Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:35

Hier het oudje gisteren een borstel nagegooid. Stond bij mijn andere de staart in een vlecht te doen ging hij haar ineens boos weg jagen. Niet als ik erbij sta meneer!

En vandaag heeft hij "straf" gekregen. Bleef als een hitsig oudje achter de merrie aan gaan. Daar ben ik gisteren mee naar kliniek gegaan en heeft toen ze weg was zich flink druk gemaakt. Maar oohhh zo blij dat ze terug was.
De straf was dat ik ze beide maar apart heb gezet :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:14

_O-
t is wat met de oudjes

Queelens

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:19

Het is wat indd :+
Die van mij trekt de hitte erg goed. Veel beter dan mijn jonge(re) rijpaard.

Woensdagavond liep die met ons wandelrondje ook weer 20km/h en toen we de laatste minuten in de bak aan het stappen waren moest ik toen er iemand bij kwam de boel maar vervroegd afblazen want hij werd weer langzaam wild :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:17

Hier dubio wat te gaan doen. Mijn rijpaard wat we nu nog geen 2 jaar hebben is afgekeurd als rijpaard. Ze loopt licht kreupel ivm een bandje wat slecht is bij achterbeen. Met andere woorden ik heb twee grasmaaiers eentje van 30 en eentje van 12. 3 is geen optie, geen tijd, geen plek en geld er niet voor over.

opties:
12 jarige laten inslapen of 12 jarige toch aanhouden als grasmaaier. Ik ga haar niet aan anderen geven en zo de handel in laten komen.

inslapen: Dan moet ik op zoek naar een andere in elk geval voor erbij bij oudje zodat ik rustig op zoek kan naar rijpaard. Maar als oudje weg valt heb ik weer een weidegenootje nodig voor rijpaard. Daarbij hoe is de klik met oudje, gaat dat wel of niet goed en dan ook nog 2x een wissel want een tijdelijke zal dus weer weg gaan als ik een rijpaard gevonden heb. Maar ja hoe lang gaat oudje nog mee? hij is 30 maar als je geluk/pech hebt staat hij er nog 5 jaar. Maar je slaat jezelf voor het hoofd als die binnen jaar omkiept.

En wat is handig als weidegenootje? werkt het wel een shet bij eentje van 1.55 qua voerbehoeftes. Ik denk dat het qua kosten niet veel scheelt, daarbij wil man eigenlijk ook geen shet. Maar ik vind het ook weer wat om een gezonde pony te hebben staan die niks doet. Nu met oudje die heeft gewoon pensioen. En eentje op pension vind ik ook al zowat.

Als met al veel om over na te denken momenteel. Ze heeft niet continue pijn dat maakt het wat minder makkelijk om te zeggen het wordt inslapen. Maar geeft wel de ruimte om te denken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:31

Is het het ringbandje waardoor ze kreupel is?
En hoe kreupel/pijnlijk is het?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:33

Dat ligt er denk ik aan hoe graag je wilt rijden?
Als ik naar mezelf kijk zou ik je 12 jarige aanhouden tot je oudje er niet meer is en misschien gaan bijrijden. Als je oudje er dan helaas niet meer is kan je altijd nog op zoek naar een rijpaard voor jezelf.

En een leuk bijrijpaard vinden is een beetje geluk hebben maar ook zeker te vinden. Ik rijd mu al 5 jaar een paard bij waar ik echt een intens goede klik mee heb (als ik het kon had ik hem gekocht) en ga ook super goed met de eigenaresse, instructrice etc. En vind het misschien zelfs fijner dan een eigen paard qua zorgen. Als er eentje eenmaal van mezelf is zoals Peri ga ik er helemaal tot in het diepe voor := dat is soms niet altijd even handig. Bij een bijrijpaard kan ik het toch wat makkelijker loslaten allemaal als er wat is.

Tenzij je 12 jarige echt pijn gaat krijgen natuurlijk. Maar ik zou het eerlijk gezegd niet over mijn hart verkrijgen om een paard wat geblesseerd is maar verder nog gezond in te laten slapen. Dan zou ik hem toch eerder naar een goede kennis doen die je vertrouwd of een rusthuis.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:42

hagelslag schreef:
Is het het ringbandje waardoor ze kreupel is?
En hoe kreupel/pijnlijk is het?

Nadeel is dat ze geen echo gemaakt hebben. Ik weet niet precies welk bandje maar het zit tussen hoef en kogel in waar ze last heeft. Kliniek waar ik was had bij echo zoiets van ze is al een jaar aan het kwakkelen en echo iets fout houden en je ziet dingen die er misschien niet zijn. Resultaat blijft hetzelfde ze loopt niet lekker.

Tja hoe pijnlijk. Na belasting (eigenlijk alleen bij longe en gek gedaan hebben, en gek is eigenlijk ook alleen maar een paar keer wegsprinten) dan staat ze op drie benen en loopt dan alleen op de teen als ze uit de stal komt in de ochtend. Doet ze niks dan zie je eigenlijk alleen dat ze iets korter loopt. Rest van het lijf zit ook wel hier en daar wat vast hierdoor dus echt heel losjes door het lijf loopt ze niet. Bij echt zichtbaar pijn hebben was er geen twijfel.

Rijden was ik ook aan het denken om naar manege/bijrijdpaardje te kijken om zo wel iets te blijven doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:56

Layka heeft dik 3 jaar terug een flinke peesblesure gehad rechts achter.
Ringbandje en peesschede ontsteking etc.
Dit doordat er een harry van een hoefsmid wel even een stukje veel en veel te veel hiel weg had gehakt.
Dit hebben wij toen met bloedzuigers, eggbars en rust behandeld.
Het advies was toen eigenlijk inslapen.
Maar God zij dank hebben wij het niet gedaan.
Misschien kun je nog iets verbetering kunnen krijgen door goed te kijken hoe ze op haar hoeven staat?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:59

Bij 1 sprintje al op 3 benen? Of als ze echt langere tijd te veel gek doet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:00

moeilijk is dat.
doen waar jij je goed bij voelt en misschien is nu nog niet de tijd om een beslissing te nemen.
kijk andere nog een tijd aan hoe het gaat?
eventueel een plek zoeken waar je paard meer kan bewegen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:41

Ze staan bij ons aan huis. Ze staat nu 24-7 buiten. Eerder alleen de nacht op stal. Dit geeft ook al wat meer beweging voor het been en dus minder last vanuit stilstaan.
Sprintje door de wei kan ze handelen, soms zie je wel dat ze door het been zakt en dan even op drie benen verder gaat en even later weer erop steunt en loopt.
Het echt even niet op willen steunen was vooral na de nacht, nu ze buiten slaapt niet meer voorgekomen.

Dit was bij 2 dagen veel last. Eerste nacht buiten laten staan alleen vergeten de back on track beschermers om te doen (dit helpt bij haar). Plus wat regen en wat kouder geweest die nacht. Na deze nacht niet meer zo pijnlijk geweest. Dus stel dat ze zo elke week een dag loopt is het klaar voor mij.
https://youtube.com/shorts/ZJFzhCx7Hvc? ... iSwHNERoPh
https://youtube.com/shorts/AvEWHSWWW4w? ... hEWQBd8B6f

Dit was vorige week aan longe
https://youtube.com/shorts/dYzox4T9Zy4

10-8-23
https://youtu.be/AtMVewk1khU

5-8-23
https://youtube.com/shorts/NGm4imIc4Pc

Voor nu gaan we rustig nadenken, ze moet niet weg maar 2 grasmaaiers vind ik wel heel zonde. En misschien een second opinion ook handig door iemand met echo. Maar dan moet ik eerst op zoek naar een goede wat ook aan huis komt.
Ik sluit niet uit dat beter/anders bekappen ook een kans heeft trouwens. En ik lees idd vaker dat paarden na veel rust toch op een gegeven moment weer aan de gang kunnen rustig aan. Maar ze loopt hiermee al een jaar op en af te gaan. Qua rijden is ze echt niet overbelast geraakt, geen zware bak en max 30 minuten aan het werk met merendeel stap.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:19

Ik zou die echo toch wel graag willen, en niet gewoon: is na een jaar nog stuk, dus stuk.

Maar ik weet ook niet of ik na een sprintje “even” op 3 benen acceptabel zou vinden voor nog zo’n jong paard. Dat gaan ze toch compenseren en dan krijg je dus overbelasting op andere delen en slijtage en…
Dus ik zou 100% zeker willen weten dat wat stuk is, niet beter kan worden en wat de prognose dan is qua verslechtering etc.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:21

Voor filmpjes heb ik hier te slecht internet.
Maar misschien kun je eens foto's van de hoeven maken en in het hoeventopic vragen of de stand eventueel verbeterd kan zodat de pees en ringband iets minder word belast

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:34

Poeh Joyce moeilijk hoor. Zelf zou ik het denk ik wat tijd geven, ze staat niet in de weg en je hoeft niet morgen een beslissing te maken. Misschien knapt ze op en worden het uiteindelijk stapritjes die nog kunnen. En zo niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Sterkte!

Edit: ik zou inderdaad ook de echo willen, om 100% duidelijk te hebben hoe het er intern uitziet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:13

Even voordat het echt heel warm word met z'n 5en wandelen.
Layka tevreden, honden tevreden en moe
En wij ook _O-
Afbeelding

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:48

Vroeg op de ochtend is het heerlijk hè! Fijn dat je dan nog iets hebt kunnen doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:53

Jaaa zeker.naja we waren wel al iets later... maar nog wel op een tijdstip dat het nog ging qua temperatuur

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:01

Lastig hoor joyce. Zoals op de eerste filmpjes zou indd niet wekelijks, liever ook noet maandelijks moeten zijn.. op de andere filmpjes loopt ze dan weer wel goed rad.

Nou schim krijgt deze maand nog weer een uitje naar de tandarts in belgie.. toch al zijn snijtanden van eotrh er waarschijnlijk uit en zijn diastasen weer behandelen. Hij liet zich van de week met lichte verdoving op stal niet goed behandelen. Waarschijnlijk nu toch wel echt last. Hopelijk gaan de snijtanden eruit voor verlichting zorgen en kunnen we een goede routine vinden voor de diastasen. Eigenlijk zou hij ieder jaar op een kliniek behandeld moeten worden om de diastasen schoon te maken en oo te vullen maar vind dat toch ook wat. Zijn geen leuke uitjes.maar dat die snijtanden moeten gebeuren is nu wel een feit. Is een duur jaar zo. In december ook nog naar belgie geweest voor de diastasen, de peesblessure en nu dit..

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:52

Lieve mensen, mijn merrie is gisteren vredig ingeslapen. Ze was erg hoefbevangen geraakt en het ging niet meer. Het verlies is immens.

Graag lees ik nog met jullie mee, al weet ik niet hoeveel ik nog actief reageer. We gaan het zien. Bedankt iedereen, veel liefs en knuffel jullie oudjes maar extra veel voor mij <3

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:30

Heel veel sterkte Eapy. Wat zal het een leegte achterlaten maar een hart gevuld met herinneringen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:32

Heel veel sterkte!
Je hebt de juiste beslissing genomen ondanks dat het echt niet makkelijk is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:53

Heel veel sterkte..... Y;( :(:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:32

Sterkte!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:09

Ach, wat verdrietig, heel veel sterkte :(:)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:24

Heel veel sterkte Eapy, moedige beslissing.

Hier doen de oudjes het nog goed. Dochterlief heeft vandaag sinds weken weer gereden, alleen gestapt want Vosje moet spieren opbouwen. Joris tegelijk met de bbp gereden, totdat het regende. Al met al 5 minuten opgezeten _O-

Dochter zei al, dat doe je snel mama