Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:49

Charaz sterkte

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:00

Eten jullie oudjes ook minder hooi met dit weer?Ze eten genoeg,maar ik hoef de ruifen toch minder vaak bij te vullen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:03

Ja, hier eet ze wel iets minder! Vooral omdat het gewoon warm is en ze veel minder hoeft te eten om zich warm te houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:06

Ach ja,natuurlijk,niet aan gedacht.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:54

Deels. Peri heeft sowieso minder met nat hooi en heb geen enorm ruif met een dak erboven nu hij apart staat. Maar verder eet hij wel goed en niet slechter omdat het al weken depressief weer is ofzo. Ik moet zijn extra hooinet op stal eigenlijk dagelijks bijvullen. Vreet zo een heel groot hooinet + het hooi op de grond leeg in een nachtje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:58

kelly telt niet mee want die kan geen hooi meer eten :+

hoe is het bij jullie met vuurwerk in de omgeving?
wij staan rustig,maar ze zijn in de buurt wel met carbid bezig en daar reageren vooral de jongere paarden wel wat op.
is wel fijn dat kelly er dan gewoon rustig bij blijft staan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:00

Valt nog mee,ze gaan wel in de grote wei dan kunnen ze weg als ze schrikken.Ik hoop alleen niet dat ze de wei kapot lopen.Maar in de paddock aan de weg vind ik te eng.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:19

Zoëy krijgt voordroog/kuil, en dat eet ze goed, zeker niet minder dan anders in ieder geval.

Wij wonen gelukkig aardig ver van de bewoonde wereld, dus vuurwerkoverlast is niet zo groot. Vroeger toen we nog ergens anders stonden was Zoëy wel panisch voor vuurwerk. Elk jaar drijfnat van het zweet en maar rondjes blijven lopen in de stal. Heel sneu om te zien. Ik heb haar daar toen ook een aantal jaar gesedeerd. Maar dat is hier gelukkig niet nodig. Ze reageert wel op harde knallen, dan is wel extra alert. Voornamelijk als ze in de buurt aan het jagen zijn.
Morgenavond gaat de radio aan en blijft het licht branden, zo gaat het goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:12

ik hoop op een rustige avond/nacht voor iedereen, vooral onze ouwetjes.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:23

Ik ga ze zo verhuizen naar de grote wei verder van de weg af.De wei is alleen nog te nat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:06

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:43

ik laat kelly vannacht in de groep staan, merkte vanmiddag toch wel dat ze dan graag bij elkaar zijn.
je hoorde alleen maar wat carbid geknal.maar toch vond ik ze niet super relax staan.

ik las op facebook dat sommige mensen hun paarden echt gesedeerd op stal hebben staan?
jeetje zeg,dat geeft wel aan hoe erg het lawaai dan is.
denk dat ik dan toch wel bezig zou gaan met training op lawaai.
heb gelukkig altijd wel chille paarden gehad. ik heb met appie onder de landingsbaan gestaan van vliegbasis Leeuwarden,dat gaf soms echt vreselijk veel herrie maar die gaf geen krimp gelukkig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:04

Nou hier in de twijfel wat te gaan doen. Met pijn en moeite binnen gekregen, oudje ging wel makkelijk naar binnen ander niet. Heeft zich paar keer losgetrokken en op het eind het touw om de been gedraaid en in de knoop... doodeng. Zweet gutste eraf. Heb bovendeur dicht zodat ze er niet overheen gaat. Staat nu rustig maar is ook weinig knallen. Wilde haar eigenlijk oordoppen in doen en relaxmasker op maar weet niet of dit nog veilig kan. Andere optie sedatie geven maar ze heeft stro en hooi in de stal en volgens mij mogen ze dan niet eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:06

wat heftig zeg!
ik heb wel wat gelezen over oordoppen, zou dat wel doen dan denk ik?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:07

ellepel schreef:
wat heftig zeg!
ik heb wel wat gelezen over oordoppen, zou dat wel doen dan denk ik?

Als ik de stal in durf wel :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:20

is het zo erg?
jeetje wat sneu

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:25

ellepel schreef:
ik laat kelly vannacht in de groep staan, merkte vanmiddag toch wel dat ze dan graag bij elkaar zijn.
je hoorde alleen maar wat carbid geknal.maar toch vond ik ze niet super relax staan.

ik las op facebook dat sommige mensen hun paarden echt gesedeerd op stal hebben staan?
jeetje zeg,dat geeft wel aan hoe erg het lawaai dan is.
denk dat ik dan toch wel bezig zou gaan met training op lawaai.
heb gelukkig altijd wel chille paarden gehad. ik heb met appie onder de landingsbaan gestaan van vliegbasis Leeuwarden,dat gaf soms echt vreselijk veel herrie maar die gaf geen krimp gelukkig.

Ik heb idd mijn jongste al gesedeerd gehad vroeger. Paard is prima verkeersmak maar op die vuurwerkknallen was die al twee jaar op rij letterlijk mank gedraaid. De rest reageert niet.
Buiten gaat het beter omdat de rest kalm blijft maar blijft altijd eng. Geluidstraining voor 1 dag in het jaar lijkt mij weinig nuttig als je dat dan niet steeds blijft herhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:30

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:47

Ja awel dat is weken van tevoren beginnen jaar na jaar en er dan nog steeds bij staan.
Ik heb daar echt de tijd niet voor om dat elk jaar te doen voor die ene dag, dan duw ik er liever een keertje een spuit verdoving in. Andere paarden krijgen verdoving voor de tandarts elk jaar dus ik zit er niet zo mee voor die ene keer.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:00

Zo de oordoppen zitten erin. Het masker is teveel om goed te krijgen dat laten we dan maar.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:15

Orrie staat aan de andere kant van de snelweg 6 minuutjes bij mij vandaan. Ik denk nog geen 1km hemelsbreed weg. Hier in de wijk gaat het echt te keer.
Ze staan al sinds 5 uur smiddags binnen. Normaliter gaan ze pas rond 9 uur op stal. Orrie geeft er echt niets om, maar is juist op stal vaak wat onrustiger, vooral als er afgeweken wordt van hun normale ritme.
Ik ben benieuwd hoe het gaat op dat vlak.

Ik heb in ieder geval een zeer grote portie slobber klaar gemaakt en der voerbak gevuld met wortelen en hooi. En wat wortels door stal verstopt. De wortels zal ze vast wel al gevonden en op hebben denk ik.

Verder heb ik er vertrouwen in. Orrie kalmeert snel en van nature geen paard dat snel stress heeft en domme dingen doet daarbij.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:21

Afbeelding

Hier staan ze gelukkig rustig...
Maar de hele dag hoor je al een klein beetje wat.
Radio staat aan, licht is aan... en layka boeit het sowieso niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:05

ik kom ook net terug van stal,moest kelly nog wel wat slobber geven voor vanavond.
maar ze waren meer onder de indruk van een los stuk zeil wat wapperde door de wind :+
heb wat extra hooi in losse bakken gedaan,dus staan ze lekker te kauwen en dan gaat het ook wel weer.

fijn als ze zo rustig staan hoor, hoop dat het goed droog weer blijft.
hoe meer er nu de lucht in gaat,hoe rustiger het morgen is :j

mijn katten zijn er ook niet heel erg van onder de indruk gelukkig.
de ene vind de lichtjes wel leuk,die zit steeds voor het raam te kijken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:55

Ik had vanmiddag Marissa wel over de zeik. Rennen en snurken, ogen op steeltjes. Zat een land tussen die van Marissa en waar ze carbid schoten. Ze kon ze goed zien en dat alleen was al vreemd want daar lopen en staan normaal geen mensen. En toen met de echte knallen was het rennen. Later wende ze er wel aan maar was de vuurwerk die dan afstaken weer eng. Gelukkig stond de Welsh van de buren er ook dus ze stonden samen met een heining ertussen, hebben zo ook echt wat aan elkaar. Heb ze maar gelaten met genoeg hooi etc. Ik kan niks voor haar doen en ga er ook niet naast staan, heb ik straks 400kg in mijn nek. Morgenochtend maar even langs, is nu pikdonker op de boerderij.
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:56

ja fijn dat ze wat steun aan elkaar hebben!