[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:00

Ik heb toch nog een vraagje.

Ik geef 1 kilo en laat het dan met 3liter water zes uur lang weken. Als ik het dan ga voeren is al het water echt helemaal opgenomen. Is dat goed of moet het echt als slobber gevoerd worden? Met meer water dus..

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:27

Ik geef het met wat meer water omdat ze niet zoveel drinkt en ze dan toch voldoende vocht binnen krijgt en omdat ze het met drie liter wat moeilijker weg krijgt omdat het dan wat plakkeriger is. Maar 3 liter water moet voldoede zijn.

Als je er aan twijfelt kun je even voelen of er nog harde stukjes in zitten.

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:17

Hoeveel kost zo'n zak ongeveer? Vind het strax wel typisch dat mijn merrie vertikt het te eten. ze is ook niet al te gek op haar pulp ;)

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:28

rond de 7 euro

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:49

dank je. dat is nog wel te doen om uit te proberen

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:54

Toen ik vandaag een grote zak wortelen ging halen, hebben we toch maar weer voer gehaald van D&H. Uiteindelijk doen mijn paarden het er toch het beste op en voer ik het maar een deel van het jaar. Het nadeel is dat het voer zo duur is en dat je er veel van moet voeren...majaa...weinig andere dingen helpen in en na de winterperiode.

Het nieuwe voerschema van mijn 21 jarige merrie (volbloed) word (als ik het weer heb opgebouwd...):

2 x p.d. 4 kg 16 + Mix van D&H
+/- om de dag 200 - 300 gram bietenpulp + zemelen
appel azijn
1 schep Daily Plus
zeewier (voor de verharing, helpt prima ;) )
brood + fruit
2 a 3 x p.d. RV (kuil)

ze staat op een mix van vlas en stro
staat van 09.00u - 19.00/20.00u op de wei
wordt recreatief gereden

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 06:06

oudje bij mij op stal stond op slobber,maar ze vind het helemaal niet lekker :+
dus gaan we nu merriebrok proberen,misschien dat ze dan wat dikker word.
ze vind het in elk geval wel lekkerder :D
hooi/kuil vind ze ook niet echt smakelijk,dus gaat ze smiddags een paar uurtjes het gras op.
kijken of ze wat dikker wil worden

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:28

mmm ik zit nog eens op die subli site te kijken. Maar mijn paarden hebben geen gebits problemen dus op nu op de senior priority over te stappen vind ik ook zo wat want ze eten opzich goed brok en hooi. mmmmm lastig!

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:30

Ik zit nu te denken aan:

Vitaal Mix
NIET VOEREN TIJDENS DRACHT !!

Een mix van kruiden die samengesteld is om paarden en pony’s met verminderde conditie te helpen. Door ouderdom of verstoring in het maagdarm kanaal kan uw paard of pony ine en slechte conditionele toestand verkeren. De natuurzuivere kruiden zorgen ervoor dat het gehele systeem gereinigd wordt en terug in balans komt.

Vitaal Mix:

•Draagt bij aan een mooi haarkleed en hoeven
•Verbetert de conditie, zowel lichaam als uithoudingsvermogen
•Ondersteunt de spijsvertering en stofwisseling
•Helpt tegen ouderdomsverschijnselen
•Paarden en pony’s die te mager zijn
•Singelnijd
•Koliekgevoeligheid
•Maag - / darmproblemen
Gehalten
Samenstelling
Stinkende gouweGemberIJslandmosVenkelBosbessenbladAnijsPepermuntPimentSalieBessenblad zwartKnoflookMaretakDuizenguldenkruid

KatteklauwDriekleurig viooltjeRode zonnehoedEikebastEngelwortelZuiveringszoutWijnruitHopZuurbesPaardebloemBrandnetelWilgebastZoethout

Adviesdosering / gebruiksaanwijzing
1e week 3x daags 1 schep.
2e en 3e week 2x daags 1 schep.
Daarna 1 schep per dag.
Emmer leegmaken. Eventueel bij terugkerende klachten doorgaan met 1 schep per dag. Verdelen over het overige voer

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:36

hoi ik meld me hier ook even ! :) (als dat mag)
Ik heb thuis een pony lopen die nu dik in de 30 is. We schatten haar op 35/36(zie profiel). Ze was altijd mooi rond maar deze winter is echt verschrikkelijk zwaar voor haar geweest. Dierenarts is er een paar keer bij geweest omdat we dachten dat dit haar einde zou zijn.. maar nee ze loopt nog vrolijk in de wei. Op aanraden van de dierenarts zijn we seniores priores gaan voeren. Ik geef het 2x per dag (ong 1 kg met heeel veel water eroverheen ) ze doet er een halfuur over om het weg te werken :'). Ze word alleen niet meer dikker maarja dat is begrijpelijk. Verder krijgt ze gewoon zoveel hooi als ze wil in de stal (en dat is niet zo veel.. er blijft altijd veel over) en overdag staat ze in het land

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:07

Ruwvoer kan je bij oudere paarden aanvullen met de Pre Alin Senior dit is ook voor paarden die moeite hebben met kauwen e.d.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:08

Hoi,

Weegt de pony dan 200 kg ? Omdat je "maar" 2 kg seniores priores geeft .... Of eet ze ook nog hooi ?

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:30

er staat op de zak dat je 0,2 tot 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht seniores priores moet geven dus 2 kilo is al voor 400 kg( en ze isecht al mager dus veel weegt ze niet en het is geen groot paard maar een klein welshje)
Ze eet ook nog hooi hoor :) en gras

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:35

wietske100 schreef:
er staat op de zak dat je 0,2 tot 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht seniores priores moet geven dus 2 kilo is al voor 400 kg( en ze isecht al mager dus veel weegt ze niet en het is geen groot paard maar een klein welshje)
Ze eet ook nog hooi hoor :) en gras



ooh sorry, er stond me bij dat je 1 kg seniores priores moest geven per 100 kg lichaamsgewicht ....
Pony bij ons op stal kreeg dat in ieder geval wel.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:18

Maris schreef:
wietske100 schreef:
er staat op de zak dat je 0,2 tot 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht seniores priores moet geven dus 2 kilo is al voor 400 kg( en ze isecht al mager dus veel weegt ze niet en het is geen groot paard maar een klein welshje)
Ze eet ook nog hooi hoor :) en gras



ooh sorry, er stond me bij dat je 1 kg seniores priores moest geven per 100 kg lichaamsgewicht ....
Pony bij ons op stal kreeg dat in ieder geval wel.



Ja volgens mij is dat ook zo.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:23

yvonnedv schreef:
Ja volgens mij is dat ook zo.

ik kan het wel even nakijken! maar ben er bijna zeker van.
En ze moet ook niet heel meer meer in een keer krijgen. want ze kan dit al bijna niet op

edit: op de site staat idd 1kg maar op de zak staat 0,2 tot 0,5 kg.
Ik vind dit wat ze krijgt eerst wel genoeg. Moet nog opbouwen

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:59

Beetje vaag verhaal wat er nu op de zak staat.

Voorheen stond er op dat het 1kg per 100kg lichaamsgewicht was en dat er geen ruwvoer bij gegeven hoefde te worden.

Nu staat er op geef altijd voldoende ruwvoer en daarnaast 0,2 tot 0,5kg per 100kg lichaamsgewicht en als het paard arbeid moet verrichten moet er naast sp sportbrok bij gegeven worden.

Ja leuk die van mij krijgt geen ruwvoer meer weg

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:06

kijk zo ontstaat er natuurlijk onduidelijkheid :)
die van mij kan nog wel ruwvoer eten .

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:09

Nee het is dan toch niet echt onduidelijk.
Seniores priores kan al het voer vervangen voor een paard ( dus ook het ruwvoer ) --> dan geef je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
Als je nog wel voldoende hooi kan voeren , kan je minderen naar die 0,2 tot 0,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht.

Maar als je pony niet aanzet van die 0,2 tot 0,5 kg dan zou ik die hoeveelheid wel verhogen. En gewoon meerdere keren per dag seniores priores geven.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:26

nou ik vind het eerlijk gezegd niet zo gek dat een pony van dik 35 niet meer dik word. Ze is verde rhelemaal gezond en ik wil haar ook niet in een keer overvoeren want ze eet nog wel hooi en gras.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:08

Maris schreef:
Seniores priores kan al het voer vervangen voor een paard ( dus ook het ruwvoer ) --> dan geef je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht.


Dit staat niet meer op de zak. Voorheen wel.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:35

yvonnedv schreef:
Maris schreef:
Seniores priores kan al het voer vervangen voor een paard ( dus ook het ruwvoer ) --> dan geef je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht.


Dit staat niet meer op de zak. Voorheen wel.

klopt vandaar dat ik ook al dacht . hu hoe komen jullie daar bij? :P
ik zou trouwens niet weten hoeveel die van mij weegt..

dide

Berichten: 1517
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:05

Hoi,

Ik kom ook even binnen vallen :+ .
Mijn merrie (19) heeft 'zwakkere' plekken in/aan haar lichaam en dat zijn haar nieren en haar hoeven (deze groeien heeeel langzaam). Hebben mensen hier ervaringen met oudere paarden met wat zwakkere nieren/hoeven? En wat voeren jullie?

Die van mij staat lekker op de wei en in de winter krijgt ze hooi. En na het rijden een klein handje hugho mix met een eetlepel zonnebloemolie .

Ik ben nu op verschillende plekken wat advies in aan het winnen over het bijvoeren voor het 'stimuleren' van de nieren en de hoeven en ik ben benieuwd wat jullie hiermee zouden doen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:59

Enige wat is zo gauw weet is dat er van de groene os zowel nier compositum is als hoef compositum.
Langzaam groeien van de hoeven, heeft dat met weinig doorbloeding te maken ? Heeft ze ijzers onder ?
En om nieren niet te overbelasten letten op laag calcium in het voer. Ook magnesium in grote hoeveelheden is niet goed voor de nieren.

dide

Berichten: 1517
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:48

Ze heeft geen ijzers onder. Maar haar hoeven groeien heel langzaam en dit is de afgelopen 2 jaar steeds erger geworden.