Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:27

ellepel, daar ben ik het mee eens. Echter is het ook een deel opvoeding. Veel trekpaarden kennen alleen de voeten optillen in de hoefstal. Tussen bekap beurten in vroeger nooit hoeven uitkrabben. Dat is niet iets onbekends, zeker niet vroeger met fokmerries die enkel op de weide liepen.
Toen ik Orrie twee jaar geleden kocht kon ze moeilijk hoefjes geven. Trappen, hangen, moeilijk doen. Voor gaat nu helemaal goed! Dat zit er goed in. Achter heeft ze twee keer flinke hoefzweer gehad en ze heeft artrose. Ze heeft de associatie met pijn gelegd waardoor ze met achterbenen erg moeilijk is en gaat trappen. Ik ben echt fanatiek gaan oefenen en belonen met hoeven krabben. Maar ik zit nu ‘pas’ op het punt van 5 seconde kunnen optillen en hoevenkrabber er langs kunnen halen (zonder trap na te krijgen).
Het is al een hele progressie, maar nog altijd te weinig om uit de hand te bekappen.
En ik ben het heel erg met je eens hoor! Liever gewoon los uit de hand. Maar ze zijn helaas was lomper en zwaarder en Orrie lastig met der achterbenen. Dat een doorsnee hoefsmid zijn rug daarmee niet wilt verpesten snap ik maar al te goed. Het is echt een belemmering en het is echt vervelend dat ze afhankelijk is van een hoefstal om achter te bekappen. Maar vaker dan vaak oefenen gaat ook niet, helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:56

vervelend is dat! kelly was vroeger ook best zwaar,heb de smid ook wel horen zuchten.
toevallig komt die straks, hoop dat het allemaal wat lukt vandaag :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:08

hier dus toch een hoefzweer.
ik vond kelly al paar dagen wat mat overkomen en stijf lopen.
gister dus echt kreupel en smid vond een klein zweertje.
vandaag niks beter,dus toch de veearts even gebeld om te overleggen en die is gekomen.
ze staat nu op de metacam, en de voet zit in de watten/tape.
zweer moet iets meer rijpen nog geloof ik, heb er niet heel veel verstand van met dit soort dingen.
hopen dat ze zich morgen wat beter voelt,slobber wilde ze gelukkig wel goed eten :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:22

Is metacam niet "verkeerd" als ze een hoefzweer hebben?
Omdat het ook ontstekingremmend is dat de zweer niet kan rijpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:12

ja dat zeggen ze wel he,klopt dat heb ik ook wel eens gehoord.
maar ze had zoveel pijn en dan moet je toch wat denk ik?

heo gaat het met jouw uk,zag in je topic hele lieve foto’s .
morgen ga je weer heen toch?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:57

Ik snap dat je graag wat voor de pijn geeft. Maar voor zover mijn kennis gaat is metacam dan niet echt handig.

Maar naja als t meezit kan de zweer snel geopend worden zodat de pijn weg is.

Het ligt even aan het weer of we morgen heen gaan.
Eigenlijk zouden we bij de verbandwissel erbij willen zijn. Alleen word die rond 9 uur gedaan en dan redden wij het beide niet ivm het werk.
Dus de arts wou de foto's doorsturen.
Dus we moeten allemaal duimen draaien en kaarsjes aansteken etc etc in de hoop dat morgen op magische wijze de wond echt extreem vooruit gegaan is.
Want echt goed zag het er niet uit.

De stal is wel bijna helemaal klaar. M'n vader wou dinsdagmiddag nog weer lang komen voor het laatste stukje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:12

ja hopelijk heeft de veearts wel goed gedaan hoor,dacht dat deze wel heel kundig was .
en hoop dat morgen de koorts gezakt is en kelly zich wat beter voelt.

hopelijk bij jou dan morgen ook goed nieuws en dat de foto’s meevallen.
ik ga voor jullie duimen! :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:27

Jaaa Naja als de dierenarts zegt dat metacam kan. Zal t wel goed zijn toch

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:45

Volgens mij gebruikten wij dat op m’n oude werk (paarden) ook wel eens als ze echt vies last hadden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:52

Beterschap.

Branco doet het tot nu toe super, stapt elke dag braaf mee, zelfs als ons andere paard knettergek doet.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:11

Beterschap ellepel met de hoefzweer. Moet je het ook weken ofzo? Hier gelukkig ook weinig ervaring ermee.

Trekpaard bekappen lijkt me inderdaad wel een onderneming ook.
Hier komt de bekapper volgende week ook weer. Maar sinds ze nogal bot een mening wilde opdringen over training van een van mijn paarden is de klik wat weg, en die paarden lijken dat feilloos door te hebben.. Benieuwd hoe het nu gaat.

Ik ben afgelopen weekeinde hooi bij gaan halen, prachtig lang stengelig, fris, groen.
Maar ze eten het niet.. En daar kan ik bijzonder slecht tegen. Nu heb ik nog 2 partijen zitten die ze wel eten. Maar ik vraag me ontzettend af of ze nou even moeten wennen aan het andere smaakje. Of dat ze het gewoon niet lusten.. En nu dus met spoed op zoek naar andere partijen hooi, want ik moet wel die 3e partij erbij hebben.

Ik voer altijd 2 types schraal hooi, en 1 weidehooi tegelijk. En die gaan dan om beurt ''op'' , waardoor er dus maar een deel van het rantsoen steeds na een periode wijzigt. De ene partij schraal hooi is graszaadhooi van Engels Raaigras. 2e partij schraal hooi was een mooi fijn type Engels Raaigras graszaadhooi die ik in de buurt zelf heb kunnen laten persen. Die had ik nu vervangen door graszaadhooi Veldbeemd, maar dat vinden de heren viking duidelijk bah.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:14

nee voet zit ingepakt.
even foto
Afbeelding

watten met ik dacht betadine.
dat onder de voet doen, vetwrap er omheen en de veearts had er als laatste tape omheen wat ook gebruikt word om gaten te dichten in kuilrollen.
kelly in een bakje water gaat niet lukken,teveel trauma en zo kan het ook.
gelukkig vandaag heel stuk beter,koorts weg lopen ging, prima en morgen de tape er af!

susan wat fijn dat branco zich zo goed gedraagt.
gelukkig is het nu wel prachtig weer om te stappen.

akshay wat jij zegt is inderdaad zo.
er zijn zoveel meningen in paardenwereld ,de een doet dit de ander dat.
soms wat lastig om je eigen ding goed te kunnen doen.

hier eten de paarden gelukkig alles wel wat ze voor krijgen geschoteld aan hooi.
maar ik ken iemand die zit ook altijd zo te doen met hooi, vreselijk lastig lijkt me dat.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:18

ah Ellepel, dat is ook een vorm van ''weken'' zo toch :D fijn dat ze zich beter voelt!

Ik mag donderdagmiddag alle baaltjes die ze niet eten terugbrengen en krijg mijn geld terug. En waarschijnlijk donderdagmiddag ook op een ander plek nog kleine baaltjes ophalen. Vanavond de trailer terug vol laden alvast..

''Paardrijden is geen sport'', maar paarden houden wel :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:21

het is echt een heel bijzondere hobby! gelukkig kun je dat hooi omruilen.
ook zoveel zorgen die je er soms om kunt hebben.
ook met de afgelopen tijd aan regen, ik heb zoveel mensen gezien die daar enorm mee zaten.
ik heb vandaag in elk geval enorm genoten van de zon!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:31

Weten jullie dat.
Een oud paard die veel dekens om heeft. Kan die het te warm hebben en daardoor koliek achtige verschijnselen in de stal erdoor hebben in de nacht?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 02:08

Dat kan, zweet ze ‘s nachts?

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 02:10

Poekkie schreef:
Dat kan, zweet ze ‘s nachts?

Dat weet ik helaas niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:28

als je wil weten of dat het paard het te warm heeft dan moet je het temperaturen,dan weet je dat.
dat zou ik sowieso wel gaan doen met dit soort verschijnselen?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:48

Dat kan absoluut! .ijn paard is erg koliekgevoelig en te warm onder een deken is gas bij haar. Ik ben ook echt heel voorzichtig met dekens, maar zorg wel voor een gigantische bult eten om zich warm te eten.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:52

Freyr schreef:
Dat kan absoluut! .ijn paard is erg koliekgevoelig en te warm onder een deken is gas bij haar. Ik ben ook echt heel voorzichtig met dekens, maar zorg wel voor een gigantische bult eten om zich warm te eten.

Dat vreesde ik al. Bedankt voor de informatie. ik ga in ieder geval zijn temperatuur goed meten ook.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:12

Succes! Temperatuur meten is ook een goede ja, dat doe ik dagelijks.

Is het een optie om een deken af te halen en te zorgen dat er een grote bult eten ligt? Dan zou dat ook een goede optie zijn. Ik weet niet onder wat voor dekens het paard staat nu?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:46

Mss dat je zo een temperatuur sensor aan je deken kunt hangen om te monitoren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:09

Queelens, geen last gehad van de enting?

Montgri, wat lastig dat je zo afhankelijk bent van een hoefstal. Gelukkig heb je er eentje kunnen vinden!

Ellepel, hoe gaat het met de hoefzweer?
Ik heb ze ook op metacam gehad bij de laatste hoefzweer. Ze had toen echt teveel pijn....

Hagelslag, duimen draaien nog steeds voor je kleine meisje :(:) Hoe gaat het nu?

Staat Branco verder op stalrust? Fijn dat hij wel nog zo braaf is!

Akshay, wat balen dat ze je hooi niet eten. Lastig hoor die hooi zoektocht vind ik... ik heb mijn grote op voordroog, en echt super lastig om het juiste te vinden waar ze het goed op doet.... En damn, wat is het duur.
Overigens vreten die van mij veldbeemd ook echt niet. Wel eens geprobeerd, maar ze verhongeren zichzelf gewoon. Dus dat was van korte duur...

Koliek door te warm heb ik zelf geen ervaring mee... Sterkte iig!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:10

Tancreda4 schreef:
Akshay, wat balen dat ze je hooi niet eten. Lastig hoor die hooi zoektocht vind ik... ik heb mijn grote op voordroog, en echt super lastig om het juiste te vinden waar ze het goed op doet.... En damn, wat is het duur.
Overigens vreten die van mij veldbeemd ook echt niet. Wel eens geprobeerd, maar ze verhongeren zichzelf gewoon. Dus dat was van korte duur...

Ik had het al vaker gehoord, dat paarden veldbeemd per definitie niet 'moesten'. Maar gezien 2 fjorden en een IJslander dacht ik een segment aan alleseters te hebben :+

Ben vorige week donderdag om een volle trailer weidehooi geweest, dat eten ze wel graag. Nu mis ik alleen ''schraal voer'' voor erbij maar we gaan even zien hoe dit uitpakt.

@hagelslag: hoe is het met je jonge patiënte?

En koliekerig door te warm onder dekens leer ik ook nu als optie. Onder wat voor dikte deken staat zo'n paard dan? En merk je dan ook echt een verhoogde lichaamstemperatuur?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:14

Ik lees hier wel braaf mee.
Ik heb net een update in haar topic gedaan...
Afbeelding
Ik hoop dat ze zo verbandwissel gaan doen... Dan ff zien hoe wie wat na huis halen....

Zusje heeft zaterdag met nuk een rondje gedaan...
Die heeft toch best een depri humeur

Afbeelding
Was qua rijden een beetje afwezig