Advies North Face jas (skiën & alpineren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

Advies North Face jas (skiën & alpineren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 15:11

Ik ben opzoek naar een goede North Face jas voor het skiën. Nu ga ik van het zomer ook alpineren, dus het liefst zou ik één jas willen die ik als winterjas kan gebruiken en die ook geschikt is voor skiën en alpineren, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is.
Voor alpineren zou ik het liefst gore tex of in het geval van north face future light willen, maar omdat dat wel heel erg prijzig is, ben ik benieuwd of dryvent ook kwalitatief gezien goed genoeg is.
Ik kwam bijvoorbeeld deze jas tegen:
https://www.vinted.nl/dames/kleding/jas ... e-taglia-m

Ik geloof dat dit een dryvent is. En wat raden jullie aan qua onderlaag, nog een donsjas onder? Of is het beter om voor het skiën toch een dikke skijas te nemen?

Ik twijfel ook over de maat van North Face. Ik heb een keer de quest jacket in S besteld en die viel toen best klein, te klein voor nog een trui eronder. Ik ben ongeveer 1.72m. Is het verstandiger om dan een M te nemen? In de Bever gaven ze aan dat de alpine jassen vaak groter vallen en een S dan altijd wel voldoende groot genoeg is.

Alle tips en hulp zijn welkom! :)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:22

Niet specifiek voor The North Face, maar wel voor bergsporten: kies niet voor een dikke jas, maar ga voor laagjes. Dan kun je zelf bepalen of je er een donsjas onder wilt, of dat (met de temperaturen in de alpen nu bijvoorbeeld) een thermoshirt en een fleece misschien wel warm genoeg zijn. Ik heb zelf met skiën meestal een Gore-Tex jas, een fleece vest en een thermoshirt aan, in gewatteerde jassen ga ik snel zweten en krijg ik het dus koud als je even stil zit. Als het echt koud is vervang ik het fleece vest voor een donsjack of stop ik er nog een fleece laagje tussen. En als we gaan klimmen in de zomer, dan pas ik de onderlagen daar weer op aan.

Ik ken Vinted niet zo goed, maar op Marktplaats vind je ook nog wel goede Gore-Tex jassen, misschien zit je maat daar tussen. Woon je in de buurt van een Bever/Zwerfkei/outdoor winkel? Dan kun je altijd eens passen voor de maat. Probeer dan ook zeker eens verschillende merken en modellen. Haglöfs, een Scandinavisch merk, is bijvoorbeeld vaak wat slanker gesneden dan North Face. Dat past mij, met m'n lange armen, beter. Jouw maat kan ik weinig over zeggen, ik ben zelf 1.88m en pas niet in een S of M :D

MarliesV

Re: Advies North Face jas (skiën & alpineren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:35

Maar een dons met een waterdichte is toch veel te warm met skieen.

Zelfs met -20 op de Stubaitaler Gletcher was een dunne tussenlaag nog prima. Zolang je toplaag maar wind en waterdicht is.

Ik zou investeren in een goede buitenlaag en dan gewoon laagjes er onder. Lekkere vesten/jassen die je in de zomer op de camping ook zo ff aan kan schieten.

Groot fan van Goretex boven zaken als Dryvent, maar goed, moet je wel kunnen betalen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:02

Ik ben fan van Goretex-spullen, maar niet van The North Face. Al is mijn ervaring slechts gebaseerd op twee jassen. Ik had een water- en winddichte hardshell jas, die in de regen totaal doorlekte. Het regende hard, was in de bergen, maar daar had ik die jas ook voor. Ik was echt kletsnat, zowel de naden als de stof lekten door. Mijn vriend had een drie-in-een, die lekte ook door.

De modellen weet ik niet meer. Het waren in ieder geval geen FutureLight, is enkele jaren geleden.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:36

Ik heb geen verstand van een jassenkeuze bij skiën etc, maar ik wil even inhaken op bovenstaande reacties.
Ik heb nu ruim een jaar een lange jas van The North Face, ook met DryVent technologie en die lekt absoluut niet door. Ik heb al vaak genoeg in een enorme plensbui gelopen ermee, en hij blijft gewoon keurig droog.

Edit: deze heb ik https://www.bever.nl/p/the-north-face-r ... olour=4168

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:03

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:31

Ik zou voor een ander merk gaan, heb het idee dat je bij North Face tegenwoordig enkel nog voor de naam betaald. Kwalitatief vind ik het absoluut de prijs niet waard.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:58

Is dat uit persoonlijke ervaring Nanne? Ik heb juist, na lange tijd relatief goedkope jassen te hebben gehad, het gevoel dat ik een oerdegelijke jas heb gekocht.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:02

Ik breng veel tijd door in de bergen hier in west-Canada en toen ik hier net woonde de fout gemaakt om niet meteen in de juiste gear te investeren. Ik ga inmiddels alleen nog maar voor Goretex, Arcteryx of Patagonia, met een lichte voorkeur voor Patagonia puur om hun duurzaamheidsstandpunt en bedrijfdsvoering. Het is echt een flinke investering, maar een goede shell is echt onmisbaar voor mij. Persoonlijk geen fan van the North Face, kwalitatief aanzienlijk minder, op den duur toch doorlekken op bepaalde plekken tijdens meerdaagse backpacktochten of heel veel regen tijdens dayhikes of heel veel sneeuw tijdens skien.

Ik ski meestal met een merinowol t-shirt, daaroverheen een merinowol longsleeve, dan een fleece, dan m'n shell. Op hele koude dagen (-10 of lager, wat ik hier op Vancouver Island zelden krijg), dan draag ik m'n down jacket onder m'n shell. Tijdens hiken/meerdaagse backpacks in de bergen zelfde idee, het maakt niet zo heel veel uit als de shell maar wind- en waterdicht is.

Het is een flinke investering, maar een goede goretex shell is wat mij betreft echt de moeite waard!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:04

Renee1991 schreef:
Is dat uit persoonlijke ervaring Nanne? Ik heb juist, na lange tijd relatief goedkope jassen te hebben gehad, het gevoel dat ik een oerdegelijke jas heb gekocht.

Ja, ik ben zelf meer fan van Goretex, ANWB kleding, Kjelvik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:37

Ik deel die mening. Northface is niet echt een outdoor merk, maar meer een merk dat outdoorachtige kleding maakt voor vrijetijdsgebruik. Persoonlijk gebruik ik jassen en vesten van RAB of Mammut en broeken en shirts van Fjallraven. Die zijn de merken die bij mij het mooiste zitten en kwalitatief hoogwaardig zijn.

Skiën kan ik geen tips over geven, dat is iets bergsporterigs waar ik geen plezier aan beleef. Alpiene tochten dan weer wel. Ik werk daarin veel met laagjes. Een shirt, een wollen shirt met lange mouwen, een fleecevest, een donzen jasje en een hardshell zijn fijn bij temperaturen onder 0. En dan heb ik heel heel vaak heel warm! Voordeel voor mij is dat ik zo er lagen tussenuit kan halen en wanneer ik stil sta snel weer lagen toe kan voegen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:08

Laagjes is idd een must bij alpiene klimmen (vind ik), je bent heel inspannend bezig, waardoor het snel warm is, maar het kan ook heel snel wisselen door stil moeten staan of door schaduw/zon/wind/regen. En die omstandigheden kunnen tijdens je tocht snel veranderen.

Bij piste skiën zou ik echter wel de voorkeur geven aan één warme jas (met ritsjes voor ventilatie). Maar vooral omdat ik dan geen rugzak meewil om de extra laagjes mee te nemen. Vaak krijg ik het dan toch minder snel te warm dan met alpien klimmen.

Wil je toch kiezen, dan zou ik voor de laagjes gaan, dat is in principe voor beide te gebruiken.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:16

The north face is niet meer wat het geweest is. Is nu vooral een hip merk geworden.
Vaude, Patagonia, Haglofs, Mountain Network en als je heel veel geld hebt Arcteryx zijn merken die ik zou aanraden. En ik zou als je echt actief in de bergsport wil zijn een hardshell kopen. Die kunnen beter tegen een stootje. Dat in combinatie met een fleece en eventueel een dunne donsjas kan je alle kanten op.