De beste wensen!! Dat onze gouden oudjes nog heel wat fijne jaren meegaan!
Hier is er echt 0 stres geweest. Layka kon wel op het kleine stukje buiten staan. De directe buren hadden ook wat vuurwerk. Maar dat boeide beide niet. Layka vond het interessant en iris had m'n zusje naast zich. Ik bleef binnen met mijn vriend voor de honden
Joyce, alles nog goed gekomen vannacht? Hopelijk de andere paardjes de jaarwisseling goed doorgekomen.
Schim is er gelukkig niet zo van onder de indruk. Maar ik kreeg vanmiddag wel een belletje of ik nog naar stal kwam want hij was de tent aan het afbreken omdat een merrie baast hem hengstig is toen ik aan kwam stond die wel weer rustig.
Vind het wel knap hoor. 27 jaar worden dit jaar en het voor elkaar krijgen dat een merrie (die nooit op een ruin hengstig is) dat nu voor het eerst bizar erg is. Van de week was dat ook al maar toen sloeg die er niet op aan. Vandaag wel hoop wel dat het getob allemaal snel over is en die zijn plek/rust vindt want heb zo geen zin om allemaal met hem te moeten sjouwen en je raakt steeds verder uit je opties natuurlijk.
De nacht is goed gegaan. Wat rondjes lopen in de stal. Bij de grootste bovenluik dicht gedaan maar kon wel door tralies naar buiten kijken. Oudje voor mijn gevoel onrustiger als andere jaren maar zag dit jaar die andere dus ook in stress. Eerst jaren alleen gestaan, vorig jaar eerste keer samen maar toen was er nog geen tralies tussen de stallen in.
Tot mijn verbazing liep ze vandaag vanzelf de stal in, is soms wel een lastig punt voor haar.
Allemaal de beste wensen en hopelijk hebben alle oudjes het vuurwerk weer overleefd.
ellepel
Geplaatst: 02-01-24 09:52
jullie ook de beste wensen! was bij de groep wel wat meer onrust geweest wegens meer vuurwerk dichtbij. maar is helemaal goed gekomen en niks raars gebeurd. gelukkig hebben ze de ruimte om heen en weer te lopen en meer veiligheid op te zoeken.
ben wel helemaal klaar nu met de regen
Akshay
Geplaatst: 02-01-24 10:01
Mijn oudje had het druk tijdens de jaarwisseling. Hij moest er 2 ''overeind houden''. Mijn IJslander had al sinds een uur of 2 oordoppen in en een geluidswerend mutsje op. Maar die ging alsnog vanaf de schemer en het zien van de lichtflitsen om ons heen ''uit''. Niet meer eten, op de uitkijk staan, helemaal strak gespannen. Oudje en jonge Fjord hebben tot een uur of 10 volop gegeten.
De directe buren hadden vuurwerk en carbid. Zij appten mij voor ze iets gingen aansteken zodat ik bij de paarden was. Dat werd heel erg gewaardeerd! Er is een keer of 10 op en neer gerend. Dat viel op zich wel mee. En op carbid reageerden ze dus véél minder dan op die sierpotten..
Uiteindelijk ben ik om 04:00 naar bed gegaan, om 03:00 stonden mijn oudje en mijn jonge Fjord in de stal te rusten. De IJslander stond buiten op de uitkijk maar hapte gelukkig alweer wat van hooi vanaf 00:45u.
Gisteren hebben ze voornamelijk heel veel hooi gegeten en veel liggend geslapen.
Tancreda4
Geplaatst: 02-01-24 16:44
@hagelslag, dat spring filmpje in stal hihi, wat een goed teken zo'n blij ei! En super die stapjes buiten weer!
@joyyce wat sneu die stress en onrust die je paard had....
@montgirl dat wijzigen van t huidige ritme is idd vaak al een reden voor wat onrust, helemaal in combinatie met t vuurwerk helemaal. Ik merk dat ook aan mijn merrie. Maar vind het altijd zo bijzonder, als alles binnen staat us het vaak dan wel goed, terwijl alle paarden normaal 24/7 buiten lopen. Ook bij code rood ofzo en opeens overdagnmaar binnen geven ze zich over als ze met z'n allen gaan. Terwijl mijn merrie de stal sloopt als ik mijne even te lang binnen zet overdag:=
Fijn dat het voor iedereen goed is verlopen. Hier ook. Mijn oude dame is vaak het meest onrustig van alles maaar op wat rondjes en kopgooien blijft het daarbij. Zeker als er niemand meer in de stallen is. Volgend jaar die oordoppen eens uitproberen.
M'n shet eet wel minder sinds oudejaarsavond. Even in de gaten houden. Maar al met al gaat het dit jaar wel beter want vorig jaar stopte die al vrij vroeg met voldoende eten door stress.
Nu wat allerter dan normaal. Vannacht weer even op stal ivm de wind en regen, ben benieuwd of ze dat oké vinden. Want vaak duurt het wel weer even voor ze weer de rust hebben in de stal na zo'n stressvol nachtje.
Gisteren samen op de uitkijk in de losgooibak
Britta31
Geplaatst: 02-01-24 17:31
Britta31 schreef:
Eten jullie oudjes ook minder hooi met dit weer?Ze eten genoeg,maar ik hoef de ruifen toch minder vaak bij te vullen.
De jongens zijn verwent,een nieuwe pak hooi aangebroken en dat eten ze wel vlot op.
ellepel
Geplaatst: 05-01-24 20:53
wat fijn! hoe is het nu bij iedereen wat betreft het water? hier echt overlast, alles staat blank,weiland overgelopen,bak staat vol. plein waar de paarden staan is gelukkig nog goed, kelly haar schuilstal gelukkig ook wel.
denk dat we straks met de vorst wel op de wei kunnen schaatsen
Nou... ehm... T is dat we voor de stallen zand hebben laten dumpen. Anders had layka ook haar stal niet meer uitgekomen.... Zelfs halverwege het weiland hebben we nu water. Is nog nooit gebeurd...
Maar naja... Ik hoop als iris fit is, dat we het stukje voor bij de stal goed kunnen aanpakken ipv t halve snelle werk van nu. Voor nu werkt het... maar op den duur nee(iris heeft nog een 2de uitgang) dus die hoeft niet over de pallets. Maar wij willen natuurlijk niet altijd diep weg zakken
ellepel
Geplaatst: 05-01-24 22:26
wat een lieve foto! iris accepteert nog steeds wel dat ze binnen blijven moet?
Opzich behalve af en toe gekke bokkesprongen in de stal doet ze t best relaxt. Ik heb soms t idee, vooral sochtends dat layka inmiddels zoiets heeft van eh hallo... T is wel goed zo, ze mag inmiddels wel buiten spelen hoor. Layka staat nu dus sochtends als we gaan voeren vaker daar over het hekje te staren. Terwijl ze ook via de lange zijde in de stal bij iris kan kijken. Maar naja.... nog even een beetje geduld. Iris heeft vandaag haar eerste spalkloze dag. Madam had natuurlijk de achterste spalk weer stuk gemaakt
hier is de paddock nog aardig droog, maar de bak en weilanden zijn onbegaanbaar. Ze komen ook niet heel lang buiten met dit weer, ik wil niet dat Zoëy natregent. Ik zie tegen de vorst op .... ellende met slepen met wateremmers enzo. Van mij mag de zomer wel weer beginnen
pluisbeer
Geplaatst: 06-01-24 13:48
Bos hier aardig nat, wel genoten. 1 weiland wordt schaatsbaan denk ik van de week. Andere nog een stuk droog gelukkig
Doen jullie de oudjes de winterdeken op?Twijfel.Ze zijn allebei gezond en op gewicht(klopt af)
Sanet
Geplaatst: 06-01-24 15:11
Britta31 schreef:
Doen jullie de oudjes de winterdeken op?Twijfel.Ze zijn allebei gezond en op gewicht(klopt af)
Nu voor de vorst bedoel je, dat zou ik niet doen als ze nu ook geen deken op hebben. Als het nat is en koud, dan zou ik het eerder doen dan koud en droog.
Britta31
Gewoon een ongevoerde regen deken? En onbeperkt hooi? Dan zou ik het ook niet zo snel aanpassen. Het wordt geen -20 toch?
Tancreda4
Geplaatst: 06-01-24 16:14
Mijn dames hebben al hele tijd een deken op, wisselend in dikte afhankelijk van de temperatuur. Rond vriespunt krijgen ze 100 gram op, ik wissel einde van de middag.
Die plas, damn!!!
De paddock was gelukkig droog dus even glad getrokken alvast!
ellepel
Geplaatst: 06-01-24 16:51
Britta31 schreef:
ik kijk even hoe het gaat. kelly staat uiteraard wel gewoon 24/7 buiten,die heb ik nu zonder deken. vond het vandaag prima weer. maar als het echt guur is en flinke wind dan kan ze met haar vacht niet goed reguleren en gaat er een 200 grams op. ik bekijk het dus per dag.
Queelens
Geplaatst: 06-01-24 21:27
Ik heb tot rond het vriespunt de bucas smartex light en als het regent hals erbij. Vanaf het vriespunt dus nu ook 200gr. Nu lekker zonder hals.
Eerder hield hij het hele seizoen zijn smartex op maar hij mag niet te veel vetjes verliezen dit jaar
Freyr
Geplaatst: 07-01-24 01:06
Waar was dit Pluisbeer? Ik ging vandaag ook zo namelijk