[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:50

zijn toch ook allemaal mooie leeftijden! Dat ze maar allemaal gezond nog ouder worden :)

Limerick had ook in de blubber gelegen, jammer dat ze dat zo lekker vinden.. maar ach :+
Ze gaan het hele jaar door overdag de wei in, schoonmaken heeft amper zin :D

JoT

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:04

Macho rolt tegenwoordig dagelijks in de paddock. Als ik mazzel heb aan één kant, maar vaak genoeg kan ik ook twee kanten 'ontzanden'. Of als het geregend is, ontmodderen. Erg fijn... Dat beest heeft echt ergens in zijn stamboom een varken zitten, dat kan gewoon niet missen :P

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:48

Ik heb een pony van 25 jaar jong die het gelukkig nog erg goed doet. Ze krijgt 2 plakken hooi, 3 kg luzerne en 2 kg basisbrokken per dag. Ze is precies goed op gewicht nu. Nu heb ik haar dit jaar vanaf november elke dag een schepje poeder Total Supply van Pavo gegeven voor de extra vitamines en mineralen, omdat het gras op was. Nu wil ik eigenlijk graag iets om haar iets soepeler te maken. 's Ochtends loopt ze wat stijf als ze de wei in gaat en ze sleept nog wel eens met haar achterbenen.

Nu mijn vraag:
Is het beter om haar een supplement voor soepele spieren of voor soepele gewrichten te geven? Ze doet het verder prima, ze heeft geen last van ziekten, maar ik wil haar graag wat soepeler zien lopen.
In hoeverre zijn die extra vitamines echt nodig? Ik heb het aan haar gegeven omdat ik een kilo gekregen had, maar zit nu een beetje te twijfelen om hiermee door te gaan.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:30

Zucht ik vrees voor teveel eiwit in mn kuil....... heb er eentje met dikke benen staan. Net het kuil dat in de stal lag maar op de mesthoop gegooit en morgen met mn dierenarts overleggen..... Zaterdag een flinke aanhanger hooi halen vrees ik!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:24

Misty_MMS schreef:
Ik heb een pony van 25 jaar jong die het gelukkig nog erg goed doet. Ze krijgt 2 plakken hooi, 3 kg luzerne en 2 kg basisbrokken per dag. Ze is precies goed op gewicht nu. Nu heb ik haar dit jaar vanaf november elke dag een schepje poeder Total Supply van Pavo gegeven voor de extra vitamines en mineralen, omdat het gras op was. Nu wil ik eigenlijk graag iets om haar iets soepeler te maken. 's Ochtends loopt ze wat stijf als ze de wei in gaat en ze sleept nog wel eens met haar achterbenen.

Nu mijn vraag:
Is het beter om haar een supplement voor soepele spieren of voor soepele gewrichten te geven? Ze doet het verder prima, ze heeft geen last van ziekten, maar ik wil haar graag wat soepeler zien lopen.
In hoeverre zijn die extra vitamines echt nodig? Ik heb het aan haar gegeven omdat ik een kilo gekregen had, maar zit nu een beetje te twijfelen om hiermee door te gaan.

Vaak is het bij ouderdom de gewrichten die problemen geven.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:49

Ik heb een E-pony van 22 jaar.
Ze zit nog goed in d'r vel en heeft eigenlijk geen kwaaltjes.
Van de winter heb ik eigenlijk niet gereden, maar nu wil het weer op gaan pakken.
Ik ben al begonnen met longeren.

Maar nu is ze nogal stijfjes en struikelt ook veel.

Ik zit te denken om een supplement bij te voeren.
Zodat we wat soepelen wordt en geen problemen krijgt bij het opbouwen van de training.

Wat zou ik hem kunnen geven, iemand tips?

Mijn andere paard gaf ik na de training altijd selenium+vitE, zou dit ook nu slim zijn?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:07

Wendals Herbs Easy Mover
NAF Veteranen

Iemand ervaring met deze supplementen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:05

Het is eerst wel handig om te weten of hij/zij last heeft van zijn spieren of gewrichten. En dan daarbij een supplement zoeken....

En wat voer je ? Als je weinig krachtvoer geeft heb je grote kans op een vit e tekort in ieder geval ( loopt terug in het hooi naarmate dat ouder wordt ). Met alleen hooi voeren loop je zowieso meer kans op tekorten in het voer.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:55

Ik heb eens nagevraagd, het is een welsh x arabier.
Maar ze zouden de papieren erbij zoeken

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:29

Ik weet niet of het haar spieren of gewrichten zijn.
Nu ik een paar dagen aan het longeren ben, gaat het al stukken beter.
Denk dat het gewoon een beetje stijvigheid is en de leeftijd.

Ze krijgt ook biks en graan, 2 kg per dag.

Maris schreef:
Het is eerst wel handig om te weten of hij/zij last heeft van zijn spieren of gewrichten. En dan daarbij een supplement zoeken....

En wat voer je ? Als je weinig krachtvoer geeft heb je grote kans op een vit e tekort in ieder geval ( loopt terug in het hooi naarmate dat ouder wordt ). Met alleen hooi voeren loop je zowieso meer kans op tekorten in het voer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:35

Waarom voer je aan een E pony zoveel krachtvoer ? Of heb je het idee dat je haar /hem anders niet op gewicht kan houden ?

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:07

als ik de mijne dat voer dan past hij niet meer door zn staldeur denk ik :+

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:32

In de zomer geef ik hem 2x een 1/2 kg, dan loopt ie veel in de wei.
In de winter als ie veel binnenstaat, geef ik hem meer.
Hij krijgt geen sportbrok ofzo hoor, gewoon basisbrok+muesli.
Hij was nu ook een beetje ingevallen van de winter, dus ben ik wat meer gaan voeren.

Het is wel een pony die snel wat mager wordt, of nou niet echt mager maar een beetje ingevallen.
Na een training of 'renpartij' in de wei, is ie ook vaak wat ingevallen.

Dus zijn krachtvoer heeft ie gewoon nodig.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:49

Ahh ok.. Limerick staat hele jaar door in de wei overdag en heeft nogal aanleg om dik te worden
Hij krijgt maar 2 handjes krachtvoer per dag :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:02

Oke, nou die van mij heeft dus geen aanleg om dik te worden.
Misschien kunnen ze iets van elkaar krijgen :D .

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:05

als dat zou kunnen.. hij moest van de dierenarts op rantsoen ;p

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:47

hagelkruis : en krijgt ze daarnaast dan ook onbeperkt hooi ? Want normaal geef je eerst altijd meer ruwvoer om een paard op gewicht te houden.... Ter vergelijk : mijn KWPN-er van 1.70 krijgt nu 1,5 kg per dag, dat is de eerste winter dat hij meer krijgt, anders kreeg hij maximaal 1 kg krachtvoer per dag.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:31

Hij krijgt niet onbeperkt hooi, maar wel een paar keer per dag.

Op zich denk ik dat ik zijn voer goed onder controle heb.

Mijn vraag ging over voedingsupplementen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:49

Ik heb het topic doorgelezen vanaf pagina 30. Maar ik heb toch nog wat vraagjes. De pony van een vriendinnetje staat sinds 6 maanden ongeveer bij mijn fjord op de wei. De pony heeft een aantal jaar meegelopen in de manege lessen en is nu met pension. De pony staat nu dus ter gezelschap bij mijn fjord.

Gister viel het mij op dat de pony toch flink af is gevallen. Uiteraard zijn er veel spieren weg, maar je ziet de ruggengraat en de flanken zijn ingevallen. Voorheen kreeg de pony kuil en 1 kilo brok per dag en was altijd wat moeilijker op gewicht te houden. De pony stond op stal en liep 4 uur per dag buiten. Nu staat de pony op de wei en bij slecht weer ´s nachts op stal. Ik heb ze het liefst zoveel mogelijk buiten lopen.

Op het moment krijgt de pony een halve voerschep bietenpulp, kwart voerschep zemelen, 1 schep optiform en samen met de fjord een halve baal hooi per dag. Helaas is mijn fjord een flink snelle eter, dus ik ben bang dat de pony niet heel veel hooi krijgt. Als ze op stal staan krijgt de pony 3 plakken voor de avond als extra. Ik wil alleen niet veel meer hooi op de wei voeren omdat mijn fjord te dik is.

Ik ben nu van plan om de pony 2x per dag seniores priores te voeren ipv de bietenpulp, 2 scheppen optiform en nu wil ik er nog iets extra´s bij voeren. Ik zit nu te kijken naar muesli, maar welke? Meer hooi voeren gaat helaas niet. Of ik moet haar voortaan elke avond op stal zetten. Dan kan ze 's morgens en 's avonds extra hooi krijgen.

Ze staat momenteel ook niet onder een deken maar ik merk wel dat dit haar veel energie kost om haar zelf warm te houden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:16

Sowieso onder een deken zetten denk ik! Dat scheelt echt heel veel, zeker als je zegt dat ze moeite heeft zichzelf warm te houden!
Kan je haar anders niet met wat hooi of eten in een prikweitje zetten (gewoon tot ze gegeten heeft) zodat de fjord er niet bij kan? Dan hoeft ze niet perse binnen/fjord niet alleen en kan ze toch gewoon rustig eten (eten duurt bij oudere paarden vaak ook wat langer).

Hoe oud is de pony in kwestie? maar zou iig beginnen met deken, dat scheelt al stukd enk ik!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:37

ik zou ook een deken op doen als je merkt dat de pony moeite heeft zich zelf warm te krijgen. ik zou haar apart bij voeren, desnoods als jij met je fjord aan rijden etc bent.

de fjord kan niet bij haar pulp/senior priors?
ik ken optiform niet maar dat kan je denk ook gewoon naast de senior priors voeren. verder maakt de musli niet zoveel uit, mijn voorkeur zou gaan naar een senior musli/brok.

is het gebit van de pony nagekeken? met een slecht gebit kauwen ze slecht en word het eten moeilijk verteerd.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:45

Een half jaar geleden is ze naar de tandarts geweest. Toen waren haar tanden nog prima in orde.
Vandaag ben ik naar de boerenbond geweest. Ik heb een zak gerste mix van Mijten meegenomen en omega 369 mix van subli.

´s morgens krijgt ze een voerschep bietenpulp met een halve voerschep zemelen, daarnaast 1 plak hooi.
´s middags op de wei 4 plakken hooi (samen met de fjord)
´s avonds 0,5 kilo gerste mix, 2 scheppen optiform, omega 369 mix en schepje opkikker van naf. flinke bult kuil en een plak hooi.

Hopelijk krijgen we haar zo weer wat ronder. Omega mix ga ik opbouwen, Ik zet haar ´s nachts nu wel op stal, de wei is nu ook modderig en het is ´s nachts vrij koud. Hopelijk hoeft ze zo dan geen deken op. Op stal kan ze dan ook rustig haar kuil op eten. Mijn fjord mag absolut geen kuil hebben (zomereczeem).

http://mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv
Optiform van Mijten

SpringBreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:48

Handig topic!
Ik heb zelf een draver van ongeveer 21 jaar. Meneer is 1 jaar geleden verhuisd naar zijn huidige pensionstalling en flink afgevallen, o.a. door het voerbeleid daar op stal. Ik sta inmiddels op de wachtlijst voor een andere stal, maar daar moet eerst plaats vrijkomen. Hij is op dit moment al een heel stuk dikker doordat ik zelf bij ben gaan voeren, maar nog iets te dun (volgens de DA).
Hij krijgt vanuit stal s'morgens 1 schep muesly en 2 kg kuil en s'avonds 1 schep muesly. Tussen de middag krijgt hij van mij 2 scheppen zemelen en 1 schep gerstebrok en s'avonds 2 boodschappentassen hooi.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan voeren om hem goed op gewicht te krijgen? Liever geen ruwvoer, want de pensionhouder klaagt nu al dat hij te veel kruiwagens uit de stal moet halen omdat ik bijvoer. Aangezien er nog geen plaats is op de nieuwe stal, moet ik hem nog een tijdje tevreden houden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:20

de basis is toch echt nog altijf ruwvoer en vind dit een absurde reden om hem niet genoeg te geven..
tussen de middag krijgt hij dus wel krachtvoer, en geen ruwvoer? dat is niet bepaald goed voor een paard, de kans is dan erg groot dat je last van maagzweren krijgt.

SpringBreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:55

Tussen de middag krijgt hij krachtvoer, maar hij heeft dan altijd nog de helft van zijn kuil liggen, waar hij daarna verder mee gaat.