Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:24

ze mist iris vast!
ik hoop zo dat dat wat voorspoedig gaat en ze snel naar huis kan.

kelly is weer in orde gelukkig,nu baasje niet want het schoot me vanmorgen in mijn rug.
-O- balen,maar is niet anders en maar ff rustig aan.

akshay,gelukkig heb je nu beter hooi.
maar is dit te rijk dan wat je nu geeft,bedoel je dat met schraal hooi er bij?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:03

ellepel schreef:
ze mist iris vast!
ik hoop zo dat dat wat voorspoedig gaat en ze snel naar huis kan.

kelly is weer in orde gelukkig,nu baasje niet want het schoot me vanmorgen in mijn rug.
-O- balen,maar is niet anders en maar ff rustig aan.

akshay,gelukkig heb je nu beter hooi.
maar is dit te rijk dan wat je nu geeft,bedoel je dat met schraal hooi er bij?

Beterschap met je rug! Goed warm houden helpt hier meestal wel wat in snelheid bij het weer mobieler krijgen..

Ja klopt dat ik graag schraal hooi erbij wil hebben. Ik heb ook nog een 2,5 en een 6,5 jarige erbij lopen dus die doen het iets te goed op enkel rijk hooi. Maar dan moeten ze het wel lekker genoeg vinden om ervan te eten natuurlijk..
Mijn oudje mag altijd elke dag/om de dag even apart om in zijn eentje zoveel mogelijk rijk hooi te eten als hij wil en daarop gaat hij (nog) goed :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:21

ja warmhouden en toch zoveel mogelijk rondlopen.
ben vroeger paar keer verkeerd van paard gevallen en dat is voor een rug niet heel fijn.

dat andere hooi heb je helemaal niet meer? anders kon je het mengen?
ik denk dat wij iets van schapenhooi hebben ofzo,of gesneden hooi.
het is in elk geval vrij kort,paarden vinden het heel lekker.maar is volgens mij niet super rijk,want ik vind ze niet te dik.

Akshay

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:49

Nee mengen gaat helaas niet meer, de vorige partij is op. Er hangt ook nog altijd grof graszaadhooi Engels Raaigras, maar dat vinden ze wel echt ''laatste redmiddel'' :') Mijn andere graszaadhooi zat er mooi tussenin. Aten ze graag, maar niet té. En daarnaast had ik nog mijn weidehooi.

Op die manier was er altijd voldoende te eten om niet te gaan vervelen. En om de 2 jonkies slank te houden.
Helaas is mijn jongste Fjord érg opgewonden rond voedsel en zodra hij het idee heeft dat er tekorten ontstaan in beschikbaarheid wordt hij strontvervelend :') Heeft ooit te weinig gehad geloof ik.

(verder hebben ze nog altijd eetbare haag/wilgenbomen tot hun beschikking dus er is altijd wat).

Ik ga morgen hier in de omgeving nog even rondbellen wat ik nog voor 3e partij kan vinden om erbij te voeren :) Heerlijke bezigheidstherapie toch :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:53

ja ik had dat met appie,die was altijd aan het eten,maar die had snel seleniumtekort.
blijkbaar weten ze dat dan en dat ze zo door eten.

zit je in een omgeving waar veel hooi aanbod is?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:39

Koliek door te warm onder deken kende ik nog niet. Schim heeft wel een keer zweetkoliek gehad maar dat was echt met zweten met wintervacht na inspanning. Daarna is snel het scheerapparaat eroverheen gegaan.

Hagelslag hopelijk kan ze snel naar huis!

Ellepel dit keer beterschap met jezelf ;)

Schim geen last gehad van de enting. Vind dat toch knap hoor want het was ook een cocktail infl+tetanus.
Ik vind hem de laatste weken wel giga druk. Ik denk dat hij zijn vriendje mist (die stond een wei naast hem en is helaas verhuisd) en dat hij zichzelf verveeld in een weitje alleen. Ik kan nog maar net veilig met hem wandelen buiten en ik kan niet veilig met hem de bak in want ik moet dan instant vliegende benen ontwijken en hij graaft kuilen in de wei.. hij staat omringd door tientallen paarden maar desondanks hij altijd het sukkeltje is die klappen vangt denk ik toch dat hij behoefte heeft aan een maatje.

Het klote is is dat er niet echt een ander paard is die ook apart moet op eentje na. Die krijgt alleen voordroog als hooi wat schim eigenlijk niet mag met zijn gebit. Maar het wordt kiezen tussen twee kwaden denk ik..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:53

Kun je hem niet zoveel mogelijk een uurtje ofzo eens samen zetten? Dat hij toch een beetje aan zijn interactie met andere paarden toe komt met een geschikt vriendje?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:12

Hint hint....Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:01

het heeft vast met een veulen te maken :D

queelens, lastig zo’n keuze wat je dan moet doen.
maar als het een beetje mooie droge voordroog is dan toch proberen?

ben gisteravond nog opgehaald door stalgenootje.
die heeft ook geholpen om kelly haar slobber te geven,kan die zware emmers nu niet eens tillen.
ligt hier trouwens nu wel een dik pak sneeuw!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:08

succes met de reis hagelslag!

sterkte met je rug ellepel! :(:)

Ik laat Zoëy niet meer enten. Ze komt nergens meer en er is geen/nauwelijks kans op besmetting. Ze staat thuis en de paarden hier gaan nooit van het erf. De pony laat ik wel doen want die is nog jong en gaat wellicht nog wel eens ergens naar toe.
Zoey doet het wel goed op de slobberbrok, ze eet het heel goed. Ik zie helaas nog niet heel veel verschil dat ze wat aankomt, maar ze is blij en actief, dus dat is wel een goed teken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:12

ja dat is wel fijn!
de veearts hier zegt dat oudere paarden ook best veel weerstand hebben en dat enten niet persé meer nodig is.
je kunt eventueel kijken of je wat meer kunt geven van de slobberbrok,of mengen met iets als grasbrok.
ik ben wel fan van de fibernuggets of de fibrebeet om mee te mengen :j
kelly was ook wat ingevallen door die hoefzweer heeft ze een paar dagen heel slecht gegeten,maar heb een zak fibrebeet gehaald en sinds ik dat weer bij de voer in meng eet ze ook weer beter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:13

ik meng het met gerst, lijnzaadolie en een halve schep gewone brok.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:17

Mijne worden wel gewoon geënt en dat zal ik ook blijven doen, dit ivm de luchtwegen. Werd aangeraden door de dierenarts. Tetanus doe ik om het jaar. Maar mijn dames hebben eigenlijk nooit last van de prikken, dat scheelt!

Beterschap Ellepel :(:)

jHagelslag, mag ze naar huis?? *\o/* *\o/*

Queelens, mijn merrie krijgt nu ook voordroog, wat ze eigenlijk niet mag vanwege haar gebit... Halverwege januari komt de tandarts en best spannend wat die dan gaat zeggen. Ik hoop dat het mee gaat vallen. Hier ook kiezen tussen twee kwaden, want droog hooi kan ze met haar luchtwegen niet meer. Vorig jaar hebben we drie maanden aangemodderd met medicatie en eigenlijk zie ik dat niet nog een keer zitten, dus ik hoop dat we met voordroog die ellende buiten de deur kunnen houden. En dan hopen dat het goed gaat met de diastasen....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:07

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:20

Oh heerlijk plaatje. Fijn dat ze weer thuis is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:27

juval schreef:
ik meng het met gerst, lijnzaadolie en een halve schep gewone brok.

Wat ellepel ook zegt. Probeer het echt te mengen met een ruwvoer zoals.
Bietenpulpbrok, lucernebrok, fibrenuggets, fibrebeet en / of grasbrok.

Je had echt wel duidelijk verschil mogen zien inmiddels.
Als je dat echt niet wilt dan zou ik de hoeveelheid die je nu geeft gaan verdubbelen.

Als ze niet groeit krijgt ze toch wat te weinig voer nu. Dan geef je een onderhouds hoeveelheid. Maar dat is voor nu niet voldoende.

Lastig he soms dat vieren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:44

Oh wat fijn! De baby weer thuis.

Hier ook gewoon enten. We gaan nog wel eens weg en die keuringsrubriek waar we aan meegedaan hadden afgelopen zomer (lijkt nu helemaal lang geleden met dat winterse weer buiten), daar gingen ze zelfs de entingen nog helemaal controleren… dat had ik niet verwacht en ook niet perse rekening mee gehouden dat dat een ding zou kunnen zijn. Maar we kwamen door de controle heen gelukkig :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:47

uk is thuis!!
*\o/*

oh wat fijn voor jullie allemaal!

heeft dat eigenlijk een speciale reden dat voordroog voor het gebit niet mag?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:02

Omdat voordroog moeilijker te vermalen is, langer kauwen vaak nodig is en andere structuur is, wordt het sneller in de diastasen gedrukt en blijft het sneller vastzitten dan hooi. Waardoor sneller ontstekingen kunnen gaan ontstaan. Hooi kan je met de hand bv ook sneller breken dan voordroog vaak (iig zo liet mijn TA het toen zien).

Wat fijn dat ze thuis is Hagelslag!! :):)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:48

Tancreda4 schreef:
Omdat voordroog moeilijker te vermalen is, langer kauwen vaak nodig is en andere structuur is, wordt het sneller in de diastasen gedrukt en blijft het sneller vastzitten dan hooi. Waardoor sneller ontstekingen kunnen gaan ontstaan. Hooi kan je met de hand bv ook sneller breken dan voordroog vaak (iig zo liet mijn TA het toen zien).

Wat fijn dat ze thuis is Hagelslag!! :):)

Precies dit indd. En voordroog is zuurder dus gaat bij diastasen nog sneller rotter tussen de kiezen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:51

We gaan zondag Peri met het andere paardje proberen. Eigenaresse vindt weidehooi ook fijn dus dat is prima. Dan gaat hij wel naar de andere kant van bet terrein en daar is geen/weinig gras maargoed met onbeperkt weidehooi is dat prima. Hoop zo erg dat dit klikt want hij verveelt zichzelf echt de kiet uit. Hij was schijnbaar vanmiddag ook al wortels uit de grond aan het trekken..

Dus als dit niet klikt moet hij terug een kudde in maar dat is eigenlijk ook niet helemaal meer een optie voor hem..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:01

Ben trouwens benieuwd tancreda wat de TA zegt. Is het in geval van ‘nood’ een optie om anders hooi te stomen? Is wel meer werk dus het moet maar net kunnen en die apparaten kosten denk ik ook een vermogen..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:23

Queelens schreef:
Ben trouwens benieuwd tancreda wat de TA zegt. Is het in geval van ‘nood’ een optie om anders hooi te stomen? Is wel meer werk dus het moet maar net kunnen en die apparaten kosten denk ik ook een vermogen..

Ik heb wel een stomer maar een kleintje en het is helaas niet te doen om ook voor haar te stomer. En pas net een dag portie voor m'n shet in. Als m'n grote ook gaat zou ik 4x per dag moeten stomen en dat lukt me nu niet. Ik stoom wel eens een portie voor haar ook, maar volledig op gestoomd hooi is helaas nu geen optie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:33

De bejaarden zijn een beetje van slag,er word aan de weg gewerkt en er lopen mannen rond en rijden gravers en auto’s rond.Ze hebben wel wat te zien de hele dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:55

actie op de oude dag!