Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:46

Wat een mooie ''krachtexplosie''-fotos! :+:

Hier staat de oude man al een week zonder deken, het is een stuk minder vies koud, dus het lijkt hem goed af te gaan, ook in de regenbuien.

Over 2 weken komt de osteopaat, en ik ben best benieuwd wat zij van hem vindt qua lijf.. Soms maak ik me wel eens zorgen omdat hij wat staat te duffen. Maargoed, ook als 9 jarige had hij niet van die uitspattingen zoals op de foto's hierboven, dus als je dan nog rustiger wordt ben je al snel een dufkont?

Celebi
Berichten: 3669
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:16

Heerlijk die foto's! <3

Mijn oudje doet dat ook niet vaak hoor. Zeker in de paddock of het land staat hij vaak maar wat. Een beetje eten, een beetje suffen. Hij zal niet gauw meedoen als het jonge grut een speeluurtje heeft. Hij is wat meer een einzelgänger en dat is hij geloof ik altijd al geweest. Helemaal prima. Dat maakt wel dat ik hem nog bijna dagelijks even aan het werk wil zetten zodat hij voldoende beweegt (rijden, longeren, wandelen of grondwerk). Zelfs al staat ie 24/7 in een ruime groepspaddock dan zet ie geen stap harder dan nodig is. En tijdens het werken vaak wel.

Heeel af en toe heeft ie het even in zijn bol en dan gaat ie bokkend aan de lijn door de bak heen. Dat soort momentjes geniet ik wel van hoor, dan weet ik dat ie het nog doet. Alhoewel, buiten op ritjes maakt hij me af en toe bijna dood met rare bokkensprongen in de winter dus hij kan het prima. _O-

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:06

Nap is toch wel ingevallen deze winter,dus nu 2 keer per dag slobber.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:30

alshay. kelly staat ook vaak wat te slapen hoor.
maar ik denk echt van dat dier is gewoon oud,lekker gaan laten :j


ilse lekker als ze toch even uit hun plaat kunnen gaan zo *\o/*

ah britta, ja jammer als ze dan toch wat afvallen.
gelukkig helpt dan extra slobber.


heb een foto van kelly van eergister.
stond ze na haar dagelijkse kriebelsessie met de schuurpaal even uit te rusten.
en ja dat stuk is modder,maar de rest niet,dat droogt al mooi,op.

Afbeelding

kaatje77

Berichten: 10431
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:16

Heerlijke foto's komen weer voorbij :+:

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:56

Die van mij kan zo nu en dan nog wel eens gek doen. Hier ook zonder winterdeken nu!

Ik maak me wel een beetje zorgen om Peri. Zijn peesblessure ging goed en we begonnen weer met een paar minuten draven aan de longe zodat hij binnenkort terug de kudde in kan. Maar sinds vrijdag loopt hij op het harde in de bochten/wendingen niet goed en vooral heel kort (hij heeft normaal hele lange passen). De dierenarts vandaag gebeld en die komt vrijdag kijken. Maar als dit wat meer is dan ‘er zit even wat mis en het gaat na een week weer over’ ben ik zo bang dat ik uitgedokterd ben.. op het zachte en het gras loopt hij wel goed.. maar tot waar ‘accepteer’ je ‘kreupelheidjes’ nog en waar houdt het op. Ik ben daar zo mee aan het struggelen. Maargoed eerst maar afwachten wat de da zegt. Misschien valt het mee.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:03

Was het op aanraden van de DA op de volte? Ik mocht juist helemaal niet bochten draaien. In het begin mochten we maar 1x 60m rechtuit draven en dan weer stappen 1,5minuut.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:14

Sanet schreef:
Was het op aanraden van de DA op de volte? Ik mocht juist helemaal niet bochten draaien. In het begin mochten we maar 1x 60m rechtuit draven en dan weer stappen 1,5minuut.


Nee is op eigen initiatief. Hij is volgens de da ‘beter verklaard’ en mocht weer terug de kudde in en draven etc. Ik heb zelf besloten om eerst wat drafwerk op te pakken voordat die in de kudde aan de kletter gaat. Maar ik denk dat dit niet zijn pees is. En die van mij kan best wild doen met aan de hand draven in de bak (en ik wil geen benen tegen mijn hoofd krijgen haha) en kan niet meer ohz dus vandaar.

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:15

Ah zo, ja, dan wordt het lastig als hij niet onder het zadel kan en aan de hand niet veilig is.

Het is lastig natuurlijk is het even iets korts wat weer voorbij gaat of is hij echt pijnlijk en daardoor echt niet zichzelf.
Als je niet denkt dat het zijn pees weer is, wat dan wel, artrose?

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:41

Ik heb echt geen idee haha. Ik hoop dat de dierenarts me daar vrijdag een antwoord op kan geven of in ieder geval een denkrichting kan geven.

Ik weet dat hij ook artrose heeft in zijn voorvoeten. Is 9 jaar geleden in de medische molen eruit gekomen maar was een lichte ‘normale’ vorm en toen ook niet de oorzaak. Dus aangezien artrose natuurlijk erger wordt kan dat een logische verklaring zijn. Hij heeft ook een (ingewikkelde) blessure net boven zijn voorvoeten, dat was toen 9 jaar terug de oorzaak van het probleem. Dat was toen minimaal maar niet meer geschikt als rijpaard maar echt nog 100% goed voor pensioen en later stapritjes enz als dat stabiliseerde (en dat deed het). Maar ook iets wat nooit weg gaat en bij wijze van op latere leeftijd ook op zou kunnen spelen.

Al met al speelt in die voorvoeten zich best wat af en het was allemaal zo dusdanig niet erg dat hij nog super functioneerde als luxe grasmaaier.

De artrose kunnen we gemakkelijk bekijken op rontgenfoto’s. Die ingewikkelde blessure ga ik niet meer aan beginnen, daarvoor is hij toen door de mri geweest (wel staand dus geen narcose) met een prijskaartje waar je toen der tijd een rijpaard voor kon kopen..

Maar wie weet is het ook iets anders, iets nieuws of inderdaad iets wat even is omdat hij wat verkeerd heeft gedaan. Wie weet is het een hoefzweer die opkomt, alles kan.. maar hij heeft al wel een geschiedenisje helaas.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:01

@ Ilse, wat een blije foto's! Zo heerlijk dat ze zo opknapt van een jasje uit!
Hopelijk helpt de Kurasyn genoeg dat ze uiteindelijk ook weer gaat liggen. Het huidige mooiere weer helpt er hopelijk ook wat bij :(:)

Mijn dame is altijd explosief geweest los & aan de longe (gelukkig niet onder het zadel). Ze leek het ook wel echt nodig te hebben soms om weer 'losser' te bewegen. Nu spat ze zo nu en dan ook nog even uiteen, wel een stuk minder soepel dan vroeger en soms best spannend om te zien omdat het allemaal wat houterig gaat :=

@ Ellepel wat staat ze er parmantig en stoer bij!

@ Queelens, oh zo moeilijk dit... net wat je zegt, in hoeverre is een kreupelheid (of in mijn geval stijfheid etc) acceptabel en kan je ze daar nog mee laten lopen... Ook ik vind dat zo'n ontzettend moeilijk vraagstuk... Ik hoop dat de dierenarts vrijdag geen slecht nieuws heeft :(:) Misschien door het rustiger aan doen met zijn pees, nu wat meer last van bv artrose ofzo?

Mijn dame gaat opzich wel goed, iig beter dan een tijd terug! Maar ik merk wel dat als ik oefeningen wil doen om haar soepeler te houden, dat ze dat echt lastig vind. Zodra ik aanstalte maak om iets te vragen (en dat is dan aan de hand, met gedragen hoofdhouding grote voltes, lange zijdes met stelling; rechtrichtoefeningen) dan trekt ze het touw uit mijn handen en gaat ze helemaal stofzuigen, om achter te ontlasten. Ze wilt de gedragen hoofdhouding niet echt meer accepteren. Aan de ene kant word ik daar heel zenuwachtig van, want heeft ze dan niet pijn? Andere kant denk ik ergens 'moet ik dit nog wel van haar vragen, is dit niet gewoon iets wat ik moet accepteren'. Is het pijn, of is het gewoon stijf en ouderdom "wat er bij hoort". Ik vind dat ook zo ontzettend lastig!

Ik ben wel heel blij met dit mooie weer. Nu ook weer even bloot. Maar als het weer wat gaat regenen krijgt ze een Rambo Summer serie weer op, omdat ze op haar rug, precies ter hoogte van de artrose, is geschoren (voor het inspuiten).

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:11

hebben die van jullie ook wel dat ze soms zo zitten te miepen met eten?
de hele winter ging er 4a5 emmers slobber in met gemak en nu twee -O-
er is momenteel vrij kort en zacht ruwvoer wat wat kuilig is en kelly vind dat natuurlijk ook lekker.
maar ja dat kan ze niet kauwen en ze verkiest dat wel boven haar slobber.
wel irritant want nu valt ze weer wat af,maar ja kan haar moeilijk dwingen ..heee eet dit! ~~}>


queelens, ik zou dat longeren even niet doen nu?
lijkt me ook dat dat voor die pees niet erg goed is.
zou het echt even houden bij rechtuit of gewoon lekker buiten laten scharrelen?
ik ben voor mezelf bekend met peesproblemen en langzaam aan is vaak toch het beste :j

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:47

Ja sinds die kreupelheid longeer ik indd even niet meer. Hij staat wel lekker de hele dag buiten zoals altijd.

Oh ja dat eten schei uit. Schijnt wel een ding te zijn bij oudjes hoor dat ze iets soms ineens niet meer of minder graag eten.

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:57

Marieke lastig zeg met Peri. Je hoopt aan de ene kant dat de pees niet goed is maar aan de andere kant toch ook weer niet. En ja tot waar ga je, dat is de eeuwige vraag bij de oudjes.

Hier Marissa sinds een ruime week zonder deken. Gaat heel goed met haar. Vind haar nu ook beter de winter door gekomen dan vorig jaar, doet de slobber toch wel wat gelukkig. Gelukkig heeft ze eigenlijk geen problemen met eten. Hooi gaat lastig en ze maakt flink proppen maar dat komt echt door haar gladde kiezen. Slobber en voer gaat met smaak erin, net als de Hartog senior en gras gaat ook prima. Dus laat dat gras maar groeien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:59

ja ze ziet er goed uit!
veel beter dan vorig jaar.
,wat fijn! <3

en het gras groeit heerlijk.
is allemaal vroeger dan vorig jaar en dat vinden we helemaal niet erg haha *\o/*

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:04

Hier wil het nog niet erg, is hier ook iets kouder natuurlijk. Wel hebben we de landjes weer dicht gezet en bemest dus het moet echt wel gebeuren nu

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:11

Mijn oudje vindt dat het mooi genoeg weer is om op het gras te mogen. Als ik dus in de wei bezig ben, dan wordt ze helemaal druk en actief, met het idee dat zij dus ook op de wei mag, maar het is nog wel erg vochtig op bepaalde stukken. Dus als ze er nu al op gaan, dan is het straks alleen maar blabber. Dus ze moet nog even geduld hebben.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:18

Siers, ze ziet er goed uit!

Wij mogen vaak pas eind april/begin mei erop helaas.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:34

ja hier normaal ook,maar door de warme temperaturen staat het gras nu wel al hoger.
dus zou best kunnen dat we eerder beginnen :j

Sanet

Berichten: 7959
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:46

Ze hebben hier ook al wel eens in februari al op het gras gestaan, maar toen had het niet 5 maanden geregend :) ze gaan wanneer het kan en de oudste heeft uiteraard privileges (en die houdt zich ook het rustigst, dus des te meer privileges).

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:52

Ze is goed de winter doorgekomen inderdaad!

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:30

Ik heb ze vanmiddag op de wei gezet tot vrijdag dan gaat het weer regenen.

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:42

Mn oudje heeft me vandaag een vervroegd verjaarsdagcadeau gegeven..

Ze heeft vanmiddag eindelijk gelegen in de bak! *\o/* Was mn stallen aan het uitmesten en ineens dacht ik huh ik zie er eentje niet en toen lag mevrouw helemaal languit in een zeer diepe slaap.

Laat dat goede weer maar komen! :D

Hier is de wei echt nog veeeels te nat, begint wel al wat langer te worden gelukkig. Maar ze moeten hier toch echt tot april/mei geduld hebben. Voor het eerst zonder snijtanden, dus ben heel benieuwd hoe dit weideseizoen gaat zijn

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:24

ellepel schreef:
hebben die van jullie ook wel dat ze soms zo zitten te miepen met eten?
de hele winter ging er 4a5 emmers slobber in met gemak en nu twee -O-
er is momenteel vrij kort en zacht ruwvoer wat wat kuilig is en kelly vind dat natuurlijk ook lekker.
maar ja dat kan ze niet kauwen en ze verkiest dat wel boven haar slobber.
wel irritant want nu valt ze weer wat af,maar ja kan haar moeilijk dwingen ..heee eet dit! ~~}>

Hier dus ook al een paar dagen een ''gevecht'' om zijn bakken grasmix erin te krijgen die hij daarvoor prima en met smaak leeg at..
Ik wijt het maar aan het feit dat het zoveel warmer is, en zoveel rustiger weer. Dus dat hij simpelweg geen need for food heeft.. Er wordt ook minder hooi gegeten door alle 3.

Ik ben maar even een paar dagen helemaal gestopt met extra emmertjes voeren, en kijk morgen of overmorgen even of hij het weer wil :Y)

Gefeliciteerd Ilse! En wat een heerlijk cadeautje inderdaad :+:

Bij ons is de wei nog even geen optie. En helaas is het ook nog te nat om de oude man alvast op de zomertrack te laten om te ''voorgrazen''. Zou ergens rond het weekend ver genoeg opgedroogd zijn, maar dan was er alweer nieuwe regen geloof ik dus.. -O-

Celebi
Berichten: 3669
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:58

Van harte gefeliciteerd! Dat is een fijn verjaardagscadeautje. Y)(^)

Ik hoop zo dat het weerbericht voor vanaf vrijdag nog een beetje bij draait. Ik zie weer 2 weken regen aankomen en mijn oudje is eindelijk weer fitter, soepeler en vrolijker aan het worden van het mooie weer, het regelmatig weer goed kunnen trainen en van de buitenritjes. We hebben beide geen behoefte meer aan regen. Hij kan trouwens ook aan het opknappen zijn van de Prascend voor zijn PPID wat hij nu twee weken krijgt. Het is nog niet lang, maar wellicht doet het al wel wat. We gingen van de week in ieder geval weer met 25 km/uur racend door de bak. Dat was lang geleden. _O-