Kunnen honden corona overbrengen?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonsparkle

Kunnen honden corona overbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 17:08

Goedemiddag,

Iemand die ik ken heeft corona en is er behoorlijk ziek van, nu heeft diegene een hond en kost het uitlaten veel energie. Ik zou wel op de hond willen passen maar ik lees nogal uiteenlopende informatie over of honden ook corona kunnen overbrengen. Ik kan het zelf nu ook echt niet goed gebruiken om het op te lopen. Wat is nou een betrouwbare bron hiervoor?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

future_vet

Re: Kunnen honden corona overbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:55

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:59

De kans dat je het op je werk/in de bus/ in de winkel/ in een lift/ via een kind etv oploopt is veel groter. Ik zou er persoonlijk niet te veel bij stil staan, tenzij de hond zelf ook echt ziek is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:11

Ik heb het gedaan zonder problemen. Mijn hond is te heftig van karakter om door iemand anders uit gelaten te kunnen worden. Ik heb vreselijk afgezien om hem uit te laten en vervolgens nadien zo laten enten dat hij een volgende keer zo een pension in kan waar ze niet bij hem moeten komen en wel een hele grote ren kunnen geven waar hij lekker kan klieren met z'n maat. Uiteindelijk was ik daar destijds ook het beste mee geholpen geweest als iemand ze even voor x aantal dagen naar daar had kunnen brengen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:18

Voor mijn uitlaatdienst heb ik afgelopen paar jaar ook honden opgehaald bij mensen die corona hadden. Deur open en hond komt toch wel naar mij toe.
Ik heb geen corona opgelopen door de honden. Wel heb ik het opgelopen van mijn man die contact had met collega's en mensen aan een balie.

Sprakeloos

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:29

Ik weet niet hoe jouw gezondheid is en je persoonlijke ervaringen met covid?

Maar ik heb zelf geen idee hoe ik er aan ben gekomen en er zeer weinig last van gehad. Ik heb dan ook geen schrik van mensen die covid hebben, tenzij ik kort daarna op reis moet dan is het een ander verhaal :Y)

Maar in bovenstaande verhaal zou ik het met mijn eigen gezondheid zo doen. Nu is ziek zijn voor mij sowieso 'lastig', maar zijn er altijd mensen om mij heen die boodschappen voor me doen of halen wat ik nodig heb als ik daar zelf niet toe in staat ben.

Neem dat vooral mee in je overwegingen, daarbij is de kans vrij klein dat je het overneemt van een hond, maar volgens mij niet uitgesloten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 20:11

Ik wou niet teveel in details treden maar het gaat om een stel die beide corona hebben, de een is van het weekend in het ziekenhuis geweest ze wouden diegene eigenlijk daar opnemen voor de zekerheid maar diegene wou het niet omdat de ander er ook zo ziek van is dat die de ander niet alleen wil laten. Het lukt beide echt niet om de hond te doen, ze zijn al op als ze net bij de lift zijn. Ik heb besloten de hond op te halen.

Eerder heeft een bekende van mij ook op de ic gelegen met corona, gelukkig na lange tijd wel zo goed als helemaal hersteld.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:15

moonsparkle schreef:
Ik wou niet teveel in details treden maar het gaat om een stel die beide corona hebben, de een is van het weekend in het ziekenhuis geweest ze wouden diegene eigenlijk daar opnemen voor de zekerheid maar diegene wou het niet omdat de ander er ook zo ziek van is dat die de ander niet alleen wil laten. Het lukt beide echt niet om de hond te doen, ze zijn al op als ze net bij de lift zijn. Ik heb besloten de hond op te halen.

Het doet er niet zozeer toe hoe erg die mensen het hebben. Het gaat er meer om hoe jouw gezondheid is.
Hoe snel herstel jij van een zware verkoudheid? Of heb je zelf al covid gehad en weet je daardoor hoe je er op reageert?

Dat zijn de zaken die er toe doen in jouw overweging.

Goed dat je de hond hebt opgehaald, dat helpt die mensen vast in hun herstel als ze wat minder inspanningen hoeven te doen! *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 20:22

Ik heb zelf ook covid gehad en toen wel 2 weken ziek geweest maar gelukkig verder niks aan over gehouden. Heb wel eerder longontstekingen gehad dus vond het wel spannend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:03

Janine1990 schreef:
moonsparkle schreef:

Het doet er niet zozeer toe hoe erg die mensen het hebben. Het gaat er meer om hoe jouw gezondheid is.
Hoe snel herstel jij van een zware verkoudheid? Of heb je zelf al covid gehad en weet je daardoor hoe je er op reageert?

Dat zijn de zaken die er toe doen in jouw overweging.

Goed dat je de hond hebt opgehaald, dat helpt die mensen vast in hun herstel als ze wat minder inspanningen hoeven te doen! *\o/*

Nou dat doet er volgens mij wel toe, in die zin dat mensen die ernstig ziek zijn langduriger en meer besmettelijk zijn.
En als je zelf een keer zonder al teveel problemen corona hebt doorstaan, wil dat niet zeggen dat dat een volgende keer weer zo is. Dus volgens mij kun je dat juist niet als uitgangspunt nemen.
En als je zelf eerder problemen hebt gehad met je longen, zou ik wel extra voorzichtig zijn.
Ik begrijp dat je het wel spannend vond toen je ziek werd, ts!

Wat betreft de hond lees ik op de officiële websites dat de kans dat een hond een andere hond of een mens besmet zeer klein wordt geacht. Er is nog niet één zo'n geval vastgesteld.

Wat ik dan alleen niet begrijp is dat het advies vervolgens is:
> als je corona hebt raak je huisdier niet aan. Laat je huisdier niet in contact komen met andere dieren, hou je dier zoveel mogelijk binnen.

Waarom is dat dan belangrijk? Wat maakt het uit als je je hond aanraakt? (Nog even los van hoe je dat vermijdt als je hem moet aanlijnen, de poep opruimen ed)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:53

Ik zou dit ook wel spannend vinden in jouw geval. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb zelf wel het idee gehad dat mijn schoonouders corona hebben gehad door de hond. Wij zaten nl altijd met ffp2 mondkapje op in de keuken en schoonouders in de woonkamer met zo'n apparaat dat de lucht zuivert aan als we daar waren, zij zijn in die tijd de deur niet uitgeweest omdat ze angst hadden om corona te krijgen ivm copd en hartproblemen en toch kregen hun het ook een paar dagen nadat mijn vriend het had. De enige die met zowel mijn vriend als mijn schoonouders in contact is geweest was de hond, die overigens ook echt ziek was toen (overgeven en diarree) dus ja, ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de hond het niet aan jou kan overbrengen in dit geval..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:14

Bij de hond ophalen zou ik hem wel buiten en uit de buurt van de zieke mensen ophalen. Bv in de tuin. De riem daar ook neer laten leggen en dat even ontsmetten voor je het gebruikt. Evt met mondkapje en handschoenen aan.

Zo gaf ik de hond bij mn hoogbejaarde ouders af toen ik al een paar dagen corona had en zieker werd. In de tuin, riem er neer en hun hebben riem en halsband eerst ontsmet. Hond uiteraard niet. :D Ze hebben toen geen corona opgelopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-23 13:32

M'n vraag is was van een maand geleden ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:56

En, wat is jouw idee over het risico om corona te krijgen via een hond?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie