

Maar, ik wil nog wel zeggen. Je zegt dat de kies holte is gevuld, is dat met een plug die er na een x weken uit moet? Mijn beide paarden aten door de plug erg slecht, maar de dag dat die eruit ging, begonnen ze weer met eten. Het moest, omdat het een diep gaat was en er anders voer in gaat ophopen maar ze hadden er beiden wel veel last van.

Ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen...

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:48

Tancreda4 schreef:
Heftig hoor Britta om zo plots een paard te verliezen .... heel veel sterkte :(:)

Wat een hoop sneeuw bij sommigen van jullie! Mooie foto van kelly!

Jeetje blaze wat een lastig dilemma....eerlijk gezegd, ik ben een buitenstaander dus makkelijker praten, klinkt het wel alsof het klaar gaat zijn.... met z'n leertijd en zoveel dingen bij elkaar denk ik niet dat ik nog veel zou gaan dokteren...

Maar, ik wil nog wel zeggen. Je zegt dat de kies holte is gevuld, is dat met een plug die er na een x weken uit moet? Mijn beide paarden aten door de plug erg slecht, maar de dag dat die eruit ging, begonnen ze weer met eten. Het moest, omdat het een diep gaat was en er anders voer in gaat ophopen maar ze hadden er beiden wel veel last van.

Ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen...

Oh wat vervelend dat ze slechter gingen eten daardoor! Ze heeft er iets in gekregen wat er niet uit hoeft.. Maar misschien omdat ze zo moeilijk is dat ze dat zei? Onder het motto laat dan maar zitten? Wel typisch dat ze bij jou beter gingen eten want daardoor kan er juist geen eten en ontsteking ontstaan maar misschien drukt het op een zenuw opzo? Ik heb expliciet gevraagd om dit spul er te doen want ik wilde niet het hele circus in de opvoelbox weer hebben omdat er eten in die holtes zou zitten en ging ontsteken.. Hier op stal was juist andersom. Kies getrokken nirt dat spul erin. Paard at niet elke week laten uitspoelen na een paar weken toch gevuld...en ging weer eten als een trein. Ik dacht doe bij haar maar meteen dat spul erin. Ja ik heb zelf ook wel een grens bereikt voel ik maar dan zie ik haar zo hinneken om voer en pienter uit die ogen kijken.. Maargoed ik weet dat je niet te vroeg kan zijn vaak.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:48

joyce83 schreef:
Ik heb nu van havens crumble of zoiets. Is ook een compleet voer ruwvoervervanger. Eerste wat ik dacht was nou hier hoeven ze geen tandjes meer voor te hebben. Mocht je iets zoeken waar ze echt niet op hoeft te bijten dan is dat een optie. Is ook zo klaar warm water erbij en 5 minuten later voeren. Ruikt ook smakelijk. Volgens mij ook een tip vanuit hier geweest.

Die hebben we nog niet geprobeerd. Havens is moeilijk te krijgen maar ga ik naar kijken. Ik zie de senior crumbs is het die?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:55

blaze wat moeilijk, ik denk wat jij nu verteld voor mij wel de grens zou zijn.
ik heb voor mezelf ook altijd gezegd van maakt niet uit,maar ze gaat niet naar een kliniek.

en heb ook wel met veearts overlegd van hoe zit dat met als ik het eigenlijk wel genoeg vind zo,kan ik haar dan laten inslapen.
was helemaal prima.
kelly eet op zich haar geweekte voer goed,als er maar muesli door zit..dat maakt het wel te doen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:12

Blaze :(:) wat moeilijk zeg.. maar ik denk als het mijn paard zou zijn, dat ik niet verder zou gaan dokteren. Het is een prachtige leeftijd wat je paard heeft bereikt. Je hebt er alles aan gedaan.
houden van is ook loslaten.

veel sterkte met nemen van een beslissing.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:22

Wat lastig Blaze dat je dierenartsen steeds met dingen komen ipv ook eens het gesprek aan te gaan over wanneer genoeg, ook echt genoeg is…
Sterkte. Zo te horen hebben jullie al mega veel geprobeerd. Maar ergens is wel ook het einde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:58

Blaze idd semior crumbs. Is echt een papje.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:40

Blaze voor de zekerheid. Ik geef de tip niet om te zeggen probeer het want je moet zoveel mogelijk doen. Ik denk als het bij ons zo ver zou komen dat ik hier de kans pakte om rustig afscheid te nemen hoe moeilijk ik het ook zou vinden. Maar bij mij ligt er dan nog meer de reden aan dat ik twee aan huis heb en het toch wel prettig is dat ik ook ruimte heb om een tijdelijk weidegenootje te regelen. Natuurlijk ook afhankelijk hoe paardje het verder doet.

Dierenartsen zijn apart soms. Ik zou kunnen bellen om mijn 12 jarige in te slapen... Ze liep kreupel, 2e keer een jaar later nog eens naar dierenarts geweest ervoor omdat ze toen nog/weer niet lekker liep. Wel rontgen gemaakt geen echo maar verdikt ze is niet geschikt meer om te rijden. Met wel de kanttekening dat toen ze soms ook wel best vervelend gedrag liet zien. (nu ondertussen pssm2 gesteld). Maar haar zou ik dus gewoon kunnen laten inslapen.
De dierenarts wat altijd bij oudje kwam was het daar niet mee eens, elk paard heeft toch het recht om zijn leven te hebben je laat oude mensen toch ook niet inslapen of mensen met een kwaaltje? Toen dacht ik mmm nee dan liever eentje die zegt het is mogelijk, we denken met je mee als je verder wilt maar als de eigenaar zegt het is klaar staan wij erachter.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:41

Wat lastig blaze.
Ik zou je nog kunnen adviseren om ander geweekt voer te geven. Vooral iets met ook veel suikers er in om haar weer aan het eten te krijgen. Samen met iets van vezels. Bietenpulp en lucernebrok en dan 3/4 ander voer. Daarna 1/2 hoeveelheid ander voer. Tot wanneer ze het blijft eten. En dan vaak per dag. En de hoeveelheid opvoeren. Maar dat moet je ook maar net kunnen aanbieden.

Maar 30 is een hele mooie leeftijd en de vraag is of het ook echt aan het eten ligt. Voor mij zouden het dan te veel punten zijn om nog door te gaan hoe verdrietig ook.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:43

Ik die de laatste tijd de senior crumbs van havens voorbij komen. Is er iemand die een zak heeft waarop staat wat er in zit. Dat kan ik op internet niet vinden.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:48

monsera schreef:
Wat lastig blaze.
Ik zou je nog kunnen adviseren om ander geweekt voer te geven. Vooral iets met ook veel suikers er in om haar weer aan het eten te krijgen. Samen met iets van vezels. Bietenpulp en lucernebrok en dan 3/4 ander voer. Daarna 1/2 hoeveelheid ander voer. Tot wanneer ze het blijft eten. En dan vaak per dag. En de hoeveelheid opvoeren. Maar dat moet je ook maar net kunnen aanbieden.

Maar 30 is een hele mooie leeftijd en de vraag is of het ook echt aan het eten ligt. Voor mij zouden het dan te veel punten zijn om nog door te gaan hoe verdrietig ook.

Dit heb ik inderdaad geprobeerd maar zodra ik maar een handje "vezels" als ik geweekte grasbrok/bietenpulp/seniores priores etc. Erbij de op iets zonder vezels wat ze heel goed eet (dw meal bijv) dan eet ze het meteen niet meer op en dat at ze eerst zelfs gewoon "puur" en vond ze ook smakelijk. Oom juist los aangeboden dus echt alleen geweekte grasbrok bijv. Maar krijg het echt niet naar binnen als kets vezels heeft. Dus wellicht dan toch iets in de slokdarm waardoor dat te pijnlijk is. En ze teert nu puur door op haar trauma's en sterke karakter want anders was ze allang omgevallen maar mevrouw wilde vannochtend ook niet komen voor haar eten en medicatie en draafde rondjes met mijn ruin (Ik extra vroeg opgestaan). Maar ik moet mij daarin niet laten verleiden en denken van ze voelt zich nog zo goed want zij zal echt nooit zelf opgeven tot d'r hart ermee stopt..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:57

Dan is er denk ik naar 1 optie over. Wat verdrietig zeg.
Je hebt zo te lezen echt je best gedaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:24

monsera schreef:
Ik die de laatste tijd de senior crumbs van havens voorbij komen. Is er iemand die een zak heeft waarop staat wat er in zit. Dat kan ik op internet niet vinden.

Ikz al een foto maken van de informatie en die hier delen straks.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:45