[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:58

komen heel langzaam groeiende hoeven niet door vitamine en mineralen tekort?
Volgens mij is het bij oudere paarden heel belangrijk dat ze daar genoeg van binnen krijgen.

Mijn oudje van 22 is in prima conditie,ondanks zijn insuline resistentie en ondanks het feit dat ik dus echt moet uitkijken met wat ik voer....zelfs onbeperkt hooi gaat niet.
Hij krijgt iedere dag vitamine en mineralen supplement.
(door zijn pulp,beetje zemelen,lucerne brokjes,appelazijn,olie,en gekookt lijnzaad...).
Het schijnt ook heel belangrijk te zijn bij oude paarden om regelmatig te ontwormen....het is een misverstand om te denken dat oudjes weerstand hebben tegen wormen...

dide

Berichten: 1517
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:24

Ontwormd word ze wel. De hoefsmid zei dat het veel voorkomend bij (iets) oudere merries. Ik heb zelf het idee dat het namelijk in verband staat met elkaar (nieren en hoeven).

Ik ga in ieder geval over van een handje (1/4 kilo) na het rijden. Naar 1/4 kilo per dag, kijken of het een positieve invloed heeft.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:10

Ik kom me hier ook even inlezen.
Wij zelf hebben ook een ouder paard staan die we bijvoeren met senior priores.
Nu zijn we net een maandje terug mee begonnen maar ik zit met een brandende vraag en kan er geen info over krijgen bij de subli site.
Nu heb ik gezien dat er verschillende soorten brokken inzitten. Onder andere bietenpulp. Daarvoor weken we het ook 6 uur en het staat al klaar voor vanavond en morgenvroeg. Maar welke brok zit hier in verwerkt.
Ik zie met het blote oog dat er 4 soorten in zitten. Nu lijkt mij eentje luzerne. Wie kan me vertellen wat die andere 3 zijn?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:13

Er zal waarschijnlijk ook een vit en min brokje inzitten.
En ik dacht dat er ook iets van krachtvoer/granen in zit, misschien zoiets als de subli ponybrok ?

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:23

Granen kun je inderdaad zo zien. Paardje krijgt nu bijna 3 handen vol per keer. Zal het binnenkort eens even afmeten/wegen hoeveel het is. Had al gegoogled op bietenpulp afbeeldingen maar word er niet veel wijzer uit helaas.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:36

Bietenpulp is ook een brokje !
En de vit en min
En de ponybrok en de lucerne
Totaal dus 4 verschillende soorten ""brokjes" in de seniores priores.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:19

dide schreef:
Ontwormd word ze wel. De hoefsmid zei dat het veel voorkomend bij (iets) oudere merries. Ik heb zelf het idee dat het namelijk in verband staat met elkaar (nieren en hoeven).

Ik ga in ieder geval over van een handje (1/4 kilo) na het rijden. Naar 1/4 kilo per dag, kijken of het een positieve invloed heeft.



ik las dit en wilde er even op reageren?
waar baseer jij het op dat hoef en nier bij elkaar horen?
ben wel benieuwd namelijk..

mijn 18 jarige ruin hoeft maar 1x per 3 maand bekapt te wordne en dan nog zit er een heel klein randje onder.
hoeven zijn wel knetterhard, en de smid is er superblij mee.,maar bij hem groeien ze dus ook heel langzaam.
is altijd al zo geweest, en de smid zei dat het gewoon puur toeval was.
beweging en voeding hebben wel degelijk invloed,maar meer op de kwaliteit van de hoeven dan op de groei zei hij.
dus ben wel benieuwd hoe jij aan de nieren komt

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:33

Sinds 1,5 maand staat mijn oude paard 24/7 op de wei. Hij is al rond de 27 jaar.
Hij was best aan de schrale kant toen hij de wei op ging. Nu zit hij echt goed in zijn vel. Hij krijgt sochtends en savonds hooi en muesli van PAVO.
Hij heeft altijd wel wat moeite gehad om zichzelf warm te houden. Maar zoals met de regen gisteren loopt hij bibberend in het land. Schuim in zijn neus. Vind dit zo sneu voor hem.
Zou ik hier verder nog wat aan kunnen doen?

dide

Berichten: 1517
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:18

ellepel
Het is misschien 'toevallig' tegelijk erger geworden.
Ik dacht (ik ben geen deskundige) misschien dat de nieren minder stoffen opnemen/ produceren omdat ze niet in top staat zijn. En dat dat de groei van de hoef beïnvloed.

Trek hier aub geen conclusie uit dat ik zo 'dom' ben om zelf conclusies te trekken in een kennis gebied waar ik maar een beperkte kennis in heb. Dat laat ik over aan de profs.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:11

@daantje: regendeken op?! dan blijft hij ook beter in vorm en verliest zijn gewicht niet weer.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:18

Ons oudje heeft nu ook een ongevoerde regendeken op. Dit ook mede omdat hij nu juist zijn energie moet bewaren om dikker te worden en geen energie moet gaan verspillen om warm te blijven met dit weer.
Dat bietenpulp een brok was had ik gelukkig zelf ook al door. Mijn vraag was welke de andere brokken waren in de senior priores en gelukkig heb ik daar nu ook een antwoord op, dank je wel :D

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:01

Ik heb gisteren de senior priority gekocht! Vanavond voor het eerst kijken of ze het eten! Omdat ze brok en hooi nog goed weg krijgen ga ik dit dus niet compleet vervangen! Ik ben benieuwd hoe het gaat!

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:21

Ik ben nu begonnen met het voeren! 1 schep senior krijgen ze nu met zijn 2e, lijkt weinig maar ze krijgen ook nog 2kg brok per paard en hooi en kuil. Na hoeveel tijd konden jullie resultaat zien? Dan weet ik wanneer ik eventueel een schep er bij moet doen!

Ik vond trouwens ook nog een belgisch merk in de schappen bij de Boerenbond. Ik kende het niet en heb de folder zo niet bij de hand. Die hadden ook nog een gras achtig iets speciaal voor oudere paarden. Leek me opzich ook wel iets maar ik kan ze moeilijk alles tegelijk voeren! Ik zal morgen die folder er eens bij pakken kijken of iemand van jullie het kent!

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:23


bliksem23
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:46

en als je pony nou 16 is en last heeft van vocht in de benen?
wat kan je hem of haar dan geven om dit te verhelpen aan voer?
of als het otrose heeft?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:52

Lilly: die van mij krijgt van de Mijten de Herbamix. De optiform is eigenlijk hetzelfde als de Luzerne van de Hartog. Ik heb toen gekozen voor de Luzerne van de Hartog, omdat ze die lekkerder vonden.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:02


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:26

gedroogde brandnetels zijn ook vochtafdrijvend.
Maar hoe komt het dat je pony dikke benen heeft ? staat hij/zij veel op stal ?

Tegen artrose zijn tig middelen te vinden voor paarden, oa op basis van glusosamine, MSM, gelatine etc etc.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:35

lillytjuh schreef:
Heb het al gevonden:

Optiform van Mijten:
http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv

Wie kent het en heeft er ervaring mee?


Optiform is luzerne met (kruiden)hooi zodat het ook geschikt is voor eiwitgevoelige paarden. 't is ook licht gemelasseerd tegen het stof. Ik geef het vnl gemengd door het krachtvoer zodat ze beter zouden kauwen en als extraatje wanneer mij paard haar hooi weer gewoon door de stal trappelt ipv op te eten. Ik gaf eerst Pavo Daily plus, maar daar werd de mest platter van. Optiform zou ook een gistcultuur bevatten die een positief effect heeft op de darmflora. Hetgeen ik op de grond mors keer ik op de weide, en er is geen enkel paard dat dit laat liggen...

bliksem23
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-06-10

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:19

nee de pony staat overdag de hele dag buiten
en bier geven aan de pony schijnt slecht te zijn
in iedergeval da zegt absoluut niet geven
ik zag wel een emmer met wat je door het voer kan doen voor 30 euro een kilo ook voor vocht in de benen en ouder wordend paard maar ben de naam kwijt lijkt op iets van leweda ofzo

bliksem23
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-06-10

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:48

easy mover heet het
iemand ervaring daar mee?

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:00

Ken het niet.
Een van mijn merries heeft ook een keer bier op. Die keer was ze losgebroken toen we een feestje hadden op stal en het restje uit de tap hadden laten lopen in een emmer.... het was niet veel maar ik ben er toen goed van geschrokken.

Die van mij beginnen weer een beetje bij te komen gelukkig. Geef nu senior priority als aanvulling op het gewone brok en gedroogde mais van mijten omdat ze die gewoon heeeell lekker vinden. Een van mijn merries mag geen verse mais ivm het suiker waar ze nogal op reageerd, gedroogd gaat het wel goed.

Ik durfde de senior priority van de week met de hitte echt niet langer dan 6 a 7 uur te laten staan, begon te verkleuren! Heb 2x een volle emmer weggegooit omdat ik het er niet heel goed uit vond zien helaas. Die dagen heb ik extra mais gegeven.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:27

Sinds enige tijd krijgen 2 van onze paarden het bewegingssupplement Grand Flex Senior van Grand Meadows .. kan het van harte aanbevelen !!

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:30

ik heb mijn merrie bleekselderij gevoert toen die dikke benen had.
is al weer een tijd terug. het hielp af en toe wel, maar ze had niet altijd dikke benen, vooral als ze tegen der stalwand aan trapte.

sorry besef nu pas dat ik me nooit heb 'voorgesteld' hier.

ik heb een shetlander van 24 jaar tot afgelopen winter, heb ik hem nooit gezien als een echte oude pony maar nu is die dat toch wel.
hopelijk doet de wei hem weer goed. schrok er van toen ik na 5 maanden thuis kwam van mijn stage in nieuw zeeland. (ben nu weer van huis)

bliksem23
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:57

blacknorton schreef:
ik heb mijn merrie bleekselderij gevoert toen die dikke benen had.
is al weer een tijd terug. het hielp af en toe wel, maar ze had niet altijd dikke benen, vooral als ze tegen der stalwand aan trapte.

sorry besef nu pas dat ik me nooit heb 'voorgesteld' hier.

ik heb een shetlander van 24 jaar tot afgelopen winter, heb ik hem nooit gezien als een echte oude pony maar nu is die dat toch wel.
hopelijk doet de wei hem weer goed. schrok er van toen ik na 5 maanden thuis kwam van mijn stage in nieuw zeeland. (ben nu weer van huis)


ja begrijp het niet er blijft vocht in me pony haar benen
haar echterbenen dan
dekruiden mix zal ik vast een tijdje moeten gebruiken voor ik resultaat zal zien
ik hoop echt dat het helpt