Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:07

Heb je enig idee wat er mis is dan? Vandaag dierenarts even bellen anders? Niet eten vind ik altijd wel een dingetje…

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:08

Dank jullie wel allemaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:50

juval dat is inderdaad wel wat eng als de brokjes liggen blijven.
hopelijk trekt dat snel bij.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:54

Juval heb je coloscan in huis? Helpt soms ook bij de eerste tekenen. Hier is het ook geen brokjes willen dan klopt het niet en krijgt hij eerst coloscan, wil hij gaan liggen dan hetzelfde maar dan bel ik nog net wat sneller de dierenarts.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:17

Juval, daar zou ik me ook zorgen over maken. De meeste paarden zijn gek op hun brokjes. Maar als het voordroog wel op is, zou het dan nog iets met tanden kunnen zijn omdat er kennelijk wel eetlust was? Misschien beetje kiespijn of zo en dat de brokjes dan te hard voelen? Als je er slobber van maakt, gaat het dan wel op?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:22

Bagheera, heel veel sterkte met dit grote verlies.... wel een mooi idee dat ze weer samen zijn ... :(:)

Hoe is het vandaag Juval? Bij mij zouden ook alle alarmbellen af gaan met zoiets. Hopelijk valt t mee!

Prachtige nieuwelingen die trekpaarden!

Meestal is het hoe groter het dier, hoe minder oud ze worden. Pony's worden vaak ouder dan grotere paarden, evenals bij honden. Denk dat t daarom oud wordt genoemd voor een trekpaard ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:26

Tancreda4 schreef:

Meestal is het hoe groter het dier, hoe minder oud ze worden. Pony's worden vaak ouder dan grotere paarden, evenals bij honden. Denk dat t daarom oud wordt genoemd voor een trekpaard ?

Dank je, mijn trekpaard is zo'n nieuweling hier. Ja klinkt wel logisch wat je zegt, bij honden weet ik dat ook. Is wel interessant want ik ging ervan uit dat een paard toch wel richting 30 kan worden tegenwoordig. Niet meer actief bereidbaar, maar dat betekent dus dat als je een trekpaard van 20 koopt dat je dan eigenlijk niet op die leeftijd moet rekenen. Hmm. Eyeopener. Nooit over nagedacht. Ook niet toen ik mijn oudje vorig jaar kocht.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:31

Heel veel sterkte Richard :(:)
Hoe gaat het nu Juval? Eet ze verder wel hooi e.d. en alleen brok niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:31

de brokjes zijn inmiddels wel weer op. Ik heb altijd colosan in huis, dus die gebruik ik ook als het nodig is, maar ze ziet er niet koliekerig uit, dat toont ze anders altijd duidelijk (painface en gaan liggen)

Ze wilde graag naar buiten, dus daar zijn ze nu. Ik ga voor vanmiddag lekker slobber voor haar maken. Het voordroog eet ze gelukkig wel, dus ik ben niet bang dat ze verhongerd, ze wilde onderweg naar de paddock ook graag gras eten.

wat het is??? misschien inderdaad iets met de tanden. Ze is de laatste keer overgeslagen door de tandarts omdat ik verdoven eng vindt (hartruisje), maar misschien moet ze er binnenkort toch maar aan geloven.

welkom Monique, wat een mooi paard, wat glimt ie mooi op de eerste foto's! <3

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:55

Monique1963 schreef:
Tancreda4 schreef:

Dank je, mijn trekpaard is zo'n nieuweling hier. Ja klinkt wel logisch wat je zegt, bij honden weet ik dat ook. Is wel interessant want ik ging ervan uit dat een paard toch wel richting 30 kan worden tegenwoordig. Niet meer actief bereidbaar, maar dat betekent dus dat als je een trekpaard van 20 koopt dat je dan eigenlijk niet op die leeftijd moet rekenen. Hmm. Eyeopener. Nooit over nagedacht. Ook niet toen ik mijn oudje vorig jaar kocht.

Het is ook vaak omdat ze al snel artrose hebben en hier door hun bouw en gewicht sneller veel last van hebben. En vaak is een reden bij trekpaarden om in te laten slapen voordat het lichaam op is, de CPL aan de benen. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de CPL het gaat winnen en Orrie daardoor geen 30 gaat halen. Ik ken er ook eentje die accute COPD had en dat bleek ook wel vaker voor te komen bij de ‘grote’ paarden op latere leeftijd.
Toen ik Orrie kocht op 18 jarige leeftijd was dat al oud en heb ik er altijd rekening mee gehouden dat dit haar laatste jaren zijn en ik er wellicht al binnen een jaar niet meer op kon rijden. Onder de gedachte ‘grote lichamen worden sneller oud’.

En ik denk dat er ook wel verschil zit in het paard als ie heeft gewerkt (geploegd, bomen gesleept etc). Of gewoon recreatief is gereden en op de weide heeft gestaan. Orrie heeft bomen gesleept en is fokmerrie geweest. Ik heb ook altijd het idee dat dat ook wel wat doet op een lichaam, maar dat is mijn persoonlijke blik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:29

[/quote]

Dank je, mijn trekpaard is zo'n nieuweling hier. Ja klinkt wel logisch wat je zegt, bij honden weet ik dat ook. Is wel interessant want ik ging ervan uit dat een paard toch wel richting 30 kan worden tegenwoordig. Niet meer actief bereidbaar, maar dat betekent dus dat als je een trekpaard van 20 koopt dat je dan eigenlijk niet op die leeftijd moet rekenen. Hmm. Eyeopener. Nooit over nagedacht. Ook niet toen ik mijn oudje vorig jaar kocht.[/quote]

Het is ook vaak omdat ze al snel artrose hebben en hier door hun bouw en gewicht sneller veel last van hebben. En vaak is een reden bij trekpaarden om in te laten slapen voordat het lichaam op is, de CPL aan de benen. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de CPL het gaat winnen en Orrie daardoor geen 30 gaat halen. Ik ken er ook eentje die accute COPD had en dat bleek ook wel vaker voor te komen bij de ‘grote’ paarden op latere leeftijd.
Toen ik Orrie kocht op 18 jarige leeftijd was dat al oud en heb ik er altijd rekening mee gehouden dat dit haar laatste jaren zijn en ik er wellicht al binnen een jaar niet meer op kon rijden. Onder de gedachte ‘grote lichamen worden sneller oud’.

En ik denk dat er ook wel verschil zit in het paard als ie heeft gewerkt (geploegd, bomen gesleept etc). Of gewoon recreatief is gereden en op de weide heeft gestaan. Orrie heeft bomen gesleept en is fokmerrie geweest. Ik heb ook altijd het idee dat dat ook wel wat doet op een lichaam, maar dat is mijn persoonlijke blik.[/quote]

Ja dat denk ik absoluut ook, hoe meer ze belast zijn hoe sneller ze op zijn. Mijn paard is fokmerrie geweest de laatste 8 jaar en alleen in het begin van haar leven gereden.

Sil1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:15

Bagheera heel veel sterkte met dit grote verlies…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:09

Afbeelding
ze had twee emmers slobber gehad en stond boven het stroomdraad een dutje te doen <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:13

Ik heb voor Zoëy net Senior Crumbs gehaald, omdat ze vanmorgen de brokjes ook weer liet liggen. Dus dit maar eens proberen. de slobber (proefverpakking) gisteravond ging er goed in.

Iemand ervaring met dit voer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:15

nee,ik wilde die ook wel proberen maar is hier in de buurt niet te krijgen.
geloof dat het wel goed is,hoor wel goede berichten er over.

als slobber wel gaat en de brokjes niet dan kun je de brokjes eventueel ook natmaken?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:26

Ik voer de Senior Crumbs. Joris vindt het smakelijk en ik vond het handig dat het niet lang hoeft te weken.
Krijgt nu 2,5 schep crumbs en 0,5 nutrimash, daarbij 1,5 schep vezels(of senior of vital bix). Hij eet ook nog wat gras(wat hij nog weg krijgt met 2 kiezen)
Hij gaat nu niet mager de winter in, is er goed van bijgekomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:30

Ik maak de gewone brok nat, laat het een poosje staan en dan wordt het vanzelf pap. Beetje roeren, klaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:32

de senior crumbs bevallen goed, Zoëy eet ze met smaak. Fijn!
ik heb de winterdeken maar weer opgezocht, vies waterkoud vind ik het.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:12

Ben even een tijdje niet online geweest...

Bagheera heel veel sterkte :(:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:24

Ik was gisteren op stal. Even bij kuddegenootje een dekentje opleggen en met ander paard uit de kudde even gewandeld. De wei/kudde is gewoon zo gek, vreemd, stil en leeg. |( En gek om ze te wandelen terwijl ik altijd met mijn eigen paard wandelde. Heb ze allebei een hapje gegeven van het voer van de oma's. Dat is nu bijna op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:54

ja dat is zo onwerkelijk dan…ik had dat met appie ook heel erg.
ik verwachte ook steeds dat hij er zo ineens aankwam.
wel fijn dat je er nog heen gaat en de andere pony’s wat aandacht kan geven. :(:)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:22

Dat lijkt me zo lastig Bagheera, de eerste keren weer op de wei komen dan Sterkte

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:04

Dat lijkt me heel raar. Op stal te komen zonder de oma.
Blijf je wel gewoon op stal komen, of was dit een alig?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:20

Heel confronterend Richard.

Branco zijn ingreep is een week uitgesteld. Hij wordt nu maandag geholpen. Hij doet het zo goed de laatste tijd. Hij is helemaal happy dat hij weer aan het werk mocht deze week (wij hadden vakantie gehad, en daarvoor had dochter een blessure dus hij had een tijdje stil gestaan). Hij is echt nog niet toe aan pensioen. Hij was ook helemaal jaloers dat we wel wat met ons andere paard gingen doen. Dan gaat hij een beetje mokkend achterin de paddock staan. Of, als hij op stal staat gaat hij overdreven aandacht vragen. Hem deze week dus eerst maar eens gelongeerd voor dochter erop ging. In plaats van standje straalraket wat hij ook wel eens doet gedroeg hij zich voorbeeldig. En met rijden was hij ook een engeltje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:01

hoe gaat het nu?
houd iedereen het nog droog met alle regen en wind, morgen verwachten ze dan ook weer storm er bij.