Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:21

ja ik ken het wel kelly is er ook wel eens mee gespoten, maar dan was het tegen mijt.
voordeel van dectomax is trouwens nog dat het ook tegen een aantal wormen werkt.
dus scheelt weer.

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:07

Dectomax werkt ook tegen schurftmijt en schurftmijt is vaak de reden van mok.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:45

Even wachten tot de regen voorbij is _O-

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:42

ah wat gezellig zo :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:29

Ik zal ophouden met foto's spammen _O-
Afbeelding

Jong geleerd is oud gedaan.
Ik had alleen de verzorgster niet verteld dat veulens wel eens mee galoperen _O- _O-

Dus die schrok zich ineens een hoedje _O- Maar layka word daar toch niet warm of koud van

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:14

Afbeelding

Voor mij hoef je niet te stoppen met de fotospam hoor :) altijd leuk!

Niet zo charmante foto van Zoëy. Ik kwam laatst deze foto van ongeveer 8 jaar geleden tegen. Afbeelding
Dan zie je de aftakeling wel erg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:31

jij hebt ook al zo’n plastic hooi bak staan haha, die zie ik best veel.
ja best wel een rug ook ingezakt he, ze blijven niet eeuwig mooi helaas.
of mooi, dat is geen goed woord,
want als ze ouder worden hebben ze wel vaak wel een onwijs mooie uitdrukking vind ik :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:25

@juval, oei daar zie je inderdaad duidelijk dat ze de 30 gepasseerd is.
Maar alsnog zie je een tevreden blik.
En ziet je er voor haar leeftijd nog behoorlijk goed uit 8-)

Ik heb trouwens destraks de dierenarts voor ukkies gebeld...
Helaas heeft ze behoorlijk jeuk en zag ik beestjes in haar manen.Afbeelding
Lang leve bonte ponies. Je ziet de luizen direct zitten.

Dus de dierenarts komt morgen langs

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:29

ai luizen, dat wordt wassen denk ik. Sterkte ermee!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:35

Jaein, het kan zijn dat ze eventueel een injectie gaan geven.
Mede omdat er een flinke worm besmetting was.
En ze al best goed eronder zit.
Ik heb destraks de luizen die ik zag zitten in de manen eruit gehaald en geplet.
Dus die kunnen alvast niet meer storen.

Maar omdat ze nog een beetje een snotneus heeft en dus echt een flinke wormbesmetting had, willen ze liever haar met dit weer niet kletsnat zien ivm weerstand.
Ze is ja gelukkig al behoorlijk bij getrokken(en ook al gegroeid _O- ) maar 100% fit is ze nog niet.

demijordens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:58

xLiez schreef:
Queelens schreef:
Dat vindt die vast lekker Barbara!
Die van mij genoot net ook van een klein portie kleefkruid :P

Zijn pees begint ook eindelijk wat slanker te worden!
[ [url=m/FC12rp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh wat fijn zeg! Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.

Mijn senior van 21 heb ik op actief pensioen gezet. We reden nog heel fanatiek maar hij heeft opeens moeite met bepaalde oefeningen. Linksom galop is hij heel stijf bij het schouder. Ik vermoed artrose maar zal eerst mijn osteopaat weer even langs laten komen. Meneer is nog heel actief in de wei dus misschien ook wel iets verrekt oid.

Geven jullie nog iets van supplementen voor ouderdom? Hij krijgt nu silicium van vitalstyle met glucosamine en msm er in.

Ik zie zelf veel (positief) verschil met het geven van jointpower + hyaluronzuur van horseflex
Buigen etc gaat haar een stuk makkelijker af!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:45

Queelens schreef:
Helaas toch weer niet goed met Peri. Heeft verhoging en wil niet eten dus de dierenarts belt zo direct terug voor overleg. ;(

Hoe gaat het nu met je paard?

Hoe is het met de niet uitgenodigde huisdieren Hagelslag? Heeft de dierenarts een geschikte behandeling kunnen voorschrijven? Krijg al jeuk als ik het beestje op de foto zie, blehg.

Wij hebben de vervolgafspraak bij de kliniek ingepland, komende donderdag controle op kies-gat. (eigenlijk om de plug eruit te halen ook, maar die had hij er al uit gewerkt voor ik de auto startte om hem naar huis te halen :+ )
Het zal mij benieuwen of hij nog net zo probleemloos mee de trailer in wil, 3e keer kliniek en tussendoor niks leuks gedaan met de trailer..
En dan toch eens even vragen wanneer hij weer een bitje in zou mogen. Zou hem deze winter graag aan de fiets fit houden, en eventueel voor de wagen. Maar beide heb ik het liefst een bitje in :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:13

Opzich zou een bitje al vrij snel moeten kunnen toch? Of is het de voorste kies die weggehaald is?
Als hij zich weer oké voelt, maar ook eens een leuk uitje plannen dan? Met de trailer naar bos of strand?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:18

Iemand van jullie die ook de Agrobs PreAlphin Senior geeft?

Ik geef het sinds kort aan mijn ouwetje en hij vind wel lekker volgens mij.
Ik deed mengen door de Fibermix van Vitalbix.

Alleen nu merk ik dat ie wel gedeelte laat liggen waar ie dan wel op gekauwd heeft en nat is.
Lijkt alsof ie toch niet helemaal weg krijgt.

Hoe geven jullie het?
Puur of gemend, droog of nat?

Thanks alvast

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:32

Sanet schreef:
Opzich zou een bitje al vrij snel moeten kunnen toch? Of is het de voorste kies die weggehaald is?
Als hij zich weer oké voelt, maar ook eens een leuk uitje plannen dan? Met de trailer naar bos of strand?

Ik vind het lastig in te schatten hoeveel hij eventueel nog last heeft van zijn mond. Pas deze week heeft het tandvlees een mooie rustige kleur. Maar het gat zelf is voor mij onmogelijk te zien.
Het zijn de op 1 na achterste kies en die ervoor geweest. Dus de voorsten en de aller achterste heeft hij nog.
We zijn nu 2x wezen stappen met een sidepull. En gisteren huppelde hij er zelfs stiekem een paar passen ''vandoor'' :))
Wilde inderdaad na de kliniek nog doorrijden naar het bos maar dat past niet meer in de planning. Dan wordt het daarna een keertje samen wandelen in het bos :) Hij zal wel braaf reizen. Maar ik zou het zelf heel logisch vinden als hij het keistom zou vinden :))

@NadiaM;
Ik voer ook de Agrobs PreAlpin Senior! We zijn nog aan de eerste zak bezig.
Ik merk dat hij als het té nat is een deel laat liggen. Ik ben dus zoekende naar de balans tussen ''niet droog'' en ''geen soep''. (Mijn IJslander vindt de soep overigens een prima maaltje, dus ik hoef niks weg te gooien. Maar meneer heeft geen bijvoer nodig..)

Gisteren had ik er een restje appelpulp uit de ontsapper door gedaan, toen liet hij niks liggen..
Verder krijgt hij er 75 gram vitaminebrokje doorheen, dus ik voer het redelijk puur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:36

maar op die plek ligt je bit toch niet,dus dan kan dat er toch prima in?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:40

Ja, bij ons is de laatste keer ook de een na achterste eruit gegaan. Ze waren even bang voor de achterste. Maar die zit nog mooi. Dus dat is fijn.

Ik zou na de controle gewoon lekker iets leuks gaan plannen. Mijn merrie was op een bepaald moment ook erg twijfelend om de trailer weer op te gaan na een aantal kliniek bezoeken. Dus toen eerst maar weer wat leuks gedaan :) dat werd meer gewaardeerd. Ik snap het ook wel, elke keer dat rammelende hok in stappen en dan overal geprikt en gedingest worden en dan terug dat rammelende hok weer in.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:45

@Akshay Oh dus kan ook als soepje geven?

Ik geef al fibrebeet en grasbrokken geweekt en idd wat vitaminebrokjes.
Dat geweekte eet ie allemaal goed.

Maar hij blijft gewoon te mager, mensen gaan me nu ook op aanspreken, best lastig.

Dus dacht de Agrobs er gewoon bij te geven en makkelijker omdat je niet hoeft te weken.
Maar hij heeft er dus toch wat moeite mee om weg te krijgen lijkt het.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:52

NadiaM schreef:

Maar hij blijft gewoon te mager, mensen gaan me nu ook op aanspreken, best lastig.

Dus dacht de Agrobs er gewoon bij te geven en makkelijker omdat je niet hoeft te weken.

''soepje'' is bij mij dus de term als het spul na een half uur staan nog afgegoten kan worden omdat er vrij vocht bij zit.
Mijn oudje laat het dan dus juist staan.

Helemaal droog heb ik niet geprobeerd omdat ik weet dat hij zijn voer beter waardeert als het natgemaakt is, dus het was niet in me op gekomen om dat anders te doen :))

Wat je qua voer extra kunt doen weet ik niet zo goed. Daar ben ik niet zo in thuis. Ik ben de Agrobs gaan bijvoeren omdat hij wat terug viel en ik extra wilde voeren. Maar het terugvallen is achteraf bezien gekomen doordat hij pijn had aan zijn mond. Hij trok al bij namelijk voordat ik de Agrobs aan het ophogen was qua hoeveelheid.

@ellepel: ik weet dat het bit van mijn paard niet tot onder zijn oog komt ;) maar ik vind het niet nodig om een bit in te doen als ik weet dat zijn mond nog ongemakkelijk voelt in zijn algemeen. Misschien vinden anderen dat te voorzichtig gedacht, maar ik vind het wel zo fijn voor hem om aan een eventueel ongemakkelijke mond niet nog extra prikkels toe te voegen in de vorm van een bit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:24

@akshay kun je niet een scheutje lijnzaadolie erbij voeren? Dat wil vaak ook vlot helpen een beetje vetjes te kweken.

Hier zijn uk en nuk zo schattig _O-

Ze kregen net biks... layka krijgt natuurlijk heel wat minder ivm vet genoeg...
Dus die moet ik dan af en toe even toespreken dat ze moet wachten(als uk het op heeft krijgt layka nog 2 kruimels voor haar geduld)

Afbeelding
Maar pissig kijken kan ze dan wel

Nu staan ze samen te snurken

Afbeelding

Voor de luizen krijg ik straks spul voor over de rug van de dierenarts. Had hij gister niet bij zich dus moet ik zo nog even ophalen.
Sws vond hij dat ze nog behoorlijk moest aansterken. Hij vond haar te dun en wormbuik hebben.
Ehm nee joh goh... in bijna 2 week is ze al zo extreem de lucht in geschoten...
Maar goed, ook de mest wou hij nog een x controleren en dan waarschijnlijk nog een x ontwormen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:04

NadiaM schreef:

hoeveel en hoe vaak geef je er van dan?
soms is het gewoon toch te weinig en zit het in meer en vaker voeren dat ze dan wel aankomen.

akshay:
snap ik, ik ben eigenlijk ook erg voorstander voor bitloos rijden!!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:48

Oh luizen dat is balen hagelslag, hopelijk heb je snel onder controle.

Tennessee is wonderbaarlijk opgeknapt. hij loopt niet meer stijf, is weer vrolijk en wilt weer dingen doen. Ik heb hem weer terug, alleen linksvoor dus atrose (wat ik al wist) en wat goed te managen is.
Dat andere komt dus duidelijk door de klappen die hij heeft gekregen en door zijn leeftijd heeft hij lang herstel tijd nodig.
Goed dat ik hem dus apart heb gezet samen met zijn vriendin.
Helaas mag dit niet zo blijven van de staleigenaar, als het stalseizoen begint wilt hij alle paarden weer bij elkaar hebben. Ik vind dit echt geen optie meer en proberen durf ik ook niet meer aan. Zit dus behoorlijk met mijn handen in het haar nu.
Ben nu met spoed op zoek naar een andere plek voor hem wat mij ook weer aan het hart gaat. (Verhuizen is gewoon stressvol) Maar weer terug bij die ene pony in de wei en de hele winter een kreupel paard daardoor vind ik ook een no go |(
Waarschijnlijk moet ik dus hierdoor mijn 2 paarden ook uit elkaar halen want in dit seizoen wat vinden is al moeilijk, laat staan voor 2 paarden, waarvan er 1 drachtig is........
Echt kak hoor, over 2 weken puppen op komst dus al minder tijd voor ze en wij hebben een kinderwens dus wat als ik straks wel zwanger ben en mijn paarden staan ver uit elkaar |( |( |( |(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:00

NadiaM schreef:
Iemand van jullie die ook de Agrobs PreAlphin Senior geeft?

Ik geef het sinds kort aan mijn ouwetje en hij vind wel lekker volgens mij.
Ik deed mengen door de Fibermix van Vitalbix.

Alleen nu merk ik dat ie wel gedeelte laat liggen waar ie dan wel op gekauwd heeft en nat is.
Lijkt alsof ie toch niet helemaal weg krijgt.

Hoe geven jullie het?
Puur of gemend, droog of nat?

Thanks alvast

Hier voeren we de Agrobs Horse Alpin Senior met Seniormineral en Alpengrün Mash aan de oudjes. Wel gewoon met water erdoor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:48

Oh wat een stress Hennos. Misschien toch nog eens overleggen met je staleigenaren? Of er niet toch iets mogelijk is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:57

lastig is dat in een groep, wij hebben ook een groep en liefst niks apart dus dat snap ik wel.
risico dat er wat gebeurd hou je toch wel…he mijn appie had een gebroken kaak door een trap van een ander paard in de groep -O-
maar misschien is een andere stal juist beter of vind je iets voor beiden?