2020: het jaar van herstel en terugkomen beter dan ook

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Chesss

2020: het jaar van herstel en terugkomen beter dan ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-20 17:38

Het jaar begon met het herstellen van de ellende uit 2019. 20 december 2019 werd mijn ergste nachtmerrie werkelijkheid. Ik was zoals normaal op een doordeweekse dag aan het werk en kreeg een telefoontje van m’n vriendin die op stal was dat mijn paard niet fit was. Hij kwam uit de molen en ging direct liggen, ze hebben hem weer in de benen gezet en weer ging die liggen. Colosan gegeven maar mocht niet baten. Dus ik de dierenarts ondertussen gebeld die was in de buurt dus heeft hem darmontspanner gegeven en pijnstiller nadat die hem had opgevoeld hij was wat gasserig maar niks ernstigs straks nog even longeren dan kan het gas weg. Zo geschiedde, enkel dat die van een drie jarige die in de andere longeerkraal compleet uit zijn dak ging en heel erg is gaan bokken. Waarschijnlijk is het toen mis gegaan.

Ik heb hem na uitstappen terug op stal gezet en daar leek die eerst wel wat kwieker maar ging al snel weer liggen, weer stappen, dierenarts weer gekomen' opgevoeld pijnstiller darmontspanner erin. Zomeren weer draven en licht bewegen, hele riedel netjes gedaan. Maar nee er kwam wel mest, maar hij bleef ongemakkelijk. Uiteindelijk na overleg het was inmiddels richting vier uur vrijdag middag, gebeld en me in laten sturen naar Bodegraven. Ik kwam daar aan, bloed afgenomen en gescand. Er was erg veel gas, en zijn darm was gedraaid over de mild niet band heen. Toen moest ie aan infuus.
Afbeelding

Ze wilden eerst proberen zonder operatie want zijn hartslag was nog zo rustig dus de pijn zou wel meevallen. Ik deed wel een beetje lelijk waar ik later nog wel m’n excuses voor heb aangeboden :o maar zei ik heb liever dat je nu opereert dan als het te laat is. Uiteindelijk belde zo rond 21.00 uur dat die alsnog geopereerd werd en om half een dat die weer stond. God wat was ik bang zeg!

De volgende dag mochten we naar hem toe, daar stond ie hoor 1,85 groot maar wat was het een klein hoopje ellende. Hij mocht een paar sprieten hooi eten. En slobber met paraffine. En toen kwam het lastigste gedeelte, hoe houden we hem aan het eten, de eerste dagen had ie mega honger dus dan gingen die printen hooi er wel in, maar slobber met paraffine die geef je maar aan de buurman. Lans heeft last van heimwee dus na twee dagen at ie alleen als ik erbij was. In overleg hebben we gekeken of slobber ook zonder paraffine kon, want zijn mest bleef erg dun. Dit werkte beter dan wilde die de slobber wel eten ook zonder mij. Nu liep ik de deur wel plat hoor daar ik kwam twee keer per dag, en dat deed hem goed.
Hij had een pak aan en dat zakte elke keer af waardoor het over zijn koker heen schoof en hij erin ging plassen, dus ze waren druk met iedere keer wassen.
Afbeelding

Hierdoor kon ik de schade aan zijn buik zien
Afbeelding

Ik moet zeggen hij hield zich goed, ik iets minder, maar na de kerst mocht die mee naar huis. Hij mocht elke dag 15 minuutjes grazen, en wandelen zoveel als die aangaf.
Afbeelding

Afbeelding

Dit deden we met zijn vieren. <3
Hij had wel mega ingeleverd

We hebben nog wel een paar keer gaskoliek gehad doordat de darmen moeite hadden met minder bewegen en veel vezels waardoor die te harde mest kreeg. En hij dronk te weinig hij stond uiteraard op zaagsel.

Eind april kregen we het goeie nieuws, de peesplaat was helemaal heel en hij moest maar aan de bak.
Ik ben gestart met werken aan de hand, dat deden we altijd al graag maar niet zo fanatiek als nu.

Afbeelding

Gelukkig mocht die ook weer los in de paddock en werd het lekker weer. Samen met zijn vriendin deden ze dit het liefst. Bakken in de zon.

Afbeelding

Helaas hebben we wel een blijvend litteken, niet onder zijn buik, want daar zie je niks meer van, maar wel op zijn schoft.

Afbeelding

Het weide seizoen kwam er aan, spannend ook wel, maar voor de kilo’s wel welkom.

Inmiddels reden we al wel weer rond en werd hij sterker en sterker.

Afbeelding

Afbeelding

Nu inmiddels is die steeds rechter fitter dan ooit en hebben we een mega hechte band.
Hij blijft me elke week verassen en ik ben zo mega trots op hem hoeveel wilskracht die heeft.
En zo zijn we nu, de bespiering komt er steeds meer bij, hij word mooi rond en hij wordt steeds sterker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Was wel een beetje spannend, zo alles opschrijven in een topic, de tranen hebben ook weer rekkelijk gevloeid, maar mijn rode vriendje verdiend het! De laatste foto’s zijn van gisteren toen was het precies 1 jaar geleden.

Ik hoop dat we in 2021 alleen maar kunnen genieten! <3 <3 <3
Laatst bijgewerkt door Chesss op 21-12-20 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

CastaMickey

Re: 2020: het jaar van herstel en terugkomen beter dan ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:43

Wat een verhaal zeg! Lijkt me doodeng om je paard zo te moeten zien. Supergoed dat je alles voor hem hebt gedaan en dat hij er zo goed uitgekomen is. Lijkt me doodeng om weer een zadel te leggen op een buik die open is geweest. Maar heel fijn dat het kan, volgens mij ben jij een topbaasje! +:)+ Heel veel plezier en geluk in 2021!

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:48

Ah mooi topic! Wat fijn dat het nu zo goed gaat <3

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:29

DamN wat een verhaal, hoe komt'ie aan de plek op zijn schoft?

Ik lieft paarden.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-20 19:45

Dank jullie wel! Wat lief!
Nou was idd super eng! Zeker omdat ie zo slap was door de 3 maanden boxrust en het helemaal ingeleverd te hebben op vet en spier. Maar zijn blije hoofd erna was goud waard en dat is het nu nog elke dag!

De littekens op de schoft heeft ie overgehouden aan het pak wat hij gedurende een maand tot na de operatie moest dragen als steun voor het herstel van de buikwand ter voorkoming van hernia’s.

Chess. Aktion x Pion RIP

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:45

Jeetje wat moet dat eng geweest zijn zeg, goed dat je hierin snel hebt doorgepakt en je gevoel hebt gevold, zo te zien is hij weer fijn opgeknapt. Hoop dat jullie in 2021 veel geluk en plezier mogen hebben :o.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-20 01:03

Ah wat super tof we staan in uitgelicht! <3

Chess. Aktion x Pion RIP

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:11

Wat fijn dat alles goed is gekomen!
Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten maar je waardeert des te meer wat je hebt, jullie zijn er sterker uitgekomen!
Heel veel geluk in het nieuwe jaar.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie