Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:01

Ik ben met mijn oudje na het trekken van 2 kiezen (onderkaak links) ook 3 dagen na de extractie nog teruggegaan omdat ik het niet vertrouwde :o
Vond hem de eerste dag nadien echt héél fief, en daarna ging inderdaad het vlammetje wat uit..

Ik kon dus toen nérgens enige informatie vinden of dat normaal was, dat inkakken na het trekken van tanden/kiezen. Vind het ergens wel geruststellend om nu nog te lezen dat er meer paarden zijn die zo reageren.

Hij had ook 3u na de extractie de prop al uit zijn kaak gewerkt, en ik was heel bang dat hij daarmee iets stoms had gedaan. Gelukkig gerustgesteld bij de kliniek en intussen heb ik er afgelopen weekend de laatste meters van ons rondje wandelen even lekker op gezeten (hij droeg een gewoon stalhalstertje).

:(:) goed verwennen dan maar :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:13

Ben jullie even uit het oog verloren, wil graag weer aanhaken. Las iets over extracties. Branco heeft vrijdag ook weer 1 kies en 2 snijtanden in moeten leveren. Dit is zijn onderkaak:

Afbeelding

Dat moet er ook allemaal uit en gaat eind oktober gebeuren, we gaan nog een weekje weg en ik vind het niet fair om het vlak daarvoor te doen. Is toch een flinke ingreep. Het kan gelukkig wel op stal. Ik assisteer zelf. Bij kiezen is dat wel te doen, maar snijtanden eruit is echt wel heftig om te zien. Gelukkig doet hij het nu paar dagen later alweer prima. Dus hopelijk gaat de volgende keer het herstel ook weer vlot.

Britta31

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:31

Hoe vaak per jaar laten jullie het gebit van jullie oudjes controleren?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:37

Hier 1x per jaar. Vorig jaar hoefde er niks te gebeuren. Heeft wel een kies minder en als hij wat raar eet moet ik zijn mond spoelen met de tuinslang. Maar ook dat is maar heel weinig.

Ik merk de laatste weken dat mijn oudje ineens last van stalbenen krijgt? Nooit gehad, normaal altijd hele mooie droge benen. Leeftijd of kan het ergens anders aan liggen? Hij is trouwens wel goed aangekomen. Je ziet soms nog wel wat ribben maar de rug is voller, vollere buik. Soms heeft hij in de ochtend ook weer zijn arabieren oogjes met twinkeltjes aan :D. Het is dat ik weet dat het nu niks meer wil zeggen maar dan is het echt een boevenkopje en geef je hem lang geen 30. (tot hij de stal uit loopt als een ouder mannetje :D )
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 02-10-23 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:44

Mijn oudje heeft snel dikke benen als het te warm is. Maar zij heeft altijd al snel stalbenen gehad.

En ook hier aangekomen, maar beetje teveel := Ze moet er 20 tot 30 kilo af om op een gezond gewicht te komen, dus daar moeten we even op gaan letten. Afgelopen weken op een ander land is het snel gegaan met aankomen ondanks de strook begrazing :=

Gebit laat ik 1x in het jaar controleren normaliter. Nu mijn shet na een half jaar weer laten checken. En mijn grote gaat na 9 maanden weer.

SusanH, ook al tanden eruit. Best heftig alles eruit. Hopelijk gaat het allemaal voorspoedig en knapt hij er van op :(:)

Queelens, is ook een heftige ervaring zo, de reis, overnachting, ingreep. Hopelijk knapt hij snel op :(:)

Hagelslag, gaat het goed samen? Ze zijn wel echt een leuk stel samen!

Freyr, vervelend dat hij zo gevoelig is voor koliek. Vind dat altijd zo eng! En soms super moeilijk de trigger te vinden. Bij elkle koliek ook even weersomstandigheden (en luchtdruk) te benoemen. Een vriendin had vroeger een paard dat bij verschil in luchtdruk (weersomslag zeg maar) gelijk koliek kreeg...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:45

Britta31 schreef:

Layka heeft zo'n super gebit dat hij de vorige x zo goed als niks had te doen.
Volgende controle zou ook over 2 jaar kunnen zei hij.
Dus met 1.5 a 2 jaar plannen we dan weer wat in....

En jaaa tot dusver gaat het goed samen. Nuk accepteert dat uk nog een ukkies is _O-
Maar goed, dat weten we gelukkig ook wel van layka. Pas als ze echt extreem verkeerd bezig zijn geld de puppystatus niet. Dan krijgen ze toch wel echt opvoeding

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:51

Britta31 schreef:

Ik sta op een grotere pensionstal en kijk ongeveer 1x per jaar/per 9 maanden de tandarts die er dan voor een ander paars is lief aan om een blik in de mond te werpen of mijn paard alweer moet. Afgelopen zomer gaf de tandarts ook aan: niet meer te vaak, laat het nakijken en als het nodig is pas weer een beurt. Standaard 1x per jaar schijnt niet meer nodig te zijn op deze leeftijd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:04

Soms zijn de kiezen ook gewoon op en is een controle op kapotte od losse kiezen belangrijker dan echt een hele behandeling begreep ik. Hier missen er bij beiden kiezen, en alles is nog in beweging, dat ik t wel laat nakijken standaard. En deze winter gaat ze op voordroog wat eigenlijk niet handig is met de diastasen, dus wellicht dan nog vaker.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:08

Tancreda4 schreef:
Soms zijn de kiezen ook gewoon op en is een controle op kapotte od losse kiezen belangrijker dan echt een hele behandeling begreep ik. Hier missen er bij beiden kiezen, en alles is nog in beweging, dat ik t wel laat nakijken standaard. En deze winter gaat ze op voordroog wat eigenlijk niet handig is met de diastasen, dus wellicht dan nog vaker.

Klopt bij mijn Fjord (25 jaar) wordt eigenlijk vrijwel niks meer gedaan de laatste 2 jaar qua vijlwerk.
Maar dus afgelopen controle wel 2 gebroken kiezen en veel pijn.
Nu heb ik ook nog twee jonkies dus hij zal sowieso in de jaarlijkse controle blijven. Als ze toch moeten komen..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:43

Met de oudjes wordt de sedatie ook een ding. Hier gaat hij nu vaak eerst kijken en dan eventueel verdoven als t echt nodig is. Tot nu toe helaas wel, al sloeg hij een aantal jaren terug wel eens over omdat t nog prima was. Nu vooral door die missende kies dat ze toch steeds moet.

M'n pony had tijdje terug 2x een prik voor d'r artrose in de knie gekregen. Het was of d'r knie, of de dunne zolen waarom ze gevoelig liep met vlagen. De prik lijkt te werken, dus ga ook haar nu ondersteunen met supplementen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:03

Helaas toch weer niet goed met Peri. Heeft verhoging en wil niet eten dus de dierenarts belt zo direct terug voor overleg. ;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:09

Oh nee, wat rot.... sterkte !

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:50

He gadsie! Sterkte!

Hier eet mijn oma sinds zaterdag haar hapje opeens niet meer. -O- Gelukkig eet ze nog wel gewoon gras.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:32

Queelens schreef:
Helaas toch weer niet goed met Peri. Heeft verhoging en wil niet eten dus de dierenarts belt zo direct terug voor overleg. ;(

Ah wat rot, hopelijk komt er nog iets uit de bus!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:42

de tandarts die ik had doet niets zonder eerst te verdoven. Maar dat wil ik met Zoëy dus liever niet, ze heeft toch een hartruisje, ik heb er niet zo'n goed gevoel bij om dan te verdoven. Zolang ze goed eet en geen proppen maakt laat ik het dus maar zo. Ze lijkt nergens last van te hebben wat haar gebit betreft.

Veel sterkte Queelens en bagheera, als ze niet eten is dat toch best spannend. ik hoop dat het meevalt voor beide en ze gauw weer beter gaan.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:46

Britta31 schreef:

1x per jaar. Vorig jaar had ze niks. Ze mist 2 kiezen maar vorig jaar zat alles verder nog vast en geen haken. Toevallig mag ze zaterdag weer, ben benieuwd. Maar denk dat ze dit jaar ook niks heeft

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:01

juval schreef:
de tandarts die ik had doet niets zonder eerst te verdoven. Maar dat wil ik met Zoëy dus liever niet, ze heeft toch een hartruisje, ik heb er niet zo'n goed gevoel bij om dan te verdoven. Zolang ze goed eet en geen proppen maakt laat ik het dus maar zo. Ze lijkt nergens last van te hebben wat haar gebit betreft.

Veel sterkte Queelens en bagheera, als ze niet eten is dat toch best spannend. ik hoop dat het meevalt voor beide en ze gauw weer beter gaan.

Krijgt ze wel iets van metacam?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:07

Nee, Zoëy krijgt geen medicijnen. Onlangs wel een antibioticaspuit gehad vanwege het ontstoken oog, maar verder niets.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:22

Wij eens per halfjaar. Hebben helaas 2 paarden waarvoor dit nodig is.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:03

Hii. Ik heb een vraag. Mijn oudje van 22 heeft al lange tijd last van mok. Hij is al eens gespoten met dectomax en krijgt speciale zelf van de veearts. Echter het het net niet over. Ik zou heb graag vanuit binnenuit willen ondersteunen met een supplement voor het immuunsysteem. Heb jullie tips welke?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:14

Ik geef mijn ruin Echinaforce druppels.Gewoon die voor mensen.Soms bij erg nat weer een paar mini plekjes Mok,maar zijn weerstand is zoveel beter geworden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:57

Hier 2x per jaar de tandarts. Ook vanwege problemen met de slokdarm. Daarvoor 1x per jaar. Dat geldt wel voor de andere volwassen paarden.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:44

Queelens schreef:

He, verdorrie! Zorgenkindjes zijn het. Had je nog wat aan de dierenarts?

Je helpt mij herinneren dat ik nog even een klein bedankje voor mijn dierenarts moet kopen, die heb ik zaterdag drie keer van/bij haar paard vandaan moeten roepen. Dik geluk soms hoor, een dierenarts als stalgenoot die dienst had. Haal ik gelijk iets kleins voor de staleigenaresse die om 2 uur s nachts haar wekker had gezet om te kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:52

dectomax is toch niet tegen mok, dat is tegen luis of mijt :j
ik smeer er altijd gewoon zinkzalf op, niet wassen ofzo, gewoon klodder zinkzalf (of sudocreme)op de korstjes en na een paar dagen gaan die korstjes er wel af en gaat het beter.
en kwa kruiden heb ik van hilton herbs, heb het idee dat dat wel wat doet.

queelens wat balen , hopelijk zakt de koorts snel wat sneu dat hij er nu zo ziek van is :(:)

bagheera, vreemd zeg, ze is verder wel in orde?

kelly is momenteel een beetje anti-mens.
mag niet aan haar komen, geen knopen uit haar manen halen.
een korte kriebel mag wel maar verder is het doeii en vertrekt ze richting wei om gras te eten.
die is momenteel ook flink aan de maat hoor, heeft ook echt een mega buik ..t is het een skippybal op pootjes _O-

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:11

Dat klopt ellepel. Maar toch word het vak bij tinkers en Friezen gebruikt die veel last hebben van mok. Omdat het een combi kan zijn van parasieten en de mok.