QR-codes vaccinaties

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

QR-codes vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:17

Hallo :wave:

Een vriend van mij komt zojuist met een goede vraag, maar kan het antwoord hier op niet echt vinden en ik ben inmiddels ook nieuwsgierig.

Stel; ik wil op vakantie, maar ik ben van de week positief getest op corona. Voor het reizen naar sommige landen wordt alleen naar die bewijzen van vaccinatie gevraagd (toch?) en hoef je niet perse meer PCR te testen voor de vlucht zelf.
Aangezien ik mijn vaccinatie QR-codes wel gewoon nog in de app kan zien (ik ben zelf namelijk echt positief getest momenteel, dus heb even gechecked) vragen wij ons af;
Zijn deze momenteel dan ook gewoon bruikbaar of zouden deze nou wel gewijzigd zijn en komt er bij het scannen van de codes nou een melding dat ik momenteel positief ben (tot wanneer het herstelbewijs in zou gaan)? Kortom, zou ik nu gewoon positief kunnen reizen op die vaccinatie-QR codes?
Kunnen ze die dan beter niet tijdelijk (tot herstelbewijs) ongeldig maken? :+

friendly

Re: QR-codes vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:22

Ik vind het een goede vraag. Allereerst moet je je verantwoordelijkheid natuurlijk gewoon nemen en niet eens je huis uit willen gaan maar of t überhaupt zou kunnen is interessant.

amies100

Re: QR-codes vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:23

Dat is het kromme van het hele verhaal.... Deze zijn dus gewoon bruikbaar en je kunt gewoon overal naartoe.
Eigenlijk zouden ze die QR codes voor 2 weken moeten kunnen blokkeren dan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:28

friendly schreef:
Ik vind het een goede vraag. Allereerst moet je je verantwoordelijkheid natuurlijk gewoon nemen en niet eens je huis uit willen gaan maar of t überhaupt zou kunnen is interessant.

Helemaal mee eens hoor! Maar je hebt van die gekken.

amies100 schreef:
Dat is het kromme van het hele verhaal.... Deze zijn dus gewoon bruikbaar en je kunt gewoon overal naartoe.
Eigenlijk zouden ze die QR codes voor 2 weken moeten kunnen blokkeren dan.

Echt?! Dat is heel krom ja. Had toch ergens verwacht dat er dan bij scannen een melding zou komen, maar echt niet dus?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:35

Ik woon wel in België, maar hoorde van een vriendin die positief was dat de code die achter de QR zit verandert als je positief bent getest, waardoor de oude code niet meer geldig is zeg maar. En dan krijg je nadien een nieuwe.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:46

Citaat:
Je coronabewijs wordt niet verwijderd of ongeldig als je klachten hebt of positief bent getest. Omdat je in dit geval in quarantaine moet kun je het bewijs op dat moment alleen niet gebruiken.
*klik*

En dit heeft te maken o.a. met de privacy-regels. Je haalt eenmalig je informatie op, die staat dan op je telefoon. Er is geen verbinding met een database die van uur tot uur wordt bijgewerkt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:24

Roodvos schreef:
Citaat:
Je coronabewijs wordt niet verwijderd of ongeldig als je klachten hebt of positief bent getest. Omdat je in dit geval in quarantaine moet kun je het bewijs op dat moment alleen niet gebruiken.
*klik*

En dit heeft te maken o.a. met de privacy-regels. Je haalt eenmalig je informatie op, die staat dan op je telefoon. Er is geen verbinding met een database die van uur tot uur wordt bijgewerkt.

Dat maakt het wel duidelijk zo, bedankt!