Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:13

welkom :D

wat goed dat je verder hebt laten kijken wat betreft dat gebit, je kent je eigen dier toch het beste.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:17

ellepel schreef:
welkom :D

wat goed dat je verder hebt laten kijken wat betreft dat gebit, je kent je eigen dier toch het beste.

Tot mijn lichte spijt moet ik toegeven dat ik er dus achter ben gekomen in de gewone jaarlijkse controle.

En dat ik achteraf dus denk ''oh, dus dit, dit en dit waren tekenen''..
Het schokkendste vind ik nog wel dat zijn gehele beweegpatroon zoveel vitaler is geworden nu die kiezen weg zijn. Zijn ''meh'' slepend stapje is een kwiek loopje geworden :+:

Hij at overigens ook nog gewoon. Distels, takken, snoepjes, brokjes, hooi.. Zo bijzonder hoe ze daar doorheen gaan..

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:32

Sommige dingen zijn inderdaad omdat ze ouder worden. Andere dingen hebben echt gewoon een duidelijke reden zoals nu met die kiezen, of met mijn merrie met PPID. Ze werd niet gewoon wat gematigder, ze had gewoon last van iets.
Voordeel is nu, je weet dat hij weer zichzelf wordt, dus mocht er ooit weer eens zoiets zijn, waardoor je denkt: nah, niet helemaal zoals het eerder was. Toch maar ff aan de bel trekken.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:15

monsera schreef:
Mijn pony heeft van zijn 26e tot zijn 34e op de medicijnen gestaan. Hij geeft sl fie jaren gelukkig gegeten als een boodwerker gelukkig. De laatste 4 jaer voornamelijk geweekte emmers.

Ik moest alleen om de zoveel tijd de dingen veranderen waar ik de pil in gaf. Dus stukje wortel, stukje appel, stukje ontbijtkoek, stukje brood en weer van voor af aan.

Oh Dankje voor de inspiratie! Na dag 9 had ze zoiets van sommige stukjes appel smaken niet meer zo lekker de laatste tijd.. Laat die appel maar zitten :wave: dus ik had eerder al moeten wisselen van smaken. Les geleerd

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:02

Die voor cushing gaan hier in brood. Dan blijft hij het wel pakken. Doe ik het in iets wat vochtig is zoals appel of wortel dan is het na 1x bleh.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:23

De wortel deed het hier het beste.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 06:34

De andere oma heeft ook PPID. Hier gaat het pilletje eigenlijk gewoon op het voer wat in de emmer zit. Ik kan het eigenlijk ook gewoon in haar mond stoppen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:12

Die van mij is ook niet zo moeilijk met de pilletjes. Kan ze gewoon door de brok gooien en gaan gewoon mee naar binnen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:28

Ik stop het cushing pilletje hier ook in een appel. Bompa komt nog elke ochtend heel blij af voor zijn stukje appel, en ik ben tenminste zeker dat hij het opgegeten heeft dus zolang hij het met appel wil eten doe ik het zo

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:46

Vanmorgen vroeg voor 6u op stal. Ik was wel nieuwsgierig wat hij op dat tijdstip zou doen. Lekker slapen dus <3
Afbeelding

We moesten vanmorgen om 6u al laden naar de kliniek in België. Hij deed het zo netjes met laden en op het wagentje. Ben nu al trots op hem. Ergens nu wordt hij behandeld en vanmiddag mogen we hem weer ophalen <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:08

Max is te dik,tja,Haflinger.Zijn masker sloopt hij of krijgt hem 3 keer per dag af.Ik heb al aan duct tape gedacht :+ Nu even afwachten of hij dikker word van het hooi.Een beetje extra vet voor de winter is niet erg.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:12

@queelens
Succes vandaag.

Ik voelde net toch echt zoooooo veel liefde <3 <3

Afbeelding
Not..... _O-

Echt, ze kan zo pissig kijken _O-
Maar naderhand was ze ook wel weer tevreden gelukkig _O-

Totduver staan iris en layka nog niet samen.
Iets met een beetje veel wormen enzo

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:15

Naath86 schreef:
Die van mij is ook niet zo moeilijk met de pilletjes. Kan ze gewoon door de brok gooien en gaan gewoon mee naar binnen.

Dit doe ik ook. Blijf er wel in de buurt en check de grond na het eten. Soms laat ze het pilletje vallen door dat ze morst met eten. Maar als ze m laat vallen eet ze m daarna alsnog op zonder morren

Marieke ik duim dat alles goed gaat met Peri. Hoop zo voor hem dat de klachten dan weg zijn

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:29

succes/sterkte vandaag queelens, is toch altijd wel spannend als ze een behandeling krijgen.

Goed om ze even apart te houden ivm wormen hagelslag! hoop dat ze snel wormenvrij is. Layka ziet er echt schattig uit zo haha..

met pillen ingeven heb ik gelukkig geen ervaring.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:33

Succes queelens!!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:56

Ik kom mij ook graag melden in dit topic! Mogelijk heb ik in het verleden al eens meegepraat, maar heel actief ben ik en zal ik niet zijn.

Ik heb een 26-jarige KWPN merrie die sinds ze van mij is (2020) aan haar tweede jeugd is begonnen. Ze is nog steeds hartstikke actief, buitenrijden en gewoon dressuurrondjes in de bak doet ze nog met 2 vingers in haar neus. Twee weken geleden ben ik op dagtocht a 25km met haar naar de Veluwe geweest en de laatste tijd loopt ze zo lekker in de bak ook.

Alleen... Ze is onwijs gevoelig voor koliek, vooral gaskoliek. Ondertussen heb ik het snel door en ben ik er op tijd bij, maar gisteren was het tot mijn grote teleurstelling en verdriet weer raak. Goed ook, buscopan heeft het niet opgelost en iom de dierenarts nog gesondeerd. Wat dit keer de oorzaak/trigger is weet ik ook echt even niet.

Bij de groep met zorgenkindjes sluit ik mij dan ook graag aan! Over niet eten, pilletjes en voer weigeren kan ik dan weer niet meepraten, ik heb wat dat betreft net een prullenbak: alles gaat erin en iets van medicatie mik ik in de bak slobber. Toen ze die slobber gisteren liet staan wist ik ook wel dat het echt fout was en colosan de boel niet op ging lossen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:06

Mijn oudje had telkens wij weerswisseling de kolieken. Hierdoor kijk ik wel wat beter hoe koud het in de nacht wordt of er wel of geen deken op gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:34

vervelend is dat met koliek!
heb je wel eens gedacht om een echo van de buik te laten maken om te kijken of er misschien iets zit wat de koliek kan veroorzaken?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:08

Gelukkig hebben wij ook niet veel ervaring met koliek.
Maar misschien wel goed kijken ivm Eventueel zand ofzo.

Hier hebben we uk en nuk samen gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Dit verliep behoorlijk rustig.
Layka moest 1x haar achterbeen optillen omdat iris dacht de melkbar te kunnen vinden.
Maar met een waarschuwing was het ook klaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:54

haha zocht ze troost.
mooie vlekken heb je daar zo samen <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:33

Ik kan niet zonder vlekken <3
Layka is maar wat blij dat ze weer de stal in kan.
M'n zusje zei dat ze echt een paar x vandaag heen en weer tussen de stal en paddock is gewaggeld. Gewoon om even te controleren of ze wel op stal kan komen _O- nukkie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:00

haha zo leuk ook, ukkie en nukkie _O-

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:23

joyce83 schreef:
Mijn oudje had telkens wij weerswisseling de kolieken. Hierdoor kijk ik wel wat beter hoe koud het in de nacht wordt of er wel of geen deken op gaat.

Weersverandering is hier ook altijd een flinke trigger hoor! Het gekke weer en de warmte kan misschien ook nog een rol spelen, de overgang naar weer meer op stal & hooi ipv 24/7 op de wei, toch een tweede emmertje slobber nodig op een dag. Ik moet nog even uitvogelen wat de oorzaak is, maar heb ondertussen wel een aantal ideeën.

ellepel schreef:
vervelend is dat met koliek!
heb je wel eens gedacht om een echo van de buik te laten maken om te kijken of er misschien iets zit wat de koliek kan veroorzaken?

Ja, echo is in het verleden gemaakt! Geen gekke dingen echt te zien, wel opvallende cyctes op haar eierstokken. Daarvoor staat ze vanaf het begin van het voorjaar altijd op monnikspeper.

Fijn dat het goed gaat nu samen Hagelslag!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:05

@Queelens: is het goed gegaan met je paard in de kliniek? Fijn he als je ze in zo'n rustmodus mag treffen :+: dat is een van de grootste pré's aan de paarden aan huis denk ik wel, dat ik zulke momenten veel vaker zie dan voorheen.

Mooie bontjes Hagelslag. Fijn dat het koppelen goed ging.

Over koliek weet ik uit ervaring met de paarden (gelukkig) weinig.
Wat ik me vanuit mijn eigen ervaring wel afvraag, hoe zit het met stress. En dan vooral ook, kan het paard daarmee omgaan? Ik heb namelijk zelf regelmatig echt grandioze buikpijn als ik me heb zitten opvreten op het werk om iets wat tegenzat ofzo. Eerst dacht ik dat het met voeding te maken had, maar het is dus echt gelinkt aan mijn manier van (niet) omgaan met stress..
Bovenstaande dan vooral als input omdat je ook aangeeft dat er in de voor de hand liggende richtingen niks wordt gevonden :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:21

Stress kan zeker een enorme trigger voor koliek zijn bij paarden.

Met Peri gaat het oke. We waren vrijdagavond laat thuis maar vond hem zaterdag en zondagochtend heel erg in zichzelf gekeerd. Veel rusten, slapen en weinig eten. Dat werd gisterenmiddag gelukkig beter. Vond het heel naar om hem zo te zien.

Was altijd bang dat ik het nooit bij hem zou zien als het lichtje in zijn ogen ooit uit gaat zegmaar. Maar ik heb het van het weekend even gezien denk ik.. gelukkig verklaarbaar.

Uiteindelijk is er een snijtand en een kapotte kies getrokken en vermoed dat hij nog wat last heeft/had van de getrokken kies, maar ook alle heftige indrukken weer.

We hebben van het weekend nog contact gehouden met de dierenarts en hebben vandaag weer even overleg :)
Alle snijtanden trekken was helaas geen optie. Dan zou hij icm met achteruitgaande kiezen te weinig houvast overhouden om zijn voer naar achteren te werken. Dus alleen een slechte getrokken.