[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:15

Ik heb laatst die elearning voer je paard gezond het hele jaar rond gedaan, vond m wel handig!

Van het weekend ben ik overgestapt van kuil naar hooi! Ben benieuwd hoe het zich gaat houden nu! Ze heeft in ieder geval geen dikke benen meer!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:42

ik wil deze toppic graag open houden omdat ik het intressant vind en graag nalees.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:30

Voor diegene die senior priores voeren: zorg dat je voldoende voorraad hebt want er schijnen leveringsproblemen te zijn, dat vertelde de kleine welkoop waar ik altijd haal. Een grotere Welkoop iets verderop had wel nog voldoende voorraad en die wisten van niets maar je weet maar nooit.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:10

yvonnedv schreef:
Voor diegene die senior priores voeren: zorg dat je voldoende voorraad hebt want er schijnen leveringsproblemen te zijn, dat vertelde de kleine welkoop waar ik altijd haal. Een grotere Welkoop iets verderop had wel nog voldoende voorraad en die wisten van niets maar je weet maar nooit.

Ach, dat komt dan zeker omdat ze net bij ons 1000 kilo hebben afgeleverd :Y) ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:05

ok dus als ik in de knoop kom kan ik bij jou wel wat ophalen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:09

Heb toevallig vandaag 3 zakken gehaald! haha voorlopig zit ik nog safe!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:34

yvonnedv schreef:
ok dus als ik in de knoop kom kan ik bij jou wel wat ophalen?

Ik vind het prima, kom maar gerust!! :D

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:11

Hier ook al een keer een lege pallet in de winkel aan getroffen. Gelukkig gaat het nu weer goed.
Ik gebruik ongeveer 4 zakken in de 8 dagen, dus er zit bij mij wel een aardige doorvoer snelheid in.
Zit ook te denken om maar een keer een pallet te bestellen, maar geen idee hoeveel dat er dan zijn.
En hopelijk gaat de prijs dan ook naar beneden, want zo goedkoop is het helaas niet ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:18

Pellet is vaak iets van 30 zakken ofzo.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:20

Ik zit bij mijn ouwetje (25) te twijfelen of het voer moet gaan aanpassen. Hij heeft kort geleden vier keer in een week een kleine koliekaanval gehad en gisteren deed hij weer 'raar'. Hij krijgt 3 x daags een flinke pluk kuil van goede en redelijk en vrij droge kwaliteit. Daarnaast 3 x per dag circa 3/4 tot een hele schep Subli Zonder. Naar mijn idee kauwt hij goed, gebit is eind vorig jaar nog uitgebreid nagekeken. Hij krijgt op dit moment ook Opkikker van Naf erbij. Na de vorige aanvallen is er mestonderzoek en een uitgebreid bloedonderzoek gedaan waar beiden niks uitkwam.

Iemand suggesties?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:12

Maris schreef:
Pellet is vaak iets van 30 zakken ofzo.

Je moet eigenlijk 1000 kg tegelijk kopen anders betaal je vervoerskosten. Eerder kon het met 500 kilo ook, maar dat is net in januari veranderd. Een zak is 20 kilo, meestal 25 zak is 500 kilo per pallet.
Hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:27

JoT schreef:
Ik zit bij mijn ouwetje (25) te twijfelen of het voer moet gaan aanpassen. Hij heeft kort geleden vier keer in een week een kleine koliekaanval gehad en gisteren deed hij weer 'raar'. Hij krijgt 3 x daags een flinke pluk kuil van goede en redelijk en vrij droge kwaliteit. Daarnaast 3 x per dag circa 3/4 tot een hele schep Subli Zonder. Naar mijn idee kauwt hij goed, gebit is eind vorig jaar nog uitgebreid nagekeken. Hij krijgt op dit moment ook Opkikker van Naf erbij. Na de vorige aanvallen is er mestonderzoek en een uitgebreid bloedonderzoek gedaan waar beiden niks uitkwam.

Iemand suggesties?

Misschien scheutje lijnzaadolie toevoegen. Is niet duur en het proberen waard? Ik geef dat in de winter als ze minder lang buiten komen. Mijn bruintje is de laatste jaren ook koliekgevoelig en met de lijnzaad nog geen problemen gehad gelukkig!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:52

Lijnzaadolie krijgt ie al Lilytjuh, net zoals een combi zonnebloem/olijfolie. Woensdag was het weer raak qua koliek -O- Donderdag zijn we met hem naar Bodegraven geweest o.a. wat foto's van zijn kaak te laten maken (op verdenking van een ontsteking). Ontsteking zat er niet. Nog wat onderzoeken gedaan, maar erg veel kwam er niet uit helaas. Wel dat hij een te laag gehalte aan witte bloedlichaampjes heeft en er was een vermoeden over iets bij zijn milt-nierbandje maar daar konden ze nu nog weinig over zeggen. We gaan nu qua voer over op Senior Priores (als het er nog is... := ), hij heeft een dekentje om gekregen om kou op de buik tegen te gaan, dagelijkse beweging en verplicht gras eten (vindt ie heeeeeel erg ;) ).

Hoe zijn de hoeven van jullie ouwetjes eigenlijk? Groeit dat nog een beetje? Ik heb het idee dat die hoeven van mijn paard voor geen meter groeien. En nu ik dagelijks moet gaan wandelen of longeren ben ik bang dat ze te hard gaan slijten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:20

In de winter groeien de hoeven altijd een stuk minder hard ;)

Kan je je paard niet beter hooi gaan geven ipv voordroog ivm met zijn darmen ?!

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:15

waarschijnlijk gaan de hoeven wel weer wat harder groeien als hij weer meer beweging krijgt en inderdaad het voorjaar doet ook wonderen.
bij mijn wijlen oude volbloed was het altijd zo als hij een periode stil stond groeide zijn hoeven ook meteen minder snel. door het het stilstaan krijgen ze minder doorbloeding en worden ze minder gestimuleerd wist de hoefsmid te vertellen

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:17

Mijn pony is ook deze winter een paar keer fel vermagerd en nu weeral.
Hij had hier vorig jaar totaal geen last van en bleef heel de winter mooi dik.
De pony is nog maar 18 jaar dus echt oud is hij nog niet.

Weten jullie misschien tips hoe ik hem weer een stuk dikker krijg ??

Ik had misschien zelf al gedacht om hem 2x per dag maïs te geven maar ik weet dan wel de hoeveelheid niet zo goed.

Tips ???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:31

Lees ook eerst eens dit topic door, daar is het voor ;)
Ik zou zeker niet met mais beginnen om een paard/pony dikker te maken.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:52

Ja, dat is inderdaad wel zo, in de winter groeit alles minder hard. Ik zie ondertussen overal spoken geloof ik. Beweging kreeg hij voorheen ook wel, alleen sloeg ik dan nog wel eens een dagje over. Nu is het echt dagelijks bewegen. Naast de paddock trouwens hoor, want hij staat echt niet de hele dag binnen.

Biekeh, wat krijgt je pony nu te eten, hoe ziet zijn dag eruit (buiten, binnen?) en wat doe je met je paard? Tanden recent nog gecheckt?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:31

Goedemorgen...

Ik heb wat nieuws ontdekt en wil dat hier wel even delen....
Mijn oudje van 28 heeft nagenoeg geen kiezen meer en krijgt geen hooi meer weg...
Hij krijgt subli senior 3 x per dag en flink portie senior muesli maar ik gaf heb altijd ook een flink
portie luzerne 3x per dag... maar ook daar kreeg hij moeite mee het weg te krijgen.
Nu heb ik een hele fijne luzerne gevonden... hij eet dus schoon op en vind het heerlijk... Hij is er echt van opgeknapt... Het is wel wat duurder lijkt maar er zit veel meer in een zak, denk minimaal het dubbele...
Ik zal de link even plaatsen voor de mensen die hetzelfde probleem hebben met hun oudje...
http://www.topdiervoeders.nl/lucerne-zo ... -1199.html

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:41

Hé, die luzerne is ook melassevrij, daar zijn er niet veel van. Hoeveel geef jij Nardy van die luzerne op een dag?

supertekkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:48

yvonnedv schreef:

Dat komt omdat Agrifirm (de organisatie waar subli onder valt) gefuseerd is. Dat is allemaal niet zo heel braaf gegaan.

Anyway, er is ook een goed alternatief nu; Senior / Light Muesli van Vente diervoeding. Kwa voedingswaarde zit deze muesli nog net iets boven de Serior priores van Subli. Prijs is ongeveer gelijk.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:49

JoT schreef:
Hoe zijn de hoeven van jullie ouwetjes eigenlijk? Groeit dat nog een beetje? Ik heb het idee dat die hoeven van mijn paard voor geen meter groeien. En nu ik dagelijks moet gaan wandelen of longeren ben ik bang dat ze te hard gaan slijten.

Die van mij is 23, van de winter de ijzers eraf gehaald en begonnen met Equistro Kerabol te geven, hoeven zijn echt super gegroeid! Deden ze normaal nooit en zels de hoefsmid vond het er goed uitzien.

Heb de fles net te koop gezet omdat Jan Jonas van de week is geweest voor voedingsadvies. Hij zegt dat ze het niet meer nodig heeft omdat ze nu een stofwisselingskuur krijgt. Misschien het proberen waard? [EA-TK-AP] Equistro Kerabol - Hoeven knappen er écht van op

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:51

BaiNar schreef:
Ik zal de link even plaatsen voor de mensen die hetzelfde probleem hebben met hun oudje...
http://www.topdiervoeders.nl/lucerne-zo ... -1199.html

Hey Wen! Hoorde van de week al dat het heel goed voer is van HugHo, schijnt veel 'schoner' te zijn dan andere merken.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:44

supertekkel schreef:
Dat komt omdat Agrifirm (de organisatie waar subli onder valt) gefuseerd is. Dat is allemaal niet zo heel braaf gegaan.

Anyway, er is ook een goed alternatief nu; Senior / Light Muesli van Vente diervoeding. Kwa voedingswaarde zit deze muesli nog net iets boven de Serior priores van Subli. Prijs is ongeveer gelijk.

Moet je de Senior-Light Muesli van Vente waar jij het over hebt ook weken?
Die van mij kan echt alleen nog maar Seniores Priores van Subli eten, daar doet hij het kwa gezondheid super op, alleen wordt hij er helaas niet dik van ;( .
Hij blijft helaas mager, hij is dan wel bijna 29 en +/- 1.75 groot, krijgt 6,5 kg seniores per dag, maar zou hem zo graag iets dikker willen hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:52

Waaltje, Haboshof ( zij heeft een opvang voor oudere paarden ) voert grotere paarden / KWPN-ers naast de seniores priores altijd nog 1 kg merriebrok erbij om ze wel goed op gewicht te houden. Misschien een goede tip voor jou ???

waarom voeren jullie lucerne bij voor oudere paarden trouwens ? De scheven calcium : fosfor verhouding is niet gunstig + veel calcium voeren is ook niet goed voor oudere paarden omdat dat de nieren extra belast. Waarom voeren jullie dan b.v. geen grasmix of optiform ??