Mijn merrietje wordt in januari alweer 21.
Vorig jaar heeft ze een héle zware winter gehad.
Ten eerste een kudde waar ze zich niet goed in voelde en vaak weggejaagd werd bij het eten. Later problemen met haar tanden, twee tanden die getrokken moesten worden, maar de wonde van één van die tanden begon te ontsteken waardoor ze weken lang amper kon eten. Zware antibiotica, met dan weer koliek tot gevolg. Het was echt een vicieuze cirkel waar we niet uitkwamen.
Uiteindelijk met de verhuis naar een stal met in de zomer 24/7 gras is ze er weer bovenop gekomen. Momenteel gaat het super met haar. Ze is mooi op gewicht en mentaal ook gewoon veel vrolijker. Ze wordt 2x per week gereden en ze heeft de energie van een 3 jaars.
Helaas zijn er tegenwoordig hier in de buurt nergens nog plekjes waar ze ook in de winter veel op het gras kunnen. Zo ook hier. Ze heeft wel 24/7 hooi, een klein weitje waar ik ze op mag zetten (maar daar staat al niet veel meer op), en ze wordt goed bijgevoederd (fibrebeet & jpgef bodybuilder).
Toch merk ik dat ze alweer een heel klein beetje begint af te vallen. Niks ernstig, maar ik wil voorkomen dat het nog erger wordt. Vorig jaar had ze een jachtpatroon geschoren, dat doe ik nu niet meer aangezien ik het risico te groot vind op vermageren.
Het is nog een beetje zoeken met dekens. Momenteel heeft ze een 150gr op met een regenhals. Ze heeft wel echt een dikke vacht. Ze staat 24/7 buiten, met schuilstal, maar daar staat ze echt nooit in.
Nu mijn vraag, wanneer switchen jullie naar een 300gr deken?
& andere tips om te voorkomen dat ze terug afvalt zijn zeker welkom. Al denk ik dat ik al het mogelijke wel al gedaan heb.
In maart werd ze gewogen op 329kg
In september werd ze gewogen op 366kg
Tanden worden gemiddeld 3x per jaar gedaan/gecontroleerd, bloedonderzoek gedaan, in orde met ontworming, en wordt grondig opgevolgd door DA en chiropractor.
Thanks alvast voor het lezen en de antwoorden

Foto’s van toen ze op haar magerst was:

Foto’s van hoe ze er nu uit ziet: