Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:31

Afbeelding

Oogproblemen zijn zooo irritant.
Layka moest de afgelopen 2-3 week ook weer meer de oogkap op.

Vorige week zaterdag met de verzorgster nog even over t akker gewandeld.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:20

Bagheera_206 schreef:
Eigenlijk doet mijn oma het best goed nadat ze zondag haar laatste dosering pijnmedicatie heeft gehad. Ik hoop dat ze iig nog even lekker van de zomer kan genieten. #vingersgekruisd

@NadiaM: Hier ook Agrobs. Hier ook wel een keer de Pre Alpin Senior gehad. Op dit moment krijgen ze de Horse Alpin Senior, Seniormineral en Mash van Agrobs.

Ik geef mijn oudje ook agrobs, ongeveer dezelfde combo als dit, maar ik geef hem nog aveve all in soup zodat hij toch steeds zeker genoeg binnen heeft met zijn slechte tanden.

Mijn oudje is momenteel niet het mooiste geval van de weide. Sinds hij de cushing medicatie krijgt is hij helemaal aan het opknappen, maar nu is dat vreemde haar er ook aan het afkomen. Dus hij heeft nu mooie vacht gewisseld met de lelijke vacht. En in heel mijn weide witte plukken :')

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:22

Mooi hagelslag!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:55

Hier ook al een aantal jaar Cushing bij ons oudje. Maar pas afgelopen seizoen kwam hij pas laat uit de haren en duurde ook erg lang. Waarschijnlijk dus volgend jaar scheren.

Hij wordt nu wel echt wat mager. Bespiering rug en kont is weg dus echt een oudje. Hij krijgt nu per dag 2 scheppen senioris prioris. Eentje in de ochtend eentje in de avond met naar stal gaan. Overdag nu nog wei en onbeperkt hooi. Hij eet wel nog hooi maar zijn geen kilo's meer.
Ik geef nu voor we naar bed gaan nog altijd een klein bakje met wat lucerne, brokjes en eventueel poeder als hij dat nodig heeft. Denk dat ik daar van mijten een halve schep senior plus bij ga geven. Krijgt hij nu ook al bij de senioris erop. Soms vul ik het nog aan met 1/4 schep pulp.

De mijne is een welsh/arabier. Zijn volle zus is nu 32 of 33. Ondanks dat de ouders deze leeftijden niet gehaald hebben zijn er wel taaie nakomelingen uit gekomen.

Wat mij wel opvalt is dat hij nu een been niet zo graag wilt geven. Eerder was hij altijd heel makkelijk met voetjes geven maar heeft wat problemen met rechtsvoor en ik weet nog niet zo goed waarom. Straal is daar wel iets minder mooi maar dat zou dan met geven geen last moeten geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:58

Mijn oudste van 29 heeft nu ook moeite met geven van rechtsachter. Het verkrampt ook echt. Dus dat doe ik maar zo voorzichtig mogelijk.

Ik denk dat het bij ouderdomskwalen hoort :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:34

hier vind Zoëy het linksachter voetje geven ook wat minder prettig. Ik heb gelukkig een heel geduldige hoefsmid die daar echt wel rekening mee houd.

Zoëy eet gelukkig nog wel goed, maar we hebben wel pech met het aangekochte hooi. Dat is kennelijk gedorst en daardoor zit er heel weinig smaak (suiker) in. De paarden eten het dus niet of amper. Voor de dikke welsh niet erg, maar Zoëy moet wel goed blijven eten natuurlijk. Ik geef haar nu dus 2x per dag een grote emmer koeienvoer (kuil/mais/soja), dat eet ze gelukkig wel graag.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:32

Oh moeite met sommige voetjes geven heeft mijne ook hoor, is echt een ouderdomsdingetje denk ik…

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:56

Ik merk ook dat de mijne voetjes geven wat lastiger begint te vinden. Lijkt een beetje alsof hij minder goede balans heeft.

Wat is jullie ervaring met een oudje verhuizen naar een paddock paradise? Mystery staat nu altijd buiten van 9 tot 9 ongeveer, merk dat hij op stal wel vaak even tot rust komt. Maar zodra hij mij ziet wil hij ook wel weer uit de stal. Heb een mogelijkheid om hem op een nog te bouwen paddock paradise te zetten maar vind het spannend. Kunnen ze zo’n grote verandering makkelijk aan op die leeftijd.. en ook ‘s nachts buiten in regen etc. Komt wel een grote schuilstal maar toch

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:01

Ja lastig… ligt echt aan het dier denk ik. Ik zou het niet doen omdat ik merk dat ze op stal echt even haar eigen tijd/ruimte kan pakken en zo weer oplaadt. Ook wil ik een optie hebben om haar echt droog te zetten als het slecht weer is, en ze is zo onderdanig in de groep dat ze een schuilstal uitgetrapt wordt.

Maar het is heel persoonlijk. Misschien leeft de jouwe juist helemaal op!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:14

xLiez hebben ze daar een mogelijkheid tot eigen stal voor de nacht of voor het geval er iets is. Bijvoorbeeld ook bijvoeren als ze even alleen moeten staan zodat het voer niet gejat wordt door de andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:22

kelly heeft met de benen optillen gelukkig geen moeite,als ik ook zie hoe die zichzelf soms overal krabt is ze nog lenig genoeg.
ze kan alleen wel vaak wat vervelend doen bij de smid met de achterbenen.

liez:
kelly staat op een soort PP,maar al heel lang dus die is wel gewend om veel te lopen.
enige waar je wel absoluut naar moet kijken is of er genoeg voerplekken zijn en jouw oudje echt op zijn dooie gemakje kan gaan staan eten.
kelly laat zich nog wel wegsturen en gaat dan gewoon maar ergens staan suffen en dat is niet handig met eten.dan krijgt ze te weinig binnen.
plus dat er heel arm hooi gevoerd word,dus ik moet wel extra eiwit geven en sowieso slobber.
ook moet je kijken of er ruimte is tot bijvoeren.
zoals kelly ook,die heeft een heel slecht gebit en die staat daarom winters dus de nachten apart van de groep met haar eigen hooi en extra slobber en die komt overdag dan ook nog tussendoor apart met extra voer.

joyce38, anders geef je gewoon meer luzerne?
als dat wel goed gegeten word dan zou ik dat eerst proberen en kijken of dat wat aanzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:35

Voor mijn paard helaas geen succes geweest op een PP, de kudde was te groot, ze at te weinig en vond ook geen rust. Was wel redelijk grootschalig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:27

Ik zou het met die van mij ook niet durven op een PP. Sowieso wil ik haar binnen hebben met schemer vanwege haar zomereczeem. Maar ze ligt buiten nooit in de groep, alleen als ze alleen staat. Die rust heeft ze blijkbaar wel nodig en dus zou dat voor haar niet geslaagd zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:03

Ja ze kunnen wel overdekt uit de groep om bijvoorbeeld krachtvoer te eten. Vind het heel lastig, zou hem zo graag die vrijheid gunnen en lekker zo oud worden. Hij zal 24/7 buiten wonen geen probleem vinden maar geen idee of hij goed zou rusten. Ik zit enorm in dubio haha. Hij is 21 nu en gelukkig enorm goed in conditie (te dik momenteel zelfs). Hij zou dan sowieso pas in januari kunnen verhuizen, al moet ik mijn plekje wel snel reserveren natuurlijk.

Scheelt dat zijn beste vriend, pony van mijn zusje, dan ook mee verhuisd. Ze zijn altijd samen, die pony mag vaak overal bij te eten en dan durft de mijne ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:19

Ik zou zeggen: gewoon proberen!
Al lijkt verhuizen in januari me dan weer iets minder handig. Ik zou zoiets proberen vanaf april/mei :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:27

Als m'n merrie sociaal was, had ik zoiets ook overwogen of geprobeerd. Als je paard nog niet teveel kwaaltjes of extra zorg nodig heeft, wellicht het proberen waard. maar snap wel dat het een lastige afweging is....

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:35

Ohh zijn beste vriendje mag mee! Dat is fijn! Ik zou het gewoon proberen, jij kent je paardje het beste. Met mijn merrie zou ik het niet doen maar mijn oude pony die een paar jaar geleden ingeslapen is had het zo gekund, ligt dus helemaal aan het dier denk ik. Misschien is het juist de beste keuze die je kunt maken voor hem! 21 is natuurlijk ook geen 30, ik heb mijne ook op d’r 21e verhuisd. Ik had het er zwaarder mee dan zij :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:29

Mag ik heel even opscheppen over mijn oudje? Ze hadden op de fokdag van Wolvega van het KFPS (Friezen stamboek) een nieuwe rubriek: Meest duurzame merrie.
Ik had gevraagd of presentatie perse aan de hand moest, zoals met normale keuring of dat het ook onder het zadel mocht. En dat mocht! Dus ik had mijn 26jarige dame aangemeld. Lange jas uit de kast getrokken!
En…. Ze is unaniem door de 4 juryleden gekozen tot Meest Duurzame Merrie *\o/*
Wel jammer dat de rits van mijn laars minder duurzaam was, dus die gaf de geest precies toen ik zou opstappen… geen extra mee, of tape ofzo… dus ja, dan maar schoenen, dat is wel balen.

Afbeelding
Zo blij <3

Afbeelding
Merrie vond het ook echt super leuk! Oortjes erop en gassss!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:41

Aaahhh prachtig toch. En ik vind zelfs zonder laarzen de foto's echt prachtig. Het stoort niet dat je slechts schoenen aan hebt

Dit was trouwens zaterdag wel echt geniaal...
Vanaf de wc kijken of de verzorgster nog wel op layka zit en niet eronder _O-

Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:51

Sanet wat gaaf zeg!
Jullie zijn ook echt een mooi setje zo te zien

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:07

Geweldig Sanet, gefeliciteerd! Hagelslag wat een onwijs mooi plekje.

Ik ga voor het eerst in een aantal jaar een ander vitaminebrokje proberen, de Victorious Secret. Merrie is nogal kieskeurig dus we gaan het meemaken, gelukkig hebben ze een proefverpakking!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:25

sanet gefeliciteerd!

hagelslag, jij hebt een veel mooier uitzicht dan ik op de wc heb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:55

Sanet schreef:
Mag ik heel even opscheppen over mijn oudje? Ze hadden op de fokdag van Wolvega van het KFPS (Friezen stamboek) een nieuwe rubriek: Meest duurzame merrie.
Ik had gevraagd of presentatie perse aan de hand moest, zoals met normale keuring of dat het ook onder het zadel mocht. En dat mocht! Dus ik had mijn 26jarige dame aangemeld. Lange jas uit de kast getrokken!
En…. Ze is unaniem door de 4 juryleden gekozen tot Meest Duurzame Merrie *\o/*
Wel jammer dat de rits van mijn laars minder duurzaam was, dus die gaf de geest precies toen ik zou opstappen… geen extra mee, of tape ofzo… dus ja, dan maar schoenen, dat is wel balen.

[ [url=m/byGzZN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo blij <3

[ [url=m/bijzeI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merrie vond het ook echt super leuk! Oortjes erop en gassss!

Zoooo dat is knap! Gefeliciteerd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:23

Mooi die foto op de akker Hagelslag!

Joyce, lastig dat hij wat magerder wordt. Je voorbereid klinkt wel goed hopelijk blijft hij daarmee wat op gewicht. Ik merk bij m'n 20er al dat voetjes minder leuk zijn dan vroeger. Het gaat nog wel, maar ze geeft ze minder makkelijk hoog en trekt ze eerder terug. Als ik het niet vergeet probeer ik vooraf wat oefeningen te doen om het wat op te rekken zeg maar, dat.lijkt wat te helpen.

Wauw sanet, wat super gaaf, gefeliciteerd!!!!!

Ik wil ook zo'n uitzicht vanaf m'n toilet....

Mijne staat nu even tijdje op de dailycomplete van vitalbix, met een klein handje Alpen seniormuesli. Straks gaat ze weer over naar agrobs seniormineral ipv de vitalbix. Ik wissel dat een beetje af.

Momenteel ziet ze er prachtig uit

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:20

joyce83 schreef:
Hij wordt nu wel echt wat mager. Bespiering rug en kont is weg dus echt een oudje. Hij krijgt nu per dag 2 scheppen senioris prioris. Eentje in de ochtend eentje in de avond met naar stal gaan. Overdag nu nog wei en onbeperkt hooi. Hij eet wel nog hooi maar zijn geen kilo's meer.
Ik geef nu voor we naar bed gaan nog altijd een klein bakje met wat lucerne, brokjes en eventueel poeder als hij dat nodig heeft. Denk dat ik daar van mijten een halve schep senior plus bij ga geven. Krijgt hij nu ook al bij de senioris erop. Soms vul ik het nog aan met 1/4 schep pulp.

Meestal betekend dat toch dat je paard wat te weinig eten krijgt.

Ik ben nu met mijn 2e oudje bezig en de vorige en ook deze merrie zijn allebij nog steeds rond.

Mss kun je voor je naar bed gaat nog een emmer geweekt voer geven.

Mss is het een idee om dan 3 keer per dag een emmer te geven met:

1/2 schep senior
1/2 schep bietenpulp brok
1/2 schep mijten senior brok
1 schep luzerne ( kun je ook mee
weken. Word het wat zachter van)

Hopelijk komt ze dan weer wat aan.

Als dat niet aan zet zou ik een halve schep grasbrok toevoegen.
Myo protein van agrobs
Fibrenuggets van Pavo