[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:30

Ik geef zelf optiform er bij inderdaad. Maar die van mij eten ook nog gewone brok.

Met mais zou ik erg oppassen. Kan veel suiker inzitten dus goed kijken welke vorm je wil gaan voeren.

Die senior light muesli van Vente lijkt mij wel wat omdat de senior priority eigenlijk niet echt nodig is omdat die van mij nog prima hard voedsel kunnen eten.

Ik had ook een vraag......... het winterpeeen seizoen loopt af en ik vraag me af wat ik nu als extratje er bij zal gaan geven. Appels vind ik geen optie ivm suikers waarop mijn bruintje mega reageerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:36

hoi,

Ikn heb net even naar die muesli van Vente gekeken. Maar in principe is dit toch gewoon hetzelfde als een muesli ( voor senioren ) met iets van grasmix of optiform erdoorheen gemengd ??? Of echt iets heel anders ?
En ze adviseren er hippo pluz bij, maar daar staat geen info over op de site. Of is dat van een heel ander merk ?

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:28

hallo waaltje zoals ik al eerder geadviseerd heb je zou eens Optiform van Mijten kunnen toevoegen aan je rantsoen daar werd mijn oudje weer dikker van

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:08

@JoT: Ik geef mijn pony nu van eten:
- 3X per dag onbeperkt hooi met extra vitaminen
- 3X per dag 2 plakken voorverpakt hooi
- 2x per dag volle schep paardenmuesli

de activiteiten die ik met hem doe:
- 3x per week rijden in de winter
- gemiddeld 1x per maand wedstrijd
- en hij mag voor de rest de hele dag op de wei staan

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:57

JoT schreef:
Hé, die luzerne is ook melassevrij, daar zijn er niet veel van. Hoeveel geef jij Nardy van die luzerne op een dag?

Ik geef Nardy hiervan 3 keer per dag 3 volle scheppen momenteel... In de zomer krijgt hij ook wel weer wat gras binnen dus zal ik iets minder geven.... Het is inderdaad melasse-vrij...
romatjuh schreef:
BaiNar schreef:
Ik zal de link even plaatsen voor de mensen die hetzelfde probleem hebben met hun oudje...
http://www.topdiervoeders.nl/lucerne-zo ... -1199.html

Hey Wen! Hoorde van de week al dat het heel goed voer is van HugHo, schijnt veel 'schoner' te zijn dan andere merken.

Aah... da's goed te horen.... Het ruikt ook altijd erg lekker kruidig... Het is wel zo fijn dat het ook iets stoft als je het voer net in de bak gooit... ik hou hem dan altijd heel even weg bij die bak tot het weg is.... Hij vind het erg lekker en het gaan schoon op!!! Andere luzerne knoeit hij enorm mee omdat hij het niet meer weg krijgt...

Ik overweeg overigens om de volgende keer deze ook mee te bestellen...
http://www.topdiervoeders.nl/hugho-kruidenmix-p-19.html

Jot... Nard zijn hoeven groeien wel... maar ik merk wel dat dat in de zomer harder gaat dan in de winter!! Maar verder zien ze er wel gezond uit. En in de winter groeide ze altijd al wat minder hard...

supertekkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:42

Waaltje schreef:
Moet je de Senior-Light Muesli van Vente waar jij het over hebt ook weken?
Die van mij kan echt alleen nog maar Seniores Priores van Subli eten, daar doet hij het kwa gezondheid super op, alleen wordt hij er helaas niet dik van ;( .
Hij blijft helaas mager, hij is dan wel bijna 29 en +/- 1.75 groot, krijgt 6,5 kg seniores per dag, maar zou hem zo graag iets dikker willen hebben.

De Senior-Light muesli bevat geen bietenpulp en hoef je dus niet te weken. Deze is net als de kruidenslobber wel gewoon te weken, voor bijv. paarden met slecht gebit.

Maris schreef:
hoi,

Ikn heb net even naar die muesli van Vente gekeken. Maar in principe is dit toch gewoon hetzelfde als een muesli ( voor senioren ) met iets van grasmix of optiform erdoorheen gemengd ??? Of echt iets heel anders ?
En ze adviseren er hippo pluz bij, maar daar staat geen info over op de site. Of is dat van een heel ander merk ?

Hippopluz even van de site geplukt:
Mengeling van Luzerne Lange Vezel, gehakseld stro en hooi.

- Goede calcium/fosfor-verhouding door toevoeging van pellets.
- Aangevuld met lijnzaadolie.
- Stofvrij gemaakt met een minimum aan melasse.
- Stimuleert het kauwen.
- Verlengt de eettijd.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:16

Even een tipje. Bij de Welkoop in Pijnacker is de Subli Senior Priores in de aanbieding :) Misschien bij andere Welkoop-winkels ook?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:33

JoT schreef:
Even een tipje. Bij de Welkoop in Pijnacker is de Subli Senior Priores in de aanbieding :) Misschien bij andere Welkoop-winkels ook?

Ja klopt, staat in de folder nu 6,95 tot 26-3

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:25

boerenbond is van welkoop dus daar issie ook in de aanbieding!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:26

JoT schreef:

Heb er hier in Woudenberg al 8 ingeslagen!! }> Scheelt behoorlijk, van 8,25 naar 6.95... En ik gebruik 1,5 zak in de week dussss... :P

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:59

Ik ben ook aardig aan het inslaan. Scheelt 1,30 per zak, dat is best de moeite waard. Gebruik er bijna 4 per week, elke dag maar even 6 halen, meer kan ik er niet kwijt in mijn auto :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:25

Ah dat lees ik nu pas! Ik ga ook even wat inslaan. Hij krijgt maar 1kg per dag en hij doet het er aardig goed op!

Hij begint ook weer super zijn hooi te eten! Hij eet bijna 2 plakken per nacht terwijl het eerst niet aangeraakt werd.
Hij is ook geschoren gister er hij kwam er boven verwachtingen goed uit. Geen ribben of ingevallen flanken, was vorig jaar toch wel anders! Ben helemaal blij dus hoe het nu gaat <3 hij wordt in mei alweer 30!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:29

Ik las laatst weer ergens : oudere paarden vanaf een jaar of 20 hebben 20% extra energie en eiwitten nodig + de dubbele hoeveelheid selenium. Hoe lossen jullie dat op ?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:49

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:24

ik denk dat voor oudjes die moeilijk uit de haren komen een kuurtje sedochol/ecuchol kan helpen. het "ontgift" eveneens de lever, die toch ook al jaren dienst gehad heeft en misschien iets minder "gezond" is...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:30

Mijn oudjes doen het nog prima. Dankzij de Subli seniores priores, muesli en Omega 369 mix. De oudste heeft geen problemen met verharen oid. Hij is 35 en ziet er nu zo uit. Links is oude Indy en rechts is Billy zijn pleegzoon van drie.
Afbeelding

Op 5 juni 2005 kwam hij zo bij ons aan:
Afbeelding

Verder heb ik een Merens van 30, hij verhaart nog niet, maar is daar altijd al laat mee geweest en nog een stuk of 12 shetten van ver boven de 20 en 30 en die zijn goed op gewicht, zijn ook nog niet aan het verharen, maar dat komt helemaal goed .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:43

@ haboshof: Die ziet er zeker goed uit!

Mijn senior van bijna 27 staat nu volledig op de Senior Priores van Subli met luzerne of grasmix en onbeperkt hooi. Vooral die Senior Priores bevalt me heel goed. Ik gaf hem dat nog niet eerder omdat hij nog geen problemen heeft met kauwen, maar dit voer is echt geschikt voor een ouder paard want het is ook bedoeld voor paarden met een verminderde opnamen van voedingstoffen. Hij is weer goed gevuld! De bietenpulp en verschillende hullen zijn een uitkomst, daar kan i.m.o. geen senior muesli tegenop!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:25

haboshof@ Ziet er zeker goed uit! Hoe voer jij die omega mix? Gewoon erdoor ofzo?

Afbeelding
Zo ziet hij er hier uit! Vorige week ontdaan van zijn wintervacht. Kan niet wachten tot ze weer het land op mogen dan zal die hopelijk helemaal weer rond worden!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:14

De Omega 369 mix is ook van Subli en dat ziet er uit als geel zand. Ik geef elke dag twee keer een heel klein bekertje(poezenmaatschep) met mix over zijn slobber, Eerder gaf ik altijd olie, maar dit vind ik gemakkelijker, zo'n fles wordt bij mij altijd een vieze kleverige toestand. En ik zie niet dat onze paarden het slechter gaan doen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:55

yvonnedv schreef:
JoT schreef:

Ja klopt, staat in de folder nu 6,95 tot 26-3

reminder :j

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:58

@haboshof, wat ziet je oudste er perfect uit zeg, daar kan die van mij niet aan tippen.
Maar hij doet het wel heel erg goed op de Seniores (6 kg per dag), alleen blijft hij toch wel aan de magere kant.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Over 3 weken word meneer 29 !!!!
Van de week even lekker zonder deken gestaan, maar kan echt nog wel wat kilo's gebruiken.
Kwa voer moet ik heel erg uitkijken met eiwitten, hij heeft 1 chronisch dikbeen en zodra hij teveel eiwitten binnen krijgt of ergens een ontsteking heeft word zijn been direct mega.
Hij krijgt nu 6 kg Seniores, verdeeld over 3 voerbeurten en onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:04

Senior priores, is die nou morgen ook nog in de aanbieding of alleen vandaag nog?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:07

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:19

Jeetje die zien er goed uit joh! Die van mij niet zo op het moment, die missen het gras echt heel erg. Ga denk ik toch echt zelf zaaien binnenkort! Wei in 2 stukken delen en zaaien. Als ik op de stalbaas moet gaan wachten gebeurt het niet vrees ik. Baal er wel van! Vandaag even lekker geknuffelt! Heb even niet zoveel tijd ivm verhuizing, vriendinnetje neemt het over. Maar ik kan ze gewoon echt niet missen zeg! Pas 1 dag overgeslagen en vandaag kan ik het al niet volhouden en moest ik gewoon even gaan kijken. Verder ben ik totaal geen controle freak hoor....... pffff zondag sta ik er weer hahaha

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:01

Mijn paard is nog niet zo oud (19) maar haar gebit speelt haar parten.
Vrijdag heb ik van de DA/tandarts te horen gekregen dat haar dieet flink op de schop moet. Ze mag in elk geval voorlopig geen kuil meer (ik heb van die kleine baaltjes voordroog). Goed hooi heb ik niet liggen en daar is nu ook niet meer aan te komen in deze tijd van het jaar. Hartstikke lastig, want mijn paarden eten buiten in de paddock altijd samen voordroog...

De DA stelde een dieet voor op basis van bietenpulp, aangevuld met lucerne, biks en olie (maïsolie, zonnebloemolie of lijnzaadolie) en evt. gehakseld stro.
Zijn er hier mensen die zo voeren?
Ik heb begrepen dat de Calcium/Fosfor-verhouding van bietenpulp nogal scheef is, hoe los je dat op?

Met seniores priores ben ik bekend, had zelfs nog een halve zak staan van onze oude shet die een paar maanden geleden is overleden (op 45-jarige leeftijd) die heeft het jaren uitstekend gedaan op de subli. Dus haar een emmer van dat spul voorgezet, maar ze moet er niets van hebben helaas.

Iemand tips, ideeën??