Mijn zwarte ruin van 23 jaar pompt sinds gisteren ontzettend met zijn ademhaling. Hij hoest niet, en er zijn ook geen geluiden te horen bij de ademhaling. Hij is verder alert, eet en drinkt goed, en lijkt niet alsof hij ergens pijn heeft. Hij is eigenlijk niet anders dan normaal, buiten die hevige ademhaling. Hij heeft wel echt een dikke wintervacht (draagt geen deken), en het weer is opeens van -12 naar 17 graden gegaan hier.. Zijn temperatuur zit rond de 37.7, dus geen koorts gelukkig maar wel wat hoger dan wat hij normaal heeft (37.0/37,2).
Het leek mij logisch dat dit pompen met de ademhaling verklaarbaar is door de huidige weersomstandigheden (de snelle switch van erg koud, naar warm met volle zon), vooral met zo'n dikke zwarte wintervacht. Op advies van de dierenarts heb ik daarom gisteren zijn borst geschoren, in de hoop dat hij hier zijn warmte kwijt kon. Dit hielp echter niet en stond nog steeds te pompen op de wei.
Vanochtend heb ik daarom een jachtpatroon geschoren, zodat hij net wat meer warmte kwijt kan. In de ochtend stond hij ook gewoon rustig te eten, en was zijn ademhaling oke. Zojuist kwam ik terug op stal, en hij stond weer ontzettend te pompen. Na zijn benen wat af te koelen en hem te laten rollen in koel zand leek het wat minder te worden. Ik heb toch de dierenarts gebeld om te vragen of dit misschien een andere oorzaak kan hebben, en dus niet de warmte. Hier werd echter gezegd dat het wss toch echt de door de warmte komt, en gewoon zijn temperatuur in de gaten moest houden en erop letten dat hij niet gaat hoesten etc.
Zijn er meerdere mensen die dit herkennen? En is er iets aan te doen of zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Hij lijkt er zelf niet echt last van te hebben, maar het lijkt mij ook niet goed voor zo'n paardenlichaam om de hele dag zo'n hevige ademhaling te hebben..
Hij staat 24/7 buiten, met onbeperkt ruwvoer. Er is een schuilstal met schaduw aanwezig maar daar staat hij eigenlijk nooit in, waarschijnlijk aangezien er daar geen hooi te vinden is.

Filmpje van zijn ademhaling van toen ik net aankwam in de wei (hij stond gewoon rustig te eten, maar als ik hem apart pak staat hij zo te ademen): https://www.youtube.com/watch?v=Zmo5f8C2xHU
Alvast bedankt.