Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:50

Is Marissa de linkse of de rechtse? :')

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:19

Hilli schreef:
Is Marissa de linkse of de rechtse? :')


Hahahahaha oh die is goed!


@akshay
Het was deels algemeen gericht maar ook omdat layka ook in de winter net iets minder vaak ligt.
Nu kon ze afgelopen winter in de stal gaan liggen. Maar ze heeft het alsnog niet tedaan(lag echt een hele dikke laag stro).

@queelens
Qua inspuiten heb ik echt 0 ervaring.
Weet dat een stal waar ik stage liep 2 paarden zijn ingespoten. Maar daar houd t mee op.

@siers83
Heerlijk hea dat verharen


Afbeelding
Hier staan ze sinds gister eindelijk weer samen.
Nachts gaat iris nog wel op stal.
Sws zodat ze even goed kan snurken.

Verzorgster heeft net layka gereden(die natuurlijk moest pissen).

Afbeelding

Afbeelding
Iris is een echte diva momenteel _/-\o_

Afbeelding
Layka die even iris haar stal inspecteert.

De hoefsmid was net nog weer geweest en hij heeft iris nog heel wat mooier weer neer kunnen zetten.
Dus dat is echt wel fijn.
Ze is momenteel best stuntelig bezig met alle 4 haar benen.
Maarja ze groeit echt paasei hard en dan zo lang niet veel mogen en kunnen bewegen... duurt even voordat ze weer wat vaster is Qua benen

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:15

Hilli schreef:
Is Marissa de linkse of de rechtse? :')

_/-\o_

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:24

hagelslag,ik kwam op facebook in de groep van de veeartsen (horse vet corner) een bericht tegen van iemand die haar ruin een soortgelijk blessure had als iris?
die zat ook steeds aan het de wond te vreten zodat het weer kapot was.
ik denk dat het ook ontzettend jeukt als de bescherming er af is?
helaas geen goede tips daar in ,denk dat je met je huidige bescherming goed bezig bent :j

wat fijn dat ze samen kunnen staan <3

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:31

De site waar alleen dierenartsen een antwoord mogen geven?

Bij iris jeukt het eigenlijk al best lang.
Maar momenteel weer extreem alhoewel het vandaag mee viel.

En ja, het is zo zo zo zo schattig.
Iris die layka op de voet volgt.
Als er een regenbuitje is gaat iris in galop naar de stallen _O-
Layka blijft gewoon bij het hooi staan.
Ze hebben destraks al uitgebreid elkaar kunnen groomen.

Dit was gewoon voor beide echt nodig.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:42


Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:22

Wat een lief stel zijn ze zo samen. <3

Hier bij mijn ouwe pluizebol is het staak gedrag weer iets meer geworden. Het lijkt toch vanuit zijn darmen te komen want hij gaat echt stilstaan voor het mesten en vandaag na twee keer mesten gaat het dan opeens beter. De dierenarts komt volgende week weer prikken voor PPID en dan zal ik het nog eens overleggen..

Vandaag ging ie in ieder geval wel weer als de brandweer nadat alle mest eruit was. Hij bleef door de bak galopperen en echt flink up tempo ook. Voorheen deed hij meestal een half rondje per keer en dan weer draf omdat de hoeken best lastig zijn, maar nu bleef ie echt rondjes lang galopperen en ook over balkjes zonder terug te vallen in draf. Echt trots op die ouwe. Hij is aanzienlijk sterker aan het worden van die regelmatige balkjes training die ik nu met hem doe. <3

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:26

Al eens ivm zand of wormen nagedacht?
Vooral wormen is de tijd van het jaar.
Zand is eigenlijk altijd wel "mogelijk ".

En jaaa ze zijn best schattig samen.
Waar iris over het lijntje wel dapper genoeg was om te bitchen doet ze dat zonder lijntje al heel wat minder _O-

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:51

Jazeker! De laatste wormentest kwam maar een lichte besmetting uit en hij is toen alsnog meegegaan met de grote kuur die we gezamelijk met stal gedaan hebben (Pramox) dus dat verwacht ik niet zozeer.. Zand kan ik natuurlijk niet uitsluiten zonder een foto van de buik. Heb hem twee weken geleden nog een zandkuur gegeven net voordat de Prascend gestart was omdat ik zand ook als mogelijke oorzaak zag van het staak gedrag (naast potentieel dus die PPID) en de maand ervoor had ik het toevallig al uit routine een keer gedaan zonder verdenking van zand. Had uiteindelijk wel het idee dat de kuur wat deed, maar misschien meer dat de psylliumvezels hielpen bij de stimulans van de darmen en dat hij daarom ook minder buikpijn had. Dat is dan alleen niet specifiek alleen op zand terug te redeneren maar ook naar klachten door wisselend ruwvoer bijvoorbeeld.

Op het lijstje staat nu het volgende:

- Darmklachten door zand
- Darmklachten door wormen
- Darmklachten door het ruwvoer
- PPID
- Artrose

Kan alle kanten dus nog op gaan. Het ruwvoer vind ik ook een interessante want de laatste balen zijn elke keer erg wisselend. Heel fris groen spul wat ruikt naar konijnenhooi tot echt natter voordroog met slechte plekken erin en alles er tussenin. De wisseling in balen kan misschien ook wel wat teweegbrengen. Hoorde meer paarden al over gas en opgeblazen buiken dus dat ligt uiteindelijk het meest voor de hand nu, maar ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:05

ja ik heb juist ervaring dat darmklachten kunnen komen door te weinig beweging,te weinig drinken en te weinig eten.
ik zou ook kijken of dat aan de orde kan zijn?
toen appie nog leefde kon ik er donder op zeggen dat die niet poepen kon als hij niet had gelopen en alleen maar had gegeten,die zat zomaar verstopt.
kelly kan altijd poepen gelukkig :')

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:10

Oef, weinig drinken is een goede.. Pony durft dus niet altijd goed bij de waterbakken in de groepspaddock heb ik gemerkt. Komt er dus regelmatig wat dorstig uit en drinkt dan bij als ik een emmertje vul..

Te weinig eten valt dan wel weer mee. De hele nacht heeft ie echt veel eten, ruim onbeperkt en overdag mag hij af en toe een hapje eten, soms ook langer, maar voor mijn gevoel vaak genoeg om daar geen last van te krijgen. Beweging is ook niet perse het probleem. Al begon dit allemaal na de periode van vrieskou en sneeuw waardoor we een paar weken echt even minder hebben kunnen doen. Dus ook beweging zou een rol kunnen spelen, al doen we nu weer bijna dagelijks intensief dingen dus dat had dan af moeten nemen.

Maar dat water.. Stalhouder vond het onzin want als hij dorst had ging hij wel drinken in de paddock, maar helaas, als alle paarden bij de ruif staan daar durft hij er gewoon niet langs en drinkt hij niet. :(

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:38

oei ja vervelend is dat,is bij ons ook wel eens dat er een wat dominante bij de waterbak staat te slapen en dan staan er soms ook wat te wachten,maar dat is hooguit een paar minuten,dan vertrekken die dominante wel weer.
nou ja eventueel wat natte slobber tussendoor geven?
misschien helpt dat.
is vaak dan wat uitproberen denk ik wat werkt. :j

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:08

Ik kan helaas niet elke keer overdag extra gaan, zeker niet met werk. Had al gevraagd of ik een extra waterton elders in de paddock mocht zetten en daar gingen ze over denken maar dat is er niet meer van gekomen. Nu proberen mijn verzorger en ik hem maar zoveel mogelijk op tijd eruit te halen en water aan te bieden. Gelukkig is hij niet elke dag dorstig, maar als de ruif bezet is dan drinkt hij gewoon niet. De ruif is gelukkig niet altijd bezet, maar helaas wel heel vaak. Het staat gewoon heel onhandig en ik kan er weinig aan doen ben ik bang. -O-

's Avonds en 's nachts op stal kan hij natuurlijk wel altijd drinken dus het is gelukkig niet dat hij de hele dag door uitgedroogd raakt maar vervelend is het wel. Zeker als dit ook nog eens darmklachten zou geven..

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:22

ik zou er wel even door zeuren hoor.
weet je je betaald er wel voor dat ze op jouw paard passen he.daar mag best wat tegenover staan.
een speciekuip kost zowat niks en daar kan mooi water in en dan zet je op een andere plek ook wat neer?
kijk het hoeft daar niet van te komen,maar je zegt zelf al dat je extra water aan bied.
ik vind echt dat het de verantwoordelijkheid is van je stalhouder om er voor te zorgen dat elk paard genoeg water kan drinken.

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:39

Oei daar schrik ik wel een beetje van als hij niet voldoende bij het water kan/durft.
Dat kan zeker voor te harde mest zorgen waardoor hij dus opstopping krijgt.
Ik denk dat dat 1 van de eerste dingen moet zijn wat veranderd mag worden.

En de wisselende kwaliteit hooi is ook niet handig!.

Gaan ze binnenkort het gras weer op?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:44

Oei Celebi het klinkt inderdaad een beetje zorgelijk dat hij niet (voldoende) durft te drinken. Zou het nogmaals ter sprake brengen bij de stalhouder!

Is er 1 waterpunt beschikbaar voor de groep paarden? Het lijkt me dat het voor meer paarden dan alleen de jouwe wel eens fijn zou kunnen zijn!
Hier op 3 paarden 2 automatische drinkbakken, en we hebben nog een specikuip staan omdat de jeugd graag waterspelletjes speelt en dat in een automatische bak niet gaat :))

Fijn hagelslag dat de paarden weer samen kunnen :+:

Hier is de oude beer uit zijn wintervacht aan het komen en het valt zo op dat hij spiertechnisch kaal is.. Verder doet hij het wel fijn gelukkig. Hij mag nu elke dag een paar uurtjes op de zomertrack, daar is gras op gegroeid dus kan hij lekker snoepen.
én weer terug op twee keer per dag een emmer pap, die hij nu weer met veel smaak opeet. Maar het heeft hier ook al 2 nachten weer licht gevroren, dus kou = eten.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:02

Twee hele grote waterbakken in 1 hoek van de paddock op 15 paarden. Op zich prima, maar er staat een ruif voor en als er een hoop paarden aan die ruif staan propt hij zich er logischerwijs niet meer doorheen om te gaan drinken. Andere paarden doen dit wel want die zijn toch minder onderdanig en worden toch minder te grazen genomen denk ik.

Een extra speciekuip werd waarschijnlijk omgegooid en niet vol genoeg gehouden omdat 15 paarden dat reuze interessant zouden vinden. Maar er werd over nagedacht. Helaas is dat al een paar weken terug inmiddels. Ik zal het nog maar eens aandringen.

Ze gaan inderdaad binnenkort de weides op en dan kunnen ze onbeperkt uit de sloten drinken. Ook niet ideaal, maar goed wel water. En dan krijg ik weer nieuwe uitdagingen met die ouwe van me. :=

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:06

ja of die twee grote bakken verplaatsen?
een aan de ene kant en een aan de andere kant zetten?
lastig zulke dingen,hoop dat ze een beetje mee willen werken.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:11

Nee want dat was weer onhandig met vullen. Dat leek mij ook het meest praktische om in beide kanten van de paddock er eentje te gooien. Hebben ze toentertijd ook gedaan toen de paddock tijdelijk afgesloten was voor een groepje langzame opbouwers op het land. De waterbakken vullen zit hij de tourbeurt voor iedereen en nu staan ze dus op een plek waar je de tuinslang naar uit kan rollen. Als de waterbak ergens anders naartoe gaat is dat meer werk voor iedereen. Daarom zijn ze terughoudend denk ik, gezien niemand anders er een probleem in ziet momenteel en voor 1 paard niet alles overhoop gegooid wordt.

Ik hoop vooral dat hij gewoon steeds iets beter in de kudde gaat liggen en dan wel altijd durft te drinken. Maar er zitten gewoon een paar paarden bij die hem flink weg willen jagen bij de voerpunten en als die dan allemaal voor het voerpunt voor de waterbak staan gaat ie er gewoon niet doorheen. -O-

Het is ook altijd wat. 8)7

Edit: gelukkig is dit lang niet iedere dag een probleem hoor trouwens. Vaak genoeg haal ik hem eruit en dan wil hij niet drinken uit een emmer of de automatische drinkbak op stal of als ik toch hem help om richting de waterbakken in de paddock te lopen langs een paar anderen die ik dan met mijn stem en touw weg hou voor hem. Geeft hem hopelijk ook zelfvertrouwen. Maar soms heb ik van die dagen dat ie meteen 2 emmers leeg zuipt en dat doet echt even pijn om te zien.

Hij krijgt trouwens ook een paar keer per week Fibrebeet bijgevoerd dus daar zit dan ook extra vocht bij en de hele nacht drinkt hij onbeperkt dus echt uitgedroogd raakt hij niet gelukkig maar ik vind het natuurlijk ook verre van ideaal.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:26

ja lastig is het soms he.
wij doen onderling ook wel veel op stal.
bij ons staan ze 24/7 buiten en krachtvoer moet een ieder zelf geven.
kan iemand een keertje niet dan is er altijd wel iemand anders die wil voeren.

wat ik bij die van jou nog kan bedenken is voor het naar buiten gaan wat dunne slobber geven?
als ze dat vanuit stal willen doen dan komt er ook wat extra vocht in.
of stalgenootjes vragen?
wat een zorgen ook he.

ik ga nog even bij kelly langs,en dan richting de sauna.
ga een dagje relaxen daar,heb de hele week lekker vakantie *\o/*

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:27

Dunne slobber eet hij niet. Tenminste, misschien als het zo dun is dat het bijna water is, want dan kan hij het drinken. Als het een beetje te dun is probeert hij het te happen maar dan valt alles uit zijn mond natuurlijk en gaat hij kwijlen en wordt het alleen maar natter en doet hij zo'n 3 uur over een bakje. :')

Op zich doen ze in de ochtend wel een voer rondje dus het zou kunnen. Ga er eens over denken!
Laatst bijgewerkt door Celebi op 26-03-24 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:28

Ah ja, 2 bakken in dezelfde hoek is qua volume natuurlijk wel fijn maar qua bereikbaarheid niet voor de ''underdog''.

Wat er denk ik met een ouder paard ook wel een beetje bij hoort in samengestelde groepen? Ik merk dat hier in elk geval heel erg goed, mijn oudje gaat heel gedwee staan wachten tot hij erlangs mag.

Dat het vanuit de stalhouder logistiek een punt is kan ik me ook wel weer voorstellen, maar dat moet natuurlijk niet betekenen dat jouw paard de pineut is :o Kun je niet zelf zorgdragen voor het gevuld houden van de 2e bak?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:33

Dat zei ik ook al ja! Dat ik die ton zelf wel zo veel mogelijk zou vullen elke dag, desnoods 2x als ik aankom en nadat ik weg ga. Maar dan kwamen we weer op de klierende jonkies uit die een gigantische grote stenen waterbak al weten te verplaatsen en een kleine speciekuip waarschijnlijk geen lang leven heeft..

We hebben sowieso elk jaar na het land seizoen voor het volgende paddock seizoen een overleg dus als het nu niet meer lukt voor het land ga ik het dan nog eens vragen wat we hiermee kunnen.

Een onderdanig oudje hebben is vrij lastig. Op een vorige stal werd hij steevast de enige schuilplek uit gegooid en heeft daar dus al die maanden buiten moeten staan in elk weer. Gelukkig bestonden er dekens en was dat een relatief droog jaar maar ook dat was verre van zoals je het voor ogen ziet. Een rustige stabiele kudde met voldoende ruimte en voerplekken en toegankelijke waterpunten zou ideaal zijn maar ik heb het nog niet gevonden. :+

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:40


Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:12

Lastig hoor Celebi. Vooral dat er een paar jonkies tussen zitten die aan de sloop gaan. Wellicht is een oude badkuip een oplossing? Die zijn groter en zwaarder en gaan ze niet zo snel mee aan de haal. Die hebben wij ook in ons weitje (2 paarden) en als je die 1x goed bijvult hoef je het ook niet iedere dag te doen.

Ik heb inmiddels wel besloten dat schim zijn voorvoetjes en kogels op de rontgen gaan zonder dat we van tevoren lokaal gaan uitverdoven. Dan maar extra geld kwijt aan extra rontgenfoto’s want ik vind dat lokaal uitverdoven ook niet van je het (al vaker gedaan met hem en andere paarden). En dan maar hopen dat we de artrose nog kunnen behandelen en we niks anders geks tegen komen..

Hij was van de week wel helemaal loko dat paard. Hij ging als een wilde wokkel door de bak heen :+ Stond op zijn plek sprongetjes te maken en te doen. Fijn dat hij zich in ieder geval goed voelt.