Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:26

akshay ja sorry, wist even niet meer wie het nou was met de gebitsproblemen.

richard :(:)
zo moeilijk, maar ook zo juist om te doen.
hoop op nog hele mooie momenten voor jullie deze laatste periode

Queelens

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:55

Tancreda heel veel sterkte hoop echt voor je dat ze de oorzaak vinden en het weer goed komt. Het is zo zielig als ze pijn hebben.

Richard in het bijzonder veel sterkte. Lijkt me inderdaad heel erg gek. Probeer er het beste en wat moois van te maken deze week.

Schim is donderdag inderdaad weer mee naar de kliniek geweest. De lange reis heen ging erg voorspoedig en hij kwam overfit aan := waren ruim 3 kwartier te vroeg dus hij heeft lekker aan de hand kunnen grazen en scharrelen en zichzelf op kunnen winden om een paar runderen :P

Tijdens de controle stuitte we op de rechter achterkies achter zijn opgevulde diastema die los is komen te zitten en die hoogst vermoedelijk al aan het ontsteken was. Aangezien net de linker achterkies was getrokken had hij aan beide kanten pijn. De ontsteking verklaart ook waarom hij zo wispelturig was in hoe hij zichzelf voelde. Toen de kies er eenmaal uit was werd dat bevestigd. Er loopt een soort gangetje door de kies heen waar de ontsteking zijn weg aan het banen was.

We zijn nu 1,5 dag verder en hij oogt qua fitheid veel comfortabeler en stabiel. Hij eet, ook hooi. Nog niet meeega veel maar wel voldoende naar mijn zin. Het blijft de komende dagen nog even spannend maar we hebben goede hoop :)

Afbeelding
Je ziet hier ook goed het baantje wat door de kies heenloopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:56

wat lijkt datnapart zeg!
en ik heb er niet veel verstand van hoor,maar heeft dat opvullen van die diastema dan wel zin gehad eigenlijk?
fijn dat het nu goed lijkt te gaan :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:51

Normaalgesproken heeft het zeker nut, vooral als je pockets krijgt of ontstoken tandvlees van al het eten wat er tussen gaat zitten rotten. Door zon vulling komt het geïrriteerde of ontstoken tandvlees tot rust. Zolang het tandvlees er oke onder blijft heeft het niet veel zin. Een andere diastema bij peri is bijvoorbeeld niet gevuld. Nu voor die twee weken heeft het dus niet gek veel zin gehad maargoed dat wisten we van tevoren niet.

Maargoed die diastema is nu helemaal weg haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:59

ja ah oke zo ja,nou hopen dat het allemaal weer helemaal goed komt nu :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:17

Marieke dus toch weer naar de kliniek. Gelukkig is er nu wel gevonden wat hem niet lekker zat. Nu duimen op een goed herstel

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:28

@queelens
Fijn dat er toch nog iets gevonden is wat vervelend was.
Hopelijk gaat het vlot beter.

@richard, de laatste week is niet fijn. Maar uiteindelijk weet je dat het de juiste beslissing is.

@tancreda hoe is het nu met je ukje?

Zusje doet goed werk met iris hoefjes leren geven/vasthouden etc....
Onder toeziend oog natuurlijk
Afbeelding

Iris krijgt gelukkig ook al een vollere kont... dat was echt zo'n mager dakje... inmiddels trekt ze een beetje bij. Wat ook wel moet voor de winter!

Hopelijk krijgen we nog weer een paar dagen droog weer.... het is hier goed nat geworden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:38

ja, wat een regen he, natte bende is het hier overal, dus vandaag een verplicht dagje paddock. Nou vinden ze dat niet erg want de paddock is gedurende de zomer niet gebruikt, dus aardig overwoekerd. Dagje avonturen dus voor de dames. Ik hoop toch dat ze volgende week nog wel op de wei kunnen.

Fijn dat Iris lekker bijtrekt!

Tancreda, veel sterkte voor je pony, ik hoop dat de koliek nu voorbij is. .

Queelens, fijn dat het bezoekje aan de kliniek goed is gegaan. ook goed dat zijn eetlust wat terug lijkt te komen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:59

We krijgen vanavond/vanacht/morgen nog een bak regen en hopelijk dan weer beetje droog zodat alles ook weer beetje op kan gaan drogen en de dekentjes ook weer even af kunnen. #vingergekruisd

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:55

Akshay, fijn dat ze tevreden zijn over de genezing van t kiezengat!

Richard, prachtig en zo waardevol deze momenten in film.... knuff :(:)

Hagelslag, ze staat op de paddocks en we hebben geen zaailingen in de paddocks (en weide ook niet maar daar komt ze niet). Worden ze daar niet meer atactisch van?

Wat een braaf kind is Iris! Al voetjes geven. Zoet! Fijn dat ze aan het bijkomen is.

Queelens, wat goed dat jullie toch naar de kliniek zijn gegaan dan. Nog een ontstoken kies, wat een pech zeg! Ziet er idd flink aangetast uit. Hopelijk gaat de genezing nu voorspoedig!

Mijn kleine voelt zich gelukkig goed en geen koliek meer gehad. Maar ze heeft die nacht amper gegeten, toen hele dag niet ivm de medicatie, daarna mondjes maat.... ze zit nog niet op d'r oude rantsoen en ze heeft honger. ze voelt zich super goed maar is boos woest en wild nu. Ze haat de stal, ze wilt eten, ze wilt weg. Kan niet echt een connectie met haar maken zo opgefokt is ze. Niet fijnnhaar zo te zien en ze is al veel kilo's kwijt. Fijn dat ze niet ziek is, maar dit is ook niet alles. Ik wil er eigenlijk niet heen maar ga toch maar, zodat ze eventjes eruit kan. Wandelen, rommelen in de longeerbak. Ik hoop dat ze dinsdag mee naar huis kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:49

Wat een mooi filmpje Richard <3

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:56

Hoe staan jullie oudjes nu het weiseizoen echt wel ophoudt?

Mijn paard staat weer op stal met 4 uurtjes paddock sinds maandag en ik merk dat ik zo niet weet waar ik haar blij mee maak: Ze lijkt oprecht tevreden in haar stal en wilde de laatste weken ook heel graag naar binnen vanaf de wei (ook omdat de voedingswaarde in het gras gewoonweg niet meer voldoende voor haar was, er moest echt hooi bij). Maar toch, van de zomer heeft ze heerlijk 24/7 op het land gestaan en was ze ook heel blij en tevreden. Dan toch opzoek naar een stal waar ze 24/7 buiten kan komen? Dan wordt haar slobber natuurlijk niet meer 2x per dag gevoerd en die lijkt ze echt echt nodig te hebben om koliek te voorkomen. Stal waar ze overdag langer buiten komen? Of blijven staan en niet meer verhuizen, ze staat ook fijn met haar paardenvriendinnen. Op haar vorige stal miste ik een paard met wie ze echt klikte.

Ik weet het even niet en dit blijft nog wel even door mijn hoofd malen... Voor nu blijf ik mooi staan, maar houd ik ondertussen mijn oren en ogen open. Dromen over een eigen plekje om de Veluwe, zodat we in de weekenden lekker een rondje Veluwe kunnen pakken mag toch?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:15

Lastig freyr. Als ze verder heel tevreden lijkt en het goed doet? Verhuizen is ook weer zo impactvol en een risico. En zijn er geen opties om iets langer buiten te staan, 2 uurtjes?

De mijne staat zomerseizoen ook 24/7 buiten en sinds 2,5 week snachts op stal. Ze gaan dan vaak met het daglicht mee naar buiten en binnen. Nu dus ongeveer van 8-7 buiten. Hij heeft nu een eigen weitje waar nog gras op staat en hij vindt de stal gelukkig ook geen probleem.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:40

Freyr, als ze nu blij is en graag naar binnen wil, waarom zou je haar dan 24/7 buiten willen hebben? Klinkt alsof ze het juist hierop goed doet? 4 uren is niet lang natuurlijk.. maar ik neem aan dat je zelf ook nog komt? Of kan een stalgenootje je paard in de avond misschien ook nog buiten zetten?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:11

Bij mij is het 24/7 buiten met toegang tot ruime schuilstal. Vind 4 uur per dag buiten niet heel ruim, daar zou die van mij fysiek stijf van worden. Voor hem werkt juist altijd kunnen scharrelen heel goed.
Hij loopt nog steeds elke avond in de tuin. Alleen is daar nu ook het gras ver op, dus hangt er een hooinet voor hem in een boom :))

Gisterenavond heb ik hem toch maar een regendeken op gedaan omdat het heel guur waaide en lang zou gaan regenen. Maar toen ik ging voeren had hij zichzelf mooi in de schuur gezet (deur is altijd open, de hond woont daar ook) en stond hij naast de bank van de hond me aan te staren :')

@Queelens, wat balen dat er nog een kies uit moest, maar wel heel fijn dat er wat is gevonden. Hoe is het nu? Gaat het eten nog steeds beter?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:30

ligt ook wel wat aan je paard hoor,kelly wil helemaal niet op stal.
dan staat ze ook alleen want de groep is buiten en daar wil ze bij blijven.
dus die blijft buiten, is voor haar gewrichten ook beter dat ze blijft bewegen.
maar ik kijk het bij haar aan hoe het gaat met eten, of ik haar tevreden en op gewicht kan houden.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:36

Freyr, ik stond er een paar jaar geleden een beetje in zoals jij. In de winter kwam mijn merrie ook ongv 4 uurtjes op een paddock en ik dacht ja.. weinig… maar ze leek prima tevreden en liep los naar haar stalletje. Maar het bleek echt een routine-ding te zijn. Ze wist dat ze om zo laat naar buiten ging en zo laat naar binnen.

Toen ik verhuisde en ze de hele dag buiten kwam met hooi en vriendjes zag ik haar onwijs opbloeien. Waar ik eerder dacht dat ze gewoon een chagrijnige oude merrie werd, werd ze ineens heel vrolijk en keek ze echt anders uit haar ogen.

24/7 is misschien ook weer wat veel, maar dat ligt aan je paard. Mijne vond haar stal snachts wel fijn maar er zijn veel paarden die echt heel happy zijn met 24/7 buiten, ook in de winter. Gewoon zorgen voor genoeg hooi, een rustig groepje en zonodig een deken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:40

Mijn oude ruin is nu ook wat schraal, ik hoop met goed voeren hem weer wat dikker te krijgen, maar moet ook voorzichtig zijn qua suikers omdat hij PPID heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:47

kelly is nu wel mooi op gewicht,maar ik ben wel nu al de slobber aan het verhogen.
heb gister twee emmers klaar gemaakt voor vandaag en een eiwit supplement besteld.
gras is bij ons ook zo goed als op,ben echt met de laatste restjes bezig voor de weilanden dicht gaan en blijven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:48

Welke slobber geef je?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:57

ja ik geef een combinatie van meerdere producten,omdat kelly het anders niet lekker vind.
mijn basis is altijd de fibernuggets van pavo,mooie groffe grasbrok.
en op dit moment meng ik dat met de seniores priores en fibrebeet.
1 schep fibernuggets,3/4schep seniores en een 1/2 schep fibrebeet.
en ik maak het niet al te nat zodat ze nog wel wat er op moet kauwen.
en als ik het geef even een halve schep muesli er door mengen.
is nu even makkelijk omdat de welkoop 2 km verderop zit en dat kan ik makkelijker halen.
vorig jaar gaf ik combi van fibernuggets,met equifyt zupa en muesli,dat ging ook prima.
en dan 3 of 4 emmers per dag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:12

Freyr, lastig he. Vier uurtjes paddock voor een oudje is niet zo heel veel. Ene kant is stal fijn omdat ze dan lekker warm droog staan, kunnen bijtanken, eigen voer hebben... Maar de minimale beweging is wel een nadeel. Ik weet niet of ik in jou geval snel naar 24/7 buiten zou gaan, maar wellicht een plekje waar overdag meer uren buiten zijn? Maar snap je twijfels, want een verhuizing is ook wel weer een impact en je weet hoe ze nu op haar huidige stal staat en daar wel aard, en dat is mar de vraag bij een nieuwe stalling...

Hier sinds een week ongeveer snachts op de paddock en nog overdag op het land. Niet hele dagen, want het is hartstikke nat op het land. Maar proberen het nog wel even zo te houden, overdag een paar uurtjes. er is nog voldoende gras, het geeft meer beweging en scheelt eerlijk is eerlijk ook geld ivm minder hooi voeren ;) Straks weer 24/7 paddock en als het echt heel nat is, komen ze een keer een nachtje op stal (morgen??). Mijn paddock is wel echt nat nu, niet eerder dat er zoveel water in stond en daar baal ik echt van. Ik baal ook echt dat er zoveel regen blijft vallen en komen, want ik had ze graag nog echt langer op het land gehad, we hebben nog een heel stuk over waar nog niets heeft gestaan en eigenlijk nog even kaal moet.

Mn pony is weer thuis *\o/* Helaas niet echt veel duidelijkheid waar de koliek van kan komen. Ze wordt wel voor maagzweren behandeld omdat ze wat lichte plekjes had. Maar eigenlijk niet noemenswaardig voor zulk heftige koliek. Dus ik ben nog niet heel gerust.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:35

In het cushing topic wordt ook veel voer voor oudjes genoemd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:40

ik denk dat als je het zoveel mogelijk houdt op een ruwvoervervanger gebaseerd op gras/kruiden dat het dan wel in orde is?
dan zit je dacht ik wel zo tussen de 7-10% suiker . dat is wel iets wat kan toch?
ik kijk er wel een beetje naar,kelly is wel wat gevoelig voor veel suiker,blijft toch een tinker.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:01

Suikers en zetmeel moet je bij elkaar optellen toch om een beetje goed uit te komen? Sommige dingen zit zoveel zetmeel in dat ik het ook niet aandurf.

Ik voer nu Vitalbix + grasmix van Hartog, ik probeer inderdaad zoveel mogelijk ruwvoer vervanger te geven bij het hooi wat hij krijgt, gelukkig is zijn gebit nog goed.