Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:43

Wat een leukerd! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:27

Tnx
Ik vind haar echt zo leuk <3

Layka is ook al iets vriendelijker...
Alhoewel ze naar mijn mening niet zo heftig reageert op iris.

Maar zo langzaam doet ze algemeen wat vriendelijker....
Afbeelding
Vanmorgen stond layka dus in de buurt. Hooi zat er niet meer in en ze stond alsnog bij iris in de buurt.

En nu destraks stond ze met oren naar voor bij iris

Afbeelding
Ze gaan nog wel vriendjes worden.
Maar voor nu nog met 2 meter afstand ertussen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:45

gaat vast goedkomen!
die witte bakken op de voorgrond ken ik :')
wij hebben ook van die halve 1000 liter vaten,maar het ijzer er om weggehaald en gebruiken die losse plastic bakken nog wel eens voor hooi in te voeren.
heb jij er moestuin in gemaakt?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:54

Haha eh ja, een gedeelte heb ik dus door de helft gezaagd en een paar gaatjes in de bodem ivm teveel water en hierin heb ik dus wat groentes staan.

En we hebben 3 hooibakken voor de paarden gemaakt van ibc tanks.
Afbeelding
Oudere foto met Bonnie nog aanwezig.
Maar we hebben dus 3 zulke bakken om hooi te voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:59

ja zo hadden wij ze ook,maar het ijzer er om weggehaald.
toch dat de paarden ( lees tinkers) er met de benen tegen aan gingen schuren en de boel kapot ging.

Afbeelding
dus dan gewoon zo en kunnen ze er mee voetballen als ze willen _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:01

Hier leven de bakken al iets van 8 of 9 jaar...
Dus eh ja...
Hopelijk laat iris ze straks ook heel _O-

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:23

Eapy wat erg zeg heel veel sterkte met dit gemis ;(

Hagelslag volgens mij houd jij van bont, gefeliciteerd met je aankoop. En lekker creatief met (hooi) bakken. Ik heb dit jaar zon plastic palletbox via mp op de kop getikt. Ook ideaal.

Tancreda, hopelijk volgende week vrijdag (dan ben ik vrij). Ik heb een deze dagen even contact over de exacte datum want de vrouw van de dierenarts staat op bevallen (of is net bevallen) dus is even schipperen.

Hier gaan we vandaag een poging wagen tot het introduceren van een nieuw vriendinnetje voor peri in zijn stukje wei. Ik hoop echt zo hard dat ze het met elkaar kunnen gaan vinden. Eerst nog even met een draadje er tussen om te wennen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:49

@queelens
Slim om het eerst met een draadje ertussen te proberen.
En ehh ja... ik hou echt van bont.
Het enigste wat nu niet klopt, is dat ze niet zwartbont is _O-
Mijn hond is zwart wit, mijn kat is zwart wit... mijn toekomstige pony dus niet _O-

En ik kreeg net in het andere topic de verrassing dat ze een konik × irisch Hunter is.
Verklaard dus wel even haar mooi hoofdje

Aangezien iris de stal tijdelijk nog bezet houd layka maar alvast haar regendeken op gedaan
Naar t schijnt krijgen we straks best veel regen op ons dak...

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:22

Hier ook de oma's de regendekentjes op. Kunnen gelukkig even deze week in een andere wei. Hopelijk zondag weer droog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:13

ja hier ook net op een andere wei gezet,dus kan het spul nog even eten.
geloof dat het morgen ook al beter weer word en na het weekend?
heerlijk *\o/*

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:55

Ik hoop het wel. Er valt al zo veel regen dat de wei alweer drek wordt. Peri staat sinds gisterenavond naast zijn hopelijk nieuwe vriendinnetje. Hij vond het heeeeeel raar in het het begin dat zijn wei ineens in 2en was gesplitst en er een vreemdeling naast stond. Hij keek me ook echt zo met een schuin oog aan. 10 minuten lang. Spreekt boekdelen dat paard :=

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:10

Marissa staat nu ook al een paar dagen op het stuk waar ze in de container kan. Ff geen gras meer daar maar er is alweer goed kuil en de boer kan nog steeds maaien voor de koeien dus gras is er ook. Al vind ze het gras niet veel meet aan, te veel vocht in. Als het straks weer mooi weer is dan kan ze weer op een ander landje waar nog wel gras staat

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:40

AlwaysH schreef:
Is achttien te jong? (Tuigpaard?)
Hij is namelijk een echt opatje!

Mijn 18jarige verzorgpaard, KWPN Tuiger Raymond!

Wat een prachtig paard. Majestueus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:54

gaat me allemaal veel te snel dat de herfst er weer is!
maar vandaag in elk geval nog een heel blij paard op de wei.
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:10

Wat een schatje <3 .

Hebben jullie al inmiddels zeepaardjes?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:05

Wat ziet hij of zij :o er super goed uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:41

ja pfff, toen was het ineens herfst. De regendeken maar weer opgesnord. Hoop dat het niet te nat wordt en ze nog lang op het gras kunnen blijven. De paddock is toch een stuk minder leuk.

Mooie foto ellepel, hij ziet er nog prima uit!

Iris is leuk! heerlijk weer zo'n jonkie erbij. genieten.

Zoëy gaat wel aardig. We hebben wel pech met het hooi. Mijn man had gedorst hooi gekocht, maar daar zit blijkbaar helemaal geen lekkere smaak aan. Alle paarden laten het staan. (en er liggen nog zo'n 40/50 hele grote balen).. dus dat is wel vervelend. Ik voer Zoëy nu maar koeienkuil, dat lust ze gelukkig wel. Ik hoop dat ik haar wel een beetje op gewicht kan houden zo. Voor de pony is het niet erg, die mag wel een beetje op dieet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:50

zij :D kelly is een meisjesnaam toch :P
nou moet ik zeggen dat tinkers ook wel makkelijk op gewicht zijn te houden hoor.
als je meer richting kwpn gaat word dat wel veel lastiger :j

wat vervelend van dat hooi?
ruikt het ook vies dan?
ik merk bij onze groep dat de andere paarden het bij ons zelfs verkiezen boven het gras.
voor kelly fijn want die maakt proppen van hooi en zo is er meer gras voor haar.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:42

Tancreda4 schreef:
Eapy, Heel veel sterkte met dit grote verlies... :(:) :(:) Echt een prachtige foto van je maatje <3

Joyce, wat lastig zeg. Ik weet niet wat ik zou doen in je situatie... Ik heb straks waarschijnlijk 2 met pensioen (18 en 20), maar ik mis zelf het rijden niet echt en kan het ook niet over mijn hart verkrijgen ze weg te doen, of in te slapen. Anderzijds kan ik wel begrijpen dat het wel een keuze is die mensen maken. Ik zou iig ook voor de echo gaan , voor zekerheid (of dingen uitsluiten).

wat een fijne foto, gezellig samen wandelen <3

Queelens, wat vervelend dat de EOTRH toch erger is geworden...Wanneer gaan jullie? Sterkte iig :(:)

Mooie foto hagelslag <3

Hennos, wat sneu dat hij steeds wat meer last heeft van de artrose. Waar zit de artrose? Rust roest, maar ik zou ook de beweging wat aanpassen als hij er last van lijkt te hebben :(:)

Sowieso is ouder worden met kwaaltjes echt rot en moeilijk... Ik vind het ook echt lastig met mijn dames. De kleine is nu 18, blijft maar rommelen met haar luchtwegen. Nu geef ik sinds vorige week gestoomd hooi en krijgt ze nog een kuurtje medicatie. Aan ene kant wil ik nu al de handdoek in de ring gooien en gewoon dr maar op pensioen zetten. Maar ergens wil ik ook nog doorzetten, haar zo goed mogelijk op conditie houden (krijgen) want als ze straks helemaal niets meer doet gaat misschien ook niet helpen met alles...

Mijn grote merrie rommelt ook met de luchtwegen en ik kijk zo ontzettend op naar de winter. En opeens is het september, en dat wil ik helemaal niet. Dan komen ze straks weer op de paddock, moet ze op hooi (voordroog), en ik weet gewoon niet zo goed wat ik nog kan doen, wil doen, moet doen. Het is een aflopende zaak met haar luchtwegen, heel veel medicatie werkt niet (voldoende), maar niets doen werkt al helemaal niet. Het is gewoon echt stom en moeilijk allemaal.

Linker voorbeen heeft hij atrose, en zoals hij de trailer nu uitloopt vermoed ik ook heupen of SI gewricht. Maar dat ga ik niet laten uitzoeken, hij is een stress kip in onbekende situtaies namelijk
Wij passen lekker de beweging aan, van stapritjes of wandelen geniet hij nog heel erg dus idd wel laten bewegen maar met wat hij aangeeft wat fijn is en lang en laag met zijn hals.
Hij staat nu we apart samen met een oude fries. Dat doet hem goed hij hoeft niet meer op de giftige pony te letten en ligt weer lang uit te slapen in de wei. Ik hoop dat hij zo mag blijven staan van de staleigenaar.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:25

Hoi hoi, hier ging het met mijn 29 jarige merrie super goed tot en met eind juli. en toen begon ze ineens af te vallen. Dr vacht en haar eetlust veranderde dus jullie raden het al Cushing/ppid :( . Ik zal jullie de details besparen over het bloedprikken maar het is dus gelukt echt een godswonder *\o/* . Ze krijg nu 1x per dag een half schepje hypo balance kruiden en vandaag is het dag 8 van de Cushing/ppid medicatie. Ze heeft alleen erg weinig eetlust. Hoe hebben jullie dat toen gedaan om ze weer op gewicht te krijgen? Toch aan de papjes? Ze is gelukkig niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik hoop dat ik haar voor de echte kou wel met een speklaagje heb weer maar misschien is dat te ambitieus gedacht.. Mijn jonge ruin kan ik dalijk rollen want die eet nu al het extra hooi wat ze krijgen met liefde en plezier op..zucht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:42

het is wel een vrij bekende bijwerking van de ppid medicatie.
hoeveel geef je nu?
vaak is lager doseren de oplossing dat ze beter gaan eten :j

en je kunt slobber proberen, er is best heel veel te koop.
ik merk dat zoiets als fibrebeet van pavo voor veel paarden lekker is.
ik geef dat nu ook, en ik meng dat met de fibernuggets (groffe grasbrok) van pavo zodat er net iets meer vezels in zitten.
maar het is echt een kwestie van uitproberen wat ze lekker vinden.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:55

ellepel schreef:
het is wel een vrij bekende bijwerking van de ppid medicatie.
hoeveel geef je nu?
vaak is lager doseren de oplossing dat ze beter gaan eten :j

en je kunt slobber proberen, er is best heel veel te koop.
ik merk dat zoiets als fibrebeet van pavo voor veel paarden lekker is.
ik geef dat nu ook, en ik meng dat met de fibernuggets (groffe grasbrok) van pavo zodat er net iets meer vezels in zitten.
maar het is echt een kwestie van uitproberen wat ze lekker vinden.

Dankjewel voor je reactie! De dierenarts raadde aan om met een hele pil te beginnen maar zo hoog waren haar waardes niet (230) en paarden die ik ken (mijne is een slank gebouwde e-pony) met waardes van 1400 of meer moesten ook met een hele beginnen. Ze is heel erg gevoelig met alles dus ben begonnen met een halve en dat krijgt ze nu nog steeds. Ik dacht dat de smaaksensatie ook veranderd bij PPID toch? of heb ik dat verkeerd onthouden. Ik begin in ieder geval met papjes die ze eerst lekker vond kijken of die erin gaan. Fibbrenuggets en fibrebeet ging er altijd goed in bij haar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:00

een hele pil is vaak echt wel veel en ik hoor het vaker dat artsen dat zeggen maar het is niet helemaal goed.
beter is om met een kwart pil te beginnen en dan kijken hoe het gaat.
je kunt dan beter na een tijd verhogen dan dat je in het begin juist te hoog doseerd.
je zou in jouw geval dus best kunnen kijken wat er gebeurd als je een kwart pil gaat geven?

kijk anders ook in dit topic
Iris_123 @ [MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:22

Mijn pony heeft van zijn 26e tot zijn 34e op de medicijnen gestaan. Hij geeft sl fie jaren gelukkig gegeten als een boodwerker gelukkig. De laatste 4 jaer voornamelijk geweekte emmers.

Ik moest alleen om de zoveel tijd de dingen veranderen waar ik de pil in gaf. Dus stukje wortel, stukje appel, stukje ontbijtkoek, stukje brood en weer van voor af aan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:06

Ik wil me hier ook heel graag melden.

Mijn Fjord is intussen 25 jaar, en ik ontkom niet meer aan het stukje 'senior' vrees ik.
Merk dat ik het erg lastig vind dat hij verandert omdat mijn referentiekader daarvan niet zo groot is.

Diddle is een papierloze Fjord van dus 25 jaar. Hij is maar ongeveer 1,36m hoog.
Twee weken terug bleek bij de controle van de tandarts dat hij 2 gebroken kiezen had en achteraf gezien was dat al een hele tijd het geval. Hij viel namelijk terug, werd wat teruggetrokkener en meer grumpy. Waarop mijn omgeving dus slechts terugkoppelde ''hij is oud, laat hem dan ook met rust''..
De kiezen zijn de volgende dag in de kliniek getrokken, en na even bijkomen van alle gedoe walste hij een halve week later vol over me heen om de wei in te gaan. Niet correct, wel zó hem.. Dat ik blij was dat het gebeurde ;)

Diddle staat samen met mijn twee andere paarden (6 en 2) en heeft onbeperkt graszaadhooi, vrije uitloop en knaag-haag.
Verder krijgen ze 2x per dag weidehooi. Nu nog 1x per dag een strookje gras, en Diddle mag dagelijks een uur of 3 minimaal los in de tuin om te grazen. Bijvoer bestaat nu uit vitaminekorrel, handje ruwvoermix en een handje geweekte Agrobs PreAlpin Senior.

Op de foto staat Diddle in de tuin te grazen.
Meest recente plaatje wat ik heb, is van gisteren
Afbeelding